selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jun 02, 2012 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Melody Gardot har ju släppt en ny skiva, "The Absence". Skivan finns att ladda ned i 96kHz/24bit-format både från Linn Records och HDTracks.

På Linn Records kostar den 21 Euro, vilket blir knappt 189 kr. HDTracks tar 17,98 dollar, vilket i svensk valuta blev knappt 136 när jag köpte skivan för en stund sedan.

Rätt stor prisskillnad tycker jag.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Jun 03, 2012 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Ja, de är i varje fall inte billiga. Frågan är om det är berättigat?

Detta diskuterades på Linn-forumet för ett tag sedan (kanske flera ggr?). Bl.a. svarade Linn (via CJMUSIC) att deras priser reflekterade faktiska kostnader. Man kan säkert räkna på olika sätt där.

> Länk <


Top
   
PostPosted: Sun Jun 03, 2012 11:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
"I buy from different sources. Most of my money ends up with the guy selling at the lower price. The cost of production are what they are. Clicking the put in my cart button is what generates money. The Wal-Mart model and one size fits all will bring more sales. The music is the same no matter the system that's used for playback. The money is going to be made by whoever sells to the masses. The sales to audiophiles being seen as the target group might have been the way to start, but most surely the sales to the masses will generate more cash flow. Now is the time to beat the others to the punch.

My suggestion is $9.99 in the studio master format. One format only. Toss in a program that will down grade to whatever format is desired. Saves on hosting different formats. Pass the savings on. Beat iTunes - what do they know about music? The delivery system is in place.

It takes no special skills to sell the music. Making it does. You have moved on from just selling your own productions.

Try this for 30-days. Compare revenue generated vs. profit margin.


10,000 x $9.99 is more than 1,000 x $24.00. Promise."


Precis så. Att köra med fyra olika priser pga. differentierad upplösningsgrad är löjeväckande. Det är inte där kostnaden ligger för Linn. Utan, som de själva säger, är det avtal med skivbolagen som kostar. Sen är det så osäljande som det kan bli -->21€ för ett nedladdnings-album.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Sun Jun 03, 2012 11:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
'Studio Master' är inte doppade i guld. 'Mp3' är inte förnicklade kopior.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Sun Jun 03, 2012 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
HCL wrote:
Ja, de är i varje fall inte billiga. Frågan är om det är berättigat?

Detta diskuterades på Linn-forumet för ett tag sedan (kanske flera ggr?). Bl.a. svarade Linn (via CJMUSIC) att deras priser reflekterade faktiska kostnader. Man kan säkert räkna på olika sätt där.

> Länk <
Ja, det finns ju alltid förklaringar till ett företags prissättningar. I alla fall när man frågar dom själva.

Men att det ska skilja över 50 kr tycker jag inte är acceptabelt.

Värt att notera: HDTracks erbjuder Bob Marleys "Legend" (som också Linn säljer) i 192kHz/24bit format, vilket Linn inte gör.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Jun 03, 2012 18:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Jag kan bara hålla med. Priset för Linn studiomaster är alltför högt för att det sk bli någon riktig framgång. Linn records verkar vara ganska separerat från övriga Linn vad det gäller marknadsföring och strategi. Linn borde ju inse hur viktigt spridningen av 24bits musik är för försäljningen av DS spelare. Och där finns det bra marginaler.

HDtracks är jag ganska tveksam till. Jag har köpt mycket musik från dem, med väldigt varierande kvalitet. De har haft en del upsamplat 16bit matrial på siten som sålts som riktig 24bit. De hävdar att album som är uppsamplade plockas bort från siten om köparna klagar, men man kan undra varför HDtracks säljer upsamplade album från början.

Fördelen med HDtracks är att de får in mycket bra musik, där ligger Linn Records långt efter.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 04, 2012 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Kravm wrote:
Jag kan bara hålla med. Priset för Linn studiomaster är alltför högt för att det sk bli någon riktig framgång. Linn records verkar vara ganska separerat från övriga Linn vad det gäller marknadsföring och strategi. Linn borde ju inse hur viktigt spridningen av 24bits musik är för försäljningen av DS spelare. Och där finns det bra marginaler.

HDtracks är jag ganska tveksam till. Jag har köpt mycket musik från dem, med väldigt varierande kvalitet. De har haft en del upsamplat 16bit matrial på siten som sålts som riktig 24bit. De hävdar att album som är uppsamplade plockas bort från siten om köparna klagar, men man kan undra varför HDtracks säljer upsamplade album från början.

Fördelen med HDtracks är att de får in mycket bra musik, där ligger Linn Records långt efter.
Jisses, HDtracks borde stämmas för falsk marknadsföring och för marknadsföring/försäljning av falska produkter.

Finns det något sätt att kolla om en 24/96-fil är en äkta sådan eller en uppkodad 16/44?

Man kan naturligtvis hävda att om man inte hör någon skillnad mellan 16/44 och 24/96 (eller 24/192) så spelar det ingen roll. Men det är inte viktigt. Betalar du för att få obesprutade tomater så ska det vara sådana, även om det inte är någon skillnad i smaken. Samma här, givetvis. Tänk er scenariot att någon samlar på sig 24/96, 24/192-filer bara för att ha lite kul när denne äntligen lyckas få råd med en Klimax DS. Å så har man blivit lurad på musiken!

Ärligt talat, då betalar jag hellre de alltför höga priser som Linnrecords tar för sina Studio Masters. Jag litar trots allt (ännu) på att dessa är verkliga och inte är uppkodade.

/ B

PS Har skrivit till HD-tracks och väntar nu på något svar. Jag hoppas verkligen att informationen om dem som du presenterar är korrekt.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jun 04, 2012 15:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Bill50x wrote:
Kravm wrote:
Jag kan bara hålla med. Priset för Linn studiomaster är alltför högt för att det sk bli någon riktig framgång. Linn records verkar vara ganska separerat från övriga Linn vad det gäller marknadsföring och strategi. Linn borde ju inse hur viktigt spridningen av 24bits musik är för försäljningen av DS spelare. Och där finns det bra marginaler.

HDtracks är jag ganska tveksam till. Jag har köpt mycket musik från dem, med väldigt varierande kvalitet. De har haft en del upsamplat 16bit matrial på siten som sålts som riktig 24bit. De hävdar att album som är uppsamplade plockas bort från siten om köparna klagar, men man kan undra varför HDtracks säljer upsamplade album från början.

Fördelen med HDtracks är att de får in mycket bra musik, där ligger Linn Records långt efter.
Jisses, HDtracks borde stämmas för falsk marknadsföring och för marknadsföring/försäljning av falska produkter.

Finns det något sätt att kolla om en 24/96-fil är en äkta sådan eller en uppkodad 16/44?

Man kan naturligtvis hävda att om man inte hör någon skillnad mellan 16/44 och 24/96 (eller 24/192) så spelar det ingen roll. Men det är inte viktigt. Betalar du för att få obesprutade tomater så ska det vara sådana, även om det inte är någon skillnad i smaken. Samma här, givetvis. Tänk er scenariot att någon samlar på sig 24/96, 24/192-filer bara för att ha lite kul när denne äntligen lyckas få råd med en Klimax DS. Å så har man blivit lurad på musiken!

Ärligt talat, då betalar jag hellre de alltför höga priser som Linnrecords tar för sina Studio Masters. Jag litar trots allt (ännu) på att dessa är verkliga och inte är uppkodade.

/ B

PS Har skrivit till HD-tracks och väntar nu på något svar. Jag hoppas verkligen att informationen om dem som du presenterar är korrekt.

Om man söker på HDtracks och tex upsample på nätet så finns det hur mycket information som helst i ämnet. För mig känns det lite som att HDtracks försöker utnytttja intresset för 24bit musik så långt det går utan att ta till vara på kvaliteten i alla lägen. Tveksamt upsampling, mycket promotion koder, många email utskick osv.

Men ändå blir man ju glad när det dyker upp så mycket intressant musik på deras site.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 04, 2012 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Bill50x wrote:
PS Har skrivit till HD-tracks och väntar nu på något svar. Jag hoppas verkligen att informationen om dem som du presenterar är korrekt.
När jag tänker efter, det vore ju mycket bättre om du hade fel :-)

Tyvärr verkar det inte så, även om det kan vara ryktesspridning och inte Kalla Fakta.

/ B

Edit: glömde ett par ord....

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Mon Jun 04, 2012 17:18, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Mon Jun 04, 2012 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Bill50x wrote:
PS Har skrivit till HD-tracks och väntar nu på något svar. Jag hoppas verkligen att informationen om dem som du presenterar är korrekt.
Nu tänker efter, det vore ju mycket bättre om du hade fel :-)

Tyvärr verkar det inte så, även om det kan vara ryktesspridning och inte Kalla Fakta.

/ B
Det verkar inte vara några medvetna fel. Har bara haft ett problem och det var med en skiva med Derek & The Dominos, som levererades i mono. Det rättade de dock snabbt till.

Finns det några andra med samma breda musikutbud som HDTracks, som säljer musik i FLAC-format? Hade varit bra om det varit fler.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Jun 04, 2012 18:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Partsinlaga såklart men jag vill minnas att jag hyfsat nyligen läste en intervju med Hdtracks CEO i en hifitidning (den engelskspråkiga med gul ram runt omslaget, minns inte vad den heter just nu) och där lät det som att dom hade väldigt rigorösa kvalitetssäkringsprocesser för att hålla sånt fulmaterial borta från sajten. Synd om det inte stämmer...

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 04, 2012 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Kravm wrote:
Om man söker på HDtracks och tex upsample på nätet så finns det hur mycket information som helst i ämnet. För mig känns det lite som att HDtracks försöker utnytttja intresset för 24bit musik så långt det går utan att ta till vara på kvaliteten i alla lägen. Tveksamt upsampling, mycket promotion koder, många email utskick osv.

Men ändå blir man ju glad när det dyker upp så mycket intressant musik på deras site.
För mig finns det ingen "tveksam" upsampling. ALL upsampling, oavsett var den sker är ren och skär bluff. Annars kan man ju lika gärna strömma 8/96 över nätet och så samplar vi upp i våra apparater. Men även här gäller source first, dvs har något gått förlorat tidigare i processen så är det borta.

Så är det här också. Enda anledningen till att sälja 24/192-material är förhoppningen om större informationstäthet. En 24/192 upsamplad från 16/44 innehåller inte mer information än ursprunget - hur skulle den kunna göra det?

Det finns de som menar att en välgjord 16/44-inspelning klarar av mer än vad ett mänskligt öra kan höra, men att inspelning och mixning med fördel kan sker i högre bitrate (typ 24/96 eller 24/192) pga av förluster i kopieringar och konverteringar. En sådan mix kan då säljas som en sådan, men absolut inte en uppkonvertering från 16/44.

Här handlar det inte om hur det låter, utan vad man de facto säljer. Ärlighet varar längst sägs det, gäller det hifi och musik också?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jun 08, 2012 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Bill50x wrote:
PS Har skrivit till HD-tracks och väntar nu på något svar. Jag hoppas verkligen att informationen om dem som du presenterar är korrekt.
Och nu har jag fått svar:

We absolutely do not allow any upsampled content on our site. All of our high res albums are produced either directly from the original masters, or from SACDs, in either case transferred through high quality DACs set at the proper resolution. In addition, we have every album tested at an offsite facility to insure that it has not been upsampled prior to offering it for sale on our site.

Detta kan man ju tro på, eller inte. Frågan är ändå, varifrån kommer påståendena om att HD-tracks säljer uppsamplad musik och tar bort dem först när någon påpekar saken? Kravm, var har du hittat dessa uppgifter?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jun 08, 2012 13:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Bill50x wrote:
Bill50x wrote:
PS Har skrivit till HD-tracks och väntar nu på något svar. Jag hoppas verkligen att informationen om dem som du presenterar är korrekt.
Och nu har jag fått svar:

We absolutely do not allow any upsampled content on our site. All of our high res albums are produced either directly from the original masters, or from SACDs, in either case transferred through high quality DACs set at the proper resolution. In addition, we have every album tested at an offsite facility to insure that it has not been upsampled prior to offering it for sale on our site.

Detta kan man ju tro på, eller inte. Frågan är ändå, varifrån kommer påståendena om att HD-tracks säljer uppsamplad musik och tar bort dem först när någon påpekar saken? Kravm, var har du hittat dessa uppgifter?

/ B
Det där ser i alla fall ut som ett seriöst svar som inte lämnar utrymme för tolkningar. HDtracks och upsampling har varit ett livligt diskuterat ämne på diverse audio forum som computeraudiophile och linn.co.uk musik forum.

Jag hoppas verkligen HDtracks tagit till sig kritiken om källkontroll och uppsampling. Nyligen var det Brothers in Arms som lanserades som 24bit, men efter att kunder klagat så plockades albumet ner från siten och de som redan hade köpt fick pengarna tillbaks. Det var tydligen en upsamplad 16bits version. Finns en tråd om det specifika fallet på http://www.computeraudiophile.com/f13-a ... cks-11016/

Hdtracks har verkligen mycket intressant musik, hoppas verkligen att de får ordning på kvalitetskontrollen så att man kan lita på det man köper. Vad som behövs är fler siter som inriktade på HD musik, konkurrens löser det mesta..:-)


Top
   
PostPosted: Fri Jun 08, 2012 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Uppenbarligen finns det lite osäkerhet kring ett specifikt Dire Straits album "Brothers in arms". Så här skriver en person (tack för länken Kravm):

This release is not up sampled--but it is sourced from original basic tracks that are not high resolution. It was remixed analog and then transferred back to digital in high resolution format. At least that was the way it was done for the DVD-A/SACD release.

Mitt minne är att denna inspelning är en av de första heldigitala sådana, åtminstone användes denna skiva i marknadsföringen för att visa på det heldigitala ljudets företräden. Att den är mixad analogt för att sedan bli återsamplad digitalt, denna gång med högre bit-rate, är ju högst märkligt.

Idag är ju detta ett icke-problem eftersom troligen över 99 % av all (i väst-världen kommersiellt tillgänglig) musik spelas in digitalt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited