selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 20, 2005 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
ett tyg bakom högtalarna är kanonbra, samma på sidoväggarna...men det dämpar inte basen nånting utan endast efterklangstiden i rummet


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 20, 2005 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
ogcnisse wrote:
Avståndet till väggen beror självklart på rummets utformning och möblering. I de flesta fall behöver Espek ca 20 - 30 cm luft från bakväggen. Detsamma gäller från hörnen, minst 40 cm.

Hittade svar på din fråga via Linn help line:

"Start by placing the speakers close to the rear wall, at least 40-50 cm. away from corners and about 1.5 - 2.0 metres apart, depending on the size of room. Move the speakers about 30-40 cm away from the rear wall and hear the difference this makes to their performance. Continue to compare two positions of loudspeakers, each time moving them less and less, half-way back to the previous position. Finally, angle the speakers by about 5 degrees inwards."
Jag ligger på lite under 20 cm. Tänkt på att Espek/5140 är känsligare för placering än det mesta.
Hos mig gör en halv centimeter skillnad.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 20, 2005 15:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Har fått till det bra nu tycker jag, ca 33 cm från vägg! och 1,4 meter mellan högtalarna (ganska litet rum)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 23:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
annars så finns ju Svanå Miljöteknik...........de säljer "möblemang" .....hehe

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 12, 2005 22:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Jag har nu försökt få till placeringen av högtalarna i ett par dar. Jag lyckades alltid få till något som lät bra ur vissa aspekter, men medförde vissa andra oacceptabla biverkningar, vanligast att högtalaren som jag har i hörnet lät för bumlig. Det hela slutade med att jag satte tillbaka dom i sin ursprungliga position, då jag inte var nöjd. Men nu idag flyttade jag dom bara ett par centimeter lite på känn, och jag måste ha hittat "den gyllne positionen"! Nu låter dom bättre än någonsin, skönt då jag ogillar att ägna mig åt det "tekniska" :) Någon har ju sagt att Espek ska vara svårplacerade...

Nu har jag dom således 36 cm från bakvägg, och med heltäckande gardiner som nog gör sitt till...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 13, 2005 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Alltså man har ju vissa grundtankar när man flyttar högtalarna. Saken är den att dom inte alltid stämmer. Närmare väggen, skall innebära mer bas (stämmer det?). JA för mig har det stämt i många fall, men inte med mina gamla Infinity-högtalare. Basen försvan om dom var närmare än ca 15cm från bakväggen.

Liknande effekt i mitt gamla betongrum. Var dom för nära väggen så spelade väl basen på, men inte snyggt och samtidigt så lät det som att hela "orkestern" stod upptryckt mot väggen. Bäst resultat i det rummet var när de stod relativt långt ut från väggen, vilket går emot det dom flesta bruka säga om Tukan.

Breddar man mellan högtalarna så påverkar det även avståndet till bakväggen etc. Bara att prova sig fram... saken är den att man ofta hör en "förändring" och får för sig att det är "bra". Är ju inte en förändring man söker, utan att det låter roligare.

Själv får jag väl börja med justering av högtalare snart. Nytt slutsteg och sen får jag bara hoppas på en vettig bänk att ställa allt på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 13, 2005 11:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Precis, det är (var) alltid lite frustrerande när man tycker att man har fått, som du sa, en förändring, och sedan upptäcker någon timma senare att den bara var till det sämre. Det klarnar alltid om man tar en paus, och kommer tillbaks senare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 13, 2005 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Just för att det är så lätt att lura sig själv att det låter rätt bra, är det bäst att spela nån riktigt stökig musik, en platta som man "nästan" gillar, en sån där man spelar efter ett par järn. M a o, bort med allt gulligt, "snyggt producerat", Norah Jones-såsiga enkla Knopfler klink och annat glest hifi-smetigt trams och fram med musik med kött, sväng och knulla. Om man inte rycks med utan bara vill sänka eller stänga av börjar man om.

Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 13, 2005 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Carl Nyqvist wrote:
Just för att det är så lätt att lura sig själv att det låter rätt bra, är det bäst att spela nån riktigt stökig musik, en platta som man "nästan" gillar, en sån där man spelar efter ett par järn. M a o, bort med allt gulligt, "snyggt producerat", Norah Jones-såsiga enkla Knopfler klink och annat glest hifi-smetigt trams och fram med musik med kött, sväng och knulla. Om man inte rycks med utan bara vill sänka eller stänga av börjar man om.

Carl
bra beskrivning av stökig musik, kött, sväng och knulla. Kan ju bli klassisk.

ed


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 13, 2005 15:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Carl Nyqvist wrote:
Just för att det är så lätt att lura sig själv att det låter rätt bra, är det bäst att spela nån riktigt stökig musik, en platta som man "nästan" gillar, en sån där man spelar efter ett par järn. M a o, bort med allt gulligt, "snyggt producerat", Norah Jones-såsiga enkla Knopfler klink och annat glest hifi-smetigt trams och fram med musik med kött, sväng och knulla. Om man inte rycks med utan bara vill sänka eller stänga av börjar man om.

Carl
ÄNTLIGEN NGN SOM FÖRSTÅTT HUR MAN SKA LYSSNA!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 13, 2005 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Amen. Personligen plockar jag alltid fram Sepultura eller dylik musik vid testande. Nyligen visade sig Stiltskin vara riktigt bra som testmaterial också - bra musik men fyyyyyyyyyyyyyyyyyy satan så dåligt inspelad och skramlig. Låter som nån slängt in en diktafon i ren replokal. Skillnader mellan två olika digitalkablar blev mycket tydlig.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 13, 2005 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag tune demar alltid med ny musik...
Då har man inga förutfattade meningar


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 13, 2005 18:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Espek(arna) låter i alla fall SÅ BRA!!! >:shock:. Nästan att man inte vågar tänka sig hur dom skulle låta aktivt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 13, 2005 19:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Det kommer ju ett nytt steg nu med 6 kanaler, PERFEKT för AV5140/Espek ägare.......... 8) :D

Det är bara en fråga om NÄR jag kommer köpa ett sånt.

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 13, 2005 20:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Hur pass "starkt" var det då? Tillräkligt antar jag men...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited