selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 01, 2024 03:04

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Feb 20, 2012 15:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Är det någon som har erfarenhet av en vägghylla som heter Standesign? Jag har en sådan som är inköpt någongång i början på -90 talet. Den består av en stål ram som sitter löst i ett kraftigt fäste i väggen. Ramen har spikes som man lägger hyllan på. I mitt fall en härdad glasskiva vilket kanske inte är helt idealiskt. Jag tänkte byta glaset mot något annat och se om det blir bättre. Har ni förslag på vad man kan välja? Limmträskiva, MDF eller kanske sten? Helst ska det ju bli lika eller bättre än IKEA-lack.

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2012 16:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Stavlimma solid gran, av hög kvalité, 2cm tjock 5cm breda stavar och längd enligt hyllan. Köp loss lite virke av en fiolbyggare (om det går..) Eller fråga en sådan var man får tag på bra virke. Kling-klang-klong - så har man en intrumentliknande träskiva - eller ett lock i alla fall :) - med klang istället för stumt dämpande, men det beror ju på hur den sitter fast i ramen också.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Last edited by [Naim]-(Linn) on Mon Feb 20, 2012 18:08, edited 2 times in total.

Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2012 17:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Några tankar.

Mdf.En bekant från västkusten för ca 12-14år sedan började med 1st Mdf,tror det var 9mm tjocklek på sin spikeförsedda vägghylla,2st-bättre,3st-bättre,4st-bättre.Där stannade han,skivorna låg lösa på varandra.Inte testat

Quadraspire körde Akryl på sin bästa vägghylla,Half Decent Wallshelf-utvecklad för LP12 kör 12mm akrylskiva.Kan vara ngt att prova då akryl inte var vanligt 1990.Glas med ngt undantag har fungerat sämre då jag provat.

Granit 45mm tjock sämre då jag provat,fast då inte på vägghylla.

Limträskiva på vägghylla,prova.Det kan bli en lite fuskvariant av harmonihyllan.Inte provat.Stavlimmningen lika lång som hyllan.

Allmänt,där jag och mina bekanta testat så har det alltid blivit bättre att ha LP12:an på en BRA vägghylla,OBS det finns många mindre bra.
Detta kan vara ett roligt icke kostsamt experiment för dig med Standesignhyllan,skriv gärna här vad du kommer fram till.
Där jag ovan skrivit testat så har LP12:an haft Trampolin

Lp12 högst upp i ett rack är en annan problematik,men då är vi OT.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2012 18:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Jag har redan testat mot IKEA bordet och kunde då konstatera att det var bättre! Inte mycket men... Tråkigt nog för jag vill inte ha spelaren på golvet. Det för mycket barn som pillar där och så vill man ju kunna röra sig i rummet. Ljudet blev lite mer avslappnat och mindre stelt med Ikea bordet. Vissa instrument kom fram lite bättre tex basen i låten som jag använde.

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2012 18:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Är Ikea-lack ursågat?
Har du Trampolin?

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2012 18:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Foundation First wrote:
Är Ikea-lack ursågat?
Har du Trampolin?
Bordet är ursågat och jag har den nyaste trampolin

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2012 18:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Du ska ju ta bort Ikea-lack men ändå.2 motstående sidor på ikea-L har tjockare trälist inside,2 sidor tunnare.De tunnare ska vara mot 12:ans kortsida.

Trampolin brukar definitivt inte vara optimalt på ett ursågat Ikea-L.Så din Standesignhylla känns lite tvivelaktig.En tanke,är dina Trampolinfötter skruvade i botten.Det är bättre att 12:an lutar lite än att fötterna är utskruvade för att sätta 12.an i våg.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2012 18:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Foundation First wrote:
Trampolin brukar definitivt inte vara optimalt på ett ursågat Ikea-L
Jag har hört det också men aldrig konstaterat det själv! Erfarenheter någon?

Nu har jag testat tre olika hyllplan! 1) Kalksten 4 cm tjock från ett sängbord 2) Limträskiva ek, stavlimmat hyllplan köpt på K-rauta 2cm tjock 3) orginal glaskiva

Det som låter mest olikt de andra är kalkstenen. Det blir inte bra! Svårt att beskriva men timingen blir fel! Det känns som om basen och det övriga inte hänger ihop! Limträskivan och glasskivan låter rätt lika. Någon liten fördel för limträskivan efter några byten fram och tillbaka. Dock kvarstår att Ikea lack är ännu lite bättre.

Frågan är om det är själva vägghyllan som är begränsningen eller är det lönt att prova fler hyllmaterial? Kanske var inte limträmaterialet så bra? Hur är det med infästningen i väggen! Här sitter hyllan i en träregel med de två mittersta skruvarna och med gipspluggar i infästningarna på sidan.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited