selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Linn Kiko
PostPosted: Wed Jul 18, 2012 15:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linn har tydligen svårigheter att möta efterfrågan på Kiko och det är ganska stora förseningar i leveranserna. I alla fall för kunder utanför U.K. Jag beställde en enhet direkt när de släpptes, men leveransdatum blir framskjutet hela tiden. Senaste besked är i mitten av augusti.

Det är ju roligt att Kiko säljer bra, men leveransproblem är ingen höjdare. Det ska bli mycket intressant att höra systemet, de första rapporterna på U.K forumet ser lovande ut.

Post subject: Re: Linn Kiko
PostPosted: Wed Jul 18, 2012 19:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Samma här i ÖStersund, dubbla uppskjutningar!

PostPosted: Sun Jul 22, 2012 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hörde Kiko igår, den låter riktigt bra speciellt på jazz och akustisk musik. Med Metallica saknade jag litet punch däremot. Tyvärr har den ju ingen subwooferutgång, men min handlare menade att han nog kunde fixa det :-)

PostPosted: Thu Aug 02, 2012 13:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är det någon som fått Kiko levererat ännu? Den vita varianten är mest populär och därmed längst leveranstid. Det skulle skickas i måndags, förhoppningsvis håller Linn tiden den här gången.

PostPosted: Fri Aug 03, 2012 22:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Trist med sunkiga leveranstider. Sonos & SB finns som regel OTC och det lär inte vara någon större skillnad i slutändan.

//Per

PostPosted: Sat Aug 04, 2012 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Perka wrote:
Sonos & SB finns som regel OTC och det lär inte vara någon större skillnad i slutändan.
Skillnad på vad?

PostPosted: Sat Aug 04, 2012 21:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Musikalisk upplevelse ?

PostPosted: Sat Aug 04, 2012 22:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Skojjar du, det lär vara ljusår i skillnad mellan kiko och Sonos/SB. :)

PostPosted: Sat Aug 04, 2012 22:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ljusår - knappast....men OK en SB Touch kostar 1500 (+en hygglig DAC) skall då jmf. med Kiko som kostar....så lycka till och hoppas att du får leverans snart. Återkom gärna med feedback.

//Per

PostPosted: Sat Aug 04, 2012 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Perka: Kiko är en komplett anläggning bestående av
streamer, förstärkare och högtalare.

Varför jämför du det Prismässigt med en halv anläggning
med bara en streamer och ev dac?

Kiko ska du jämföra med liknande lifestylesystem från t ex
Bose, B&O m fl.

/M

PostPosted: Sun Aug 12, 2012 20:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Då har äntligen mitt Kiko system levererats. Jag pratade med Linn om orsaken till förseningen, de har helt enkelt inte hunnit producera tillräckligt för att möta efterfrågan av den vita varianten. Men det borde inte dröja länge innan leveranstiderna är normala. Jag väntar gärna en vecka eller så för att få en helt ny produkt. Sonos och Bose kan man ju köpa som lagervaror på diverse "hemelektronik kedjor".

Hur är själva produkten då..? Ja, allt är väldigt välbyggt och ser snyggt ut. Högtalarna är något större än vad jag räknat med (ungefär halva volymen av M109), men själva spelaren är däremot mindre. De nya högtalarkablarna ser ok ut, som en aningen tjockare variant av Linn Silver. Själva anslutningen är av en ny typ som skruvas fast. En annan nyhet är installationsguiden. Den fungerar mycket bra och kommer underlätta för många. Jag tror den även finns för de andra DS i sortimentet.

Kopplingsmöjligheterna känner vi redan till, ungefär samma som för Majik DSM. Jag har inte provat HDMI kopplingen, bara musik från NAS och Wimp över Songcast.

Jag har inte hunnit spela in systemet ännu, men jag gjorde en jämförelse mot min MDSM och M109. Ställde dem brevid varandra på en bänk utan någon tune in. Alltså ska väl testet tas med en nypa salt, men jag tyckte att båda systemen spelade ungefär lika bra. MDSM 109 kanske är lite bättre, men kostar också lite mer.

Största fördelen med Kiko är att det är ett väldigt smidigt och snyggt system. MDSM 109 låter kanske lite bättre men ligger långt efter i design. Sedan kan man ju inte uppgradera Kiko heller.

Så jag är genomgående mycket nöjd med Kiko. Det är inte traditionell HiFi, men fyller en bra nisch.

PostPosted: Tue Aug 14, 2012 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kravm wrote:
Då har äntligen mitt Kiko system levererats. Jag pratade med Linn om orsaken till förseningen, de har helt enkelt inte hunnit producera tillräckligt för att möta efterfrågan av den vita varianten. Men det borde inte dröja länge innan leveranstiderna är normala. Jag väntar gärna en vecka eller så för att få en helt ny produkt. Sonos och Bose kan man ju köpa som lagervaror på diverse "hemelektronik kedjor".

Hur är själva produkten då..? Ja, allt är väldigt välbyggt och ser snyggt ut. Högtalarna är något större än vad jag räknat med (ungefär halva volymen av M109), men själva spelaren är däremot mindre. De nya högtalarkablarna ser ok ut, som en aningen tjockare variant av Linn Silver. Själva anslutningen är av en ny typ som skruvas fast. En annan nyhet är installationsguiden. Den fungerar mycket bra och kommer underlätta för många. Jag tror den även finns för de andra DS i sortimentet.

Kopplingsmöjligheterna känner vi redan till, ungefär samma som för Majik DSM. Jag har inte provat HDMI kopplingen, bara musik från NAS och Wimp över Songcast.

Jag har inte hunnit spela in systemet ännu, men jag gjorde en jämförelse mot min MDSM och M109. Ställde dem brevid varandra på en bänk utan någon tune in. Alltså ska väl testet tas med en nypa salt, men jag tyckte att båda systemen spelade ungefär lika bra. MDSM 109 kanske är lite bättre, men kostar också lite mer.

Största fördelen med Kiko är att det är ett väldigt smidigt och snyggt system. MDSM 109 låter kanske lite bättre men ligger långt efter i design. Sedan kan man ju inte uppgradera Kiko heller.

Så jag är genomgående mycket nöjd med Kiko. Det är inte traditionell HiFi, men fyller en bra nisch.
Den ska nog spelas ett par 100timmar så all elektronik och högtalare är ordentligt inspelade innan du får ut max av den.

Gratulerar till köp!

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00