selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 00:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Nej.
Tänk att så mycket kan inrymmas i tre bokstäver :-)

Med andra ord, datorn måste vara igång. Men alla DS har väl möjlighet att köra Spotify (med Premiumkontot)?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 13:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Hur menar du? DS kör inte Spotify alls. Du kör Spotify på en dator och skickar via Songcast till en DS eller på en iOS-enhet och skickar via AirPlay. Bägge alternativen fungerar smidigt och man behöver ju ändå en kontrollpunkt för att välja musik.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 13:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Detta går väl att hitta på annat sätt... men enklast (för mig) att ställa frågan direkt. Kan Linn DS (inkl Sneaky) koppla direkt till tex Spotify utan att man behöver ha en dator igång? Sonos kan det, vissa SB likaså. Men Linn?
På samma sätt som Sonos funkar det ju i praktiken eftersom du också där måste ha någon kontrollenhet igång, åtminstone för att starta Spotify. Den kontrollenheten väl oftast en iOS-enhet, jag tror inte att Sonos säljer speciellt många egna kontrollenheter med tanke på att de kostar dubbelt så mycket som en iPod touch och är mer begränsade. SB touch är ju en kontrollpunkt i sig själv så där behövs inget ytterligare.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Nu börjar det bli svårt.... OM jag har en Sneaky, har jag då tillgång till Spotify? Alltså oavsett hur det går till, vilka program jag behöver köra osv.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 14:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Nu börjar det bli svårt.... OM jag har en Sneaky, har jag då tillgång till Spotify? Alltså oavsett hur det går till, vilka program jag behöver köra osv.
Jag begränsar mitt svar till manicker med frukt på. Det kanske funkar med Windows, Linux eller Android också men jag har inte testat på länge.

Du behöver Spotify och någonstans att köra det. Det kan vara en Mac, iPad, iPod touch eller iPhone. Den enheten måste också ha ett sätt att skicka bitströmmen till Sneakyn. En Mac med någorlunda ny OS X-version kan köra Songcast som ungefär ersätter datorns ljudkort med Sneakyn. Funkar ganska stabilt, men enligt mina erfarenheter inte hundraprocentigt. När det väl funkar är det smidigt. Bättre är att köra Spotify på en iOS-enhet och skicka signalen via AirPlay till DS. Med en bra trådlös accesspunkt - jag använder en med en frukt på - som står någorlunda nära är det faktiskt hundraprocentigt.

Dessutom behöver* du någonstans att köra en kontrollpunkt, men det kan du ju göra på samma enhet som kör Spotify. Premiumabonnemang på Spotify behöver du säkert också.

Billig och ok lösning blir då iPod touch som kör Kinsky och Spotify, en trådlös accesspunkt (din vanliga trådlösa router) och en Sneaky. Bättre är naturligtvis iPad och om det trådlösa nätet är dåligt där du vill sitta och lyssna vill du också komplettera med en AirPort express (under en tusenlapp) som gärna får placeras inom synhåll.

* Ja, jag vet att man kan skippa kontrollpunkten genom att koppla ur mjukvaruvolymkontrollen och låta DS:en automatiskt byta till AirPlay, jag bara förenklar lite.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
a.g wrote:
Bill50x wrote:
Nu börjar det bli svårt.... OM jag har en Sneaky, har jag då tillgång till Spotify? Alltså oavsett hur det går till, vilka program jag behöver köra osv.
Jag begränsar mitt svar till manicker med frukt på. Det kanske funkar med Windows, Linux eller Android också men jag har inte testat på länge.

Du behöver Spotify och någonstans att köra det. Det kan vara en Mac, iPad, iPod touch eller iPhone. Den enheten måste också ha ett sätt att skicka bitströmmen till Sneakyn. En Mac med någorlunda ny OS X-version kan köra Songcast som ungefär ersätter datorns ljudkort med Sneakyn. Funkar ganska stabilt, men enligt mina erfarenheter inte hundraprocentigt. När det väl funkar är det smidigt. Bättre är att köra Spotify på en iOS-enhet och skicka signalen via AirPlay till DS. Med en bra trådlös accesspunkt - jag använder en med en frukt på - som står någorlunda nära är det faktiskt hundraprocentigt.

Dessutom behöver* du någonstans att köra en kontrollpunkt, men det kan du ju göra på samma enhet som kör Spotify. Premiumabonnemang på Spotify behöver du säkert också.

Billig och ok lösning blir då iPod touch som kör Kinsky och Spotify, en trådlös accesspunkt (din vanliga trådlösa router) och en Sneaky. Bättre är naturligtvis iPad och om det trådlösa nätet är dåligt där du vill sitta och lyssna vill du också komplettera med en AirPort express (under en tusenlapp) som gärna får placeras inom synhåll.

* Ja, jag vet att man kan skippa kontrollpunkten genom att koppla ur mjukvaruvolymkontrollen och låta DS:en automatiskt byta till AirPlay, jag bara förenklar lite.
Återigen, det är svårt.
Jag kör PC. Jag har ett premium-konto hos Spotify.
Kan jag lyssna på Spotify genom en Sneaky (eller annan DS-produkt)?
Det räcker med Ja eller Nej.

Nästa steg blir förstås - HUR gör jag. Men det är en annan fråga. I dagsläget har jag bara en SB3 och knappt ens funderat på en Linn DS.

Jag kan lyssna på Spotify via min SB3:a men det kräver att datorn/servern är igång med ett tredjepartsprogram

Med en SB Touch behöver inte ens datorn vara igång utan Touch´en hittar direkt ut via nätverket.

Jag har tidigare frågat om Sneaky kan gå direkt till Spotify och fått ett klart nej på frågan. Så nästa fråga är alltså om Sneaky via servern/datorn kan få kontakt med Spotify. Och i mitt fall så faller Äpplet bort eftersom jag inte har en sådan dator.

Mvh / B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 15:30 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Jag kör PC. Jag har ett premium-konto hos Spotify.
Kan jag lyssna på Spotify genom en Sneaky (eller annan DS-produkt)?
Ja.

På PC:n installerar du Songast, vilket innebär att Sneakyn ansluts som ett ljudkort till PC:n. Alla ljud som PC:n spelar spelas upp via Sneakyn. Mycket användbart, inte bara för Spotify, utan även för videosnuttar, film, tv mm.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 16:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
per wrote:
Bill50x wrote:
Jag kör PC. Jag har ett premium-konto hos Spotify.
Kan jag lyssna på Spotify genom en Sneaky (eller annan DS-produkt)?
Ja.

På PC:n installerar du Songast, vilket innebär att Sneakyn ansluts som ett ljudkort till PC:n. Alla ljud som PC:n spelar spelas upp via Sneakyn. Mycket användbart, inte bara för Spotify, utan även för videosnuttar, film, tv mm.
Så Songcast finns alltså till Windows också. Ja, i så fall funkar ju det.

Nu förefaller fokus vara enkelt här och i så fall är en iPod touch och AirPlay antagligen enklare och stabilare. Kostar i storleksordningen 1500 spänn ny vilket får anses ruskigt billigt för en fjärrkontroll som kör wifi och har touchskärm. Dessutom kan den en massa annat.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
a.g wrote:
per wrote:
Bill50x wrote:
Jag kör PC. Jag har ett premium-konto hos Spotify.
Kan jag lyssna på Spotify genom en Sneaky (eller annan DS-produkt)?
Ja.

På PC:n installerar du Songast, vilket innebär att Sneakyn ansluts som ett ljudkort till PC:n. Alla ljud som PC:n spelar spelas upp via Sneakyn. Mycket användbart, inte bara för Spotify, utan även för videosnuttar, film, tv mm.
Så Songcast finns alltså till Windows också. Ja, i så fall funkar ju det.

Nu förefaller fokus vara enkelt här och i så fall är en iPod touch och AirPlay antagligen enklare och stabilare. Kostar i storleksordningen 1500 spänn ny vilket får anses ruskigt billigt för en fjärrkontroll som kör wifi och har touchskärm. Dessutom kan den en massa annat.
Ok. Du har alltså inte koll på Songcast, men påstår ändå att din föreslagna lösning är enklare och stabilare. Det du skrev var def. Inte enklare än det Per skrev!

PC (med win 7 - vilket är ett krav) via Songcast trådat till DS:en förefaller både stabilt och enkelt.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 10:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
HCL wrote:
a.g wrote:
per wrote:
Ja.

På PC:n installerar du Songast, vilket innebär att Sneakyn ansluts som ett ljudkort till PC:n. Alla ljud som PC:n spelar spelas upp via Sneakyn. Mycket användbart, inte bara för Spotify, utan även för videosnuttar, film, tv mm.
Så Songcast finns alltså till Windows också. Ja, i så fall funkar ju det.

Nu förefaller fokus vara enkelt här och i så fall är en iPod touch och AirPlay antagligen enklare och stabilare. Kostar i storleksordningen 1500 spänn ny vilket får anses ruskigt billigt för en fjärrkontroll som kör wifi och har touchskärm. Dessutom kan den en massa annat.
Ok. Du har alltså inte koll på Songcast, men påstår ändå att din föreslagna lösning är enklare och stabilare. Det du skrev var def. Inte enklare än det Per skrev!

PC (med win 7 - vilket är ett krav) via Songcast trådat till DS:en förefaller både stabilt och enkelt.
Det är klart jag både testat och aktivt använder Songcast, jag trodde det framgick av tidigare inlägg i tråden. Däremot hade jag inte koll på att Songcast finns till Windows eftersom jag använder OS X hemma. Jag tänkte att det bergis framgår av Linns sajt, så det brydde jag mig inte om att ta reda på.

Däremot vidhåller jag att AirPlay/iOS är bättre än Songcast/OS X. Songcast (ja, på OS X Lion alltså, har ju inte testat Windows 7) misslyckas då och då hitta mina DS när datorn varit i viloläge. Ibland räcker det att peta på inställningarna hit eller dit, ibland måste jag starta om. AirPlay/iOS fungerar hittills hundraprocentigt.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Sun Sep 02, 2012 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
a.g wrote:
Det är klart jag både testat och aktivt använder Songcast, jag trodde det framgick av tidigare inlägg i tråden. Däremot hade jag inte koll på att Songcast finns till Windows eftersom jag använder OS X hemma. Jag tänkte att det bergis framgår av Linns sajt, så det brydde jag mig inte om att ta reda på.

Däremot vidhåller jag att AirPlay/iOS är bättre än Songcast/OS X. Songcast (ja, på OS X Lion alltså, har ju inte testat Windows 7) misslyckas då och då hitta mina DS när datorn varit i viloläge. Ibland räcker det att peta på inställningarna hit eller dit, ibland måste jag starta om. AirPlay/iOS fungerar hittills hundraprocentigt.
När datorn är i viloläge finns ju ändå inget att lyssna på så det borde väl vara ett marginellt problem.

Jag har fått Songcaster demonstrerat för mig och det funkade bra då. För egen del har jag bara testat Airplay från iPhone/iPad och det funkar utmärkt. D-j häftig fkt. T.ex. Spotify blir väldigt mycket bättre än direktuppspelning i i-thingen. Ingen installation heller. Bara att trycka på Airplay-symbolen och välja DS:en samt välja Songcast i.st.f. Playlist som källa i DS.


Top
   
PostPosted: Sun Sep 02, 2012 12:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
HCL wrote:
a.g wrote:
Det är klart jag både testat och aktivt använder Songcast, jag trodde det framgick av tidigare inlägg i tråden. Däremot hade jag inte koll på att Songcast finns till Windows eftersom jag använder OS X hemma. Jag tänkte att det bergis framgår av Linns sajt, så det brydde jag mig inte om att ta reda på.

Däremot vidhåller jag att AirPlay/iOS är bättre än Songcast/OS X. Songcast (ja, på OS X Lion alltså, har ju inte testat Windows 7) misslyckas då och då hitta mina DS när datorn varit i viloläge. Ibland räcker det att peta på inställningarna hit eller dit, ibland måste jag starta om. AirPlay/iOS fungerar hittills hundraprocentigt.
När datorn är i viloläge finns ju ändå inget att lyssna på så det borde väl vara ett marginellt problem.
Här var det svårt att vara tydlig. Jag menar givetvis när datorn varit i viloläge men inte längre är det. Datorn fungerar inte medan den är i viloläge.
HCL wrote:
Jag har fått Songcaster demonstrerat för mig och det funkade bra då.
Var det inte du som igår skrev ett ganska skarpt inlägg där du felaktigt ifrågasatte mig för att jag uttalade mig om Songcast utan att ha testat det? Och nu verkar det som om din erfarenhet av Songcast är att någon demat det för dig och att det då funkade. Missuppfattar jag något?

Vi tar det igen. Jag har inte ifrågasatt att Songcast alls fungerar. Det går att starta, det funkar oftast men inte sällan krävs handpåläggning. En sämre nivå, alltså att programmet inte alls går att starta eller få att fungera vore alldeles häpnadsväckande och osannolikt med tanke på att det är en officiell applikation som funnits ute ett år eller så. Vad jag försökte förklara var att mina erfarenheter är att det är en smula instabilt efter att man väckt datorn ur viloläge.
HCL wrote:
För egen del har jag bara testat Airplay från iPhone/iPad och det funkar utmärkt. D-j häftig fkt. T.ex. Spotify blir väldigt mycket bättre än direktuppspelning i i-thingen. Ingen installation heller. Bara att trycka på Airplay-symbolen och välja DS:en samt välja Songcast i.st.f. Playlist som källa i DS.
Ja, det var ju det jag försökt säga hela tiden. AirPlay från iOS är kanon och fungerar bättre n Songcast på OS X. Jag använder AirPlay från iPad till mina DS varje dag och det fungerar perfekt!

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Sun Sep 02, 2012 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
a.g wrote:
AirPlay från iOS är kanon och fungerar bättre n Songcast på OS X. Jag använder AirPlay från iPad till mina DS varje dag och det fungerar perfekt!
Lite OT men är det någon som jämfört olika alternativ att skicka youtube (o andra ljud) till DS?
Jag har bara testat att lyssna på youtube med Iphone, med laptop (högspecad DELL 6220 med Core i5/2520, SSD o Win7Pro) och iPad2/wifi - alla med samma iPhonelurar och iPad är klart mest musikalisk. Enda prylen där man kan lyssna med viss behållning.
Kan detta indikera att man även ska skicka youtube FRÅN Ipad till DS för max musikalitet? Någon som testat?

Jag har hört alla alternativ att skicka youtubeljud till DS i olika anläggningar och HELT klart är alternativen olika bra. Dvs är inte bara DS o dess avkodning som betyder något!
Har dock inte gjort seriösa tester så avstår att beskriva skillnaderna.


Top
   
PostPosted: Sun Sep 02, 2012 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Sportis. Jag är lite osäker på vad du menar. Att "skicka ifrån" innebär det att du tex är uppkopplad mot YouTube med din iPad och sedan... skickar HUR till DS´en?

Eller att du använder iPad´en som fjärris, dvs strömmen kommer från en annan dator?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Sep 02, 2012 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Att "skicka ifrån" innebär det att du tex är uppkopplad mot YouTube med din iPad
Just det.
Man kan ju skicka dataströmmen från olika apparater till DS.
Youtube --> Internet --> apparat tex iPad --> DS

Nedan tester visar på att EV ska man stömma från iPad till DS
Youtube --> Internet --> iPad --> iPhone hörlur är helt ok.
Youtube --> Internet --> min laptop --> iPhone hörlur inte så kul


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited