selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 00:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Loggade in på Linn Forum för att titta i en tråd där man kan publicera bilder på sina anläggning.

Till min stora förvåning så är det många installationer av desamma, som känns tveksamma. Många placerar sina apparater på varandra och på tveksamma hyllor (en hel del av dessa hade apparater ur Klimax-serien). En del rum verkar också vara i behov av någon form av akustikreglering.

Varför är det så? Varför är man inte mer mån om att anläggningen ska få så bra förutsättning som möjligt för att prestera optimalt?

Visserligen kan det i många gånger vara svårt att få en helt optimal installation om man inte har ett dedikerat ljudrum (tänker på WAF-faktor och rummet kanske också används "till annat"), men en så simpel åtgärd att inte ställa apparater på varandra, borde alla kunna åtgärda.

Många som är missnöjda med ljudet skyller detta på apparaterna istället för att se till att installationen blir så optimalt som möjligt.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Hej torig!

Linn-forumet är ju inte direkt kännt för att härbärgera användare, som tänker tune-dem och installation.

Du har rätt i att det känns sorgligt att folk skyller på apparater när installationen lämnar mer att önska.
Snacka om att slänga pengar i sjön.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 18:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Jag tycker att det i många fall är likadant på detta forum om man går in och tittar i medlemstrådar.
Kanske inte just att man staplar grejorna på varandra men golvstående elektronik och tveksamma möbler finns det exempel på.

Skillnaden är att "vi" ofta är medvetna om problematiken och accepterar en sämre lösning i väntan på något bättre framöver.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 19:32 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag tror Linns forum skulle behöva en "Frågetråd om Tune Dem". Ska vi posta en googleöversatt upplaga av vår tråd där måntro...


Top
   
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 19:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
:wink:


Kanske när vi gått i mål....

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Vore intressant med en undersökning om vilka underlag vi på forumet använder.
Man kanske kan göra en enkel "poll" där man klickar i alternativ ?

Typ:
Harmonihyllan
Quadraspire
IKEA Lack
Flyttkartong
Annat

etc.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
leif_lar wrote:
Vore intressant med en undersökning om vilka underlag vi på forumet använder.
Man kanske kan göra en enkel "poll" där man klickar i alternativ ?

Typ:
Harmonihyllan
Quadraspire
IKEA Lack
Flyttkartong
Annat

etc.
Bra idé :D

Använder IKEA Corras "modifierade" med Soundcare spikes och SD-fötter under apparaterna.

INTE optimalt men är en kombination av estetik och hyfsad vibrationsdämpning till en rätt rimlig summa pengar :wink:

Har sett att fler använder Corras. Det är faktiskt ett rätt stabilt bord som påminner om LACK till sin funktion. Men det tycks tyvärr numera ha utgått ur sortimentet.

Hade tidigare Quadraspire vägghylla till LP12, men båda står numera på Corras. Den ena på marmorskiva med SD-kuddar under. Dämpar ut vibrationerna rätt bra.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Jag har en Quadraspire med skeets under spikesen.
Harmonihyllan vore ju fint förstås, men det är en del pengar dit :)


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2012 04:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Del naja: är lite nyfiken på hur du upplever quadraspire med vs utan skeets? Vilken typ av golv har du och har du testat ändra positionen på hyllan ut från vägg och eller i sidled?

Det spelar även roll vilken apparat som står på respektive hylla. Sammantaget så kan man innan man är färdig finna att de optimala positionerna är allt annat än estetiskt tilltalande eller praktiskt sett rent omöjliga att använda. Jag själv känner att detta kan kännas handikappande då det om man ska göra allt rätt lätt till sist hamnar i det läget att man tappar gnistan för det hela. Engelska forumet är ingen förebild för hur man ska ställa sina prylar för att få ut någon prestanda ur dem men jag brukar hänga där och bläddra bland bilderna i hopp om att hitta något inspirerande som kombinerar funktion,estetik och prestanda. Är det något som vissa lyckats med där så är det att få till det ombonat och mysigt. En detalj som jag personligen inte tycker är helt oväsentlig. Hemma hos mig så är ett bekymmer dels att jag har trångt och dels att det börjat bli fler lådor än vad som ryms i min målbild. Jag har en Ikea Bergsbo som införskaffdes primärt för att rymma mina vinyler men tanken var även att gömma lite prylar som hör till systemet. Givetvis så skulle detta dra ner prestandan på systemet tror jag(har inte testat) men det skulle kännas bra skönt att få undan lite lådor. Hade någon tanke på att ta väck bakstycket och montera räls eller något liknande bakifrån och ställa prylarna på hyllplan i stället. Nu är det bara det att blotta vetskapen om att det mycket väl kan bli sämre gör att man drar sig för att ens börja med ett dylikt projekt. I skrivande stund blev det instället 18mm stavlimmade ekskivor på vägg. Otestat men enkelt att göra om ifall det skulle visa sig att det inte funkar. Rent estetiskt så blir jag helt matt bara av tanken på det då det kommer störa mig rent estetiskt. Kan erkänna att jag var in och kollade av Jysks sortiment av ekmöbler och konstaterade att man skulle kunna få till en snygg lösning med alla lådor i sitt eget fack..

Där är jag i dag och känner ibland en längtan tillbaks till det enkla med ett passivt system med få högpresterande legobitar. Ett par schyssta burkar och ett par solos typ..
Nackdelen är att har man vant sig vid keltik så finns det få burkar att välja på. Så jag gruvar mig ett tag till och inväntar en officiell keltikafton hos Pekka,därefter får jag se hur långt man är beredd att gå.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2012 09:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Quadraspire. Fungerar rätt mycket bättre än vanliga hyllor och liknande. Dessutom snyggast av de jag sett på marknaden men det är förstås en smaksak.

En smart lösning jag sett tidigare här på forumet, tror det var Sportis var att ta ett snyggt gammalt skåp med dörrar och såga bort bakstycket, ta bort ev hyllor. Ställ upp dina apparater i valfri stereohylla och därefter skjut in skåpet så att stereohyllan göms, och vips var det bara ett fint skåp kvar.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2012 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
haraldur wrote:
Del naja: är lite nyfiken på hur du upplever quadraspire med vs utan skeets? Vilken typ av golv har du och har du testat ändra positionen på hyllan ut från vägg och eller i sidled?
Ärligt talat har jag inte kunnat/hunnit testa så mycket. En förklaring (förutom att jag har alldeles för lite tid, vår lilla dotter kräver, och får såklart, mycket av det man har till förfogande :) ) är att vi flyttade till ny lägenhet för ett år sedan. I gamla lägenheten körde jag med femtio-öringar, i nya köpte jag skeets. Så det blev dels ett annat rum, dels bytet till skeets.

Samtidigt slog det mig senast igårkväll när jag lyssnade, att "va bra det spelar!". Jag misstänker att formen på det nya vardagsrummet spelar in, det är lite tårtbitsformat, om ni förstår vad jag menar. Hela bostadshuset svänger i nästan en hel cirkel. Har inte fått prylarna intunade, får vänta med det tills rummet är någorlunda färdigmöblerat (gardiner saknas, nya mattor skulle behövas bl.a.).
haraldur wrote:
...att få till det ombonat och mysigt. En detalj som jag personligen inte tycker är helt oväsentlig.
Absolut. Särskilt om man har WAF att ta hänsyn till och inte har ett dedikerat rum.
Det är tur att Quadraspire åtminstone är rätt snygg att titta på. Jag har ännu kvar att få uppleva skillnaden mellan t.ex. Quadraspire och Harmonihyllan. Det skulle vara ett roligt test att göra nån dag :)

Edit: Glömde nämna att vi har parkettgolv.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2012 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roger wrote:
En smart lösning jag sett tidigare här på forumet, tror det var Sportis var att ta ett snyggt gammalt skåp med dörrar och såga bort bakstycket, ta bort ev hyllor. Ställ upp dina apparater i valfri stereohylla och därefter skjut in skåpet så att stereohyllan göms, och vips var det bara ett fint skåp kvar.
Nästan rätt.
Sågade upp ett hål i botten = behöll ytterkanterna för stabilitetens skull.
Sågade avlånga hål i bakstycket för kablar och ventilation, blev 8st då jag hade 2st Harmonihyllor med 4 plan.
Sågade bort de nederasta hyllorna i skåpet, men behöll de översta för stabilitetens skull.
Tänk på att skåpet behöver vara BRA kraftigt för att fixa detta! Mitt hade genomgående solitt trä ca 15mm tjockt.

Sedan trädde jag över skåpet som en mössa över de båda hyllorna.
Harmonihyllorna stod med kortsidorna frammåt för att inte behöva köpa ett så brett skåp.



On topic; Harmonihyllan är helt överlägset bästa hyllan!


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2012 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
Harmonihyllan är helt överlägset bästa hyllan!
Var in på Tonläget för ett par år sedan och fick Harmonihyllan demad mot Quadraspire och insåg snabbt att redan en Oden är så mycket bättre än Q4an (tror iofs att det var den gamla versionen) att det är bland de mest kostnadseffektiva uppgradering man kan göra om man sitter på anläggning med separata enheter (Linn eller av motsvarande kvalitet). "Tyvärr" var Mimerhylla lika mycket bättre som priset indikerar, medan Tor då inte var ssk mycket bättre än Oden. Just Torhyllan jag lyssnade "på" var dock ett mycket tidigt ex och mycket utveckling ska ha skett sedan dess.

På en anläggning i den priskategori som min vore det inga problem att motivera åminstone en Mimer till källan. Och där uppstod problemet; samtidig som jag insåg detta skulle vi få vårt första barn och vi köpte en villa i "stockholmsprisklass". Nu har ekonomin satt sig något så jag inväntar bara på lite delar för en "dis-Harmonihylla" som säkerligen är klart sämre än orginalet, men ändå ett steg på vägen mot dit jag vill nå.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 25, 2012 19:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
DelNaja wrote:
Hej torig!

Linn-forumet är ju inte direkt kännt för att härbärgera användare, som tänker tune-dem och installation.

Du har rätt i att det känns sorgligt att folk skyller på apparater när installationen lämnar mer att önska.
Snacka om att slänga pengar i sjön.

Ursågade ikeabord, gärna stackade på varandra om det är platsbrist, är svårslaget ur musikalisk synpunkt. Även förstärkare låter bättre med ett ikea lackbord, som är lätt, starkt och stabilt.
Det sämsta man kan ha som underlag är något som är tungt, ännu sämre blir det med mjuka fötter under.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 25, 2012 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Rutger wrote:
DelNaja wrote:
Hej torig!

Linn-forumet är ju inte direkt kännt för att härbärgera användare, som tänker tune-dem och installation.

Du har rätt i att det känns sorgligt att folk skyller på apparater när installationen lämnar mer att önska.
Snacka om att slänga pengar i sjön.
Ursågade ikeabord, gärna stackade på varandra om det är platsbrist, är svårslaget ur musikalisk synpunkt. Även förstärkare låter bättre med ett ikea lackbord, som är lätt, starkt och stabilt.
Det sämsta man kan ha som underlag är något som är tungt, ännu sämre blir det med mjuka fötter under.
Jag tycker du är väl kategorisk i dina uttalanden. Bättre om du skriver "jag upplever att" istället för "så är det".

Dämpkuddar under apparater kan fungera bra i kombination med den möbel man använder. Harmonihyllans "Mimer" har till exempel små dämpkuddar som en del i sin konstruktion.

Det viktigaste är att prova sig fram.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited