selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 22:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon May 14, 2012 17:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Jag orkar inte dela upp mina svar så snyggt som du gjort :) But here we go!
Synd. Det blir så snyggt då.
Bill50x wrote:
Nej. Majoriteten av mina inlägg är inte för att röra om i grytan. Men ibland kan ju en annan synvinkel faktiskt få folk att tänka till lite, eller hur?
Javisst. Men om den andra synvinkeln alltid är raka motsatsen, bara för att vara just det - raka motsatsen - kan jag tycka att det blir väldigt provocerande. Till viss del även destruktivt. Dvs man har inget att tillföra diskussionen annat än att tycka tvärt om. Ungefär som att sticka käppar i hjulet. Man vet vad som kan hända men tycker verkligen cyklisten och cykelägaren om käpparna?
Bill50x wrote:
Om alla tycker samma, vad finns det då för utvecklingspotential, eller grund för diskussion? Eller, gud förbjude, om man inte ens får diskutera vissa saker?
Det går mycket bra att diskutera även om åsikterna är detsamma bland deltagarna. Det där med att man inte får diskutera vissa saker tycker jag inte stämmer här på selleri.
Bill50x wrote:
Men för att vilja gå hit, läsa om olika saker, så krävs det att något händer. Även om det "bara" är någon som rekommenderar ett nytt vin, kört 30 mil i Norrland för att lyssna på ett nytt delningsfilter eller har fråga om hur man packar in en LP12:a på bästa sätt.
Tror du att den här tråden lockar eller skrämmer bort besökare? Jag tror att den skrämmer.
Bill50x wrote:
Den tråkiga stämningen beror inte på mig, den beror på det bemötande jag får.
Jag vet inte om du har rätt där. Säger inte att du har fel, men jag vet inte heller om du har rätt. Tror nog att du till visst påverkar stämningen på detta forum likväl som jag gör det. Börjar man ha några hundra inlägg i bagaget så sätter man definitivt prägel och spår här på selleri.
Bill50x wrote:
Att en från mig avvikande åsikt bemöts med utskällning, nedvärderande åsikter och allmänt osocialt beteende är inte mitt problem.
Nej hur andra beter sig och deras språkval kan inte du ta ansvar för, det håller jag med dig om.
Bill50x wrote:
En helt ny person har ju ingen historik utan blir exponerad för allt som sagts/skrivits här. Och mina insatser är så blygsamma så det lär varken göra till eller från. Skillnaden kommer när du har reggat dig och använder funktionen "Visa nya inlägg". Om man tre dagar i rad upptäcker att det hänt nada, varför ska man komma hit den fjärde dagen? Ibland finns det ett litet självändamål med diskussioner, ungefär som när man umgås med goda vänner en kväll. Allt som sägs är inte viktigt, inte nödvändigt - kanske inte ens "korrekt". Men det är en kommunikation, kalla det för ett socialt smörjmedel om du vill. Vem vill sitta över en pilsner på en pub där alla håller käften därför att de inte har något viktigt eller relevant att säga?
Antingen är det din tur att visa brister i kommunikation och förståelse eller så är det jag som är trög och tappat sammanhanget. Förstår inte vad du menar med ovanstående stycke. :roll:
Bill50x wrote:
En ojämn nivå (ur vems synvinkel?) på inläggen är det alltid.
Jag menade en ojämn nivå i antal nya inlägg. Inte ojämn nivå vad gäller kvalitet.


Top
   
PostPosted: Mon May 14, 2012 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Den tråkiga stämningen beror inte på mig, den beror på det bemötande jag får.
Jag vet inte om du har rätt där. Säger inte att du har fel, men jag vet inte heller om du har rätt. Tror nog att du till visst påverkar stämningen på detta forum likväl som jag gör det. Börjar man ha några hundra inlägg i bagaget så sätter man definitivt prägel och spår här på selleri.
Jag har tappat intresset för selleri sen Bill återkom med sitt eviga ifrågasättande av något han inte har en aning om utan istället förlöjligar.

Bill50x wrote:
Den tråkiga stämningen beror inte på mig, den beror på det bemötande jag får.
Kommentaren saknar all form av självrannsakan.

/Erik


Top
   
PostPosted: Mon May 14, 2012 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
1) Synd. Det blir så snyggt då.

2) Men om den andra synvinkeln alltid är raka motsatsen, bara för att vara just det - raka motsatsen - kan jag tycka att det blir väldigt provocerande. Till viss del även destruktivt. Dvs man har inget att tillföra diskussionen annat än att tycka tvärt om.

3) Det går mycket bra att diskutera även om åsikterna är detsamma bland deltagarna. Det där med att man inte får diskutera vissa saker tycker jag inte stämmer här på selleri.

4) Tror du att den här tråden lockar eller skrämmer bort besökare? Jag tror att den skrämmer.

5) Tror nog att du till visst påverkar stämningen på detta forum likväl som jag gör det. Börjar man ha några hundra inlägg i bagaget så sätter man definitivt prägel och spår här på selleri.

6)
Bill50x wrote:
En helt ny person har ju ingen historik utan blir exponerad för allt som sagts/skrivits här. Och mina insatser är så blygsamma så det lär varken göra till eller från. Skillnaden kommer när du har reggat dig och använder funktionen "Visa nya inlägg". Om man tre dagar i rad upptäcker att det hänt nada, varför ska man komma hit den fjärde dagen? Ibland finns det ett litet självändamål med diskussioner, ungefär som när man umgås med goda vänner en kväll. Allt som sägs är inte viktigt, inte nödvändigt - kanske inte ens "korrekt". Men det är en kommunikation, kalla det för ett socialt smörjmedel om du vill. Vem vill sitta över en pilsner på en pub där alla håller käften därför att de inte har något viktigt eller relevant att säga?
Antingen är det din tur att visa brister i kommunikation och förståelse eller så är det jag som är trög och tappat sammanhanget. Förstår inte vad du menar med ovanstående stycke. :roll:

7) Jag menade en ojämn nivå i antal nya inlägg. Inte ojämn nivå vad gäller kvalitet.
1) Håller med.

2) Men jag tycker inte tvärtom om "bara-för-att". Men visst kan jag tänka mig skriva lite provocerande. Och då kanske genom att spetsa till formuleringar lite. Men inte fasen skriver jag tvärtom mot vad jag tycker bara för att röra om i grytan.

3) Får och får. Vissa deltagare tycker tom att man inte får diskutera TuneDem tex. En del tycker tom att diskussionen här om det ämnet var så provocerande att man startade ett eget forum.

4) Just denna tråden vet jag inte. Som jag ser det är den rätt neutral. Och ingen tvingas läsa den. Personligen tror jag det är berikande och positivt när man märker att det är ett öppet forum där man till och med kan diskutera dess grundläggande innehåll och mål.

5) Alla påverkar stämningen, ja. Men vem påverkar negativt mest, jag som ibland ifrågasätter tex det allsmäktiga TuneDem eller de som sedan spyr galla och använder en massa invektiv i sina försök att misskreditera mig?

6) Jag svarade på din kommentar:
"Skoj att du värnar om selleri. När någon väl klickar sig in på forumet är det bra om det finns något givande att läsa om stereo eller musik istället för den här smörjan."

Vad jag menade var att det du kallade för "den här smörjan" är bara en ytterst liten del i det totala forumet, det som möter en helt ny medlem. Men de som varit med ett tag använder troligen "visa nya inlägg"-funktionen och då ser det förstås annorlunda ut. Eftersom det ibland är helt dött här så får ju ett eventuellt syrligt inlägg oproportionerligt stor plats. Och vad jag dessutom ville påpeka är att även "small talk" har sin plats.

7) Aha, du menade så. Men då förstår jag inte din kommentar :-)

För övrigt tycker jag att denna typ av diskussion vi har just nu är både meningsfull och hövlig. Vi tycker inte lika men vi accepterar/tolererar den andres ståndpunkt. Eller har den åtminstone som en utgångspunkt när vi formar våra tyckanden. Utan att förfalla till personangrepp och invektiv, visst är det trevligt?

Om sedan denna diskussion är viktig för andra forumdeltagare kan man ju förstås ha åsikter om, men en hövlig ton ser ju alltid bättre ut.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon May 14, 2012 22:47 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Vad många här inte förstått är att de nick man loggar in under är ens alter ego. Dvs jag är INTE Bill50x, inte heller LK-lover. Med sina nick kan man också välja vem man är, ha olika profil så att säga.
Citatet är hämtat från den medlemstråd som personen bakom användaren "Bill50x" skapade tidigare. För egen del tycker jag Selleri ska vara en mötesplats där vi deltar i egenskap av oss själva (om än bakom anonyma användarnamn), och inte några påhittade alter egon, med uttalat syfte att "sticka pinnen i myrstacken och röra om". Personligen uppskattar jag inte ett deltagande med ovan syfte, och jag tror många upplever att detta beteende förstör istället för att bidra med något vettigt. Min uppmaning till de som deltar på forumet enligt ovan föresatser - sluta upp med det.


Top
   
PostPosted: Mon May 14, 2012 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
per wrote:
Bill50x wrote:
Vad många här inte förstått är att de nick man loggar in under är ens alter ego. Dvs jag är INTE Bill50x, inte heller LK-lover. Med sina nick kan man också välja vem man är, ha olika profil så att säga.
Citatet är hämtat från den medlemstråd som personen bakom användaren "Bill50x" skapade tidigare. För egen del tycker jag Selleri ska vara en mötesplats där vi deltar i egenskap av oss själva (om än bakom anonyma användarnamn), och inte några påhittade alter egon, med uttalat syfte att "sticka pinnen i myrstacken och röra om". Personligen uppskattar jag inte ett deltagande med ovan syfte, och jag tror många upplever att detta beteende förstör istället för att bidra med något vettigt. Min uppmaning till de som deltar på forumet enligt ovan föresatser - sluta upp med det.
Att röra om i myrstacken kan betyda olika saker, det beror helt på vad man läser in i det hela. Och på så sätt är det ett olyckligt uttalande.

Min erfarenhet är dock att många (de flesta) inte är sig helt själva på ett forum, inte ens när de uppträder under eget namn. Med inte sig helt själva menar jag hur de (jag/du osv) i jämförelse ses av andra IRL. Jag har mött åtskilliga trevliga personer IRL som på nätet/forum kan bete sig ganska illa. Om det har med språklig/skriftlig förmåga att göra eller om det sker en personlighetsförändring när man kan gömma sig bakom ett nick - det kan jag inte bedöma. Det kan finnas andra orsaker också, tex att man på ett forum bör vakta sitt språk eftersom det inte kommer tillsammans med tonfall, mimik osv.

Oavsett vilket, att ha avvikande åsikter/kunskaper/kompetens mot vad den sk breda massan i ett forum har, ska naturligtvis inte ses som något negativt och som man ska förhindra. Det är ju att kväva all diskussion och ev utveckling. Vad man däremot ska hindra är personliga påhopp, uttalanden mot forumets policy, trollande (dvs störa debatter med fåniga inlägg som inte har någon bäring i frågan*), alltför långtgående OT och liknande. I det fallet måste jag säga att detta forums moderering sköts föredömligt. Jag önskar jag var lika duktig på detta i Faktiskt.se som moderator.

/ B

* Med skammens rodnad måste jag nog erkänna att jag bidragit med just detta i några trådar. Syftet har dock inte varit ont utan a) skämta lite och 2) servera ett annat synsätt.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon May 14, 2012 23:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
(dvs störa debatter med fåniga inlägg som inte har någon bäring i frågan*)
[...]
* Med skammens rodnad måste jag nog erkänna att jag bidragit med just detta i några trådar. Syftet har dock inte varit ont utan a) skämta lite och 2) servera ett annat synsätt.
Syftet må vara ett annat, men jag tror forumet skulle må bättre om vi slapp de inläggen.


Top
   
PostPosted: Mon May 14, 2012 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Bill50x wrote:
(dvs störa debatter med fåniga inlägg som inte har någon bäring i frågan*)
[...]
* Med skammens rodnad måste jag nog erkänna att jag bidragit med just detta i några trådar. Syftet har dock inte varit ont utan a) skämta lite och 2) servera ett annat synsätt.
Syftet må vara ett annat, men jag tror forumet skulle må bättre om vi slapp de inläggen.
OK, jag lovar att inte skämta, eftersom detta tydligen stör vissa.

När det gäller andra synsätt, där viker jag mig inte. Mina åsikter/kunskaper/kompetens/erfarenhet är just - mina. Om jag inte får redovisa dessa trots att de ryms inom forumets policy, då är det censur och ovärdigt detta forum.

Vad finns det för kriterium för att skriva om saker här? Att det är något som enbart jag själv upplevt? Att även andra upplevt? Att det är logiskt tänkbart? Att det är vetenskapligt påvisbart? Alltså, var drar "ni" gränsen? Vad är OK att skriva? Vilka stolligheter som helst bara andra håller med? Eller får man anmäla en avvikande åsikt om hur stor skillnad det är mellan olika säkringar i elcentralen?

Jag lägger ingen värdering i dessa åsikter, alla är OK. Men det betyder ju inte att alla åsikter har bäring IRL. För den person som upplevt dem är de naturligtvis äkta och riktiga. Frågan är då, FÅR man diskutera dessa upplevelser, FÅR man ifrågasätta dessa? Vad jag tycker vet du redan, men vad är forumets policy?

Här har vi ett problem. Vissa obevisade teorier/bevis är/verkar OK att framföra - men inte andra. Var drar vi (ja, alltså, NI) gränsen? Kan jag skriva att grön metallic-spray på locket på min Lingo höjde musiken till nya höjder? Kan jag skriva att jag tvivlar på detta? Eller fråga om vad åsikten baseras på? VAR går gränsen?

Så för att hårdra det hela, vilken typ av diskussion/kommentar är det du vill slippa? Att du inte gillar humor har jag förstått, men i övrigt?

Mvh / B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue May 15, 2012 00:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Att du inte gillar humor har jag förstått, men i övrigt?
Jag vill dra mig till minnes att du nämnde något om hur tråkigt det är med personangrepp?


Top
   
PostPosted: Tue May 15, 2012 08:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Bill50x wrote:
Att du inte gillar humor har jag förstått, men i övrigt?
Jag vill dra mig till minnes att du nämnde något om hur tråkigt det är med personangrepp?
Helt rätt!

Det var en felformulering. Det handlade inte om dig utan vad du tillåter/önskar på detta forum.

Ber om ursäkt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 16, 2012 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Men visst kan jag tänka mig skriva lite provocerande. Och då kanske genom att spetsa till formuleringar lite.
Förstår du inte att många läsare här tycker det är väldigt provokativt, störande och faktiskt helt onödigt? Ja - till och med oönskat.
Bill50x wrote:
Men inte fasen skriver jag tvärtom mot vad jag tycker bara för att röra om i grytan.
Så menade jag inte. Däremot skulle jag kunna påstå att din hobby att provocera och ifrågasätta är något som ligger dig närmre om hjärtat än hobbyn med stereo och Linn. Selleri är en sida för att bl.a. utbyta erfarenheter i ämnet stereo, inte en sida att utöva praktiskt tillämpning av retorikkursen man gått på ABF. :wink:
Bill50x wrote:
Vissa deltagare tycker tom att man inte får diskutera TuneDem tex.
Det där är något du själv har fabulerat ihop.
Bill50x wrote:
En del tycker tom att diskussionen här om det ämnet var så provocerande att man startade ett eget forum.
Detta är ett bevis på att du och jag i allra högsta grad påverkar tonen och trivseln på selleri. Själv så tycker jag det är tråkigt att medlemmar väljer att lämna selleri pga sättet som du skriver på. Skulle därför vilja se en förändring i kommande inlägg från Bill50x. Tyvärr... och det här är sant, så är det nästan försent för du har verkligen skrämt bort bra medlemmar från selleri. Om jag själv är bra eller inte får väl någon annan bedöma men även mig lyckades du få att vara borta från forumet. I sju månader.
Bill50x wrote:
Just denna tråden vet jag inte. Som jag ser det är den rätt neutral. Och ingen tvingas läsa den. Personligen tror jag det är berikande och positivt när man märker att det är ett öppet forum där man till och med kan diskutera dess grundläggande innehåll och mål.
Det är intressant och samtidigt komiskt att du fortfarande så ofta hamnar i den typen av diskussion. Du har haft ditt konto på selleri i åtta år och under den tiden borde du lärt dig forumets mål.
Grundläggande innehåll verkar du också ha det svårt med, med tanke på att glömt bort din egna två veckor färska tråd i samma ämne. :lol: Jag åldras själv tolv månader per år och har upptäckt att man kan glömma. Nu har jag lärt mig att acceptera det också. :|
Bill50x wrote:
Alla påverkar stämningen, ja. Men vem påverkar negativt mest, jag som ibland ifrågasätter tex det allsmäktiga TuneDem eller de som sedan spyr galla och använder en massa invektiv i sina försök att misskreditera mig?
Man kan se på det på det här sättet. Vilket är lättare att bortse från och lämna bakom sig; Ett inlägg med fula ord från medlem A eller tjugo motvalls-inlägg från medlem B? Jag påstår då att medlem B gör forumet en större otjänst än A i och med sitt så ofta återkommande ifrågasättande.
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Kommentera gärna sakfrågan (= varför är det så dött här?) och blanda inte in personliga kommentarer.
Tror det är normalt med en något ojämn nivå på nya inlägg. Inget att bry sig om.
Bill50x wrote:
En ojämn nivå (ur vems synvinkel?) på inläggen är det alltid.
Jag menade en ojämn nivå i antal nya inlägg. Inte ojämn nivå vad gäller kvalitet.
Bill50x wrote:
Aha, du menade så. Men då förstår jag inte din kommentar :-)
Min kommentar var bara att om det t.ex. är fint väder första gången på några dagar skrivs det säkert färre nya inlägg den soliga dagen. Är det jul eller andra typiska familjehelger skulle jag också gissa på att det är låg aktivitet på forumet. Inget att bry sig om.
Bill50x wrote:
För övrigt tycker jag att denna typ av diskussion vi har just nu är både meningsfull och hövlig. Vi tycker inte lika men vi accepterar/tolererar den andres ståndpunkt. Eller har den åtminstone som en utgångspunkt när vi formar våra tyckanden. Utan att förfalla till personangrepp och invektiv, visst är det trevligt?

Om sedan denna diskussion är viktig för andra forumdeltagare kan man ju förstås ha åsikter om, men en hövlig ton ser ju alltid bättre ut.
Meningsfull; Ja i någon grad är den väl det. Något driver mig att fortsätta skriva i den.
Hövlig; Fram till detta inlägga kanske. Det är okej om du ändrar synpunkt på att den är hövlig och det får jag acceptera eftersom att det nu är jag som kanske närmar mig personangrepp.
Trevligt; Känns som att detta hör hemma i något forum för blivande psykologer. Mer nytta än trevligt skulle jag påstå.


Top
   
PostPosted: Wed May 16, 2012 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Du lägger ett stort ansvar på mina axlar när du påstår att medlemmar lämnar Selleri pga mina inlägg. Men fråga tex "Uppsala-killen" (minns ej hans nick) varför han drog. Det var inte pga mig i alla fall, snarare på den inskränkta tonen som ibland kommer fram på forumet. Fråga dig själv varför flera selleri-medlemmar hellre skriver på Faktiskt, trots att man där ibland blir häcklad för att gilla Linn/TuneDem.

Och varför tror du att mina inlägg är så viktiga/provocerande? Vad har jag skrivit som är så upprörande att man inte vill logga in här? Nog för att jag kanske har ett för stort ego, men så stor betydelse tillmäter jag mig inte ;-)

Kan det vara så att många som skulle kunna tänkas registrera sig/logga in här väljer att inte göra det därför att det råder en inskränkthet och en sorts förbud mot att diskutera/ventilera vissa saker? Hur har det gått för Melodik tex, ett forum där tex TuneDem absolut inte får diskuteras eller ifrågasättas. Gamla Melodik tappade snabbt styrfart, hur det är med det nya vet jag inte.

Återigen, VAD är det jag skrivit som skrämmer bort folk?

Se det så här; anledningen till att jag hänger här, det är för att jag får en förståelse för mitt val av Linn-utrustning. Att man här inte bara diskuterar ljudkvalitet utan även försöker lägga en musikalisk aspekt på återgivningen. Och naturligtvis också för att jag kan få råd och tips när det gäller Linns apparater/högtalare. Och fördelarna med att vara här uppväger helt klart nackdelarna även om det är ganska trist att bli påhoppad med diverse tillmälen och ifrågasatt för andra åsikter än de som är förhärskande här.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 16, 2012 17:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Det som är frustrerande är när du säger emot för sakens skull, det känns som att du måste försvara övriga märken och icke-tune-dem här medan du på faktiskt måste försvara tune dem och musikalitet mot de som fokuserar på att mäta. Sluta försöka upplysa människor om 'den andra sidan' och bidra med din kunskap istället så kommer det vara betydligt mer friktionsfritt. Låt faktiskt mäta och vi stampa takten om man ska förenkla det väldigt mycket.

Som sagts tidigare i tråden så behöver man inte alls skapa debatt för att en tråd ska vara konstruktiv, glöm inte det.

Och snälla sluta hänvisa till att du skriver i någon sorts förtryckt allmänhets intresse. Att man på ett helt anonymt forum inte törs skriva saker låter väldigt egendomligt. Det borde finnas någon av oss tre admin här som man törs dela med sig av det till om det upplevs som ett problem.


Top
   
PostPosted: Wed May 16, 2012 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Det som är frustrerande är att det jag skriver upplevs (av vissa) som väldigt provocerande.

Vad är det jag skrivit som är så hemskt? Och vad är det jag sagt emot enbart för sakens skull?

Tänk om det är så att jag haft helt legitima synpunkter, synpunkter som inte passat in i mallen för vad man ska tycka här men som ändå kan vara en vettig ståndpunkt?

Ärligt talat, jag börjar tröttna. Ett forum som enbart är till för inbördes beundran och ryggkliande, det leder ingen vart för min del. Att TuneDem är det enda riktiga betraktelsesättet, att det bara är Linn som gör apparater med rytm å takt, att det är skitviktigt vilka säkringar man har i elskåpet - allt detta är det redan skrivet om. Behövs det sägas fler gånger? Nä, och därför händer det inget här heller. Vad som är sagt är sagt och allt annat är bara "tjafs för sin egen skull" - eller hur?

Jag försöker verkligen inte att upplysa människor om "den andra sidan". Jag råkar bara inte helt hålla med om allt jag läser. För övrigt tycker jag illa om den polariseringen som du försöker skapa. Det finns massor med folk på Faktiskt som verkligen lyssnar på musik och inte sitter och mäter, det finns säkert människor här som är mer bekymrade över i vilken ordning man ska koppla in sina elkontakter än vad de tycker om musiken de lyssnar på.

Jag är INTE ute efter att skapa debatt. Men tydligen så blir det debatt så fort man har en avvikande åsikt och inte följer strömmen. Vad säger det om forumet? Att enskilda medlemmar tar anstöt, det får man väl ta. Men när ledargarnityret bara vill ha ordning på torpet och inte några avvikande åsikter, då börjar det bli trångt/enfaldigt/tråkigt.

Ändå är det väl så här; de som hänger här vill väl få tips och råd om hur man får bättre ljud/musik ur sina burkar. Man vill ha tips om hur man gör. Man vill diskutera lämpliga uppgraderingar. Det är väl så det ska vara? Men, råden är i de allra flesta fall att helt enkelt byta upp sig till en dyrare Linn-produkt. Eller möjligen att lägga några papperslappar under en av apparatfötterna... När någon testar olika kombinationer av slutsteg/filter/högtalare och vågar ifrågasätta "normen" - då får denne skit för sitt nerlagda arbete och blir jagad av flocken för att inte vara en äkta Linnist och inte fatta vad TuneDem går ut på. Kul, eller hur? På vilket sätt skapar vi bättre musikåtergivning hos varandra genom detta beteende?

Ett tag var Selleri riktigt intressant. Massor med intressanta inlägg, givande diskussioner - och som jag kände det, rätt högt i tak. Men sedan började talibanerna breda ut sig, det började komma krav på vad man får tycka, eller inte. Och sedan dess har också Selleri gått kräftgång. Hur ser det ut idag?

Men eftersom det även från ledningshåll anses att min närvaro inte är positiv så tar jag väl och tackar för mig. Den som vill kontakta mig kan PM:a här ett litet tag till, sedan på Faktiskt.se. Där kommer jag också presentera mitt htpc-bygge inhyst i en LK-låda.

Mvh / B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 16, 2012 18:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Jag tror (tyvärr) att du kan ha gjort en ganska riktig analys Bill.

Din ambition att diskutera saker som ligger utanför den (för Selleri) gängse uppfattningen om uppgraderingsvägar, prioriteringar i ett system och vilka (vilken) tillverkare som är relevanta att jämföra, verkar inte gå hem hos dem som "bestämmer" här på Selleri. Jag tycker det är tråkigt, men kanske är det bättre (inte minst för dig själv) att du ägnar din energi åt att faktiskt diskutera saker, snarare än att ständigt hamna i meta-diskussionen om vad/hur man får diskutera.

För min del har flera av de trådar du startat fört med sig mycket bra diskussioner, bland de mest intressanta på Selleri. Nu senast den om huruvida man skulle kunna mäta tunedem, som faktiskt blev förvånansvärt givande. Andra gånger har du kanske blivit väl konfliktsökande, men jag förstår mer än väl var du fått den reaktionen från...

Kanske är ambitionen att Selleri skall vara en klubb för att stryka varandra medhårs och briljera i vilka minimala skillnader i tunedem man själv kan upplösa. Kanske finns också ett behov av en sådan plats, hos dem som inte vill hamna i de långa och fruktlösa diskussioner som uppkommer på andra hifi-forum, när man försöker diskutera Linn.

För min del blir Selleri mindre intressant på det sättet, i slutändan får jag kanske inte ut mer än en nischad annonssida och teknisk information om hur man hanterar sitt system. Det är inte på något sätt dåligt, men utgör knappast ett diskussionsforum. Att ställa frågor blir också mindre intressant, åtminstone för mig, eftersom svaret i stort sett alltid är givet på förhand (oftast i en prislista).

Trist, men förståeligt, om du väljer att ta ytterligare en paus. (Att du skulle sluta för gott tror jag inte på...)


Top
   
PostPosted: Wed May 16, 2012 19:10 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Harald wrote:
För min del har flera av de trådar du startat fört med sig mycket bra diskussioner, bland de mest intressanta på Selleri. Nu senast den om huruvida man skulle kunna mäta tunedem, som faktiskt blev förvånansvärt givande. Andra gånger har du kanske blivit väl konfliktsökande, men jag förstår mer än väl var du fått den reaktionen från...
Först av allt var det synd att ni inte var ner till Umeå högst spelande hemmastereo, hade varit roligt att diskutera era strapatser, fick höra en hel del av Archangel dock.

Men jag tycker du sammanfattar bra här, tråden om man skulle kunna mäta tune dem tycker jag också var/är högintressant, och med många intressanta inlägg. Allt han skrivit om statisk elektricitet är också mycket lärorikt för min del och säkert många andra.

Däremot när det blir som du skriver "du kanske blivit väl konfliktsökande" är det mindre roligt.

Med mer av det första och mindre av den senare skulle forumet fortsätta vara givande utan att alla sitter i en ring och håller med varandra hela tiden. Tror du inte?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited