Aleann wrote:
hmm, en tanke.. Jag har inte testat själv kring detta men vad jag förstår så kan det variera rätt kraftigt mellan olika steg av samma modell, och även på kanalnivå i flerkanaliga steg. Har sett ett flertal forumiter indikera detta vid olika tillfällen.
Ponera att man kopplar aktivt och så har man varierande kvalitet på stegen och så vidare... Det kanske inte är helt lätt att sy ihop ett aktivt system och få det helt harmoniskt? Utgår man ifrån informationen om variationer i steg osv så kan det ju bli sämre än ett passivt system med ett bättre steg kanske?
Spot on,det var därför jag skrev till MNn att gå
ALL IN.Sätta upp ett aktivt system rätt, då är det
Attention To Detail som gäller.Det du skriver är en av många,många saker som måste göras innan man börjar "tjunna" högtalare.Gör man inte det, utan hoppar runt och förändrar lite här och där, då kan man få till det rätt bra,Men...man kommer aldrig nå systemets hela potential.
Som när jag hänvisade till ovan vad MRTweak skrev...
du måste vara beredd att lägga mycket tid på din installation .
Linnhandlaren jag hänvisade till tidigare var High Fidelity (Per o Kalle),Det var Per som hade haft ett exakt likadant system hemma personligen som MNn.Han sa som jag skrev tidigare att
det aktiva är/ska vara bättre,annars är det ngt fel i systemet....dvs optimering krävs.
High Fidelity har ju Sveriges största erfarenhet då det gäller tunga system,i fallet Per så började han 1981-82 i Umeå med Fru Musica,Kalle på hösten 1987 på High Fidelity.Per anslöt 1994 på High Fidelity.
Båda två är nu ägare av High Fidelity,en lite rolig tillbakablick
Rättelse.Per jobbade extra åt Roger,den tidigare Linnhandlaren i Umeå.Roger kursade så Per sålde hemifrån ett tag innan han startade Fru Musica.
Jag var själv och besökte Per i hemmet där och lyssnade på hans Linn Sara med Naimelektronik....lät fantastiskt ...vilka minnen.Nog historik nu

.
haraldur wrote:
Jag vet att Peter Bremen(Steindl)på grannforumet är av samma åsikt. Han lär för övrigt ha haft sveriges kortaste karriär som generalagent för Linn. Detta var samtalsämnet som vi sporde unde öronvaxmässans första kväll tillsammans med en flaska Amarone som fick honom att somna i ett hörn. Grymt kunnig och intressant snubbe
Jo Peter har nog en av Sveriges skarpaste hjärnor vad det gäller elektronikonstruktion av Hifi,men han delar inte Linns filosofi vad det gäller musikåtergivning.
Vem minns inte hans Dac...Licence Nr One.
Kommer ihåg då vi satt i mitt kök och åt middag ngr stycken efter den där helgen (det var inte Öronvax-mässan,Peter var upp en separat helg).
Han började förklara i tekniska termer om hans Licence-konstruktion,vi satt bara och nickade och låtsades förstå.Vi tänkte att en som var med får senare förklara vad han sa på Svenska....han var elektronik-ingenjör.
Han sa då Peter senare hade åkt mot Stockholm....jag fattade inte ett smack

.
Brilliant kille och härliga minnen,men då han kört upp hela dagen (100mil) före i sin stora skåpbil fullastad med Hifigodis,riggat halva natten,demat hela nästa dag,middag och festiviteter på kvällen så är det nog förståligt om han var lite trött,så hans Amaronesovning får vi nog nu lägga till historien efter 14 år
Ursäkta detta OT inlägg men då namnet kom upp så