selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 22:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Skrivregler
PostPosted: Mon Aug 06, 2012 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Skiljetecken - Kommatecken

Blanksteg, eller mellanrum, gör man efter punkt, frågetecken, utropstecken, komma, kolon och semikolon när det följer ett nytt ord.


Top
   
 Post subject: Re: Skrivregler
PostPosted: Mon Aug 06, 2012 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ja, och?

På förekommen anledning eller vad föranledde detta inlägg?

Eller är det kurs på gång :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Skrivregler
PostPosted: Mon Aug 06, 2012 15:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Jamen, här finns det ju rekord i stavfel och särskrivningar. Det är ingen idé att bråka om det på intørnet. Det finns säkert något "rent" forum - språkpolisen.se eller något, där man kan lapa i sig välformulerade textrader :). (Eller sprakpolisen förstås).

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Skrivregler
PostPosted: Mon Aug 06, 2012 15:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Dubbelpost 8)

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
 Post subject: Re: Skrivregler
PostPosted: Mon Aug 06, 2012 15:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Vilket elitistiskt svammel! Så personer med svårigheter att skriva/läsa är inte välkomna på detta forum? Gå och kamma dig.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
 Post subject: Re: Skrivregler
PostPosted: Mon Aug 06, 2012 16:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Bengt wrote:
Vilket elitistiskt svammel! Så personer med svårigheter att skriva/läsa är inte välkomna på detta forum? Gå och kamma dig.
Eller så var det inte något nyregistrerat troll som ville dryga sig utan en påminnelse om att man gärna får läsa igenom sitt inlägg en (extra) gång innan man postar. Om inte annat så borde man göra det för ens egen skull eftersom man förmodligen får bättre hjälp om man bättre förklarar sitt problem/vad man vill diskutera.


Top
   
 Post subject: Re: Skrivregler
PostPosted: Mon Aug 06, 2012 17:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Sony wrote:
Bengt wrote:
Vilket elitistiskt svammel! Så personer med svårigheter att skriva/läsa är inte välkomna på detta forum? Gå och kamma dig.
Eller så var det inte något nyregistrerat troll som ville dryga sig utan en påminnelse om att man gärna får läsa igenom sitt inlägg en (extra) gång innan man postar. Om inte annat så borde man göra det för ens egen skull eftersom man förmodligen får bättre hjälp om man bättre förklarar sitt problem/vad man vill diskutera.
Roland med sina 1132 inlägg är väl knappast något nyreggat troll?

Visst skriver en del som klantar men det har väl knappast med bortglömda blanksteg att göra?

Så vad menas, Roland?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Skrivregler
PostPosted: Mon Aug 06, 2012 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bengt wrote:
Så personer med svårigheter att skriva/läsa är inte välkomna på detta forum?
Är det en konklusion du drar av mitt första inlägg och att det skulle vara min önskan?
Bill50x wrote:
Roland med sina 1132 inlägg är väl knappast något nyreggat troll?
Ingen har påstått att jag är ett nyreggat troll. Sony upplyser till och med om motsatsen.
Bill50x wrote:
Så vad menas, Roland?
Värst vad det väckte starka känslor och nyfikenhet. Kul. Var och en får på valfritt sätt ta till sig den upplysande fakta jag valde att presentera. Tycker det passar med ett citat från en text av Lars Winnerbäck här. "Nåt som inte var Ikea, nåt som inte hade lösningen i kanten."


Top
   
 Post subject: Re: Skrivregler
PostPosted: Mon Aug 06, 2012 20:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Slutsats vet jag inte, snarare en tolkning. Klart att man ska läsa igenom det man skriver, men vad spelar det för roll om man inte kan hantera eller ens känner till skrivregler? Man kan förfasas över förfallet av det skrivna ordet, som säkert är en följd av att fler människor får möjlighet att delta i diskussioner tack vare internet. Ett demokratiskt dilemma...

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
 Post subject: Re: Skrivregler
PostPosted: Tue Aug 07, 2012 01:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Substantiv är namn på ting
-penna böcker stol och ring

Adjektiven lätt oss lär,hurdana som tingen är
till exempel: vacker,ful,galen hungrig grön och gul

Verb till sist är vad man gör
-Starta,gasa tuta,kör!


Pluskvamperfekt (lat. plusquam perfectum) är en tempusform som visar att en händelse ägde rum före en annan händelse i det förflutna. Pluskvamperfekt används normalt när handlingen berättas i förfluten tid och man vill tala om någon händelse som är "ännu mer förfluten", som alltså inträffat innan huvudberättelsen.

På svenska bildas pluskvamperfekt med preteritumformen av verbet ha, alltså "hade" som hjälpverb och supinum av huvudverbet.

På engelska bildas perfekt (= vad som har hänt) och pluskvamperfekt (= vad som hade hänt) av verb med have/has/had och i tredje formen i temat (She has/had not seen him). För regelbundna verb gäller samma regler för tillägg av -ed som för imperfekt (She has/had never talked to him)

I tyskan skiljer man på statiska verb och verb som uttrycker rörelse eller förändring. De förstnämnda får preteritumformen av "haben" som hjälpverb, de senare preteritumformen av kopula (sein, motsvarande svenska "vara") som hjälpverb. Liknande mönster förekommer på franska och nederländska. De slaviska språk som har pluskvamperfekt har kopula som hjälpverb.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Skrivregler
PostPosted: Tue Aug 07, 2012 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ahh, det är grammatikkurs på G :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Skrivregler
PostPosted: Tue Aug 07, 2012 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bengt wrote:
Slutsats vet jag inte, snarare en tolkning.
Din tolkning var onödigt anklagande och väldigt förhastad men jag är okej med det. Om min avsikt varit det du tolkade hade din kritik varit befogad.
Själv så är jag på en väldigt låg nivå vad gäller skrivteknik och grammatik. Har även fått synpunkter för det på detta forum. Om min avsikt vore "elitistiskt" skulle jag såga av den gren jag sitter på.
Bengt wrote:
Klart att man ska läsa igenom det man skriver, men vad spelar det för roll om man inte kan hantera eller ens känner till skrivregler?
Att läsa igenom sitt inlägg var det Sony som skrev så blanda inte ihop hans ord med mina. Jag kan dock hålla med honom och delar hans åsikt om att det finns en poäng med att göra det.

Om man kan den presenterade skrivregeln och även kan hantera tangentbordets mellanslagstangent borde man kunna följa skrivregeln.
Bengt wrote:
Man kan förfasas över förfallet av det skrivna ordet, som säkert är en följd av att fler människor får möjlighet att delta i diskussioner tack vare internet. Ett demokratiskt dilemma...
Alternativt välja att se det som något positivt. Dvs att fler får möjlighet att delta och göra sig hörd. Sedan får läsarna välja vilket eller vem man vill lyssna till.


Top
   
 Post subject: Re: Skrivregler
PostPosted: Tue Aug 07, 2012 15:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Att läsa sina egna inlägg och fundera på om de kan misstolkas är en bra start tycker jag. I övrigt är det inte så viktigt om man skriver "rätt".

Särskrivningar, syftningsfel och ibland kommateringar är det som oftast ställer till problem tycker jag. Oftast förstår man andemeningen, men ibland är det omöjligt. Det enklaste är då att fråga.

Generellt tycker jag dock att man ska anstränga sig för att få mottagaren att förstå, om inte annat av ren artighet :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Skrivregler
PostPosted: Tue Aug 07, 2012 18:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Jo det var något anklagande, det ber jag om ursäkt för. Skrev i affekt, vilket också är ett problem med internet. Förr hann man tänka efter innan man släppte brevet i lådan. Brevet man skrev under påverkan av dryck eller flyktiga känslor dagen innan kanske inte kändes lika häftigt när man traskade iväg dagen efter för att posta.

Som tillägg i diskussionen så har jag svårt för smileys, även om jag ibland använder dessa otyg. Och jag skriver ofta fel, eller så hjälper autocorrect till att göra det åt mig.

För övrigt gillar jag verkligen katan. Spelar suveränt!

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
 Post subject: Re: Skrivregler
PostPosted: Sat Sep 01, 2012 01:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Alltid stavas aldrig med ett l, aldrig stavas alltid med ett l. Eller hur var det nu... :?:

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited