selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 19:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Provlyssna med MP3
PostPosted: Fri Dec 03, 2004 23:40 
Lyfte ut diskussionen om mp3 vs bl.a. radio i en annan tråd hit. //Ayn
equi2 wrote:
Vill inte bygga in mig i en låda och jag vill INTE ha radio. Har ännu inte testat radion på Classiken. Även om det nu finns en del bra musik på radio ibland också. Skivor låter bättre och man får välja själv. Tror mp3-musik är min ersättare för radion. Bra att provlyssna på musik med..
En bra radio är så mycket bättre än mp3... Att "provlyssna" musik på mp3 tycker jag är helt galet. I bästa fall kan man höra om man gillar soundet, men det krävs mycket bättre källa än mp3 för att en svår skiva ska få en chans. Många skivor/artister jag avfärdat snabbt hade jag inte hört på en LP12:a, t.ex. Idag är många av dessa mina favoritskivor.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
equi2 wrote:
Vill inte bygga in mig i en låda och jag vill INTE ha radio. Har ännu inte testat radion på Classiken. Även om det nu finns en del bra musik på radio ibland också. Skivor låter bättre och man får välja själv. Tror mp3-musik är min ersättare för radion. Bra att provlyssna på musik med..
En bra radio är så mycket bättre än mp3... Att "provlyssna" musik på mp3 tycker jag är helt galet. I bästa fall kan man höra om man gillar soundet, men det krävs mycket bättre källa än mp3 för att en svår skiva ska få en chans. Många skivor/artister jag avfärdat snabbt hade jag inte hört på en LP12:a, t.ex. Idag är många av dessa mina favoritskivor.

/ MC
Håller med. otroligt var källan gör.
beg Genki vs. beg Ikemi - lätt lägga till för att på en beg Ikemi. Ikemi "låter" snyggare med.
Jämför en ny Genki med beg Ikemi o berätta vad du tycker.
Det kanske är en jämnare match?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Mortifikator Crenshaw wrote:
equi2 wrote:
Vill inte bygga in mig i en låda och jag vill INTE ha radio. Har ännu inte testat radion på Classiken. Även om det nu finns en del bra musik på radio ibland också. Skivor låter bättre och man får välja själv. Tror mp3-musik är min ersättare för radion. Bra att provlyssna på musik med..
En bra radio är så mycket bättre än mp3... Att "provlyssna" musik på mp3 tycker jag är helt galet. I bästa fall kan man höra om man gillar soundet, men det krävs mycket bättre källa än mp3 för att en svår skiva ska få en chans. Många skivor/artister jag avfärdat snabbt hade jag inte hört på en LP12:a, t.ex. Idag är många av dessa mina favoritskivor.

/ MC
Jag klarar i alla fall med mitt goda musiköra och rutin bestämma om en skiva/grupp på mp3 är något som jag gillar, att kalla det för galet anser jag vara totalt struntprat milt uttryckt.
Det kanske är så att vissa inte kan lyssna på musik om anläggningen inte håller en viss standard?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Japp jag tycker inte det är något större problem att bilda sig en uppfattning om vad det är jag lyssnar på även med en kass källa. En grundläggande uppfattning i alla fall, hip-hop är aldrig bra, inte på 1.1. 12or , Kremlinar eller vad ni vill.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 17:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Radio är i mitt tycke mycket sämre än mp3 om jag ska bilda mig en uppfattning om vad jag tycker om ny musik. Dels för att typ ingen musik jag är intresserad av brukar spelas särskilt ofta på radio, och dels för att jag har mycket större valfrihet med mp3. Håller med både OTTO och Tjagge, det kanske gäller för vissa att det inte går att ta till sig musik om inte anläggningen som återger den ligger på nån viss nivå, men själv kan jag absolut få åtminstone en hint om jag kan komma att tycka om en skiva eller ej när jag lyssnar på den som mp3.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 19:00 
Ayn wrote:
Radio är i mitt tycke mycket sämre än mp3 om jag ska bilda mig en uppfattning om vad jag tycker om ny musik. Dels för att typ ingen musik jag är intresserad av brukar spelas särskilt ofta på radio, och dels för att jag har mycket större valfrihet med mp3. Håller med både OTTO och Tjagge, det kanske gäller för vissa att det inte går att ta till sig musik om inte anläggningen som återger den ligger på nån viss nivå, men själv kan jag absolut få åtminstone en hint om jag kan komma att tycka om en skiva eller ej när jag lyssnar på den som mp3.
Men ni verkar inte förstå vad jag menar...

Hur kan du vara så säker på att all musik du dömer bort inte skulle växa om du lyssnade på den i en bra anläggning?

Det är väl självklart att man man kan höra att musik är något man gillar, via mp3, men det är de svåra skivorna och artisterna (som man kan bli extra starkt förälskad i) som behöver den bästa signalkällan för att blomma ut.

Kalla mig idiot, men när jag skaffade nytt slutsteg t.ex. började jag lyssna på musik som jag tidigare tänkt ge bort och verkligen börjat älska det!

Så - min poäng är inte att musik som man gillar inte kan låta bra på mp3. Men i mitt fall hör jag mycket (även på radio) som jag tycker låter kass, men som jag sen uppskattat enormt på en bra anläggning.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 21:30 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Visst kanske det är möjligt att man väljer bort någon ensataka skiva man skulle gilla ändå genom att ladda ner mp3 och testa men man hör ju mycket mer musik som inte annars skulle testat/hört över huvud. Det uppväger mer än väl för min del.. Mina datorhögtalare för ett par hundra tycker jag då duger för att höra om det är något som är värt att undersöka mera...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 21:37 
Sony wrote:
Visst kanske det är möjligt att man väljer bort någon ensataka skiva man skulle gilla ändå genom att ladda ner mp3 och testa men man hör ju mycket mer musik som inte annars skulle testat/hört över huvud. Det uppväger mer än väl för min del.. Mina datorhögtalare för ett par hundra tycker jag då duger för att höra om det är något som är värt att undersöka mera...
Ok! Grejt.

Annars är styrkan med vinyl att man kan botanisera i musik som man annars inte hade haft råd med. Och så låter det bättre än cd som ren bonus.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Nej håller med båda sidorna.. visst dugger mp3:or för att provlyssna, slölyssna och så.. sen kan det ju hända att nån skiva låter skit och inte alls faller i ens tycke pga av att det är en kass mp3:a. Hade det varit på cd hade man kanske uppfattat musiken på ett annat sätt.

Det är nog många mp3-skivor som låter "okay", men inte tillräckligt för att man skulle köpa den. I orginal låter den dock så pass bra att man ser det som ett självklart köp.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 21:43 
Jag blir faktiskt lite upprörd över det här ämnet :roll:

Som aktiv mp3-lyssnare i mååånga år har jag avfärdat så otroligt mycket bra musik som skit. Otroligt mycket! Sen har jag hittat musiken på torget för nån tia och tänkt "vad sjutton, det ska få en chans till". Ofta har skivorna slutat som favoriter! Jag tycker inte mp3 duger, men å andra sidan är jag ju van vid att små uppgraderingar på anläggningen lyfter skivor något enormt hela tiden, jag kanske är känsligare än alla andra här..

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
HAr hittat många roliga grupper med hjälp av mp3, speciellt skumma 60-70 talsgrupper man kanske läst nått om men tycker sej inte ha råd att chansa på.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 22:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
MC: Jo, som bekant äger jag ingen skivspelare, men kommer ändras någon gång i framtiden förhoppningsvis.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag blir faktiskt lite upprörd över det här ämnet :roll:

Som aktiv mp3-lyssnare i mååånga år har jag avfärdat så otroligt mycket bra musik som skit. Otroligt mycket! Sen har jag hittat musiken på torget för nån tia och tänkt "vad sjutton, det ska få en chans till". Ofta har skivorna slutat som favoriter! Jag tycker inte mp3 duger, men å andra sidan är jag ju van vid att små uppgraderingar på anläggningen lyfter skivor något enormt hela tiden, jag kanske är känsligare än alla andra här..

/ MC
Jag är heller inte förtjust i provlyssning via MP3. Men däremot tycker jag det är bra att man kan få tag på saker man inte hittat överhuvudtaget på annat sätt av någon anledning. Jag skulle aldrig kunna provlyssna något från någon ny gengre för mig.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 01:22 
hepcat wrote:
Jag är heller inte förtjust i provlyssning via MP3. Men däremot tycker jag det är bra att man kan få tag på saker man inte hittat överhuvudtaget på annat sätt av någon anledning. Jag skulle aldrig kunna provlyssna något från någon ny gengre för mig.
Äntligen någon på samma linje, tack hepcat :)

Visst är mp3 utmärkt för genrer vars sound man redan gillar, men för komplex och ny musik duger det inte.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 05:20 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag tycker att mp3 duger finfint för komplex och ny musik. Jag tycker inte att det behöver en anläggning av tillräcklig kvalité, utan tid. Tid och åter tid. Tool (som f.ö. faktiskt är världens bästa band) tog det åtminstone 10 lyssningar av deras platta "Lateralus" innan jag insåg att de faktiskt är bäst, helt enkelt. Det handlar om att lära känna låtarna tillräckligt för att kunna leva sig in i dem tillräckligt. Men återigen, det varierar nog mycket från person till person vad som krävs för att man ska kunna göra det. Det vill säga, det är inte så att jag har rätt och ni har fel - vi är olika helt enkelt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited