selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 14:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri May 11, 2012 08:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Inte ens regnet i halva Sverige igår verkar ha hjälpt.

Måste jag slänga in något elakt om TuneDem för att det ska hända något? :mrgreen:

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2012 10:40 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag tror det är precis tvärt om. Kommentarer som är menade att provocera och röra om i grytan, snarare än att dela med sig eller diskutera saker på allvar, tror jag överlag får medlemmar att överge Selleri.


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2012 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Så sant som sagt. (skrivet)


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2012 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Jag var lite ironisk där ;-)

Att bara röra om i grytan ger inga positiva effekter. Det var egentligen inte så jag menade även om det var lite tillspetsat. Men det finns vissa saker som en del forumdeltagare går igång på och i alla fall jag (men inte en del andra, jag vet...) menar att det kommer något nyttigt ur det hela. Jag har lärt mig mer, och det har andra också om man ska bedöma efter de PM jag fått. PM från medlemmar som inte vågar höja sin röst offentligt pga konformiteten och o-acceptansen från vissa här att ens diskutera saker.

Ett gäng som sitter och kliar varandras ryggar skapar ingen utveckling, snarare stagnation. Det är väl bättre att kunna försvara sin ståndpunkt än att kräva att andra ska hålla inne med frågor och eventuell kritik?

Oavsett detta, tyckte det var lite synd att det knappt funnits ett enda inlägg här på flera dagar, oftast är ju det som skrivs här väldigt intressant att läsa. För att säga emot mig själv så citerar jag min mormor... "har man inget att säga ska man vara tyst" ... :-)

Men nog är det väl någon som lyssnat på någon ny skön platta? Eller en gammal? Hittat några nya infallsvinklar hur man håller sitt nätverk i trim? Har hittat någon hemlig info om nya Linn-produkter?

Jag menar inte att man ska snacka om vad skit som helst. Men ett forum utan kommunikation kommer att självdö. Utan min hjälp ;-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2012 11:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Bill,

jag tror du skulle må bra av att ta det lugnare med debattbegäret själv. Du beter dig lite desperat nu så fort det inte finns något att hugga på (det räckte ju uppenbarligen med något enstaka svar här för att det skulle komma en lång forumfilosofisk harang). Jag ser ärligt hellre ett forum med lugnt tempo men med meningsfulla diskussioner än ett forum fyllt med debatter som förs bara för debattens skull.


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2012 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Bill,

jag tror du skulle må bra av att ta det lugnare med debattbegäret själv. Du beter dig lite desperat nu så fort det inte finns något att hugga på (det räckte ju uppenbarligen med något enstaka svar här för att det skulle komma en lång forumfilosofisk harang). Jag ser ärligt hellre ett forum med lugnt tempo men med meningsfulla diskussioner än ett forum fyllt med debatter som förs bara för debattens skull.
Det är OK. Men desperat? Snälla du, jag hänger på Faktiskt också, där finns utrymme för hur mycket diskussioner som helst om man är nödbedd :-)

Jag har inget (otillfredsställt) debattbegär. Tycker bara det är synd om ett bra forum stagnerar därför ingen tycker det är värt att gå in kolla - och konstatera att inget hänt. Till slut går man inte längre in och kollar... förstår du vad jag menar?

Mitt första inlägg i denna tråden var ett skämt, ett försök till humor. Antingen ett misslyckat försök eller så är det ett antal tråkmånsar som responderar ;-) Välj själv!

Dessutom skrev jag dessutom en särdeles seriös tråd om mitt HTPC-projekt, om inte annat kan väl det ses som en förmildrande omständighet?

Nu avslutar jag denna tråd för min del och önskar alla trådläsare en trevlig helg!

Mvh / B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri May 11, 2012 12:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Tack. Trevlig helg!


Top
   
PostPosted: Sat May 12, 2012 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Ayn wrote:
Bill,

jag tror du skulle må bra av att ta det lugnare med debattbegäret själv. Du beter dig lite desperat nu så fort det inte finns något att hugga på (det räckte ju uppenbarligen med något enstaka svar här för att det skulle komma en lång forumfilosofisk harang). Jag ser ärligt hellre ett forum med lugnt tempo men med meningsfulla diskussioner än ett forum fyllt med debatter som förs bara för debattens skull.
Det är OK. Men desperat? Snälla du, jag hänger på Faktiskt också, där finns utrymme för hur mycket diskussioner som helst om man är nödbedd :-)

Jag har inget (otillfredsställt) debattbegär. Tycker bara det är synd om ett bra forum stagnerar därför ingen tycker det är värt att gå in kolla - och konstatera att inget hänt. Till slut går man inte längre in och kollar... förstår du vad jag menar?

Mitt första inlägg i denna tråden var ett skämt, ett försök till humor. Antingen ett misslyckat försök eller så är det ett antal tråkmånsar som responderar ;-) Välj själv!

Dessutom skrev jag dessutom en särdeles seriös tråd om mitt HTPC-projekt, om inte annat kan väl det ses som en förmildrande omständighet?

Nu avslutar jag denna tråd för min del och önskar alla trådläsare en trevlig helg!

Mvh / B
Ja du kämpar verkligen på att skapa olika trådar för att få fram en diskussion. Känns något konstruerat.


Top
   
PostPosted: Sat May 12, 2012 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
ed wrote:
Bill50x wrote:
Nu avslutar jag denna tråd för min del och önskar alla trådläsare en trevlig helg!
Mvh / B
Ja du kämpar verkligen på att skapa olika trådar för att få fram en diskussion. Känns något konstruerat.
Just denna tråden var bara en reflexion över att det är/var dött. Inte för att starta en diskussion. I så fall tar jag väl ett mer relevant ämne eller hur? Men humor är svårt och för många här verkar detta svårt, speciellt om undertecknad försöker. Tyvärr är det de som reser ragg så fort jag skriver någonting överhuvudtaget.

Samtidigt skapade jag tråden om HTPC, det var därför jag loggade in här. Att läsa några nya trådar var knappast aktuellt eftersom jag misstänkte att det inte fanns några...

Vad var det DU ville tillföra denna avslutade tråd med din kommentar? Konstruera en diskussion?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat May 12, 2012 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
ed wrote:
Bill50x wrote:
Nu avslutar jag denna tråd för min del och önskar alla trådläsare en trevlig helg!
Mvh / B
Ja du kämpar verkligen på att skapa olika trådar för att få fram en diskussion. Känns något konstruerat.
Just denna tråden var bara en reflexion över att det är/var dött. Inte för att starta en diskussion. I så fall tar jag väl ett mer relevant ämne eller hur? Men humor är svårt och för många här verkar detta svårt, speciellt om undertecknad försöker. Tyvärr är det de som reser ragg så fort jag skriver någonting överhuvudtaget.

Samtidigt skapade jag tråden om HTPC, det var därför jag loggade in här. Att läsa några nya trådar var knappast aktuellt eftersom jag misstänkte att det inte fanns några...

Vad var det DU ville tillföra denna avslutade tråd med din kommentar? Konstruera en diskussion?

/ B
Bara ett konstaterande.


Top
   
PostPosted: Sat May 12, 2012 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
ed wrote:
Bara ett konstaterande.
Ja, din kommentar kändes lite konstruerad ;-)

Men kan vi inte få slippa sådant i fortsättningen? Kommentera gärna sakfrågan (= varför är det så dött här?) och blanda inte in personliga kommentarer. Ja, om de inte är positiva förstås :D

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun May 13, 2012 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag passar då i alla fall på att tillönska er alla en trevlig helg. Det har i alla fall undertecknad haft genom att både få lägga pärlbricka med min nya kompis,avnjuta kanonkaffe och mysa av att bevittna LP12 meck som av allt att döma blev väldigt bra! Väl hemma leker jag nu med den här nya MP3 spelaren från Linn!

Image





Har sedan mitt inläggs postande spelat BBC channel 4 och njutit av en tråd på faktiskt.se diskussionen kan vi kanske lämna därhän men artikeln som Peter Bremen klistrat in var ren nostalgi! Historien om den dansande Rudling som likt en alika vinglade ihjäl en ung Ingvar Öhmans Dual har Ingvar personligen berättat för mig med stort underhållsvärde i Bassmans kök under en middag här i Piteå. I bland så skulle jag önska att Peter på Takt & Ton körde samma variant av demo som den där gången anno 1991 då han började med att släpa in mig och mina två kompisar för att korsförhöra oss i vad musik var för att slutligen vinka oss adjö med mig kånkande på en ny skivspelare och med en undran över vad som egentligen hände därinne.

Föreställ er en show där inget fattades. "Vad är musik" melodislingedebatten och "ta med dina grejor så ska vi jämföra" uttryck som "spelar skolartong" vilket även användes flitigt av andra under denna epok.



http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun May 13, 2012 10:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Såhär i efterhand är det ganska kul att minnas de galna stunderna. Jag minns själv när Rudling höll låda på Park Hotel i Göteborg och demonstrerade (bland annat) skillnaden när man bar ut alla digitalklockor, eller vände på elkontakten till en LP12:a. Detta var alltså tidigt 80-tal. Ungefär samtidigt startade en kamrat till mig Tonläget så det var en rätt kul cirkus kring det hela :-)

Innan butiken öppnades var det mycket utrustning som tillfälligt parkerades hos mig, mest annat än Linn. Stora elektrostathögtalare, engelska rörförstärkare, svindyr klass-A förstärkare från Stax... Idag förstår jag inte hur jag orkade hålla på... :-) Men redan då var jag inne på TuneDem även om själva benämningen inte användes. Det var inga svårigheter att för vänner och bekanta visa hur en väl uppsatt setup med Philips plasthögtalare och billig förstärkare spelade skjortan av ett stort dyrt system. Trots att det stora dyra systemet till en början imponerade med luftigt och rent ljud, högt ljudtryck osv så infann sig gäspningarna rätt snart.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon May 14, 2012 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Att bara röra om i grytan ger inga positiva effekter.
Är inte majoriteten av dina inlägg skapade just därför? Det trodde iaf jag.
Bill50x wrote:
Men det finns vissa saker som en del forumdeltagare går igång på och i alla fall jag menar att det kommer något nyttigt ur det hela.
Ytterst tveksamt. Dessutom, din attityd att gå in i trådar med ambition att trigga igång andra forummedlemamr är märklig. Min bedömning är att det snarare förstör forumet pga att det skapar en tråkig stämning.
Bill50x wrote:
Jag har lärt mig mer, och det har andra också om man ska bedöma efter de PM jag fått.
Bra att du känner att du lärt dig något. Det är intressant att du återigen upplyser oss om att du fått PM från andra forummedlemmar med någon slags positiv återkoppling på dina egna inlägg. På ett sätt känns det dock som att du använder det som ett bevismaterial för att rättfärdiga ditt något annorlunda sätt att skriva på här på selleri.
Bill50x wrote:
Men ett forum utan kommunikation kommer att självdö. Utan min hjälp ;-)
Absolut inte. Forumet dog inte under de åtta månader du inte skrev här som signaturen Bill50x.
Bill50x wrote:
Tycker bara det är synd om ett bra forum stagnerar därför ingen tycker det är värt att gå in kolla - och konstatera att inget hänt. Till slut går man inte längre in och kollar... förstår du vad jag menar?
Skoj att du värnar om selleri. När någon väl klickar sig in på forumet är det bra om det finns något givande att läsa om stereo eller musik istället för den här smörjan.
Bill50x wrote:
Kommentera gärna sakfrågan (= varför är det så dött här?) och blanda inte in personliga kommentarer.
Tror det är normalt med en något ojämn nivå på nya inlägg. Inget att bry sig om.

16 - 17 dagar innan denna tråd hade du skapat en exakt likadan tråd om att det var dött på forumet. Du borde ha återanvänt den istället för att skapa en ny likadan. :idea: :wink:


Top
   
PostPosted: Mon May 14, 2012 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Att bara röra om i grytan ger inga positiva effekter.
Är inte majoriteten av dina inlägg skapade just därför? Det trodde iaf jag.
Bill50x wrote:
Men det finns vissa saker som en del forumdeltagare går igång på och i alla fall jag menar att det kommer något nyttigt ur det hela.
Ytterst tveksamt. Dessutom, din attityd att gå in i trådar med ambition att trigga igång andra forummedlemamr är märklig. Min bedömning är att det snarare förstör forumet pga att det skapar en tråkig stämning.
Bill50x wrote:
Jag har lärt mig mer, och det har andra också om man ska bedöma efter de PM jag fått.
Bra att du känner att du lärt dig något. Det är intressant att du återigen upplyser oss om att du fått PM från andra forummedlemmar med någon slags positiv återkoppling på dina egna inlägg. På ett sätt känns det dock som att du använder det som ett bevismaterial för att rättfärdiga ditt något annorlunda sätt att skriva på här på selleri.
Bill50x wrote:
Men ett forum utan kommunikation kommer att självdö. Utan min hjälp ;-)
Absolut inte. Forumet dog inte under de åtta månader du inte skrev här som signaturen Bill50x.
Bill50x wrote:
Tycker bara det är synd om ett bra forum stagnerar därför ingen tycker det är värt att gå in kolla - och konstatera att inget hänt. Till slut går man inte längre in och kollar... förstår du vad jag menar?
Skoj att du värnar om selleri. När någon väl klickar sig in på forumet är det bra om det finns något givande att läsa om stereo eller musik istället för den här smörjan.
Bill50x wrote:
Kommentera gärna sakfrågan (= varför är det så dött här?) och blanda inte in personliga kommentarer.
Tror det är normalt med en något ojämn nivå på nya inlägg. Inget att bry sig om.

16 - 17 dagar innan denna tråd hade du skapat en exakt likadan tråd om att det var dött på forumet. Du borde ha återanvänt den istället för att skapa en ny likadan. :idea: :wink:
Jag orkar inte dela upp mina svar så snyggt som du gjort :-) But here we go! (siffrorna är kopplade till respektive stycke)

1) Nej. Majoriteten av mina inlägg är inte för att röra om i grytan. Men ibland kan ju en annan synvinkel faktiskt få folk att tänka till lite, eller hur? Om alla tycker samma, vad finns det då för utvecklingspotential, eller grund för diskussion? Eller, gud förbjude, om man inte ens får diskutera vissa saker?

En annan viktig fråga är, varför hänga här? Är det enbart för att få svar på aktuella frågor, hjälpa till med nätverksproblem med sin DS, veta hur man ska vända sina kontakter - eller handlar det om att umgås med de som har ungefär samma intressen som en själv? Jag har själv hittat tips om hur lösa problem som jag inte ens visste att jag hade! Dvs, precis som vissa (tjejer?) strosar in på H&M för att kolla om det "hänt nåt" så gör jag samma sak här. Och i alla fall för min del, jag får mycket info om vad som fungerar - eller inte. Men för att vilja gå hit, läsa om olika saker, så krävs det att något händer. Även om det "bara" är någon som rekommenderar ett nytt vin, kört 30 mil i Norrland för att lyssna på ett nytt delningsfilter eller har fråga om hur man packar in en LP12:a på bästa sätt.

Här måste jag dock motsäga mig själv. Det finns några forum jag bara besöker när jag behöver hjälp. Tex slimserver (SB/Logitech) som jag bara kollar in när jag har ett specifikt problem. Jag kollar först om någon haft något liknande (problem) och skickar sedan ut en fråga. Sedan går jag in lite senare och kollar om jag fått något svar. That's it. Jag är själv inte mycket till hjälp för någon, inte hänger jag där för att kolla läget heller. Jag har faktiskt ingen aning om huruvida det finns folk som hänger där "bara-för-att". Men om det är dit man vill baxa Selleri så kan man ju börja med att ta bort avdelningen Övrigt och Medlemspresentation eftersom dessa knappast fyller någon objektiv problemlösning utan mer är till för socialt umgänge.

2) Den (eventuellt) tråkiga stämningen beror inte på mig, den beror på det bemötande jag får. Att en från mig avvikande åsikt bemöts med utskällning, nedvärderande åsikter och allmänt osocialt beteende är inte mitt problem.

3) Det är klart att de PM jag fått är erkännande för mina inlägg. Hur ska jag annars tolka dem? Men det visar också att ett antal medlemmar inte (öppet) vågar skriva vad de faktiskt tycker pga rädsla för "repressalier".

4) Så klart att forumet kan dö utan min hjälp - det var ett skämt! Är det så svårt med humor - eller är det bara jag?

5) Det finns massor av givande saker att läsa på detta forum. En helt ny person har ju ingen historik utan blir exponerad för allt som sagts/skrivits här. Och mina insatser är så blygsamma så det lär varken göra till eller från. Skillnaden kommer när du har reggat dig och använder funktionen "Visa nya inlägg". Om man tre dagar i rad upptäcker att det hänt nada, varför ska man komma hit den fjärde dagen? Ibland finns det ett litet självändamål med diskussioner, ungefär som när man umgås med goda vänner en kväll. Allt som sägs är inte viktigt, inte nödvändigt - kanske inte ens "korrekt". Men det är en kommunikation, kalla det för ett socialt smörjmedel om du vill. Vem vill sitta över en pilsner på en pub där alla håller käften därför att de inte har något viktigt eller relevant att säga?

6) En ojämn nivå (ur vems synvinkel?) på inläggen är det alltid. Även om man (jag) från början tänkt annorlunda, att det skulle bli världens bästa inlägg. Det är rätt. Men en god princip är ändå att inte förfalla till personangrepp och/eller börja värdera inlägg efter vem som skriver, istället för att diskutera själva sakinnehållet. En liten spark hit eller dit kan piffa upp inlägget, men att starta tråden med att innehållet kommer från fel person är ju helt galet. Ungefär som när man i Göteborg för länge länge länge sedan fick in ett bra förslag för utveckling av lokaltrafiken men röstade nej eftersom det kom från fel parti :-) Varför inte istället tänka/fundera "kan personen ha rätt på ett eller annat sätt?" Och om han/hon (hän på finska, hen på nysvenska) har fel, varför inte berätta det? Och varför inte vara öppen för att ens egen åsikt kanske inte heller är felfri?

7) Haha, tänkte väl att jag kände igen mina egna tankar :-) Visst kunde jag återanvänt den gamla tråden. Men nu fick jag ändå in ett "igen" i rubriken - och det är ju på sätt och vis lite talande, eller hur?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited