selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 02:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Någon som har erfarenhet av hur långt från väggen Espek vanligen bör stå?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 04:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Oj, missade ju helt din uppgradering :) Grattis!

Espek har jag hört är ganska krångliga att få till...behöver vanligen mycket luft bakom sig.

Hur upplever du steget från Ninka till Espek annars?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 13:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Skillnaden mot Ninka kan beskrivas som, i den övre halvan av registret, bättre, i den nedre :shock: Otroligt mycket bättre! Basen är ju makalöst precis. Och inte bara "mängd" utan kvalitét också! Så med ett beg. pris som endast innebar några tusenlappar upp från Ninka, är det helt klart prisvärt!
Den högra högtalaren, som står i ett hörn, låter lite "bumlig" ibland, kanske måste jag dra fram den ytterligare, eller ha nått mer på väggen?

Annars är jag otroligt nöjd, helt klart nöjd med steget upp från Ninka, även om det står än mer klart nu vilken kapabel högtalare det också är.
Jag kan bara tänka mig hur det ska låta aktivt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 23:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Känns i alla fall nu som att jag aldrig kommer att "behöva" en annan högtalare!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 03, 2005 00:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Exakt som jag känner med Ninka. ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 03, 2005 01:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Quote:
Exakt som jag känner med Ninka.
Himla bra högtalare också! Dom skämms inte för många.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 03, 2005 01:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Nä, absolut inte. Samtidigt vet man ju hur det funkar, det finns alltid något som låter bättre även om man inte kan tro det förrän man hör det. Jag har inte hört Espek (!!!) och kan därmed vara fullkomligt lycklig med mina Ninka. Speciellt nu när de är aktiva. 8)

Å andra sidan har jag hört Akurate 242 och även om de lät mycket bra kände jag inte att de hade något som jag saknar i mina Ninka. Så länge som jag fortsätter känna så kommer jag billigt undan!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 03, 2005 02:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Jo, efter att ha skaffat Espek, framgår också tydligt att, även om E. är klart bättre på många områden, är Ninka en riktig höjdarhögtalare (enligt mig iaf). Så nu ska jag väl bara ha aktivt också, antar jag, så tas dom till en än högre nivå!...

Jag har också hört Akurate, och jag måste säga att Espekljudet åtminnstone kan få mig att "glömma" det..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 03, 2005 11:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Avståndet till väggen beror självklart på rummets utformning och möblering. I de flesta fall behöver Espek ca 20 - 30 cm luft från bakväggen. Detsamma gäller från hörnen, minst 40 cm.

Hittade svar på din fråga via Linn help line:

"Start by placing the speakers close to the rear wall, at least 40-50 cm. away from corners and about 1.5 - 2.0 metres apart, depending on the size of room. Move the speakers about 30-40 cm away from the rear wall and hear the difference this makes to their performance. Continue to compare two positions of loudspeakers, each time moving them less and less, half-way back to the previous position. Finally, angle the speakers by about 5 degrees inwards."


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 18, 2005 02:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Någon som kan svara på om det generellt lönar sig med att ha någon typ av tyg på väggen bakom högtalarna (alltså framväggen), rent akustiskt alltså, ev. för att dämpa basen något?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 18, 2005 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Gospodin wrote:
Någon som kan svara på om det generellt lönar sig med att ha någon typ av tyg på väggen bakom högtalarna (alltså framväggen), rent akustiskt alltså, ev. för att dämpa basen något?
Det går säkert att bevisa med någon form av fysik-/matematikformel att vissa frekvenser dämpas, något generellt uttalande kan man nog inte göra. Jag brukar köra efter "låter det bättre så är det nog bättre", prova gärna och meddela resultatet. Men det där med dämpning finns det andra här på forumet som har betydligt störe kunskap än mig så hör med dem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 18, 2005 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Gospodin wrote:
Någon som kan svara på om det generellt lönar sig med att ha någon typ av tyg på väggen bakom högtalarna (alltså framväggen), rent akustiskt alltså, ev. för att dämpa basen något?
Se upp, du kan få motsatt effekt iom att där dämpar du höga frekvenser mer = upplevs som mer bas.
Dämpa hörnen på rummet med stora saker istället - sk tubetraps


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 20, 2005 02:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Har nu hunnit lyssna på Ikemin efter ett dygns uppvärming, och den infriar alla förväntningar och mer därtill. Den har allt jag gillade hos Karik, och har allt som Karik saknade! Sen med "Lejonklou'at" kablage, blev det ytterligare en dimension högre! Verkligen en helt ny klass av Cd spelare.

Allt känns otroligt påtagligt och realistiskt. Det känns dom om den"öppnade" upp övriga komponenter i systemet. (ok, kanske det som ÄR "source first" eller vad ni fanatiker kallar det!)

Jag måste nog hålla med om att det är vid Ikemi och uppåt som Cd börjar låta levande.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 20, 2005 10:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
...


Last edited by Gule on Sun Mar 20, 2005 10:45, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 20, 2005 10:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Gospodin wrote:
Någon som kan svara på om det generellt lönar sig med att ha någon typ av tyg på väggen bakom högtalarna (alltså framväggen), rent akustiskt alltså, ev. för att dämpa basen något?
Jag har ställt en vikbar rumsavdelare klädd med tyg mot väggen bakom anläggningen. Blev faktiskt mycket bättre. I alla fall i mitt rum. Jag har ganska odämpat (och stort rum) i övrigt. Lite svårt att få till akustiken här. Måste skaffa lite mer möblemang. :)

_________________
/ Janne


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited