selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 05:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Den Gordiska Knuten
PostPosted: Wed Feb 15, 2012 13:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Jan 29, 2012 21:39
Posts: 26
Location: Stockholm
Hej,

Läste nyligen några tips där författaren bl.a. skrev att det gjorde stor skillnad mellan olika nätkablar och grenkontakter mm och hur de var vända i uttaget. Jag minns att jag lekte lite med det för många år sedan och sedan har jag haft lång paus. Skeptisk testade jag igen att vända kontakter och upptäckte att det gjorde skillnad. Faktiskt störst effekt när jag vände på slutsteget.

Inspirerad av detta kom jag ihåg att det var mycket snack för många år sedan om en viss typ av knutar man skulle göra på bl.a. nätkablar för "bättre ljud". Jag vill minnas att jag tyckte mig få lite förbättring på min skivspelare på den tiden men det kan förstås varit placebo. Några A/B blindtester gjorde jag inte.

Vad är Din erfarenhet av detta? Slöseri med tid? Ger det någon effekt i likhet med att vända kablar mm?

Mvh


Top
   
 Post subject: Re: Den Gordiska Knuten
PostPosted: Tue Feb 21, 2012 14:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 26, 2008 17:57
Posts: 99
Location: Stockholm
Vad jag har förstått (och testat) så kan det spela väldigt stor roll vilken väg kontakten är inkopplad pga fasen på strömmen. Jag hade min dator inkopplad till stereon via en vanlig analog lakritskabel, och det brummade så det stod härliga till. När jag vände på kontakten till fördelardosan till datorn så slutade det brumma, så enkelt var det! Fasen mellan datorn och stereon var alltså spegelvänd, något som ledde till störningar mellan apparaterna. En annan lösning hade ju varit att ha en digital/optisk koppling mellan apparaterna, då störningen inte skulle uppstå.

Jag antar att samma sak kan uppstå mellan två apparater i stereon som är sammankopplade med analoga kablar. Det är kanske något man borde testa, med det borde väl räcka med att alla konkterna är ikopplade åt samma håll i till exempel en grendosa. Så länge inte grendosan har en kontakt som har en annan fas det vill säga.

Däremot är jag en sådan som inte tror på skillnaderna mellan kabelkvalité på nätkabeln. Om du har 400 meter billig kopparsladd mellan transformatorstationen och ditt hus/din lägenhet, samt delar strömmatningen med 900 andra hushåll, hur skulle då en fyratusenkronorskabel de sista 2 metrarna kunna göra någon skillnad? Så länge nätkabeln är nog tjock (har nog låg resistans) att den fungerar "som den ska", alltså lika bra som den kabel du har i väggen fram till uttaget, så ska det ju inte spela någon roll. Du kan, på klassiskt linnvis, inte förbättra en redan rutten signal. Dvs, om man inte har en aktiv förbättring, typ en strömrenare. Men jag har aldrig givit mig in i den delen av hifi-träsket, det är lite väl mycket magi och kostnad-kontra-vinning på den fronten.

_________________
Vardagsrum: LP12 > Lejonklou Kinki 2 > Classik Movie 05 > K400 > Linn Majik 140
Sovrum: Sneaky DS > K20 > B&W DM686


Top
   
 Post subject: Re: Den Gordiska Knuten
PostPosted: Tue Feb 21, 2012 16:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
AzP wrote:
Däremot är jag en sådan som inte tror på skillnaderna mellan kabelkvalité på nätkabeln. Om du har 400 meter billig kopparsladd mellan transformatorstationen och ditt hus/din lägenhet, samt delar strömmatningen med 900 andra hushåll, hur skulle då en fyratusenkronorskabel de sista 2 metrarna kunna göra någon skillnad? Så länge nätkabeln är nog tjock (har nog låg resistans) att den fungerar "som den ska", alltså lika bra som den kabel du har i väggen fram till uttaget, så ska det ju inte spela någon roll. Du kan, på klassiskt linnvis, inte förbättra en redan rutten signal. Dvs, om man inte har en aktiv förbättring, typ en strömrenare.
Brukar inte försvaret för en högkvalitativ sista meter ofta vara att just där hänger nätkabeln tillsammans med signalkablar och att det troligen är skärmningen som bidrar?


Top
   
 Post subject: Re: Den Gordiska Knuten
PostPosted: Tue Feb 21, 2012 16:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 26, 2008 17:57
Posts: 99
Location: Stockholm
LK-lover wrote:
AzP wrote:
Däremot är jag en sådan som inte tror på skillnaderna mellan kabelkvalité på nätkabeln. Om du har 400 meter billig kopparsladd mellan transformatorstationen och ditt hus/din lägenhet, samt delar strömmatningen med 900 andra hushåll, hur skulle då en fyratusenkronorskabel de sista 2 metrarna kunna göra någon skillnad? Så länge nätkabeln är nog tjock (har nog låg resistans) att den fungerar "som den ska", alltså lika bra som den kabel du har i väggen fram till uttaget, så ska det ju inte spela någon roll. Du kan, på klassiskt linnvis, inte förbättra en redan rutten signal. Dvs, om man inte har en aktiv förbättring, typ en strömrenare.
Brukar inte försvaret för en högkvalitativ sista meter ofta vara att just där hänger nätkabeln tillsammans med signalkablar och att det troligen är skärmningen som bidrar?
Du menar att man inte skyddar strömmatningen från störningar utifrån utan försöker skydda andra kablar från nätkabelns egna strålning?

_________________
Vardagsrum: LP12 > Lejonklou Kinki 2 > Classik Movie 05 > K400 > Linn Majik 140
Sovrum: Sneaky DS > K20 > B&W DM686


Top
   
 Post subject: Re: Den Gordiska Knuten
PostPosted: Tue Feb 21, 2012 17:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
AzP wrote:
Du menar att man inte skyddar strömmatningen från störningar utifrån utan försöker skydda andra kablar från nätkabelns egna strålning?
Ja. Det är teorin. Själv har jag ingen aning, har ungefär samma ståndpunkt i övrigt som du har. Det är ju bara att fundera över distributionen från produktion till ditt eluttag - varför skulle sista metern ha en avgörande skillnad? Däremot att vända kontakterna åt rätt håll, se till att de sitter stadigt utan glapp osv är nog viktigt.


Top
   
 Post subject: Re: Den Gordiska Knuten
PostPosted: Tue Feb 21, 2012 18:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Jan 29, 2012 21:39
Posts: 26
Location: Stockholm
Teorier brukar tyvärr i hifisammanhang vara en återvändsgränd. Dels för att de man talar med inte alltid har en susning om ellära, elektronik etc, och dels för att det ofta är mera komplext än man kan tro från början. (Se trådar om ethernetkablars påverkan på ljudet etc) Man får helt enkelt prova sig fram.

Jag har förstås nu provat den typen av knut jag inledde tråden med, och ja det gör ljudet bättre... Gissa om jag log när jag hörde skillnaden. Kan dock vara placebo, men varför inte pröva, det tar typ en halv minut att testa!


Top
   
 Post subject: Re: Den Gordiska Knuten
PostPosted: Wed Feb 22, 2012 13:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Paaf wrote:
Inspirerad av detta kom jag ihåg att det var mycket snack för många år sedan om en viss typ av knutar man skulle göra på bl.a. nätkablar för "bättre ljud".
Kul idé! Har du någon länk eller bild på en sådan knut? Förövrigt tycker jag man inte ska avslå idéer utan att testa! Alla teorier är inte funna! Har man inte provat så vet man inte!

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
 Post subject: Re: Den Gordiska Knuten
PostPosted: Wed Feb 22, 2012 13:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
Freddy wrote:
Förövrigt tycker jag man inte ska avslå idéer utan att testa! Alla teorier är inte funna! Har man inte provat så vet man inte!
Jag har konstruerat en T-shirt som gör att man kan hoppa från tredje våningen utan att skada sig. Jag hoppas ingen dissar produkten innan man testat...


Top
   
 Post subject: Re: Den Gordiska Knuten
PostPosted: Wed Feb 22, 2012 13:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Jan 29, 2012 21:39
Posts: 26
Location: Stockholm
Absolut, Freddy! På svenska kallas de råbandsknop, knuten på en ensam kabel istället för två.

Här är en bild som visar både rätt sätt (vänster) och fel sätt (höger).

Image

Om jag minns rätt från tidskrifterna för 20 år sedan så skulle de för bästa effekt göras i mitten på nätkabeln.


Top
   
 Post subject: Re: Den Gordiska Knuten
PostPosted: Wed Feb 22, 2012 14:50 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
LK-lover wrote:
Jag har konstruerat en T-shirt som gör att man kan hoppa från tredje våningen utan att skada sig. Jag hoppas ingen dissar produkten innan man testat...
Håll dig till trådens ämne. Något för alla att tänka på framöver.


Top
   
 Post subject: Re: Den Gordiska Knuten
PostPosted: Wed Feb 22, 2012 15:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
per wrote:
LK-lover wrote:
Jag har konstruerat en T-shirt som gör att man kan hoppa från tredje våningen utan att skada sig. Jag hoppas ingen dissar produkten innan man testat...
Håll dig till trådens ämne. Något för alla att tänka på framöver.
Hör absolut till tråden eftersom det var ett svar på påståendet att man inte ska lita på teorier utan alltid testa själv. Låt vara med ett försök att vara lustig, vilket uppenbarligen föll platt till marken...

Lite mer seriöst, ska vi ha någon form av utveckling måste man kunna lita på den kunskap som redan finns. Det är grunden till all utveckling vi har i vårt samhälle. Skulle vi alla alltid börja testa saker från scratch skulle vi inte komma någon vart. Men som i alla civiliserade samhällen ska också upptäckter nagelfaras och kritiseras, allt för att vara säker på att utvecklingen går framåt i realiteten. Dvs att upptäckterna kan verifieras, på ett eller annat sätt. Konsensus bland ett antal personer tex.


Top
   
 Post subject: Re: Den Gordiska Knuten
PostPosted: Wed Feb 22, 2012 18:42 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Låt den här tråden handla om hantering av apparatkablar i huvudsak. Den som vill ha en akademisk diskussion kring vad i livet som är värt att testa och inte startar en sådan tråd under övrigt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited