selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Oct 12, 2012 08:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Jag kommer ev. att vara utan försteg under en period och funderar lite på hur bra songcast funkar vid filmtittande från pc:n. Då tänker jag i synnerhet på synkningen mellan ljud och bild. Har använt airplay för youtube och det har inte varit helt perfekt med synkningen. Jag är mycket känslig när det kommer till detta. Jag ska skaffa en sådan där liten platt dator (asus eeebox) och koppla den (hdmi) till tv-n. Tv-rackaren saknar rca-ut, så ljudet måste plockas via 3,5 mm hörlursplugg, scart, hdmi eller, vid filmtittande från datorn, via songcast.

Senare, när ett försteg kommer in i bilden, hade jag tänkt koppla så att jag får ett lyft vid vanligt tv-tittande och då undrar jag vilket som är bäst, att ta ljudet från scart eller från hörlursutgången?
Får väl gissa på scart...

Så, hur bra funkar songcast jämfört med att ta ut ljudet via scart/hörlursutgång när jag ser på film från datorn?

Vilka linnförsteg har hdmi? Akurate dsm, majik dsm, unidisc.... Finns det fler? Några icke-linn som funkar?

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Fri Oct 12, 2012 10:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Diskuteras en del här:

http://melodik.nu/viewtopic.php?f=4&t=43


Top
   
PostPosted: Sun Oct 14, 2012 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Det man bör ha klart för sig från början är att Linn DSM vid filmtittande agerar försteg och inte signalkälla. Det innebär att kvaliteten på filmåtergivningen samt synk mellan ljud och bild avgörs av prestandan på din signalkälla. Datorer och blurayspelare är generellt väldigt dåliga på detta och resultatet blir långt ifrån den kvalitet man får på en modern biograf idag.

HDMI är tyvärr inte det mirakelprotokoll man kunde önska. Det är egentligen bara ett sätt att skicka ljud och bild i en kabel istället för flera. Den enda fördelen med att använda HDMI är att man får tillgång till ljud och bild med hög upplösning. Om man hanterar det rätt blir resultatet magiskt bra. Men det krävs mycket tweak och trix.

Den största utmaningen är att kunna leverera en bild och ljud som är perfekt synkad från signalkällan. Inte bara när filmen börjar utan även när den rullat ett tag. Det finns nämligen ingen standard för framerate på bluray. Moderna filmer är oftast i 23.976 eller 24.0 bilder per sekund. 25 förekommer på vissa svenska utgåvor och 29 på vissa amerikanska. Den svåra av dessa är givetvis 23.976. Extremt få grafikkort eller avkodningskretsar i blurayspelare klarar att låsa till exakt 23.9760 Hz, vilket ger framedrops här och där. Blurayspelare är oftast konfigurerad att bara ignorera framedrops, dvs inte synka om ljud och bild när det händer. Det innebär att lipsync förskjuts med 1/24 sekund varje gång det händer, vilket efter ett tag märks ganska tydligt...

Som perfektionist och filmnörd såg jag ingen annan möjlighet än att bygga min egen signalkälla. Det är en Linux-baserad HTPC med XBMC. Jag har lagt många sena kvällar på att manuellt med trial-and-learn justera grafikkortets egenskaper så att det kan låsa så nära 23.9760hz, 24.0000hz som möjligt. Jag skulle gärna dela med mig av mina erfarenheter, men tyvärr innebär det att ni måste ha exakt likadan utrustning som jag. Till och med bildvisaren, i mitt fall en JVC X30, måste användas för att parametrarna ska stämma. Den dagen jag byter projektor får jag sätta mig ner och tweaka igen, från ruta 0.

Jag utreder kontinuerligt möjligheterna att skapa en "generell" lösning för detta.

Så - DSM är ingen mirakelprodukt. Det är en bra DAC och volymkontroll. Men den slutliga kvaliteten beror helt och hållet på signalkällan.

/ j


Last edited by jajo on Mon Oct 15, 2012 11:39, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Mon Oct 15, 2012 09:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Tack för ett bra och informativt inlägg


Top
   
PostPosted: Wed Oct 17, 2012 09:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Mycket intressant Jajo! Och helt sjukt att det ska vara så svårt att få till rätt. Jag gissar att en stor del handlar om att det är så många olika apparater inblandade att det är svårt med standardisering. Plus otyget med olika bildfrekvens på ursprungsmaterialet.

Sen har vi ju problemet med filmer som går för fort/långsamt för att de ursprungsmaterialet gjorts om till 50 eller 60hz (analog tv). Men jag antar att man oftast kan få tag på materialet i urpsrungsformatet nu för tiden.

Kan också säga att ditt inlägg lite dödade min lust att få sånt här riktigt rätt eftersom det verkar så sjukt svårt. Nöjer mig med att rippa materialet och ställa in mitt grafikkort på "rätt" framerate och hoppas på det bästa :-)

Fråga: Finns det nåt säkert sätt att ta reda på vilken framerate en videofil har? Tycker att mina olika program (Media Player Classic, PowerDVD) ibland visar aningen olika (det ena kanske 23 och det andra 24).


Top
   
PostPosted: Wed Oct 17, 2012 13:38 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
Kolla framrate, codec och annat med mediainfo http://mediainfo.sourceforge.net


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited