selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Överprisade produkter
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hej vi kan väl fortsätta här...
Ok, Att Twin var överprisad tyckar jag visas av att Shackra (bättre) blev 30% billigare över en natt.
Sålde inte så bra med det högre priset tydligen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ska för jämnvikten nämna prisvärda produkter med... SC, classik serien är bra prisade. Mycket för pengarna (snackar nypris här)
Classik movie är för mig en typisk Linn produkt; smart, kompakt, enkel design, laddad med tuner/DVD/försteg/5 slutsteg till ett bra pris.
Mer av smartness! Innehåll istället för dyr design :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 14:15 
Å ena sidan förstår jag kunderna som köpt Klimax Twin och helt plötsligt får se Chakra släppas med högre prestanda för 30000:- mindre, det är TRIST för dem. Å andra sidan tycker jag att det är bra att det släpps produkter med högre prestanda till lägre pris. Tillverkare som medvetet gör produkter sämre för att inte slå ut existerande topp-produkter är enligt mig oseriösa och jag är glad att Linn inte gör så.

Twin Chakra var på g under en lång tid och jag vet att Linn-handlare bad Twin-intresserade kunder avvakta på nya Klimax-steget.

Jag ser inte Twin Chakra som samma slutsteg som Twin, utan som ett nytt med en ny teknik. Jag har hört folk som föredragit gamla Twin framför Chakra. Om 2250 släppts för 20000:- hade antagligen flera Klout-ägare skrikit rakt ut - ett slutsteg som är bättre än Klout för mindre pengar. Exotik slår 5103, för halva priset! Ingen verkar klaga över det...

:?: :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
betalar man 180.000 för en cd så kan den gott vara snygg också. Klart är också att den inte är prissatt på grund av sin design, då skulle den säljs i designbutiker. den har det priset för att den är bäst i världen utan någon som helst konkurrens. Punkt.

vill man köpa billigt så får man köpa billigt. förstår inte varför man ens ska ifrågasätta det hela. Vill folk gå upp i prisklasser så får dom göra det.
Andra tycker att 5000kr är för mycket för en cd, då får dom väl tycka det. Kvalitet kostar pengar. så är det bara.

Att chakra blev billigare kan ha många olika anledningar, det behöver inte ha att göra med att dess föregångare var "för högt" prissatt. Kanske dom sålde mycket mycket mer än dom trodde och därmed blev utvecklingskostnaden "avbetalad" så man kunde rättfärdiga en sänkning av priset, samtidigt som chakra blev billigare att tillverka, att delar blev billigare, man ordnade till tillverkningsleden osv.

jag har fortfarande inet förstått varför man överhuvudtaget ska bry sig om och muttra över att det finns väldigt dyra produkter?
Jag går ju inte omkring och irriterar mig på att en tavla kostar si och så myket, eller att BMWs toppade 7-serie är dyr.....
På samma sätt orkar jag inte bry mig om att klimax-serien för tillfället ligger utanför min prisklass. Jag ser inte poängen.

Kan du förklara på ett tydligt sätt varför man ska bry sig om att det finns en klimaxserie som kostar pengar? Dom andra nivåerna finns ju också?
Ska linn bli ett ideellt företag, eller vad är poängen? Ska dom bara erbjuda classik och katan som ger mest bang for the buck eller? Vad är poängen....

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag tycker att Linn skall fortsätta som vanligt att försöka erbjuda det bästa som finns och erbjuda det bästa som finns i en viss pris nivå det är ju trots allt top produkterna som utvecklas som driver fram teknik till de billigare serierna så att de blir både bättre och billigare. Som jag har förstått det så har de alltid gjort så även om vi konsumenter inte alltid har sett det ta bara deras graververk som senare resulterade i LK1 via lite olika turer knappast billigt.

Eller Numerik första Numeriken var ju så dyr att linn inte ansåg att någon privat konsument skulle kunna köpa den så den fick gå till branshen som hade råd som DA/AD omvandlare många kvalitetsmedvetna skivbolag som skaffade den sedan resulterade ju den i numerik tillsammans med Karik.

Vad gäller support så tror jag att de gör så gott de kan men när inte delar går att få tag på och det inte går att ersätta med likvärdigt eller bättre så blir det svårt och att det skulle kosta för mycket att skapa egen produktion på delarna.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag tycker nog att en sak som Linn har lyckats behålla är väl dess höga servicenivå. Jag tycker att Linn fortfarande är väldigt duktiga på att ta hand om produkter som felar.

Att lasrarna tog slut till karik var ju en jäkla tabbe av Linn. Jag är inte expert på elektronik men nog kunde man väl köpt lite mer. Nu är det kanske inte hela världen eftersom när Kariken går sönder så kan man nog få en Ikemi till väldigt bra pris och då ger det ju en prisvärd uppgradering.

Om däremot Linn skulle köra slut på reservdelarna till CD12 (jag vet dock inte om det är så) är det ju väldigt väldigt dåligt. Att en karik för 10-15 tkr tappar en del i värde kan man ju leva med, men om en CD12 för 150 tkr skulle bli iskall på marknaden pga brist på reservdelar, då skulle det ju vara riktig svagt av Linn. Jag tror dock att Linn har lärt sig från Karik misstagen så det är nog inget att oroa sig över. Vad man kunde hoppats på som lycklig ägare vore väl att man har uppgraderingsmöjligheter, som tex DCS har.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 21:23 
ulfbnilsson wrote:
Vad man kunde hoppats på som lycklig ägare vore väl att man har uppgraderingsmöjligheter, som tex DCS har.
Jag saknar en möjlighet att uppgradera från Unidisk 2.1 till 1.1 (och endast betala mellanskillnaden plus en väldigt begränsad arbetskostnad). Men man kan nog inte jämföra DCS och Linn på hur de konstruerar sina produkter. Unidisk 1.1 & CD12 är ju uppbyggda på ett sätt så att de inte ska behöva uppgraderas. Inga uppgraderingar kan göra maskinerna bättre (på ett för allmänkonsumenten intressant sätt).

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
*ironisk* Tycker alla Linns produkter har överpris.. tänk.. det går ju att får en dvd, reciver och 5 högtalare + subb för 995:- på Rusta :shock:

Antar att man kan räkna med viss skillnad i kvaliten. Annars är det rätt fantastiskt att man kan göra så stor skillnad i priset när grejorna innehåller snarlika konstruktioner (till viss del iaf).

I förhållande till andra produkter på marknaden tycker jag Linn har några prisvärda prylar, där man kan få mycket för pengarna. Resten anser jag dock ha ett överpris.. går att hitta lika roligt ljud i andra prylar, för en bättre peng.

Tack för att det finns en andrahandsmarknad... som gör det möjligt att köpa prylarna för neråt halva priset.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 22:49 
equi2 wrote:
Resten anser jag dock ha ett överpris.. går att hitta lika roligt ljud i andra prylar, för en bättre peng.
Här håller jag inte med.

Jag tycker att Linns top-of-the-line har en mycket speciell karaktär som man måste älska helhjärtat för att tycka är prisvärd. Älskar man den helhjärtat finns inget bättre, är man ute efter "vanlig" hifi finns det mycket som är mer prisvärt.

Jag tror att det gäller att hitta vad man är ute efter. Idag låter Linn så bra att även rena "hifi-nördar" (om jag tillåts använda det uttrycket) kan spela på Linn. Men Linn-utrustning har fortfarande en mycket speciell karaktär (utrustningen utvecklas för att prestera optimalt på tune-dem, bland annat, antar att alla som köpt Linn iaf delvis gör det p.g.a. detta) som man måste söka efter om det ska vara prisvärt.

Det är väl mycket därför Linn skapar såna känslor hos vissa, i kombination till marknadsföringen och användarnas "nöjdhet".

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Om vi byter infallssvinkel :wink:
När övergår en produkt från att vara prisvärd till överprisad?

Jämför utan vs. med lingo 1... STOOOR förbättring o ganska överkomligt pris
Samma sak utan/med cirkus...
Lingo 1 vs. lingo 2... stor skillnad o moderat pris.
Utan/med stenfot på högtalare...
Genki vs ikemi
Kollektor vs wakonda
Skulle tro att de flesta tycker de prisskillnaderna är prisvärt om man jamför med förbättringen.

Håller man sig mellan 10-20k/uppgradering så finns en rätt stor marknad för att avyttra prylarna.
Linn jobbade tidigare med idén att locka kunden att uppgradera steg för steg i etapper som var överkomliga för många.
Tror att de flesta tyckte att det var smart o bra (o prisvärt)

Om man studerar priset på CD/försteg/slutsteg/högtalare finner man att det går gradvis uppåt med 10-20k steg. Tills plötsligt det är jättehopp mellan/till toppprylarna.
OK - de är toppenbra men...
Och de kostar mer att göra...
Visst är det super att linn gör high end prylar som sedan kommer andra produkter till del - men det har ju inte med deras försäljningspris att göra.

Kontrol skulle ju sopa mattan med Exotik oavsett om den skulle kosta 50kkr eller 200kkr :D
Som sagt - när övergår en produkt från att vara prisvärd till överprisad?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 00:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
Å ena sidan förstår jag kunderna som köpt Klimax Twin och helt plötsligt får se Chakra släppas med högre prestanda för 30000:- mindre, det är TRIST för dem. Å andra sidan tycker jag att det är bra att det släpps produkter med högre prestanda till lägre pris. Tillverkare som medvetet gör produkter sämre för att inte slå ut existerande topp-produkter är enligt mig oseriösa och jag är glad att Linn inte gör så.

Twin Chakra var på g under en lång tid och jag vet att Linn-handlare bad Twin-intresserade kunder avvakta på nya Klimax-steget.

Jag ser inte Twin Chakra som samma slutsteg som Twin, utan som ett nytt med en ny teknik. Jag har hört folk som föredragit gamla Twin framför Chakra. Om 2250 släppts för 20000:- hade antagligen flera Klout-ägare skrikit rakt ut - ett slutsteg som är bättre än Klout för mindre pengar. Exotik slår 5103, för halva priset! Ingen verkar klaga över det...

:?: :?
Håller med, vore kanon om 2250 kostade 20k!
Skillnaden (mot shackra) är ju att här snackar vi produkter som varit med länge där efterföljaren är bättre o billigare. Tror att man inser varför o tycker det är bra! (värdeminskningen på många år är ju OK ändå)

Men hur länge var Twin ute innan den kom i shackra till 30% lägre pris? Att den så snabt prissänktes är en tydlig indikation att ursprungspriset var för högt. Även om Archangel har en poäng - shackra KAN vara billigare att göra mm.

En annan slutsats; med ovanstående resonemang (nyare, bättre o billigare) - varför är då klimax SÅ mycket dyrare? :wink:
Bara en annan synvinkel... som ni inte behöver analyzera. Ville bara visa att man kan tänka på flera sätt :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 11:12 
sportbilsentusiasten wrote:
Men hur länge var Twin ute innan den kom i shackra till 30% lägre pris? Att den så snabt prissänktes är en tydlig indikation att ursprungspriset var för högt.
Den hängde med i ungefär 6 år iaf, vilket är förhållandevis långt för att vara hifi, men med Linn-mått mätt bara en halv livstid.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
6 år, är du säker...Går tiden så snabbt :cry:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 11:32 
sportbilsentusiasten wrote:
6 år, är du säker...Går tiden så snabbt :cry:
Introducerades 1998!

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Enl Linn WEB så kom Solo sent på hösten 1999 = 5år sedan,medan twin kom sent 2001 = 3 år inte 6...
Som jämförelse kom även CD 12 1999 samt Komri 2001.
Kontrol/Kisto kom först 2002 resp 2003.
Tänk att det tog så pass mycket längre tid att utveckla den nya generationen försteg...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited