selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 00:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Apple vs världen
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
a.g wrote:
Nu förefaller fokus vara enkelt här och i så fall är en iPod touch och AirPlay antagligen enklare och stabilare. Kostar i storleksordningen 1500 spänn ny vilket får anses ruskigt billigt för en fjärrkontroll som kör wifi och har touchskärm. Dessutom kan den en massa annat.
Med tanke på hur Apple sköter sig när det gäller patentstrider och liknande så kommer i alla fall för mig alla lösningar som innefattar Apple-produkter att vara uteslutna. Trist, men någonstans måste man sätta ner foten.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Bill50x wrote:
a.g wrote:
Nu förefaller fokus vara enkelt här och i så fall är en iPod touch och AirPlay antagligen enklare och stabilare. Kostar i storleksordningen 1500 spänn ny vilket får anses ruskigt billigt för en fjärrkontroll som kör wifi och har touchskärm. Dessutom kan den en massa annat.
Med tanke på hur Apple sköter sig när det gäller patentstrider och liknande så kommer i alla fall för mig alla lösningar som innefattar Apple-produkter att vara uteslutna. Trist, men någonstans måste man sätta ner foten.

/ B
på vilket sätt tycker du att Apple sköter sig när det gäller patentstrider?


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Hur menar du att Apple skiljer sig med andra stora företag angående patentmål?


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 21:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Med tanke på hur Apple sköter sig när det gäller patentstrider och liknande så kommer i alla fall för mig alla lösningar som innefattar Apple-produkter att vara uteslutna. Trist, men någonstans måste man sätta ner foten.
/ B
Alla företag skyddar sig och sina produkter, vad är det med det? Det har blivit en massa massmedial hets om just apple men bakom kulisserna betalar en massa företag varandra kors och tvärs för att använda sig av varandras patent. Det har ju varit fritt fram för ett antal enorma företag att själva knyta ihop dator och mobil på ett vettigt sätt men gjorde det de? Nje, inte riktigt..

Förstår inte varför du väljer bort BRA produkter av perifera principskäl.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
pejo wrote:
Förstår inte varför du väljer bort BRA produkter av perifera principskäl.
Det enda sätt vi konsumenter kan rösta är med fötterna. Så gjorde jag när Sony spred sitt rootkit bland de som rippade sina (Sony-)skivor. Ett företag som behandlar sina kunder på det sättet har inte gjort sig förtjänt av att ha kunder. Jag tar inte åt mig äran alls, men se hur det går nu för Sony, som uppenbarligen bryr sig mer om sig själv än sina kunder...

Apple har visat sig från sin sämsta sida. Istället för att utveckla bättre produkter än sina konkurrenter så ägnar man sig åt att stämma konkurrenterna. Och detta när man själv stulit massor av ideer. Något som jag i princip inte tycker är så fel, för var ska man annars hitta inspiration? Men när man sedan stämmer de som man stulit ifrån, då börjar det gå för långt.

Var tror ni namnet iPhone kommer ifrån? Jo, det snodde man rakt av från D-Link. Och efter att ha döpt sin första telefon efter detta stulna namn så försöker man patentera/namnskydda sättet att sätta ett i före ett namn. Patetiskt.

Apple ägnar sig åt att låsa in sina kunder i ett format som man med näbbar och klor försöker hålla konkurrenterna utanför. Med lagliga och ibland olagliga medel.

Apple stämmer företag till höger och vänster, men vilka uppfinningar har de egentligen gjort?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 23:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Var tror ni namnet iPhone kommer ifrån? Jo, det snodde man rakt av från D-Link. Och efter att ha döpt sin första telefon efter detta stulna namn så försöker man patentera/namnskydda sättet att sätta ett i före ett namn. Patetiskt.
/ B
... Du har fel, http://www.youtube.com/watch?v=l8tp2u2tvqc


Top
   
 Post subject: Re: Apple vs världen
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 00:06 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Intressant ämne som förtjänar en egen tråd.


Top
   
 Post subject: Re: Apple vs världen
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 01:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Bill50x wrote:
a.g wrote:
Nu förefaller fokus vara enkelt här och i så fall är en iPod touch och AirPlay antagligen enklare och stabilare. Kostar i storleksordningen 1500 spänn ny vilket får anses ruskigt billigt för en fjärrkontroll som kör wifi och har touchskärm. Dessutom kan den en massa annat.
Med tanke på hur Apple sköter sig när det gäller patentstrider och liknande så kommer i alla fall för mig alla lösningar som innefattar Apple-produkter att vara uteslutna. Trist, men någonstans måste man sätta ner foten.

/ B
Är ofta väldigt enkelt att gå runt ett patent, bara att ändra någon liten del av lösningen så har man en ny variant. De får väll patentstrida, men det är svårt att vinna. Tror mer det handlar om att skrämma andra företag, dvs förebyggande åtgärd. Har själv lite erfarenhet av detta då jag tagit 4 st patent själv de senaste åren.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
pejo wrote:
Bill50x wrote:
Var tror ni namnet iPhone kommer ifrån? Jo, det snodde man rakt av från D-Link. Och efter att ha döpt sin första telefon efter detta stulna namn så försöker man patentera/namnskydda sättet att sätta ett i före ett namn. Patetiskt.
... Du har fel, http://www.youtube.com/watch?v=l8tp2u2tvqc
Hm, kan du vara lite mer specifik på vad i den 7 minuter långa videon som vederlägger mitt påstående.

Men ett par fel hade jag i vilket fall som helst, det var från Linksys som man snodde namnet iPhone. Men det var troligen före den stölden som man försökte patentera i, undrar om det inte var när iPoden kom och det började dyka upp billiga kopior typ iRiver.
Image

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Apple vs världen
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Bill, jag antar att du vet att Apple snodde namnet och inte köpte det eller?


Top
   
 Post subject: Re: Apple vs världen
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
ed wrote:
Bill, jag antar att du vet att Apple snodde namnet och inte köpte det eller?
Ur Wikipedia:
On January 9, 2007, Steve Jobs announced that Apple Inc. would begin selling its own iPhone in June. The Apple iPhone is a mobile phone integrated with an iPod, featuring "desktop-class" applications like a web browser and email client. Cisco announced shortly after the announcement that Apple had been in negotiations to use the trademark that Cisco acquired with the purchase of Infogear. However, a day later they announced that they were filing a lawsuit against Apple.

Apple and Cisco settled their dispute on February 20, 2007. Both companies will be allowed to use the "iPhone" name in exchange for "exploring interoperability" between Apple's products and Cisco's services and other unspecified terms.


http://en.wikipedia.org/wiki/Linksys_iPhone

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 12:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
pejo wrote:
Bill50x wrote:
Var tror ni namnet iPhone kommer ifrån? Jo, det snodde man rakt av från D-Link. Och efter att ha döpt sin första telefon efter detta stulna namn så försöker man patentera/namnskydda sättet att sätta ett i före ett namn. Patetiskt.
... Du har fel, http://www.youtube.com/watch?v=l8tp2u2tvqc
Hm, kan du vara lite mer specifik på vad i den 7 minuter långa videon som vederlägger mitt påstående.

/ B
Ett par punkter: Apple använde sig av i<Product> sedan 1998 (när Steve Jobs kom tillbaka till Apple och lanserade den första iMacen). Att Apple inte ägnar sig åt att utveckla produkter som är bättre än konkurrenterna är ju också rent nys, om du minns PC-marknaden från 1998 har Jobs iaf en del poänger i sin keynote angående den.


Top
   
 Post subject: Re: Apple vs världen
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Jodå, du har rätt i att "iProduct" har använts länge.

Vad jag menar är att Apple är lika goda kålsupare dom, snor när dom kan osv. Men dom verkar exceptionella när det gäller stämningar av konkurrenter.

Apple har gjort mycket för världen, de har bland annat tvingat konkurrenterna till krafttag, de har skapat nya produktnischer osv. Framför allt har de lyckats klämma ut ordentligt med pengar ur oss konsumenter och också hissat ribban för vad man kan ta ut för produkterna. Ungefär som Gateaux som i ett slag förvandlade en kopp kaffe och en bulle till något som kostar i storleksordningen som en hel lunch...

Men, istället för att gnälla över att Samsungs telefon är för lik iPhone, varför inte göra en ännu bättre produkt? Man har ju kunnandet, blicken för design, ett otroligt gott renommé bland de flesta människor, osv. Jag menar, hur annorlunda kan en 4" skärm med en startknapp egentligen se ut?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Apple vs världen
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 13:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Jag menar, hur annorlunda kan en 4" skärm med en startknapp egentligen se ut?
/ B
Ja, det fanns ju inte så mycket som liknade iPhone (och dessutom fungerade) innan den släpptes så man undrar ju ;)

Pröva den här googlesökningen förresten:
http://www.google.com/search?client=saf ... 4QS92ICwBQ

Inte säkert vi ser exakt samma bilder men det går ju inte att sluta undra vad megaföretaget Nokia tänkte på när de utvecklade nya typer av telefoner :shock:


Top
   
 Post subject: Re: Apple vs världen
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 16:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
pejo wrote:
Inte säkert vi ser exakt samma bilder men det går ju inte att sluta undra vad megaföretaget Nokia tänkte på när de utvecklade nya typer av telefoner :shock:
De tänkte ungefär lika - och som det skulle visa sig ungefär lika fel - som övriga telefontillverkare gjorde innan Apple. Man utvecklade massvis med nästan identiska telefoner nischade mot nästan samma kundgrupp. Eftersom de skulle vara något olika fick man lägga stora resurser på anpassningar, men man sparade sedan in maximalt på material vilket gjorde att produkterna oftast kändes billiga. Någon stjärna hade också fått för sig att man skulle bli störst volymmässigt genom att pumpa ut mängder med 50-dollarslurar till de växande marknaderna. De tjänade man naturligvis inga pengar på men man trodde att de konsumenterna skulle vara märkestrogna när de bytte upp sig. Massa billigt drar naturligtvis ner varumärket. Jag jobbade vid den här tiden på en större före detta svenskjapansk tillverkare av mobiltelefoner och vi förstod givetvis det här. Tyvärr gjorde företagsledning och produktplanering inte det, det kom hela tiden nya utvecklingsprojekt med för dåligt med tid och för billiga lösningar vilket gjorde att kvaliten blev undermålig.

Det här gör man fortfarande. Det finns många Androidlurar som ser ut som metall och glas på bild men alla jag testat känns som budgetplast i verkligheten. De saknar i regel genomgående grafiskt tema och tänk bakom användningen och de har lösningar som helt enkelt inte är genomtänkta. Ett exempel är min ena Androidlur som slår av tangentbordslåset när man har ett samtal uppkopplat. Inte optimalt när jag har telefonen i fickan och ringer från bilens bluetoothhandsfree.

Lite som Ford, om man ska dra bilparalellen. Bilar som är bra prissatta, snyggt designade och riktigt kul att köra men där det är uppenbart att en ekonom tillåtits spara in en eller ett par tusenlappar för mycket. Halvgenomtänkta lösningar överallt, val av de absolut billigaste och smäckigaste materialen där någon hoppas att det inte märks och bristande kvalité. Ford går sådär. Samtidigt gör Mercedes och BMW succé med motsvarande bilar som är lite dyrare att konstruera och tillverka men som går att sälja mycket dyrare.

Vad Apple gjorde var väl samma sak. Genomtänkta lösningar, prylar som faktiskt var enkla att använda och som passade ihop med varandra. Funkar det på ett sätt på en produkt är chansen stor att det funkar likadant och ser likadant ut på nästa. Genomgående, snyggt och lättanvänt grafiskt tema. Dyrare material, både på produkten och förpackningen. Saker är genomtestade och funkar. Gör de inte det blir felen fixade snabbt. Det är klart det funkar. Folk har redan allt de behöver och ska de byta ut det ska det vara med något som väcker habegär.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited