selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 11:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Feb 23, 2012 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Lagom till att jag hämtat hem mitt exotik så har jag fått en presumtiv kund på min tolva i verdal i Norge. Någon som vet en bra fraktare av gods dit? Tror bara att det är posten som kör eller?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Feb 24, 2012 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Om du skickar med posten så är det risk att mottagaren åker på moms (och ev. tull också, men den biten är inte lika farlig om jag minns rätt). Åker du själv över med tolvan finns samma risk förstås.


Top
   
PostPosted: Fri Feb 24, 2012 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Enklast är att du skickar med t ex Bussgods till närmaste svenska busstation och att köparen hämtar den där
(dvs inom Sverige). Sedan är det köparens sak att ta in den till Norge och att ev ombesörja moms och tull.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Feb 24, 2012 13:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Ett vanligt sätt/knep är att skicka "poste restante" till Strömstad.Självklart om man bor i Oslo med omnejd,andra svenska orter om man bor norröver i Norge.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Feb 24, 2012 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Kolla var Verdal ligger innan ni föreslår Strömstad. Östersund torde väl vara närmaste svenska bussgodsombud.

Det finns väl ändå ingen moms inblandad vid privata begköp? Får medge att jag inte riktigt vet. Sedan är väl Norge inte som vilket land som helst utanför EU vad gäller momsen. T ex köpte jag en gång en pickup hos Kontrapunkt i Oslo. Trodde jag skulle kunna få tillbaka momsen jag betalat i Norge men tji fick jag. Tullaren där hänvisade till specialregler mellan Norge och Sverige. Det var länge sedan men efter vi gick med i EU.


Top
   
PostPosted: Fri Feb 24, 2012 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
stefan wrote:
Kolla var Verdal ligger innan ni föreslår Strömstad. Östersund torde väl vara närmaste svenska bussgodsombud.

Det finns väl ändå ingen moms inblandad vid privata begköp? Får medge att jag inte riktigt vet. Sedan är väl Norge inte som vilket land som helst utanför EU vad gäller momsen. T ex köpte jag en gång en pickup hos Kontrapunkt i Oslo. Trodde jag skulle kunna få tillbaka momsen jag betalat i Norge men tji fick jag. Tullaren där hänvisade till specialregler mellan Norge och Sverige. Det var länge sedan men efter vi gick med i EU.
Jag bor i Oslo och har tyvärr haft mycket kontakt med Tullverket här, jag har både läst lagar och varit i kontakt flertal gånger med tullens personal.


Gåvor under 1000kr är tull och momsfritt, köp under 200kr är tull momsfritt, böcker/tidningar är tull momsfritt. (norska kr)

Beggagnat, nytt osv är samma för dem. (du betalar bara moms och tull på det du betalat så det går på värdet, något om ökat i värde blir dyrare att ta in och något som minskat i värde blir billigare jämfört med när varan var ny)

Men om man kör något över gränsen eller skickar något som varit på servic, repareration så ska det vara tull+momsfritt som jag förstått.
JAg har tagit en del saker med i bil, tåg och min far har också tatt med sig åt mig i bil då han varit på semester i sverige. Nån har frågat vad jag har haft med mig på tåg men jag har aldrig blivit stoppad i bil. Jag har bara sagt att det är flyttgods och då det varit beggagnade saker har de aldrig kommenterat mer. Som jag förstått det är det inte svårt att förklara att man har beggagnade saker(även elektronik) med sig medans Nya saker är svårt att förklara bort då bör man nog ha någon form av dokumentation att det är ett lån från en butik eller liknande och kan ringa dem och få det bekräftat men och andra sidan de försöker stoppa folk de tror smugglar alkohol, tobak, knark osv. jag har aldrig hört att de försöker stopp folk som har köpt något beggagnat i sverige....

Får man en sak skickad till sig kan det ske lite olika saker, det kan gå rätt igenom tull(inte vanligt med stora ting) Tullen kan helt sonika estimera ett värde själv, tex. fick jag betala 1300kr i tullavgift och moms på min Klimax345 som de kom fram till var rätt summa av nån anledning... (momsen ska vara är 25%) Jag har också vart med om att saker har blivit stoppade i tullen och de har krävt att se på kopia faktura/kvittering på det jag köpt eventuellt få länk till det jag köpt på aktion på Ebay...


En sak till, Lagarna är sånn att betalningar i och till utlandet på (jag är ganska säker det är) 5000norska kr registreras av den bank som användes och deklareras till staten så de senare kan kolla upp att folk inte försöker lura sig unden skatt i olika former. För mig som är Svensk men fast registrerat i Norge gäller samma regler... Men det är svårt för någon här att kolla upp att inte jag kan ha privat skulder eller liknande till någon i sverige, och skulle jag behöva deklarera det senare skulle det inte vara svårt att få ett kvitto på detta, sen om jag har det eller inte är en annan sak. Det är stor skillnad på vad lagarna säger och vad folk gör!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited