torig wrote:
Rutger wrote:
Linn själva förespråkar spikes inte pga rytmen ska återges korrekt, utan för att tonhöjden ska återges rätt.
Då den blir bra, så kommer rytmen på köpet- det blir helt enkelt roligare att lyssna på
musik. Det blir en " samtidighet " och ett " flyt" i det musikaliska skeendet då tonhöjden inte störs av frekvensmodulationen som sker med mjuka fötter.
Används spikes och en god signalkälla så märker du väldigt snart att det bara finns EN ENDA optimal placeringspunkt av en högtalare i ett specifikt rum. Det handlar då inte om tycke och smak, utan om bättre eller sämre. Det kan göra stor skillnad på en halv cm.
Jag tycker lejonklou har en poäng här.
Tänk dig en boll som studsar på ett hårt pingisbord. Pingisbordet står på en mjuk tjock
matta. Hur högt studsar bollen och hur låter ljudet från bordet då bollen studsar ?
Tänk dig nu en boll som studsar på samma pingisbord. Skillnaden ät att detta pingisbord är försedd med spikes på benen, det är ett proffspingisbord, ett sådant som de proffessionella använder då de spelar. Bordet står på ett hårt betonggolv.
Hur högt studsar bollen och hur låter ljudet från bordet då bollen studsar ?
Är det någon skillnad ?
De som är anhängare av " mjukfötter " påstår att det inte borde finnas någon skillnad eftersom bollen ( högtalaremembranet ) är så lätt i förhållande till lådan ( pingisbordet ) .
Varenda förnuftig människa inser dock direkt att bordet med monterade spikar, stående på ett betonggolv ger ett mera distinkt ljud från bollen som studsar, än bordet som stod på den mjuka mattan.
Då du insett detta är det dags för nästa steg.
Att stabilitet av högtalareuppställning med monterade spikes är mycket viktigt.
Att högtalare element bör dras åt så de sitter stabilt.
Att högtalare med ostabilt monterade element stående på mjuka fötter omöjligen kan återge korrekt tonhöjd. Kanske klangen," ljudet av musiken" kan bli rätt, men fokuserar jag med hjälp av tunemethod så inser jag snart att det inte blir lika lätt att höra tonhöjden med
mjuka fötter, som med spikes monterade.
Efter jag insett allt detta, så förstår jag också att varenda passiv högtalare i ett rum svänger med och gör att upplevelsen av tonhöjden blir sämre med många högtalare i samma rum.
T.om en mobiltelefon gör en klar skillnad, till det sämre.
Detta kanske är radikala åsikter idag, men det går lätt att demonstrera att det finns en skillnad.
Detta är något linn ursprungligen, redan på 70- talet tryckte hårt på.
Liknande resonemang som ovan går att överföra till lp- 12 :s konstruktion, och synen på om det är tallriken som driver pickupen, eller om det är pickupen som driver tallriken...
Skillnaden i synsätt mot alla andra tillverkare gör den ljudliga skillnaden till det bättre, enkel fysik kanske, men ett radikalt omtänk mot de flesta andra firmors tänk om hur musiken ska bevaras så bra som möjligt.