selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 11:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sun Feb 26, 2012 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
LK-lover wrote:
ALLT som finns i ett rum påverkar ljudet - och troligen även TuneDem. Men hur många flyttar på, eller bär ut, soffan när man testar? Hur många kollar om vitrinskåpet med en massa glas i "hjälper till"? Om en digitalklocka påverkar så lär även en bokhylla göra det...
Vissa provar och allt har någon påverkan. Visst till det bättre (gardiner etc) visst till det sämre (vissa soffor, soffbord, burkiga {?} möbler :-). Passiva högtalare (även s.k. zummers i klockor etc.) påverkar (kopplade till slutsteg mindre, de med hög verkningsgrad=svänger lättare med t.ex. klocklarm, mobiltelefonhögtalare etc. sannolikt mer).

Åter till ämnet!


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2012 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
pejo wrote:
Högtalare kopplade till slutsteg påverkar inte alls lika mycket som högtalare som bara står löst i rummet
Högtalaren i en telefon är kopplad till en förstärkare också...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2012 20:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Magnus wrote:
pejo wrote:
Högtalare kopplade till slutsteg påverkar inte alls lika mycket som högtalare som bara står löst i rummet
Högtalaren i en telefon är kopplad till en förstärkare också...

/M
Den är ju det ;)

Men som jag också skrev
Quote:
Sen finns det säkert skillnader i olika konstruktioner i hur mycket de påverkar men det är bara att testa.
...och högtalarelementen i en telefon skiljer sig ju rätt kraftigt från t.ex. en "vanlig" centerhögtalare.

Tycker det är bra att diskutera vad som påverkar mer och mindre så att andra på forumet kan undvika vanliga fallgropar men det finns inga absoluta måsten här. Själv har jag ipaden i soffan för att det är bekvämt. Däremot har jag burit ut en äldre version av den här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70109308/ ur rummet för att den busar till det för mycket.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 26, 2012 21:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Nu är väl detta väldigt offtopic men att jämföra en mobiltelefin men ett par mm² högtalarmembran med en biouppsättning plus Tv mellan högtalarna?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2012 07:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Magnus wrote:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... 6&start=15

Från tråden ovan:

Lejonklou wrote:
Det där med telefoner är ingen myt, det är klart hörbart. Men de gånger jag stötte på detta hos handlare var det inte mobiler utan fasta telefoner som användes. Vid mitt besök på Linn förra året demonstrerade de faktiskt vad som händer när man tar ut en ensam Unik som låg och skräpade i ett hörn av rummet där ett par Komri spelade. Flera av de som var med på kursen kunde inte höra skillnad mellan olika förstärkare (och erkände utan omsvep detta), men när Uniken lyftes ur rummet satt precis alla och gapade efteråt! Det var som att ett konstant blurr plötsligt försvann ur musiken.
/M
Om en lös högtalare ligger och låter, borde man inte höra det om man sätter örat nära membranet på den lösa högtalaren?

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2012 07:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
En passiv högtalare i samma rum påverkar upplevelsen av tonhöjden från musiken.
Det låter mindre stämt än vad det gör utan extra högtalare i rummet. Oftast är skillnaderna större än mellan en dålig och en bra förstärkare, men mindre viktiga för att förstå musiken.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2012 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Det här har ju Linn (och därmed vi) vetat i minst 30 år så jag förstår inte varför det över huvud taget diskuteras här egentligen. Linns produkter har ju inte förändrats på något sätt så dom blivit immuna på detta. Linns ståndpunkt har väl egentligen inte heller förändrats. Däremot har väl handlarnas beteende (men väl egentligen inte deras ståndpunkt?) lite förändrats. Det var väl Göran Rudling (han var som han var) som drev det lite till sin spets på 80-talet genom att tvinga alla deltagare med pipande digitalur (dom var vanligare då) att lämna dom utanför lyssningsrummet. Idag ligger det en Ipad på bordet framför hos bägge Linn-handlarna i stan.

Jag har ju fått mina demos av detta tillräckligt under mina första år med Linn så jag har ju inte funderat vidare på det sen dess men igår gjort jag en test hemma med Ipaden på soffbordet först och sedan bära ut den. Lejonklous beskrivning av det tycker jag är bra, det är ett blurr som försvinner ur musiken.

Sedan förstår jag inte varför man skriver att detta vetenskapligt måste bevisas eller förklaras. Det är väl för bövelen bara att testa och lyssna! Något mer lättdemat än detta finns ju inte! Men man måste tillämpa tunedem, det blir ju inte dom där ljudmässiga skillnaderna som olika apparater/kablar ger. Ej heller blir det samma skillnader som med mattor/gardiner som väl också till stor del får sägas vara ljudmässiga.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2012 19:50 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
Om nu alla högtalare (oavsett storlek och om dom är kopplade till ett slutsteg eller inte) påverkar ljudet så borde det ideala vara att vi lyssnar i mono, dvs bara har en (1) högtalare i rummet. Allt annat borde ge en sämre upplevelse, sämre musik enligt TuneDem.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2012 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Först vill jag bara påpeka att det jag menar är att man går för långt om man börjar hiva ut en mobiltelwfon som ligger i fickan eller liknande. Har inga problem att köpa att en extra vanlig högtalare försämrar/påverkar.

Varför jag tycker att man ska testa vetenskapligt är för att fastslå om det verkligen gör skillnad eller om man inbillar sig. Placebo är kraftigt och kan till och med bota och lindra verkliga sjukdomar.

Jag är ytterst tveksam till om man kan höra om mobiltelefonen i fickan (eller utanför också) har sin högtalare ikopplad, urkopplad, bortplockad eller om den svänger med. Det finns ett enkelt sätt att motbevisa mig och det är genom ett vetenskapligt test.

Är jag dryg då?ja kanske.

Men för att fritt översätta vad james randi har sagt (ni vet vem han är?), om jag säger att jag såg månen lysa igår så behövs inte så mycket bevis för att det jag säger ska vara trovärdigt. Men om jag säger att en enhörning stod i min trädgård igår så behövs lite tyngre bevisbörda för att det ska vara trovärdigt.

Det är ju tämligen enkelt att utföra, antingen hör man det eller inte. Under ordnade former.

Som sagt, vsnliga högtalare köper jag att de försämrar, det kan vara rimligt. Men en liten plåtbit i en mobiltelefon? Njaä.

Sen får ni ju förstås tycka att jag är en idiot som inte fattar eller hör. Eller är så här dryg och kräver det ena eller det andra. Men jag håller mig ofta skeptisk. Och ni behöver ju inte heller bevisa nåt för mig. Jag uttrycker bara min skepticism. Sen kanske jag har fel, men då ser jag fram emot att bli motbevisad. Jag blev det i frågan om nätverkskablar då jag felaktigt trodde att spelarna hade optoisolering, där erkänner jag mitt fel rakt av.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2012 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Allt påverkar, smått som stort - inne eller utanför lyssningsrummet.
Då olika rum/hus har olika förutsättningar kan man inte säga vad som är viktigast, man behöver pröva.
Små grejjer kan göra jätteskillnad och stora minimala...

Jag har ofta mobiltfn o laptop när jag lyssnar. Jobbar ofta samtidigt. Precis som sagt ovan, olika elektronik förstör olika mycket. Testa!

På ett sätt var småtweak viktigare för 20 år sedan då den prestandanivån var så mycket lägre, å andra sidan med dagens grejjer som presterar på skyhög nivå MÄRKS varje liten småtweak MER. Trixigt eller hur?

Men om jag ska säga något som sumpar mycket så är det golv/väggar/tak/fönster som vibrerar. Vissa nyare hus har väggar av enkelgips med tomrum emellan VÄRDELÖST!

Dock inte säkert att det är det värsta men möbler mm kan man fixa till, PC kan slängas ut, betydligt värre med rummet i sig!
Ni som besökte mig i Lindome vet att precis allt sjöng med. Högtalarna stod dessutom framför en helvägg med glas...
Grymt lyft att flytta.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 28, 2012 04:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
sportbilsentusiasten wrote:
Allt påverkar, smått som stort
Precis,ALLA detaljer ÄR viktiga och samtidigt är det det som är kul, men samtidigt frustrerande med denna hobby.

Ett välkännt exempel som jag tror många här känner till,optimerade Pekka71s Klimax Keltikfilter ikväll.
Det sista vi gjorde var att lyssna oss fram till rätt läge för säkringarna i respektive filter,de satt olika tidigare.Först vände så att säkringarna satt lika i bägge filtren,sen vände bägge och lyssnade.Har givetvis hört det förr men blir alltid lika förvånad varje gång, att skillnaden i musikalisk presentation blir så stor med säkringarna rätt väg.
Luddigt och dynamikbegränsat med felvända säkringar.Pekka trodde inte heller att skillnaden skulle vara så stor.
Men,det förutsätter att annat är gjort rätt innan detta görs....som vanligt,Attention to detail

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Thu Mar 01, 2012 20:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Lustig tråd det här.. Så skilda uppfattningar och så mycket känslor. Det finns väl bara en lösning som vanligt. Om man själv anser att mobiletelefon eller annan utrustning stör så är det ju enkelt att åtgärda det hemma hos sig själv. Man får helt enkelt inrätta ordningsregler för lyssningsrummet :D

För min egen del finns det inte så mycket att göra. Jag har mitt huvudsystem i vardagsrummet, där kommer jag aldrig ifrån potentiella störningar. Mobiler, Ipads, hemmabio plus mycket mer. Men jag är väldigt nöjd med mitt system ändå. Det är möjligt att det går att öka prestandan något lite extra, men jag vill också att rummet ska se bra ut och att systemet skall vara lättanvänt.

Vad gäller handlarna så förstår jag att de måste anpassa sig till kunderna. Jag skulle gissa att en väldigt stor andel av nya kunder i en HiFi affär genest skulle lämna lokalen i fall handlaren krävde att mobiler skulle lämnas utanför lyssningsrummet. Antingen hade de trott att handlaren var galen eller så kanske de tycker att HiFi utrustning i Linns prisklass inte skall påverkas av vardagsting som moblitelefoner eller IPADs. Så hade i alla fall de flesta av mina vänner tyckt, i varje fall de utanför den traditionella HiFi sfären. Men vill man som kund ha en demo utan mobiltelefoner i rummet går det säkert att ordna.

Om en telefon i rummet kan påverka ljudet låter jag vara osagt.. Men vill man nå det perfekta ljudet måste man ju testa alla möjliga bitar.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 01, 2012 20:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Man kan göra en enkel test! Ta mobilen nära örat när man spelar musik. Det hörs då faktisk rätt mycket oväsen från den! Jag tycker dock att störning avtar rätt snabbt med avståndet till lysningspositionen. På någon meters avstånd tycker jag inte den stör signifikant! Men det är klart om man ska vara noga ska den väl ut...


Top
   
PostPosted: Tue Mar 06, 2012 19:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 26, 2008 17:57
Posts: 99
Location: Stockholm
Jag stötte idag på en intressant artikel som jag antar att många på forumet kanske redan har läst! Jag drog mig omedelbart till minnes den här tråden och var tvungen att kommentera =)
Jag startade en ny tråd om det (i och med att original-artikeln egentligen handlade om något annat), här är den: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=7&t=8639

_________________
Vardagsrum: LP12 > Lejonklou Kinki 2 > Classik Movie 05 > K400 > Linn Majik 140
Sovrum: Sneaky DS > K20 > B&W DM686


Last edited by AzP on Wed Mar 07, 2012 13:57, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Mar 06, 2012 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
AzP wrote:
Jag stötte idag på en intressant artikel som jag antar att många på forumet kanske redan har läst! Jag drog mig omedelbart till minnes den här tråden och var tvungen att kommentera =)

http://www.bostonaudiosociety.org/bas_s ... sting2.htm

Allas Ivor Tiefenbrun ställer upp på ett blindtest samt ett dubbelblindtest på huruvida han kan höra när en annan högtalare står i rummet, samt när en digitalklocka befinner sig 50 cm bakom hans huvud.
Ett utmärkt exempel på demonstrerad inkompetens och på hur man genomför ett misslyckat blindtest.

1. I en direktkopplat A/D -> D/A kedja (med kort fördröjning) underttycks fel (jitter och brus) på samplingsklockan (bara högfrekvent brus blir kvar). Antingen viste det det och genomförde ett bedrägligt test eller så var de helt enkelt inkompetenta.

2. Testpanelen i ett blindtest får aldrig känna det som att det är deras förmåga som testas istället för testföremålet.

Mer på temat:
Blind leading the blind


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited