selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue May 08, 2012 13:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Jag tänkte höra vad ni rekomenderar för NAS till drivning av en DS-spelare. Jag är total nybörjare på detta med steamad musik! Jag har haft lite datastrul hemma som resulterat i en ny dator. Jag tänkte satsa på en apple dator denna gång. Funkar det tex att driva DS-spelaren direkt med en Apple-dator? Om man nu ska ha en NAS vilken sort rekomenderas och måste den kopplas med nätverkssladd? Har Apple någon produkt som funkar?

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Thu May 10, 2012 23:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Hej!
Ser att din frågeställning legat ute ett par dagar utan att du fått något svar. En anledning till det är att finns hur mycket som helst om detta på forumet om du kollar lite. Även helt ny och relevant information som kan hjälpa dig att komma igång. Använd sökfunktionen och du hittar massor...

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sat May 12, 2012 08:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag kör Mac mini/ enkel router från ComHem/ Majik Ds. Styr det hela med Plugplayer från iPhone.

Twonky Mediaserver är installerat på Mac mini och hämtar musiken från iTunes. När Macens minne började bli fullt lade jag över hela iTunesbiblioteket på en extern USB-ansluten hårddisk men jag vet inte om jag kan rekommendera det. Jag tyckte musiken tappade lite kvalitet.
Det fungerar smidigt att rippa skivorna i iTunes. (Jag har dock inte fått med albumomslag från iTunes till Plugplayer.) Alla iPods och iPhone i huset synkas till samma iTunes. Det hade kanske inte varit så enkelt om musiken legat på en NAS.

Sedan allt blivit korrekt installerat har det fungerat stabilt.


Top
   
PostPosted: Sat May 12, 2012 23:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Det finns mängder med information på nätet! Det mesta handlar om problem och strul. Kanske var jag lite lat här och borde sökt noggrannare innan jag slängde ut frågan. :oops: Det jag tänkte var att utvecklingen går fort och det kommer nya produkter.
Mumerik wrote:
Jag kör Mac mini/ enkel router från ComHem/ Majik Ds. Styr det hela med Plugplayer från iPhone.
Detta var ju ett mycket bra tipps! Tack! Det känns mer attraktivt än massa nätverkskablar och NAS. Det verkar som man måste ha ett itunes konto för att hämta albumbilderna. Jag har inte provat att hämta! Det kanske rent av kostar!

Om man nu ska en NAS är det Qnap som man ska ha?

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Sun May 13, 2012 08:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Man behöver ett iTunes-konto för att använda iTunes men registreringen är gratis. Kostar gör det först om man köper låtar, filmer, ljudböcker eller betal-appar. Då dras kostnaden från ditt bankkonto och du får ett kvitto på mailen.
iTunes hämtar albumbilder automatiskt när man rippar en CD men bildfilen lägger sig på ett ställe som gör att Plugplayer inte visar bilden i smartphonen. Det finns skrivet om problemet på forumet men det känns inte så viktigt för mig att lösa den detaljen. (Bild från ljudbok visas i Plugplayer av någon anledning.)

Jag har inte koll på moderna NAS. Är lite nervös för NASens fläktar som ska stå och låta vid stereon. Snarare byter jag ut Mac Mini om några år mot en ny med större minne.
Ett tungt skäl att ändå köra NAS vore om man kan spara musiken i ett format som låter mycket bättre än iTunes Apple Lossless-format. Jag vet inte hur Lossless står sig mot andra kodningar och ett seriöst köpt rippningsprogram.


Top
   
PostPosted: Sun May 13, 2012 10:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Du lär inte bli så mycket klokare av att surfa runt på Selleri. Mitt råd är enkelt, håll dig till det välkända och ofta använda, dvs. Readynas Duo eller Readynas NV eller Qnap.

Jag har en Readynas Duo, enkel att hantera och fungerar bra. Ofta specialpris på Dustinhome.

Readynas har mycket bra support och du kan använda Super Poussins tweakade program Twonky 5.0.68 (men 6.x går också bra). Allt handhavande finns välbeskrivet på hos Linn och på Readynas forum.

Det är busenkelt att bygga upp minne och fixa en bättre fläkt på en Readynas Duo. (Sök på Youtube för instruktionsfilmer).


Top
   
PostPosted: Wed Oct 02, 2013 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag funderer över att kompletera med en NAS til, så jag lånar den här tråden.

Vad är bäst nu? Rekommendationer på hårddiskar kanske?

Qnap TS 269 Pro är det som Tonläget rekommenderar, men debär väl enn god stund sedan den var ny? Borde finnas nåt ändå bättre nu!


Top
   
PostPosted: Wed Oct 02, 2013 20:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Comstedt wrote:
Jag funderer över att kompletera med en NAS til, så jag lånar den här tråden.

Vad är bäst nu? Rekommendationer på hårddiskar kanske?

Qnap TS 269 Pro är det som Tonläget rekommenderar, men debär väl enn god stund sedan den var ny? Borde finnas nåt ändå bättre nu!
Den kom för ett år sedan. Ska du bara köra DLNA-server på den är det enorm överkapacitet rent maskinmässigt, så jag tror inte att du behöver oroa dig för att den är ett år. Jag har testat massor med olika samtidiga applikationer på min gamla TS-419P samtidigt som Twonky/Minimserver utan att vara i närheten av prestandaproblem, men nu kör jag min Minimserver (och en hel del annat) på en TS-269L som är lillebror till den du kikat på. Det funkar och jag är nöjd.

Jag rekommenderar en Qnap med Intelprocessor, TS-x39 och uppåt alltså eftersom Intelprocessorn har mer applikationsstöd än Armprocessorn. Det fungerar ofta med Arm men blir krångligare. Välj sedan modell efter hur många diskar du behöver och vad du vill betala.

Angående diskar kör jag WD Red sedan ett år och har inte haft några problem med dem. Billiga, tysta och ska vara anpassade efter NASanvändning. Kom just en 4TB-variant som för tillfället kostar runt 1700 och rymmer fler FLAC-filer än vad åtminstone jag orkar rippa och tagga.

Om frågan däremot gällde ljudskillnader mellan olika NASar och vända ethernetkablar får du bortse från mitt svar eftersom jag inte hör sånt. Ja, jag hör ju själva NASen om den står i samma rum, men det utgår jag från att den inte gör.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Wed Oct 02, 2013 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Comstedt wrote:
Jag funderer över att kompletera med en NAS til, så jag lånar den här tråden.

Vad är bäst nu? Rekommendationer på hårddiskar kanske?

Qnap TS 269 Pro är det som Tonläget rekommenderar, men debär väl enn god stund sedan den var ny? Borde finnas nåt ändå bättre nu!
Varför det? QNAP-modellerna dom listar säljs ju fortfarande. QNAP står kvar som Linns rekommendation även om dokumentet är från årsskiftet.
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/NAS
Man vet vad man får med QNAP, dom fungerar väldigt bra och låter bra. Synologi är ett namn som kommit starkt på NAS:ar men faktiskt har jag inte sett en enda rapport på något Linn-forum vad dom presterar rent ljudmässigt. Verkar ha någon egen mediaserver, inte Twonky i alla fall.
Vill du ha något bättre (antar jag, jag har inte hört dom själv) så plöj igenom NAS-byggar-trådarna på Lejonklou's forum och Melodik. Egenbyggen från scratch alltså.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 02, 2013 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag bytte NAS för ett par månader sedan. Läste en hel del innan på brittiska Linn-Fora och fastnade för en mini-server HP proliant. Jag hör ingen skillnad mot min QNAP 109 men den är betydligt rappare i kinsky då jag numer kör minimserver så får jag mycket bättre sortering i Folder-mode. Billig var den också.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Thu Oct 03, 2013 10:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Lupus wrote:
Jag bytte NAS för ett par månader sedan. Läste en hel del innan på brittiska Linn-Fora och fastnade för en mini-server HP proliant. Jag hör ingen skillnad mot min QNAP 109 men den är betydligt rappare i kinsky då jag numer kör minimserver så får jag mycket bättre sortering i Folder-mode. Billig var den också.
Qnap 109 är för all del mycket tröttare än någon av modellerna de säljer nu. Däremot är ju Minimserver ett jättelyft prestanda- och funktionsmässigt jämfört med Twonky.

Nyfiken fråga och OT, varför använder du folder view? Minimserver har fantastiskt bra stöd för metadatataggar och du kan också uppdatera taggar i efterhand med tagupdate eller ändra allt möjligt annat i konfigurationsgränssnittet. Jag har till exempel en del klassisk musik. Eftersom jag inte vill bryta kompatibiliteten med de mediaservrar som bara tillåter en GENRE-tag (ungarna kör Squeezebox och jag delar mitt musikbibliotek med en Sonosanvändare) sätter jag en eller flera STYLE-taggar för Renässans, Barock, Wienklassicism, Romantik och så vidare och också en tag för Opera. Jag låter sedan tagupdate ändra dessa style till GENRE. Är det någon kompositör jag har mycket musik av, som Bach, kan jag dessutom göra mappningen direkt från COMPOSER-taggen till att sätta GENRE till Barock så slipper jag lägga till STYLE i många hundratals filer. Dessutom ändrar jag så att Classical mappas om till Klassisk eftersom jag föredrar svenska i gränssnittet men inte vill ändra i alla filer. Kör jag med någon annan server är de taggade som Classical medan jag som kör Minimserver kan välja mellan mer detaljerade genrer beroende på vad jag vill lyssna på. Eftersom jag i mina metadata i filerna konsekvent har COMPOSER satt som "Johann Sebastian Bach" skapar jag också en konvertering i tagupdate så att jag mappar varje klassisk kompositör till en ny tag COMPOSERSORT som jag sätter till "Bach, Johann Sebastian". På så sätt kan jag för min klassiska musik söka på efternamn istället för förnamn. Att hålla reda på Bachs förnamn är kanske inte så betungande, men om man vill lyssna på Palestrina, Pachelbel eller Pergolesi är det åtminstone lite knivigare. Det är lite jobb att lägga in alla kompositörer men det är oerhört mycket mindre jobb än att ändra i alla filer med mp3tag. För annan musik söker jag mer sällan på kompositör vilket gör att jag inte orkat lägga in motsvarande information där. Det blir också mycket mer jobb eftersom jag har betydligt fler unika kompositörer inom olika typer av populärmusik och jazz.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Mon Oct 07, 2013 08:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
Väldigt förtjust i Asset UPNP men då blir du tvungen att köra på en enkel "vanlig" server i stället, behöver kanske inte vara en nackdel?
http://www.dbpoweramp.com/asset-upnp-dlna.htm

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Mon Oct 07, 2013 15:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
peder69 wrote:
Väldigt förtjust i Asset UPNP men då blir du tvungen att köra på en enkel "vanlig" server i stället, behöver kanske inte vara en nackdel?
http://www.dbpoweramp.com/asset-upnp-dlna.htm
Asset kör väl bara på Windows så då utesluter du ju de vanligast förekommande NASarna, ja. Det låter ju dyrare och mer komplicerat, både maskin och Windowslicens blir rimligen dyrare än en enkel konsument-NAS, men samtidigt går den ju kanske att använda till annat också.

Nu var det flera år sedan jag testade Asset, men vad med den är det du föredrar? Jag ifrågasätter inte, och dbPowerAmp är ju lysande, jag är bara lite nyfiken.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Tue Oct 08, 2013 11:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Sep 25, 2012 10:12
Posts: 51
Location: Luleå
a.g wrote:
peder69 wrote:
Väldigt förtjust i Asset UPNP men då blir du tvungen att köra på en enkel "vanlig" server i stället, behöver kanske inte vara en nackdel?
http://www.dbpoweramp.com/asset-upnp-dlna.htm
Asset kör väl bara på Windows så då utesluter du ju de vanligast förekommande NASarna, ja. Det låter ju dyrare och mer komplicerat, både maskin och Windowslicens blir rimligen dyrare än en enkel konsument-NAS, men samtidigt går den ju kanske att använda till annat också.

Nu var det flera år sedan jag testade Asset, men vad med den är det du föredrar? Jag ifrågasätter inte, och dbPowerAmp är ju lysande, jag är bara lite nyfiken.
Har ingen erfarenhet om alternativens plus och minus men upplever asset som väldigt stabil, funkar bra med högupplöst coverart. Gillar även möjligheterna via playlist med senaste mest spelade etc som för mig gör det enkelt att hitta bland musiken. Innan jag ordnat taggarna riktigt bra så uppskattade jag även att kunna bläddra direkt bland mapparna. Går säkert att göra mycket även på en NAS men gillar att kunna köra tex subsonic,plex, ftp server och en del annat. Är nog som med det mesta att det har för och nackdelar :)

_________________
Main:Naim NAC 172XS / Akurate 4200 / Majik 140/REL T9
Kök: Naim Unitiqute 2 och PSB monitorer.
Sovrum:Zonos zp 120 / Wharfedale
Badrum: Raumfeldt streamer Maestro 50 slutsteg och inbyggda JBL


Top
   
PostPosted: Wed Oct 09, 2013 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Quote:
Nyfiken fråga och OT, varför använder du folder view? Minimserver har fantastiskt bra stöd för metadatataggar och du kan också uppdatera taggar i efterhand med tagupdate eller ändra allt möjligt annat i konfigurationsgränssnittet.
Bra fråga! Sanningen är den att du trampar på en öm tå. Jag har helt enkelt inte orkat lära mig att strukturera i Minimserver. Jag har ingen skärm till min server, kånkade länge på en projektor innan jag fick VNC att fungera hyffsat. Är inte heller så bekväm med linux så jag har därför funderat på att gå över till Asset och lära mig det ordentligt. Sen har jag en massa blandskivor som skapar osunt många artister i min katalog. Jag tycker nog att Folderalternativet är mest likt att rota bland skivorna (vilket jag verkligen saknar).

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited