Gissar att det här är ett vettigt ställe att starta som både ny forum medlem och dessutom någon sorts linnist
Som sen 60talare började musikintresset med syrrans skivor i stil med Freestyle, Gyllene Tider och en del Abba i slutet av 1970 och början av 1980. Spelades frenetiskt på någon minimal kasettbandspelare och jag har hört senare att min mor var VÄLDIGT trött på en del av dem...
Fick en så kallad bergsprängare i början av 1980 och då var den mesta musik konsumtionen inspelningar från Trackslistan där jag som nog rätt många andra satt djupt koncentrerad för att kunna klippa undan pratet.
Hann med både en hårdrocks och en synthvåg under högstadiet och fick dessutom min första riktiga anläggning i form av en Philips med vinyl, kasett och radio. om jag minns rätt gick den på då svindlande 4500kr och stora delar av valet bestod i att den hade störst högtalare av kandidaterna

Handlade mina första egna skivor här också och några av de jag minns är tex Iron Maiden - Piece Of Mind, Magnum - On A Storytellers Night och Y&T - Mean Streak. Synthperioden handlade nog mest om Alphaville - Big In Japan, Depeche Mode - Some Great Reward och Yazoo.
Tog med min trogna Philips när jag började gymnasiet och bodde inackorderad i Skellefteå. Fyllde på med en del klassiker som Def Leppard - Hysteria men nog lånade man skivor rätt friskt av varandra också.
Via ett år med värnplikt (jo man var tvungen på den tiden) där mitt bestående musikminne är The Hooters som var en av de få sakerna som alla kunde leva med på logementet så hamnade jag i Stockholm där ett kompakt Sony system inhandlades när musiksuget blev stort och dåtidens mp3 spelare Sony walkman användes också flitigt.
Då Stockholm inte var något för mig så återvände jag till Skellefteå efter ett år för att gå skola. Umgicks mycket med en kille som heter Peter som hade en helt sjuk samling vinylskivor och som dessutom köpte mina när tåget gick för övergång till CD. Efter en sommar med massor av jobb så inhandlades ett Pioneer Impresso system som jag än i dag minns med kärlek, det lät riktigt bra i mina öron och plågade mina grannar en hel del under studietiden.
Det slumpade sig att flytten gick till Luleå -93 då min (nu) fru flyttade hit för att läsa till förskollärare. Musik intresset fick rätt mycket konkurrens av datorer även om musiken följde med dit också.
minns att jag halkade in på Takt o Ton då och kan väl säga lite diplomatiskt att jag blev närmast förskräckt över den hänförelse som säljaren visade mig
Kring 2003 så konstaterades att det nog var omöjligt att leva utan en så kallad hemmabio varpå en Harman Kardon DVD och Surround förstärkare inhandlades. Den användes väl en del till film under kommande år men upplevde aldrig någon riktig musikglädje med den anläggningen. I princip all musik förtärdes vid dator istället oftast på sat/sub system av varierande kvalitet.
Då det blev klart med flytt till hus sent 2011 inhandlades en Sonos streamer som fick ta över mina nu pensionerade bakkanaler och placerades i köket. Den har fått spela mycket då det är en del kökstjänst med ett par barn i familjen. Fastnade för Spotify möjligheten men ångrar att det inte blev en Sneaky då det skulle ha passat in bättre med facit i hand. Missade tex att Sonos inte stödde 24bit och hade egen variant på indexering istället för att bara använda upnp servern.
När då jag nu bestämt mig att det var dags med ett nytt huvudsystem så gick jag igenom rätt många teoretiska möjligheter då förberedelserna och efterforskningarna är nästan lika kul som att handla, fastnade jag för en Akurate Renew DS då jag redan visste att Linns källor stod högst på önskelistan. Per på TOT demade även Majik 140 för mig och det gav att jag handlade ett par begagnade när chansen dök upp. När jag nu redan hade Linn både som källa och högtalare så kändes det lite konstigt att inte förstärka så också. Ett Akurate 4200 med dynamik hittades på ett forum och köptes helt på god tro.
Mina första intryck var dock mest tveksamma, upplevde systemet som rätt platt och tryckfattigt. Nu är jag nog dessutom lite loudness förstörd men ändå.
Efter en vända på TOT med högtalar service och inköp av skeets och silver IC så hände dock något och även basen började komma fram. Kan fortfarande uppleva att jag skulle vilja ha mer bas vid lite lägre volym då det nu är lätt hänt att jag drar på så jag får öronsus efteråt. Nästa sparmål känns nog som Isobarik i nuläget men skulle vara roligt att höra aktiva 140 också.
Tyckt mig se att det är gott om Luleå användare här så man kanske kan bli inbjuden på demo någongång
Tack för visat intresse
Peder