selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 07:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 06:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
har inte denna tråd blivit lite offtopic nu?

ed


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 12:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Visst har den det ;) Det fick bli en egen diskussion.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Jag är lite förvånad över denna diskussion, inte för att den förs - men på detta forum :-)

Jag lyssnar mycket på mp3-musik, dels som bakgrundsmusik dels som koll på ny musik och nya artister (ja, jag erkänner, jag laddar hem musik på nätet :-)). Och förstås för att hitta musik som annars inte går att få tag på.

En bra rippad skiva (cd eller vinyl) är (för mig) ganska svår att skilja mellan mp3/320kb och originalet. Möjligen en liten matthet över ljudet.

Men ur "Linn-synvinkel" kan det ibland vara ganska stor skillnad. Dvs en mp3:a kan vara oengagerande och musikerna låter trötta - trots att ljudet i sig är OK. Detta trodde jag skulle vara avgörande i detta forum :-) Ibland kan det alltså (ur min synvinkel) vara svårt att avgöra en musikers företräden via mp3. Men nu har jag lyssnat så mycket på detta komprimerade format att jag tror mig kunna "lyssna runt mp3" och ändå bedöma artisten.

Trots allt är jag förvånad över att det (oftast) går att att behålla så mycket av musikens kvaliteter vid komprimering.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 22:21 
Bill50x wrote:
Trots allt är jag förvånad över att det (oftast) går att att behålla så mycket av musikens kvaliteter vid komprimering.
Visst kan det låta okej med hög bitrate, men det är inte formatet som ställer till de värsta problemen utan spelaren som spelar upp det. Vore kul att testa mp3 via unidisk mot dator nån gång.

Jag experimenterade en hel del med att försöka få mp3 att låta riktigt bra förut. Jag skrev egna drivers till realtidsklockan i min mac och lyckades få det rejält mycket bättre än innan. Jag lät sedan några experter provlyssna (hej Lejonklou :wink:) och demade den bl.a. mot en Genki. Total katastrof! Min dator lät som en trasig speldosa i jämförelse: noll takt, noll musik.

Så, mp3 är inte min grej. Jag gav det en chans, men det gick inte att få till.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag experimenterade en hel del med att försöka få mp3 att låta riktigt bra förut. Jag skrev egna drivers till realtidsklockan i min mac och lyckades få det rejält mycket bättre än innan.
Hej du!
Visst lät det klart mindre dåligt med din klockdriver, men bra var det inte. :)

Det bästa med alla "mindre lyckade" experiment är att man lär sig saker på vägen... Nu fick jag ju höra hur mycket klockan gör, tack för det!

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 23:18 
Lejonklou wrote:
Hej du!
Visst lät det klart mindre dåligt med din klockdriver, men bra var det inte. :)

Det bästa med alla "mindre lyckade" experiment är att man lär sig saker på vägen... Nu fick jag ju höra hur mycket klockan gör, tack för det!

/Fredrik
Jag tror att du hörde version 0.4 av min driver, och den slutade på version 1.

Det är lustigt hur jag flera gånger gick till Ljudkompaniet storbelåten för att dema mina framsteg för herrarna där. De skrattade lite åt mig, och satte på en skiva på Genki. Och gång på gång fick min dator storstryk. Från första till sista version. Otroligt skönt på nåt sätt, Linn vet ju vad de gör. No shit.

Minns en gång när jag satt och lirade och <en av säljarna på LK> gick förbi dörren utan att veta vilken källa jag spelade med (det gick inte att se heller). Han bara skakade på huvudet och höll för öronen. Lite senare spelade jag på Genkin, då gjorde han tummen upp. Så jäkla säker...

Nåja. Version 1.0 var inte mycket bättre. Något kanske, men den hade samma problem som de tidigare, kanske något mer taktfast. Dock mil efter en Rega-spelare, men klart bättre än min Pioneer-DVD!

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:

Minns en gång när jag satt och lirade och <en av säljarna på LK> gick förbi dörren utan att veta vilken källa jag spelade med (det gick inte att se heller). Han bara skakade på huvudet och höll för öronen. Lite senare spelade jag på Genkin, då gjorde han tummen upp. Så jäkla säker...
Kul historia. Anders/tonläget brukar höra om man har en mobiltfn i fickan. Låter inge bra typ.. har du möjligtvis en tfn i fickan? Respekt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 15, 2005 22:57 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Skulle vilja tipsa om att det finns några format för musiklagring som använder ej förstörande komprimering. Jag har testat ett som heter FLAC - Free Lossless Audio Codec idag. (http://flac.sourceforge.net/) Har testat bränna samma skiva, dels från mp3-fil, och nu dels från .flac-fil. Det är stor skillnad! Flac-skivan låter ruggigt bra. (Senaste Lisa Ekdahl.) Mp3-varianten låter... likadant, fast mycket mindre musik. Samma ljud finns där, men närvaron försvinner.

Om man är intresserad av att rippa sina egna skivor till en hemma-bygge-Kivor, så bör man definitivt spana in Flac. Det finns hårddiskbaserade mp3-spelare som stöder detta format också. Vidare läste jag i Volvos kundtidning "Ratten" att de håller på att lansera en hårddiskbaserad bilstereo som har stöd för detta format. Ett steg i rätt riktning!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 24, 2005 16:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
per wrote:
Skulle vilja tipsa om att det finns några format för musiklagring som använder ej förstörande komprimering. Jag har testat ett som heter FLAC - Free Lossless Audio Codec idag. (http://flac.sourceforge.net/) Har testat bränna samma skiva, dels från mp3-fil, och nu dels från .flac-fil. Det är stor skillnad! Flac-skivan låter ruggigt bra. (Senaste Lisa Ekdahl.) Mp3-varianten låter... likadant, fast mycket mindre musik. Samma ljud finns där, men närvaron försvinner.

...
Jo, jag är glad över den begynnande trenden att folk har börjat lägga ut bootlegs i FLAC jämfört med enbart mp3 tidigare. Men... betydligt större filstorlekar är det ju. En konsert som ryms på två ljud-CD har legat på en 600-700 Mbyte i komprimerat format.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 24, 2005 20:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
För att återgå till tråden har ni inte rätt bägge två. Om man lyssnar på den musikstil man lyssnar mest på och de artister man lyssnar mest på så vet man ju ungefär hur man gillar det. Då räcker en kort snutt på komprimerat format för att få en uppfattning om man kommer att gilla skivan eller inte. Om man däremot ger sig på att börja lyssna på nåt helt nytt, kanske svårare material, då tror jag att komprimerad utgåva kan förstöra intresset för den musiken som teoretiskt skulle kunna bli favvisar om man hade gett musiken en chans på ett sjysst media och en sjysst anläggning.

Jag är inte mycket för Opera, och jag inbillar mig inte att jag kan lära mig att uppskatta det i mp3....däremt lite rock´n roll då kan det räcka för mig i vissheten om att det sannolikt kommer att låta så oändligt mycket bättre på den riktiga anläggningen...Någon gång ska jag ge opera lite chans på anläggningen också så får jag se om jag kan lära mig att uppskatta det också...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 03, 2005 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Harry Våffla wrote:
Om man lyssnar på den musikstil man lyssnar mest på och de artister man lyssnar mest på så vet man ju ungefär hur man gillar det. Då räcker en kort snutt på komprimerat format för att få en uppfattning om man kommer att gilla skivan eller inte.
Vete tusan om jag håller med :wink:
Lyssnade på ett par smakprov av Lundells "Högtryck" på mp3 o intrycket var att plattan var rätt kass.
Man som Lundellfan köpte jag plattan ändå - SKITBRA hemma.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 03, 2005 23:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Harry Våffla wrote:
Om man lyssnar på den musikstil man lyssnar mest på och de artister man lyssnar mest på så vet man ju ungefär hur man gillar det. Då räcker en kort snutt på komprimerat format för att få en uppfattning om man kommer att gilla skivan eller inte.
Vete tusan om jag håller med :wink:
Lyssnade på ett par smakprov av Lundells "Högtryck" på mp3 o intrycket var att plattan var rätt kass.
Man som Lundellfan köpte jag plattan ändå - SKITBRA hemma.
Jamen, det är ju precis detta jag menar, varför köpte du då plattan med Lundell om den var så kass om du inte visste att den förmodligen skulle låta suveränt hemma på ett sjysst media? Hade det varit så att du styrts av .mp3 så hade du inte köpt den, eller hur?

Denna debatten liknar rätt mycket skillnaden mellan en tavla och ett fotografi. Fotografiet visar ju bara hur det såg ut, medan tavlan visar hur det kändes.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Harry Våffla wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Harry Våffla wrote:
Om man lyssnar på den musikstil man lyssnar mest på och de artister man lyssnar mest på så vet man ju ungefär hur man gillar det. Då räcker en kort snutt på komprimerat format för att få en uppfattning om man kommer att gilla skivan eller inte.
Vete tusan om jag håller med :wink:
Lyssnade på ett par smakprov av Lundells "Högtryck" på mp3 o intrycket var att plattan var rätt kass.
Man som Lundellfan köpte jag plattan ändå - SKITBRA hemma.
Jamen, det är ju precis detta jag menar, varför köpte du då plattan med Lundell om den var så kass om du inte visste att den förmodligen skulle låta suveränt hemma på ett sjysst media? Hade det varit så att du styrts av .mp3 så hade du inte köpt den, eller hur?
Talar du inte mot dig själv nu?
Vad jag menade var att utifrån mp3 kan man INTE bilda sig en uppfattning om huruvida låten är bra eller inte.
Så att köpa musik utifrån ett smakprov på mp3 är inte att rekomendera

btw, Jag köper ALLA Lundells plattor oavsett hur bra de är :wink:
Exemplet med mp3 visar hur kass formatet är


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 08:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Harry Våffla wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Vete tusan om jag håller med :wink:
Lyssnade på ett par smakprov av Lundells "Högtryck" på mp3 o intrycket var att plattan var rätt kass.
Man som Lundellfan köpte jag plattan ändå - SKITBRA hemma.
Jamen, det är ju precis detta jag menar, varför köpte du då plattan med Lundell om den var så kass om du inte visste att den förmodligen skulle låta suveränt hemma på ett sjysst media? Hade det varit så att du styrts av .mp3 så hade du inte köpt den, eller hur?
Talar du inte mot dig själv nu?
Vad jag menade var att utifrån mp3 kan man INTE bilda sig en uppfattning om huruvida låten är bra eller inte.
Så att köpa musik utifrån ett smakprov på mp3 är inte att rekomendera

btw, Jag köper ALLA Lundells plattor oavsett hur bra de är :wink:
Exemplet med mp3 visar hur kass formatet är
Nej, det gör jag inte. Vad jag menade var att artister och musikstilar som man är ordentligt inlyssnad på, då räcker det med att lyssna på .mp3 för att få en uppfattning om man kommer att gilla plattan på "riktigt media"

Om nu Lundell lät så jädra illa på .mp3, varför köpte du den då?

Sedan ska man naturligtvis konstatera att ljudkvalitén på .mp3 varierar mycket beroende på format på komprimering och upplösning bl.a.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 04, 2005 13:18 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
En tanke om man använder mp3 är att man ger nog inte formatet någon rättvisa om man lyssnar genom datorhögtalare eller med datorn inkopplad via standardljudkort till stereon. Bränner man mp3:orna på cdrskiva och spelar blir det mindre tråkigt. Jag inbillar mig också att man inte ska bränna med brännarens maximala hastighet.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited