selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eftersom det råder torka på beg LK140 och jag kommit över en hel drös med gammal god vinyl, har jag börjat fundera på en uppgradering av 12:an min. Nuvarande uppsättning är Cirkus/Lingo mkI/Akito/Adikt och en ny tonarm känns som nästa "logiska" steg.

På e-bay cirkulerar det både beg Ittok LVIII:or och Ekos mkI:or. Hur står de sig i jämförelse med nya Akiton (2b)? Har förstått att finns olika åsikter i frågan, men är det någon på Selleri som har egna erfarenheter?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 11:01 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag bytte från Akito1 till Ittok LVIII och det var ett jättelyft, beträffande Ekos1 och Akito2 har jag inte provat dessa, men jag läste att LVIII skall ligga ganska nära Ekos1, men jag har inte haft tillfälle att jämföra.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har bytt Akito1 -> Ittok LVIII -> Ekos1 -> Ekos2. Alla fyra stegen är STORA. Det är visserligen drygt 10 år sedan, men jag minns bytet från Ittok till Ekos1 som avsevärt.

Jag har tyvärr inte jämfört Akito2b med någonting, men den måste vara absurt mycket bättre än Akito1 (det sägs den ju visserligen vara) för att ens vara i närheten av Ekos1. (Ibland undrar man varför Linn inte helt enkelt byter namn på produkter som utvecklas mycket.)

En sak att tänka på vid köp av tonarm är dock att det rör sig om finmekanik och det är inte lätt för en lekman att avgöra om en begagnad Ittok presterar som den borde. Jag skulle definitivt känna mig lugnare om jag köpte av en Linn-handlare. På en ny Akito har du ju dessutom garanti.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det går att kolla en tonarm genom att gunga lagret och räkna antal gångr innan den stannar. Jag vet inte vad som räknas som godkänt för respektive arm men det kan säkert någon annan svara på.
Det finns MÅNGA Ittok med katastrofala lager.
Vi jämförde en bra Ittok med min Ekos2 som jag har över och även om jag visste att skillnaden skulle vara stor var det ett stort haksläpp och två breda flin som tittade på varandra och skakade på huvudet när vi började spela med Ekosen.
Ny musik helt enkelt.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror inte att Akito mkII har en chans mot Ekos mkI, men någon borde väl ha testat detta...
Kolla också om Akito fixar en MC puppa lika bra innan du slår till på en Akito

Säger som naimerik, var försiktig med beggade tonarmar!!!
Om inte säljaren går med på att få den testad av en Linn handlare, skit i affären.
du kan kolla ägaren med att fråga om det är svårt att justera armen o installera puppor.
Om han inte svarar med att det gör min Linnhandlare, VARNING!
Lätt att misshandla lager mm...

OK, jag är supernoga men som sagt... :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 14:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Takt & Ton har både en Akito 2 och en Ekos 2 på sin begagnatlista. Kan vara ett säkrare alternativ än Ebay hoppas jag. Just tonarmar skulle jag vara försiktig med att köpa på Ebay.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen som gjort en direkt jämförelse mellan Akito 2b och Ekos mkI? Verkar annars som om det är Ekos mkI man skall satsa på! Var väl det jag trodde, men man blir lite fundersam när man läser vissa uttalanden om hur bra Akito 2b är jämfört med äldre topparmar! Sant det där med MC-puppor! Värt att kolla upp!

Visst skall man vara försiktig vid begköp Jan! Vill ju inte köpa grisen i säcken! :evil: Problemet är att man är lite isolerad här ute i Östersjön och begmarknaden för tonarmar är ju dessutom lite sval i Svea rike. Får väl tya mig tills lämpligt objekt dyker upp. Mycket väntande just nu... :?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klanters wrote:
Takt & Ton har både en Akito 2 och en Ekos 2 på sin begagnatlista.
15' för en Ekos mkII är tyvärr en bit över min budget :oops: , även om det är halva priset... 7' för en Akito 2b är lockande, men det kan kanske vara värt väntan på en något dyrare Ekos mkI i alla fall!? Varför kan det aldrig vara lätt det här...

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 14:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag tror att du kan få vänta länge på en beg Ekos I hos någon linnhandlare. Men eftersom jag säger det så lär det väl dyka upp en imorgon...

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Problemet är att man är lite isolerad här ute i Östersjön och begmarknaden för tonarmar är ju dessutom lite sval i Svea rike. Får väl tya mig tills lämpligt objekt dyker upp. Mycket väntande just nu... :?
Det bästa är att snacka med Linnhandlare o ge dom din budget samt sätta upp dig på "väntlistan"
Låt de sedan ringa när de får in något.
Som sagt tonarmar är känsliga saker som SKA testas/monteras av proffs.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klanters wrote:
Takt & Ton har både en Akito 2 och en Ekos 2 på sin begagnatlista. Kan vara ett säkrare alternativ än Ebay hoppas jag. Just tonarmar skulle jag vara försiktig med att köpa på Ebay.
Jag skulle hellre köpa på Ebay än av Takt & Ton.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att testa om armen i fråga är ok är inte svårt alls. Är man det minsta händig att skruva i en tolva är det en barnlek. Annars kanske det finns någon bekant i närheten som kan.

Dessutom är skillnaden på Ekos Mk 1 och 2 STOR, det borde ha blivit ett namnbyte, ettan är närmare en Ittok.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

naimerik wrote:
...
Dessutom är skillnaden på Ekos Mk 1 och 2 STOR, det borde ha blivit ett namnbyte, ettan är närmare en Ittok.
/Erik
Jag har ju gått från Akito1->IttokLVII->Ekos1->Ekos2 och det stora steget där var från LVII till Ekos1. Jodå, skillnaden mellan Ekos1 och -2 är signifikant och jag håller med om att dom borde ha haft versionshantering a la Ittok LVII och LVIII. Nu får man gå på serienummer.
Men Ekos1 är skitbra, klart bättre än den allra sista Ittoken (LVIII/2). Har inte hört mycket på Akito2 men jag har väldigt svårt att tänka mig att den kan matcha Ekos1.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Har inte hört mycket på Akito2 men jag har väldigt svårt att tänka mig att den kan matcha Ekos1.
Jag har hört skillnaden!

Visst, Akito2b har inte samma lugn, skärpa och djup som Ekos1. Akito2b rockar loss mer, och känns faktiskt roligare på vissa skivor. Men knappast bättre, även om det inte är så stor skillnad som upp till en Ekos2a...

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 25, 2005 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Jag har hört skillnaden!
Äntligen!!! Känns som om vi har nått konsensus!

Det blir alltså till att vänta in en Ekos mkI alternativt gå loss på en mkII, vilket dock kräver att jag snubblar över en hög med pengar. Var är skatteåterbäringen när man behöver den?

Vad gäller distinktionen mkI/II, stämmer det att armar med sn >6490 är mkII?
henrikh wrote:
Jag skulle hellre köpa på Ebay än av Takt & Ton.
Lite OT kanske, men är T&T verkligen så dåliga som ryktet säger?

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00