selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Vi har ju diskuterat om sub behövs tidigare o man kan ju diskutera om sub behövs vid 2 kanal (om man har feta burkar)
Men hur är det egentligen om man har ett biosystem...
Kan man mixa in sub bas signalen (vid 5.1) till frontarna? Om inte - då KRÄVS ju en sub!

Anta att man kör med Unidisk/5103/Kinos/Kisto - är de så smarta att vid 2-kanalsdrift automatiskt all signal kommer till frontarna OM man har fullregisterburkar. Eller om man har sub, de fixar att skicka signal till subben.

SAMT vid 5.1 lyssning - de är så smarta att de känner av det så de automatikt skickar signalen till alla högtalare.

Om nu det behöver manuelt arbete att omkomfigurera systemet - snackar vi att flytta kablar eller gå in i menyer? Går det över huvud taget?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Hur just Linn-burkar fungerar m.a.p. inmixning av LFE-kanalen vet jag inte, men det GÅR definitivt och GÖRS också av väldigt många burkar. Ska man försöka generalisera så skulle jag gissa att DVD-spelare med inbyggda dekoders generellt kastar LFE-kanalen medan "riktiga" dekoders (inbyggda i receivers eller så) som ställs in på "no sub" mixar in LFEn i frontarna. Kör man PC så brukar drivisarna ha kryssruta för att kasta eller behålla LFE.

Att behålla LFE och att hantera att vissa högtalare saknas är en otroligt enkel algoritm så det handlar inte om svårt, bara om hur tillverkaren valt att göra.

Om Linn gjort jobbet rätt så ställer du in att du saknar center, surroundisar och sub när du köpt grejerna åsså mixas ALLT från alla källor ALLTID in i dina två frontar. Allt annat är fel och dumt och förtjänar högljudda klagomål.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
daniel.n wrote:
Om Linn gjort jobbet rätt så ställer du in att du saknar center, surroundisar och sub när du köpt grejerna åsså mixas ALLT från alla källor ALLTID in i dina två frontar.
Jo så borde det vara, men OM man nu HAR ett 5.1 system o sp2lar 2kanal?
Känner det av att här kommer det 2-kanaler... o bara kör på frontarna?

Har för mig att:
1/ Unidisk skickar 5.1 i en digitalkabel till kinos/kisto o de avkodar signalen i dessa burkar.
2/ De två analoga utvångarna på Unidisk används bara vid 2-kanal
dvs - man borde kunna programera 5.1 o 2-kanal olika.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 14:21 
I min Exotik-guide beskrev jag hur detta går till.

Jag har också skrivit om det http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... hlight=lfe

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Fast de flesta fronthögtalare tjänar ju ändå på en sub (om du inte har en Sizmik till Akurate eller Artikulate till exempel). Stänger du av subben har du ju också nackdelen i att du får en extra högtalare i rummet som förstör ljudet när den inte används.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 16:38 
Även om Keltik skulle klara av att spela stor del av LFE-innehållet låter det alltid bättre med en sub (förutsatt att subben är av bra kvalité). På så sätt blir Keltik mindre lastade, för LFE-kanalen ÄR komplicerad och tung att återge särskilt om man spelar högt.

Målet är ju att låta frontarna ange sitt (redan komplicerade) ljudspår, och ju mindre övrigt den har att göra, desto bättre blir det.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Även om Keltik skulle klara av att spela stor del av LFE-innehållet låter det alltid bättre med en sub (förutsatt att subben är av bra kvalité). På så sätt blir Keltik mindre lastade, för LFE-kanalen ÄR komplicerad och tung att återge särskilt om man spelar högt.

Målet är ju att låta frontarna ange sitt (redan komplicerade) ljudspår, och ju mindre övrigt den har att göra, desto bättre blir det.

/ MC
jepp


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
Mortifikator Crenshaw wrote:
Även om Keltik skulle klara av att spela stor del av LFE-innehållet låter det alltid bättre med en sub (förutsatt att subben är av bra kvalité). På så sätt blir Keltik mindre lastade, för LFE-kanalen ÄR komplicerad och tung att återge särskilt om man spelar högt.

Målet är ju att låta frontarna ange sitt (redan komplicerade) ljudspår, och ju mindre övrigt den har att göra, desto bättre blir det.

/ MC
jepp
Det tycker jag med! På bio är det bäst att ha separat SUB. Det är ju gjort så.
Bra att man tydligen kan starta ett biosystem med 2 kanaler.. bygga ut med center.. sedan sub.. o sist bakkanalerna.
Vore mindre kul om det var allt eller inget!
En uppgraderings väg a la Linn kommer att göra mig mer öppen för bio. :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited