Kravm wrote:
Om man söker på HDtracks och tex upsample på nätet så finns det hur mycket information som helst i ämnet. För mig känns det lite som att HDtracks försöker utnytttja intresset för 24bit musik så långt det går utan att ta till vara på kvaliteten i alla lägen. Tveksamt upsampling, mycket promotion koder, många email utskick osv.
Men ändå blir man ju glad när det dyker upp så mycket intressant musik på deras site.
För mig finns det ingen "tveksam" upsampling. ALL upsampling, oavsett var den sker är ren och skär bluff. Annars kan man ju lika gärna strömma 8/96 över nätet och så samplar vi upp i våra apparater. Men även här gäller source first, dvs har något gått förlorat tidigare i processen så är det borta.
Så är det här också. Enda anledningen till att sälja 24/192-material är förhoppningen om större informationstäthet. En 24/192 upsamplad från 16/44 innehåller inte mer information än ursprunget - hur skulle den kunna göra det?
Det finns de som menar att en välgjord 16/44-inspelning klarar av mer än vad ett mänskligt öra kan höra, men att inspelning och mixning med fördel kan sker i högre bitrate (typ 24/96 eller 24/192) pga av förluster i kopieringar och konverteringar.
En sådan mix kan då säljas som en sådan, men absolut inte en uppkonvertering från 16/44.
Här handlar det inte om hur det låter, utan vad man de facto säljer. Ärlighet varar längst sägs det, gäller det hifi och musik också?
/ B