selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 03:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
När man läser här på forumet samt man tänker själv hur ens Linnliv har varit slår mej tanken att de krav vi har och som ökar hela tiden har egentligen startat från en punkt dit de flesta aldrig i sin livstid kommer att hamna hur länge dom än håller på.

Jag tror många här på forumet hellre skulle sitta med en LK1/Lk2, mimik, lp12 samt ett par index2 istället för att ens tänka tanken på att slänga ut 15-25000:- på en japansk top of the line anläggning från 2004 eftersom denna i våra öron knappast skulle åta tillräckligt mycket Linn med fotstamp som följd.

De skillnader som vi upplever som stora är för gemene man så små att dom skulle aldrig i världen skulle märka dem, att ens tänka på att slänga ut 5000:- en bättre pickup tillhör de hjärndödas idéer.

Jag har vid ett antal tilfällen försökt förklara att har man ett intresse så lägger man pengar på det men de flesta i min bekantskapskrets har inga riktiga intressen tror jag iallafall inte på samma sätt med tanke på hur dom reagerar.

I mitt liv finns en hel del intressen som Linn, musik, foto, äldre bilar mm men samtidigt har man fru, barn och hus som tar sitt medan många i bekantskapskretsen tror jag kanske köper en nyare bil och iochmed bildandet av familjen så släpper man många av sina gamla hobbies och anser sej kanske växt ifrån det där med skivsamlande mm.

Jag är densamme skivsamlande nörd idag som jag va för 20 år sedan medan klasskamrater från den tiden inte alls befattar sej med såna saker längre utan skrattar lite lätt och minns själva när dom höll på.

Det är vid såna här tankar som man är glad att hitta en nördklubb som selleri :D

Ursäkta rörigheten men det va så mycke tankar som kom fram där.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 00:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Jag brukar jämföra med dom som går och köper en Snöskoter för 100k, då åker pengen ner för de flesta, har man ett intresse så spelar pengar mindre roll dvs om det är mycket eller lite, tar bara längre tid att skaffa det som kostar mer om man bara är en vanlig knegare......... :roll:

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 01:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Feb 14, 2004 19:28
Posts: 105
Jag älskar min LP12'a, för CD vill jag inte lägga mer peng än jag betalat för min NAD 541i, för DVD-a och SACD har jag en pioneer 757 som låter utmärkt kopplat till Pioneer AX10 som förstärkare ... mellan LP12 och AX10 sitter en Mobile Fidelity X-lps v.3 - Högtalare ett par gamla B&W 802 Matrix3

Löjligt mycket fotstamp, dyr hobby ...

Linn eller inte är väl bara en fråga om matchning av läge/pengar tycker jag. Det finns en hel värld därute med annan elektronik, glöm inte det ;)

Snart ska jag köpa Adikt :)

Linn går alldeles utmärkt ihop med annat ... allt faktiskt tror jag!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 01:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det är svårt att med ord förklara VARFÖR det är bättre o svänger mer.
De flesta som lyssnar hemma hos mig tycker att "bra skiva det där" eller "bra högtalare".
Väldigt få numera som vet hur livemusik låter...
Så det bästa man kan göra är att dra med dom till en butik o dema.
Funkar alltid.
Min hustru som var skeptisk fattade direkt! "Vilken skillnad"

O angående skivsamlande - de flesta skrattar åt mig på jobbet för att jag är så korkad att jag INTE tankar ned musik från nätet - är ju digitalt ju så det är lika bra.
Jag har lagt ned att försöka övertyga dom :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 01:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Än så länge finns det i stort sett ingen som varit hemma hos mig som som inte förstått varför jag kör med Linn. fast en ganska vanlig komment är ju denna varför har du högspänningskabel till högtalarna och vad ska det vara bra till :D . Men på jobbet är det vanliga varför inte tanka ner från nätet bortsett från några få som själva får höra samma sak.

Nu senast så var det iallafall det här jag satte på en låt på en singel sedan satte jag på samma låt på CD och kommentaren var är detta verkligen samma låt.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 01:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ja.. det där med att köpa en massa skivor fattar ju inte vissa. Visst har jag också drösvis med mp3-musik. Lyssnar inte speciellt ofta på sånt och man kan ju undra varför. Men vissa tycker det räcker gott och väl och det kan man faktiskt förstå. Digitala mp3:or låter ju lika bra som en CD-skiva på en plaststereo.

Sen är det stereoprylarna.. är väl knappt nån som fattar att man lägger så mycket på en stereo.. "jag köpte ju min för 2000:- och den låter då tillräckligt bra" är väl nästan ett vanligt synsätt. Visst låter det.. och visst finns det prisvärda, mycket billiga system också...

Dom som köper/äger sånna system förstår aldrig hur man kan lägga 2000:- bara på kablarna. Inte för att jag nu gjort det, men det är roligt att säga att dom kostar det nypris och se deras reaktion. Kanske därför man blir idiotförklarad ibland 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 09:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Feb 14, 2004 19:28
Posts: 105
hepcat wrote:
Nu senast så var det iallafall det här jag satte på en låt på en singel sedan satte jag på samma låt på CD och kommentaren var är detta verkligen samma låt.
Hade du spelat in CD'n från singeln? Eller äger du en singel som har samma masteringmix som en CD ???

Jag frågar eftersom min favorit demo är vinyl på Steely Dan "Everything Must Go", se'n slänger jag på den som DVD-A och frågar vad som är mest surround :) 2kanalen brukar vinna... (men alltså en helt annan mastermix än 2 kanalsspåret på DVD-A skivan)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
equi2 wrote:
Dom som köper/äger sånna system förstår aldrig hur man kan lägga 2000:- bara på kablarna. Inte för att jag nu gjort det, men det är roligt att säga att dom kostar det nypris och se deras reaktion. Kanske därför man blir idiotförklarad ibland 8)
Alla "utomstående" har svårt att förstå hur man kan lägga pengar på just DEN hobbien...
Vad tycker vi om de som lägger 10-tusentals kronor på ett gammalt Märklinlok... frimärken... hästar... krogen... kläder..
Nya bremobromsar för 30kkr...
:wink: Alla kan motivera varför just deras hobby är det "riktiga"
Även om man kanske skulle vilja lägga pengar på flera saker så får de flesta priortera.

Jag har dock lättare att förstå hobbies som ger aktiva upplevelser (sport/motorfordon/spel/musik etc) än de passiva (samla saker etc).
Men finns ju de som tycker tvärt om.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
joakimw wrote:
hepcat wrote:
Nu senast så var det iallafall det här jag satte på en låt på en singel sedan satte jag på samma låt på CD och kommentaren var är detta verkligen samma låt.
Hade du spelat in CD'n från singeln? Eller äger du en singel som har samma masteringmix som en CD ???

Jag frågar eftersom min favorit demo är vinyl på Steely Dan "Everything Must Go", se'n slänger jag på den som DVD-A och frågar vad som är mest surround :) 2kanalen brukar vinna... (men alltså en helt annan mastermix än 2 kanalsspåret på DVD-A skivan)

Inte en aning om det var samma mastring tyvärr men skillnaden som jag uppfattatade den var ungefär den samma som när jag spelat in en skiva på CD.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hepcat wrote:
joakimw wrote:
hepcat wrote:
Nu senast så var det iallafall det här jag satte på en låt på en singel sedan satte jag på samma låt på CD och kommentaren var är detta verkligen samma låt.
Hade du spelat in CD'n från singeln? Eller äger du en singel som har samma masteringmix som en CD ???

Jag frågar eftersom min favorit demo är vinyl på Steely Dan "Everything Must Go", se'n slänger jag på den som DVD-A och frågar vad som är mest surround :) 2kanalen brukar vinna... (men alltså en helt annan mastermix än 2 kanalsspåret på DVD-A skivan)

Inte en aning om det var samma mastring tyvärr men skillnaden som jag uppfattatade den var ungefär den samma som när jag spelat in en skiva på CD.
fyi - 2-kanal spåret på DVD är i regel kass. Testade hos tonläget o det lät helt klart sämre än att från samma skiva köra på 5.1 o mixa om till 2 kanal i Kinos


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 21:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Feb 14, 2004 19:28
Posts: 105
Quote:
Sportbil:
fyi - 2-kanal spåret på DVD är i regel kass. Testade hos tonläget o det lät helt klart sämre än att från samma skiva köra på 5.1 o mixa om till 2 kanal i Kinos

Precis! Jag skrev slarvigt, jag menade att vinylen med sina 2 kanaler ger minst lika mycket rymd som 5.1 (men är ju helt annorlunda mixad/finns ju inga bakkanaler att skicka ut gitarr i etc.) Jag tycker också att förstärkaren mixar ned 5.1 till bättre 2kanal ljud än VISSA 192 kHz 2kanalspår ... (förklara det televerket !) Men Inte Alltid...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Klart att Linn folket är lite annorlunda men det handlar inte om det. Det handlar om att man har en hobby som har grundats i tidiga år och som sen har blommat ut när man har vuxit upp och har helt andra ekonomiska förutsättningar än tidigare.
Det är ett val man har gjort och som ens kompisar kanske inte alltid förstår men nog tusan vill dom att man skall spela just den CD:en eller ngt liknande när dom är här. Jag brukar få kommentaren att det låter bra men att dom själva aldrig skulle lägga ut lika mkt som jag har gjort. Det rör mig inte i ryggen för det är mitt val och förvisso mina pengar. Jag vill kalla det för livskvalité att lyssna på en bra CD efter en jobbig dag. Jag varvar ner och lugnar mig betydligt.
Förutom ett aktivt val så är även Linnen aktiv och det är inte dåligt det !!!

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 16:42 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Aug 14, 2006 19:25
Posts: 9
stranna wrote:
De skillnader som vi upplever som stora är för gemene man så små att dom skulle aldrig i världen skulle märka dem,
Jag håller inte alls med om det. Vid de tillfällen jag demat "små" skillnader för "gemene man" har de inte alls tyckt skillnaderna varit små. Ofta är det så att "gemene man" kan avgöra bättre/sämre minst lika bra som "experterna" även om de inte själva prioriterar att lägga ut en massa pengar på Hifi.


Top
   
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
F wrote:
stranna wrote:
De skillnader som vi upplever som stora är för gemene man så små att dom skulle aldrig i världen skulle märka dem,
Jag håller inte alls med om det. Vid de tillfällen jag demat "små" skillnader för "gemene man" har de inte alls tyckt skillnaderna varit små. Ofta är det så att "gemene man" kan avgöra bättre/sämre minst lika bra som "experterna" även om de inte själva prioriterar att lägga ut en massa pengar på Hifi.
Nu va det en gammal tråd som hittades ser jag :D

Svårt att förklara, blir lätt fel men visst har du rätt i att de flesta hör även de små skillnaderna,,,äää nu blir det svårt att förklara, för trött känner jag :D

Du har rätt men även jag även om jag skrivit annorlunda

_________________
Peter


Top
   
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
F wrote:
Ofta är det så att "gemene man" kan avgöra bättre/sämre minst lika bra som "experterna" även om de inte själva prioriterar att lägga ut en massa pengar på Hifi.
Håller fullständigt med om detta!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited