selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 09:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Aug 30, 2012 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Logitech har uppenbarligen beslutat att dumpa hela SB-serien och satsa på en ny apparat som i princip är en SB Radio men med färre funktioner. Kanske har man tröttnat på serverprogramvaran och all support den kräver och vill ha enklare apparater som går att sälja till den breda massan utan större bekymmer...

Gissar att priset på (beg) Sneaky stiger nu :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Aug 30, 2012 13:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Tror inte det drar upp priset. Sneaky är fortfarande dyr i förhållande till övriga Linn DS som sjunker. De lär fortsätta sjunka än mer då det finns så många varianter av Majik och ffa Akurate. Varje ny variant drar ner priset på de äldre.

Jag tycker det går långsamt för övriga märken att släppa "bättre än SB"-streamers. När lanserades eg SB?
Lite mer konkurrens hade varit bra. Känns som att påslaget är osedvanligt bra på DS just pga detta.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 30, 2012 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
cortina wrote:
Tror inte det drar upp priset. Sneaky är fortfarande dyr i förhållande till övriga Linn DS som sjunker. De lär fortsätta sjunka än mer då det finns så många varianter av Majik och ffa Akurate. Varje ny variant drar ner priset på de äldre.

Jag tycker det går långsamt för övriga märken att släppa "bättre än SB"-streamers. När lanserades eg SB?
Lite mer konkurrens hade varit bra. Känns som att påslaget är osedvanligt bra på DS just pga detta.
När jag skaffade min SB3 Classic så lät den bättre än min Linn Mimik CD-spelare. Inte mycket, men dock. Mimiken såldes för att jag inte tyckte jag längre behövde en CD-spelare. Min (då blivande) sambo var dock av annan åsikt och således införskaffades slutligen en Ikemi. Den lät väsentligt bättre än en såväl Mimiken (surprise!) som SB3. Och de som vet säger att Sneaky´n låter bättre än Ikemin. Visst, kanske Majik låter ännu bättre men det dubbla priset på en Majik (även beggade) tror jag är svårt att motivera. Speciellt som Majiken tillhör den fula serien plastapparater... Varför fortsatte inte Linn med LK-serien?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Aug 30, 2012 15:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Logitech har uppenbarligen beslutat att dumpa hela SB-serien och satsa på en ny apparat som i princip är en SB Radio men med färre funktioner. Kanske har man tröttnat på serverprogramvaran och all support den kräver och vill ha enklare apparater som går att sälja till den breda massan utan större bekymmer...
Länk?


Top
   
PostPosted: Thu Aug 30, 2012 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Bill50x wrote:
Logitech har uppenbarligen beslutat att dumpa hela SB-serien och satsa på en ny apparat som i princip är en SB Radio men med färre funktioner. Kanske har man tröttnat på serverprogramvaran och all support den kräver och vill ha enklare apparater som går att sälja till den breda massan utan större bekymmer...
Länk?
http://forums.slimdevices.com/showthrea ... ebox-Radio
http://forums.slimdevices.com/showthrea ... be-And-why
http://ue.logitech.com/en-gb/smart-radios

Kolla även på Logitechs svenska site, allt om SB är borta.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Aug 30, 2012 16:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
... Majiken tillhör den fula serien plastapparater... Varför fortsatte inte Linn med LK-serien?
Nu är ju inte Majik-seriens höljen av plast. Möjligen kan man tycka att de ser plastiga ut?


Top
   
PostPosted: Thu Aug 30, 2012 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
HCL wrote:
Bill50x wrote:
... Majiken tillhör den fula serien plastapparater... Varför fortsatte inte Linn med LK-serien?
Nu är ju inte Majik-seriens höljen av plast.
+1


Top
   
PostPosted: Thu Aug 30, 2012 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Bill50x wrote:
... Majiken tillhör den fula serien plastapparater... Varför fortsatte inte Linn med LK-serien?
Nu är ju inte Majik-seriens höljen av plast. Möjligen kan man tycka att de ser plastiga ut?
Rätt. Så tycker jag. Men är inte fronten av plast? Det var det i alla fall på försteget 5103 som jag ägde ett kort tag (om jag nu minns rätt). Trodde alla apparater med liknande utseende var gjorda på samma sätt, men visst kan jag ha fel. Det är i så fall inte första gången :-)

Men visst ser de plastiga ut?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Aug 30, 2012 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Men visst ser de plastiga ut?

/ B
Nej. Men det är förstås en smaksak.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 30, 2012 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Påminner om de där första frontmatade VHS bandspelarna från Luxor 1985. Fanns en Teve i samma serie med ytterst plastiga knappar både på fjärren och manöverpanelen på teven.

Minns när 5103 kom och man började försöka sälja bioprylar från Linn i Luleå.
5140 5105 5103 centrik och en melodik.

Peter sa att det var förvånansvärt bra bas i 5140 och att man inte skulle sakna Keltik med sådana baskompetenta högtalare. Basen skulle inte vara inkopplad under demon av "True Lies" men jag vet att tyckte det var skumt hur soffan vibrerade när något exploderade i filmen. Syrrans grabb som deltog under demon drog ut stickproppen till basen och genast lät det mer som man förväntat sig om burkarna. Demon tog slut och en generad säljare vinkade adjö.

Den där 5103 var en särskilt plastig pryl,ljudmässigt okej men undrar hur man tänkte kring det övriga? Sladdriga suddgummitangenter som lider av lepra efter något år och trillar loss,fjärrkontrollen lika illa och lämpar sig bäst till pingisracket. Varma och sköna brukade de bli,bra för mysfaktorn?

Akurate och majiklådorna är tragiska,det borde gå få till dem bättre,de nya lådorna är en uns bättre men,nej de ser fortfarande inte estetiskt tilltalande,kunde lika gärna ha stått Rotel på dem..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Aug 30, 2012 23:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jaha, och trådens ämne var alltså...


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Sant,ursäkta utsvävningen. Squeezeboxarna har ju hängt med ett tag så det kanske är naturligt att göra plats för något nytt,man tycker samtidigt att den borde ha sålt bra. Jag vet inte hur den står sig mot exempelvis sneaky. Lite festligt var det iaf när jag träffade en faktiskt.se broder på Byggmax förra veckan som har ett par squeezeboxar,han erkände lite skamset att han köpt en linnpryl,och just då en sneaky som han var förbannat nöjd med. Kändes som han kommer att dra in fler squeezeboxanvändare i Linnsvängen. Enda invändningen han hade var programvaran till telefonen-en androidlur,han tyckte den var hemsk i jämförelse med squeezeboxen.

Visst hade Peter Bremen,Karl XII,och några fler lånat en Majik DS av Calle på HF och jämfört lite spelare för något år sedan och funnit den där touchmodellen riktigt OK medan Duon kändes lite trött?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 09:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Någon här som vet om man måste köra Logitechs programvara på sin Squeezebox eller om det finns alternativ? Jag tänker nu på serverprogramvaran, att styra själva SB´n finns det ju appar för.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Detta går väl att hitta på annat sätt... men enklast (för mig) att ställa frågan direkt. Kan Linn DS (inkl Sneaky) koppla direkt till tex Spotify utan att man behöver ha en dator igång? Sonos kan det, vissa SB likaså. Men Linn?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2012 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Nej.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited