selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 07, 2012 21:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag hade en av de svenska återförsäljarna av Linn hemma i veckan. Han gjorde en ordentlig genomgång av mitt Linn system och flyttade högtalarna några centimeter. Jag måste säga att det blev en oväntat stor förbättring av allt. Om man inte har tid/kunskap att testa och laborera själv så är det ett måste att ta hjälp av en expert. Själv litar jag inte på mina egna öron för att allt ska bli rätt, jag vill bara ha ett system som presterar riktigt bra.

Det var inte så att mitt system var dåligt innan genomgången - tvärtom. Men nu är det fantastiskt bra. Vin, ost och intrimmat Linn system.. kan bli sämre på en tisdagkväll!

PostPosted: Tue Feb 07, 2012 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kravm wrote:
Jag hade en av de svenska återförsäljarna av Linn hemma i veckan. Han gjorde en ordentlig genomgång av mitt Linn system och flyttade högtalarna några centimeter. Jag måste säga att det blev en oväntat stor förbättring av allt. Om man inte har tid/kunskap att testa och laborera själv så är det ett måste att ta hjälp av en expert. Själv litar jag inte på mina egna öron för att allt ska bli rätt, jag vill bara ha ett system som presterar riktigt bra.

Det var inte så att mitt system var dåligt innan genomgången - tvärtom. Men nu är det fantastiskt bra. Vin, ost och intrimmat Linn system.. kan bli sämre på en tisdagkväll!
Vet hur det är! Gläds med dig, framförallt är det mycket lättare att bara sätta sig ned och lyssna på musiken, istället för att grubbla på om man ändå inte skulle justera högtalarna framåt en centimeter eller två. Det lugnet man får efter en riktig installation är underbart.

PostPosted: Tue Feb 07, 2012 22:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Om nu en centimeter, eller delar av en sådan, spelar stor roll för det musikaliska... hur hittar man denna placering i ett typ 20m2 stort rum?

PostPosted: Tue Feb 07, 2012 23:16 
Moderator
Moderator

Den här liknelsen kanske inte blir helt bra, men jag försöker ändå. Min uppfattning är att det är lite som att... Hur lyckas man hålla bilen kvar på vägen i motorvägsfart endast genom att vrida ratten någon enstaka grad, när man kan vrida den flera varv åt något håll? Alltså att man hittar ungefär rätt placering av högtalare med grov justering i stora steg. När man är nära att hitta rätt märker man det, och små ändringar blir tydligt märkbara.

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 00:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja, det stämmer. Någon centimeter spelar faktiskt roll, det hade jag inte trott innan jag fick det visat för mig. Vill man pröva själv så kan väl 23 cm från väggen (i alla fall för M140) vara en start position. Har för mig att det står minst 23 cm från väggen i Linn manualen. Sedan pröva sig fram. Eller låta experterna ta över, man kanske måste se sin HiFi som en bil.. För att allt ska vara i topptrim måste man göra ett verkstadsbesök någon gång då och då. Speciellt om man köpt vissa delar i andra hand.

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 09:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Kravm wrote:
Ja, det stämmer. Någon centimeter spelar faktiskt roll, det hade jag inte trott innan jag fick det visat för mig. Vill man pröva själv så kan väl 23 cm från väggen (i alla fall för M140) vara en start position. Har för mig att det står minst 23 cm från väggen i Linn manualen. Sedan pröva sig fram. Eller låta experterna ta över, man kanske måste se sin HiFi som en bil.. För att allt ska vara i topptrim måste man göra ett verkstadsbesök någon gång då och då. Speciellt om man köpt vissa delar i andra hand.
Även med ett fixt avstånd på ca 23 cm så är placeringsmöjligheterna snudd på oändliga. I ett 20m2 rum har man ju 18 meter väggyta som man kan testa med, minus dörröppningar då. Det är 3600 möjliga ställen per högtalare om man går i halvcentimeterssteg.

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 09:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Här får du använda metodik. Det finns en hel del om hur du går tillväga på forumet men i princip...

Avstånden mellan högtalare och vägg bakom, mellan högtalarna och sist hur båda högtalarna (med bäst inbördes avstånd) står i förhållande till sidvägg är det du skall tuna in.

Intuning görs genom att anta en startposition (t.ex. med högtalarna närmast väggen), lyssna på lite musik, gärna ett stycke du inte är helt inlyssnad på (och din hjärna "vet" hur den vill att det skall låta)

Efter lyssning, flytta högtalarna till ett annat avstånd från väggen (notera avståndet), gärna en ganska bra bit, lyssna igen på samma stycke. Blev det bättre eller sämre?

Flytta nu till en position mitt emellan de tidigare, lyssna igen. Bättre eller sämre? Flytta igen till mitt emellan de bästa 2 positionerna, lyssna igen. Bättre eller sämre? Och så vidare...

När du är nöjd med intuningen mot bakväggen fortsätter du med avståndet mellan högtalarna på samma sätt (och sist med hur de står mot sidoväggen).

Självklart kan man behöva byta låt eller vila lite mellan varven men i princip funkar det att gå tillväga så. Testa!

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 11:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag har förstått principen. Men det är fortfarande en oändlig massa möjligheter. Man brukar åtminstone ha två väggar som är möjliga rent praktiskt att ha högtalarna på. Och var börja? Risken är att man hittar två ställen att ställa högtalarna som verkar lovande, för att sedan flytta några millimeter hit eller dit så det låter så bra som möjligt i just den placeringen. Men det kan lika gärna vara en suboptimering, kanske nirvana uppnås i närheten av ett annat ställe (kanske rentav utmed en annan vägg) där det inte alls lät lika bra medan man gjorde grovplaceringslyssningen.

Eller finns det flera ställen i ett rum som är optimala?

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LK-lover wrote:
Även med ett fixt avstånd på ca 23 cm så är placeringsmöjligheterna snudd på oändliga. I ett 20m2 rum har man ju 18 meter väggyta som man kan testa med, minus dörröppningar då. Det är 3600 möjliga ställen per högtalare om man går i halvcentimeterssteg.
??

Vart vill du komma med detta?

Givetvis så utgår du från en vägg och en ungefärlig placering där du tänkt dig placera högtalarna,
en bit ut från väggen med ca 2m bredd mellan dem. Därefter så går du metodiskt tillväga istället
för att testa alla tänkbara och otänkbara alternativ...

Du fortsätter genom att lyssna och se vad som händer när du flyttar ut resp in högtalarna (t ex en
"footprint"). Då märker du snabbt åt vilket håll du i n t e ska gå...

Fortsätt att prova dig fram vad som funkar bäst, stegen framåt/bakåt blir mindre och mindre per
automatik. När du hittat rätt avstånd till bakvägg testar du att flytta isär/ihop högtalarna och letar
rätt på optimal placering på samma sätt som du hittade rätt avstånd till bakvägg.

Slutligen kan du testa att vinkla in högtalarna.

Givetvis ett tidsödande förfarande, men det enda rätta om du lagt ner tusenlappar på din anläggning.
Vill du inte lägga dyrbar tid på detta så anlitar du någon som fixar det åt dig...

Bra elektronik och dyra kablar etc är bortkastade pengar om inte högtalarna är bra placerade. I vissa
rum så blir slutresultatet inte bra oavsett placering, då kan det vara läge att "vända på rummet" 90,
180 el 270 grader och spela mot en annan vägg.

/M

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 12:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

LK-lover wrote:
Jag har förstått principen. Men det är fortfarande en oändlig massa möjligheter. Man brukar åtminstone ha två väggar som är möjliga rent praktiskt att ha högtalarna på. Och var börja? Risken är att man hittar två ställen att ställa högtalarna som verkar lovande, för att sedan flytta några millimeter hit eller dit så det låter så bra som möjligt i just den placeringen. Men det kan lika gärna vara en suboptimering, kanske nirvana uppnås i närheten av ett annat ställe (kanske rentav utmed en annan vägg) där det inte alls lät lika bra medan man gjorde grovplaceringslyssningen.

Eller finns det flera ställen i ett rum som är optimala?
Nja, det handlar nog inte om nirvana, snarare om att få anläggningen att låta så bra som den kan i det rummet.

Oftast finns det en vägg där man "vill" ha högtalarna relativt övrig möblering (feng-shui och allt sånt) och då är det väl lämpligt att börja där.

Det braiga är att en bra intunad anlägging i vardagsrummet oftast gör det roligare att ha musik på när man står t.ex. i köket så fäst inte för mycket uppmärksamhet vid "optimal postition", "sweetspots" och sånt. Sen finns det såklart en myriad av tweaks du kan göra med hyllor, kablar etc men grundprincipen är att få det du har idag att spela så bra som möjligt i det rum du har genom enkel tuning.

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 12:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag brukar göra stora förändringar i början! Inte mm, eller cm utan rejäla förflyttningar så man hör någon skilland! Rätt snart hittar man man ett optimum och då kan man börja finjustera. Lyssna 30-40 sec på varje ny placering och bestäm om det blev bättre eller sämre än förut. Hela denna process kan gå ganska fort och alla kan göra det!

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 16:23 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Magnus wrote:
LK-lover wrote:
Vart vill du komma med detta?

Givetvis så utgår du från en vägg och en ungefärlig placering där du tänkt dig placera högtalarna, en bit ut från väggen med ca 2m bredd mellan dem. Därefter så går du metodiskt tillväga istället för att testa alla tänkbara och otänkbara alternativ...

Du fortsätter genom att lyssna och se vad som händer när du flyttar ut resp in högtalarna (t ex en "footprint"). Då märker du snabbt åt vilket håll du i n t e ska gå...

Fortsätt att prova dig fram vad som funkar bäst, stegen framåt/bakåt blir mindre och mindre per automatik. När du hittat rätt avstånd till bakvägg testar du att flytta isär/ihop högtalarna och letar rätt på optimal placering på samma sätt som du hittade rätt avstånd till bakvägg.

Slutligen kan du testa att vinkla in högtalarna.
Vart jag vill komma är just
1) Var börja?
2) Finns det fler optimala ställen i ett rum?

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 17:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Om vi nu pratar vanligt vardagsrum så... börja där du _vill_ ha grejerna och testa dig fram. På din fråga 2 så är det säkert så att det finns flera placeringar som låter bra men vad spelar det för roll? I ett vanligt hem brukar man få kompromissa en del, du kanske vill ha en tv eller en viss tavla, möbel etc. mellan högtalarna så det är omöjligt att ge ett definitivt svar. Vissa möbler har riktigt dålig påverkan och vissa rum/hus är svårare än andra så det finns klart fler parametrar (och det är där en kunnig installatör kan hjälpa till med sin erfarenhet).

Sammantaget så behöver du inte oroa dig över "tusentals kombinationer", använd metodiken ovan som bryter ner problemet i delar och utgå från det bara.

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 18:39 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

pejo wrote:
På din fråga 2 så är det säkert så att det finns flera placeringar som låter bra men vad spelar det för roll?
Det spelar absolut roll, det gör ju hela saken mycket enklare! Det betyder ju att man inte behöver leta efter den optimala kvadratcentimetern (på 20m2 är det 20.000...) för att hitta rätt.

Om jag förstått det rätt så placerar man högtalarna ungefär där de passar in bäst (rent logistiskt) och sedan flyttar man dem några centimeter hit eller dit tills det låter bäst.

PostPosted: Wed Feb 08, 2012 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LK-lover wrote:
Om jag förstått det rätt så placerar man högtalarna ungefär där de passar in bäst (rent logistiskt) och sedan flyttar man dem några centimeter hit eller dit tills det låter bäst.
Njae, du börjar med att göra stora förflyttningar för att höra ytterligheterna (nära vägg/långt ut). Därefter
så testar du att t ex halvera avståndet till väggen och se vad som händer. Från det så får du låta resultatet
guida dig framåt/bakåt systematiskt medans stegen mellan de alternativa placeringarna blir mindre och mindre.

OBS! Se till att inte ändra andra parametrar såsom bredd eller invinkling. Det gör du efter att du hittar rätt
avstånd till bakvägg.

/M

PS: 20m2 = 200.000cm2... :wink: DS.

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00