selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 01:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat May 26, 2012 13:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Har just påbörjat en liten kampanj för att lyfta musikspelandet på kontoret. Till 90% lyssnas det på Spotify, genom hörlurar, men ibland blir det också "stationär" musik i Foobar2000 eller webradio.

Hittills har jag pluggat hörlurarna direkt i datorns hörlursuttag (helt ordinär stationär Dell), vilket fungerat helt okej. Nu i veckan kunde jag dock inte motstå att köpa en Naim Headline som dök upp till rimligt pris. Lyftet är (kanske inte oväntat) ohyggligt stort, trots att jag fortfarande har samma lurar och "källa", dvs. jag kör direkt från datorns ljudutgång in i Headline, som sköter förstärkning och volymreglering.

Denna lösning känns dock inte riktigt optimal, det sticker lite i hjärtat att gå vägen via datorns DA-omvandling och hörlurssteg (vilket det ju i praktiken blir, även om lasten på det har lättat betydligt).

Alltså klurar jag på att skaffa en extern DAC, eller ett externt ljudkort (skillnaden mellan de två känns många gånger oklar). Prioriterat är enkelhet, pris och ljud. Helst vill jag bara ha en USB-port och en RCA-utgång, alltså inga volymkontroller, ingångsväljare eller effekt-knappar.

Det finns ju tonvis av kandidater, men några som stuckit ut av olika anledningar är:
Behringer UCA 202 el. 222. - Extremt billig (<300 kr), verkar hyfsat enkel, dock har den "onödig" analog ingång och hörlursutgång. Ful.
Bladelius USB Dac. -Föredömligt enkel, men alltför dyr (4000 kr ny).
Pro-Ject. Ungefär tusen varianter känns det som. Lite för dyra, men bör funka beg.
HRT Music Streamer. Finns olika varianter, verkar enkel och går att hitta beg till ok pris.
Argon. Hifiklubbens egen, ser okej ut och verkar hyfsat enkel.
Cambridge. Flera varianter i olika generationer, går att hitta beg.

Har ännu inte lyssnat på något, så jag har inget att gå på. Har någon testat runt och hittat något bra? Funkar det smidigt?

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Sat May 26, 2012 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OM jag säger OM, man vill lyssna på musik på jobbet - fundera på hur många timmar det handlar om.
Är det DÅ vettigt att ha en så låg budget?

Skaffa en BRA radio (Kudos/Pekin tex) som är solklart bättre än internetradio, ELLER om man behöver spela egen musik - skaffa en DS. Sneaky och Majik kan fås billigt.


Top
   
PostPosted: Sat May 26, 2012 14:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Vet inte vad du menar med "så låg budget", men visst är jag motvillig till att bränna alltför mycket. Kanske främst eftersom de lösningar som känns aktuella inte känns så värst "mogna", i betydelsen framtidssäkra. Har heller inte stött på något med hög "vill-ha-faktor", vilket krävs för att jag ska låta pengarna rulla.

Visst skulle man kunna tänka sig en DS. Den faller dock långt utanför ramarna när det gäller pris, men framför allt enkelhet. Att bygga upp ett eget litet nätverk (tror inte en DS skulle uppskattas på jobbets nät) bara för att strömma Spotify känns oerhört omständligt. Har en gammal Squeezebox liggande, som skulle kunna få åka med, men det känns av samma anledning alldeles åt skogen för krångligt.

En Kudos har jag också, men eftersom radiolyssnandet uteslutande består av P1, dessutom aldrig "live", känns det som helt fel lösning. För övrigt föredrar jag att lyssna på musik jag valt själv, även med lite sämre "tune", framför ack så kvalitativt radioskval, men det kanske är en kontroversiell åsikt :D

Nej, bättre kan ni!

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Wed Jun 13, 2012 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Satt med en HRT 2 plus (3500 kr kostade den) och tyckte att den var skaplig men gick och köpte en Brik-Audio DAC från Kjelle för 795 kr mest på skoj :) .... för att den var så pass billig att jag kunde testa.
Blev förvånad över att den spelade så mycket bättre och hanterade framförallt bas slingor på ett betydligt elegantare sätt än HRT:n som nu framstod som en rätt så trist muskförmedlare :?
Det slutade med att jag sålde HRT:n till en Pitebo.. 8)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited