selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 14:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Mar 21, 2012 01:14 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Feb 09, 2004 19:42
Posts: 47
Har skaffat mig en liten mediaserver och tänkte börja rippa CD-samlingen, stöter dock på frågetecken kring formatet.

Provade lite olika format men insåg att WAV fungerar även på apparater som som inte stödjer WMA Lossless.

Märkte dock att den inte fixade någon album art och att jag inte kunde ändra felaktiga detaljer t.ex. om den inte hittad rätt artist på en låt under rippningen så verkar jag inte kunna ändra denna metadata i efterhand.

Går det att ha album art i WAV-format och kan jag på något sätt ändra metadata?

Använde Windows Media Player för själva rippingen om det spelar någon roll?


Top
   
PostPosted: Wed Mar 21, 2012 09:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 02, 2009 22:22
Posts: 72
Location: Bromma - Stockholm
Efter evigheters evigheter av arbete, om-rippningar och helsicke har jag slutat med den lösning som jag blev rekomennderad från början. Jag trodde dock att jag skulle vara fiffig och hitta enklare lösningar för mina behov. Gör inte det!

Jag rippar nu till FLAC med dbpoweramp cd-ripper. Albumart som separat fil i varje folder. (folder.jpg) hitta höguplöst minst 600x6000. Fixar metadata med mediamonkey (gold).

Rippa inte så att samlingsalbum skapar en folder för varje artist. Jag rippar mot strukturen album artist/album/track. Standardisera kompositörer för klassisk musik. Jag blankar ut kompositör för icke klasiskt.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 21, 2012 12:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 26, 2008 17:57
Posts: 99
Location: Stockholm
Cloudberry wrote:
Efter evigheters evigheter av arbete, om-rippningar och helsicke har jag slutat med den lösning som jag blev rekomennderad från början. Jag trodde dock att jag skulle vara fiffig och hitta enklare lösningar för mina behov. Gör inte det!

Jag rippar nu till FLAC med dbpoweramp cd-ripper. Albumart som separat fil i varje folder. (folder.jpg) hitta höguplöst minst 600x6000. Fixar metadata med mediamonkey (gold).

Rippa inte så att samlingsalbum skapar en folder för varje artist. Jag rippar mot strukturen album artist/album/track. Standardisera kompositörer för klassisk musik. Jag blankar ut kompositör för icke klasiskt.
Jag håller med föregående talare i alla punkter. Jag gör vissa saker lite annorlunda, men det är bara ytterst små detaljer, till exempel rippningsprogram och metadata-editor. Jag kör dessutom med både embeddad albumart och i vissa fall en folder.jpg (eller folder.png) i samma katalog.

Wav-filer är mer "rådata" och så vitt jag vet så innehåller de inte metadata. Men nu när jag kollade upp det så verkar det som att de vidareutvecklats och faktiskt stödjer metadata, men då måste du så klart ha ett program som kan editera metadata i Wav-filer. Det program som du försöker använda kanske saknar denna funktionalitet i nuläget.

Jag skulle rekommendera att köra FLAC rakt av. Det är lika lossless som Wav och tar en tiondel (eller vad det nu är) av platsen. Hårddisk är relativt billigt, men jävlar vad jobbigt det är att flytta runt filer på flera hundra mb när de inte behöver vara det.

Det enda negativa jag ser med FLAC är att det till exempel inte stöds av iPhone eller Spotify.

_________________
Vardagsrum: LP12 > Lejonklou Kinki 2 > Classik Movie 05 > K400 > Linn Majik 140
Sovrum: Sneaky DS > K20 > B&W DM686


Top
   
PostPosted: Wed Mar 21, 2012 14:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Feb 09, 2004 19:42
Posts: 47
Tack för svaren, får ta och testa FLAC helt enkelt.

Antar att det går att automatisera rippningen så att den startar så fort man matar in en ny skiva?


Top
   
PostPosted: Wed Mar 21, 2012 15:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
AzP wrote:
Jag skulle rekommendera att köra FLAC rakt av. Det är lika lossless som Wav och tar en tiondel (eller vad det nu är) av platsen.
Nix. Flac tar ungefär hälften av en wav, så länge vi pratar om 16/44-format. Mer högupplöst flac (typ 24/96) tar större plats än wav. Fördelen med flac är dock möjligheten till taggning (använd Mp3Tag, mycket bra program) och att det tar mindre plats på hårddisken än wav vid motsvarande upplösning.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 21, 2012 15:21 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
ANA wrote:
Antar att det går att automatisera rippningen så att den startar så fort man matar in en ny skiva?
Ja, du kan få datorn till att starta dBpowerAMP direkt när du matar in en CD. Finns data upplagt på nätet läggs dessa in automatiskt.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 21, 2012 16:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Wed Sep 02, 2009 22:22
Posts: 72
Location: Bromma - Stockholm
LK-lover wrote:
ANA wrote:
Antar att det går att automatisera rippningen så att den startar så fort man matar in en ny skiva?
Ja, du kan få datorn till att starta dBpowerAMP direkt när du matar in en CD. Finns data upplagt på nätet läggs dessa in automatiskt.
Föreslår att du inte automatstartar! Här har du chansen att se till att "genre", "album artist"...osv kommer in på det sätt du önskar samt att album art blir rätt och högupplöst.
Det är nästan aldrig 100 %.

För iPod har jag ett extra bilbliotek. Kör dbpoweramp batch converter och konverterar till Apple Lossless. Japp, det tar mycket utrymme :-)


Top
   
PostPosted: Wed Mar 21, 2012 21:12 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
Cloudberry wrote:
LK-lover wrote:
ANA wrote:
Antar att det går att automatisera rippningen så att den startar så fort man matar in en ny skiva?
Ja, du kan få datorn till att starta dBpowerAMP direkt när du matar in en CD. Finns data upplagt på nätet läggs dessa in automatiskt.
Föreslår att du inte automatstartar! Här har du chansen att se till att "genre", "album artist"...osv kommer in på det sätt du önskar samt att album art blir rätt och högupplöst.
Det är nästan aldrig 100 %.

För iPod har jag ett extra bilbliotek. Kör dbpoweramp batch converter och konverterar till Apple Lossless. Japp, det tar mycket utrymme :-)
Rippen startar inte automatiskt. Det är dBpowerAMP som startar automatiskt, med aktuella data inskrivet. Rippen startar inte förrän du ber om det så du kan alltid ändra data.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 22, 2012 10:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 26, 2008 17:57
Posts: 99
Location: Stockholm
LK-lover wrote:
AzP wrote:
Jag skulle rekommendera att köra FLAC rakt av. Det är lika lossless som Wav och tar en tiondel (eller vad det nu är) av platsen.
Nix. Flac tar ungefär hälften av en wav, så länge vi pratar om 16/44-format. Mer högupplöst flac (typ 24/96) tar större plats än wav. Fördelen med flac är dock möjligheten till taggning (använd Mp3Tag, mycket bra program) och att det tar mindre plats på hårddisken än wav vid motsvarande upplösning.
Vänta nu, vänta nu.. FLAC-format tar MER än ett rå-data-format som WAV? Du menar alltså att det har en negativ kompressionsratio? Att FLAC tar halva platsen av Wav kan jag gå med på, som jag nämnde ovan så visste jag inte exakt skillnaden och höftade bara.
Eller menar du att du på största allvar samplar upp en 16/44-Wav-fil till 24/96 FLAC?

_________________
Vardagsrum: LP12 > Lejonklou Kinki 2 > Classik Movie 05 > K400 > Linn Majik 140
Sovrum: Sneaky DS > K20 > B&W DM686


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited