selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Jan 28, 2012 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har problem igen med ripningen. Fått hem en bunt nya skivor och bara en funkade, den första. Sen alla (hyffsat gamla album) har gett samma felmeddelande (se rubrik) och den spottar ut allt igen. Den hittar metadatan på nätet för den skapar foldrar men sen vill den inte rippa. Prövat 6 album nu men ingen av dom funkar.

Försökt starta om allt flera ggr, letar inställningsmöjligheter men de verkar vara få när man kör ripnas, typ inga. Man kommer väl åt dom via homeserver antar jag och på samma sida som man ser info om tidigare rippar och pågående process?

Snälla hjälp.
Fungerar att rippa i datorn, dock inte direkt till ripnasen.

PostPosted: Sat Jan 28, 2012 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har själv RipNAS. men har aldrig använt den för att rippa skivor med. Rippar istället, mha dBpoweramp, via PCn och för sedan över FLAC-filerna till RipNASens fil-katalog.

Tycker det är smidigare så eftersom det händer att man ibland måste redigera taggar (ex fel namn/stavning på låtar) eller byta till en bättre högupplöst bild.

Det verkar som om din läsare på RipNASen krånglar. Kanske lasern är dålig. Har du provat att rengöra densamma?

Förövrigt gillar jag RipNAS. Min har aldrig krånglat.

RipNAS för inget oväsen och är snygg. Mao behöver man inte ha den undanskymd utan kan placera den i möblerade rum 8)

/mvh

PostPosted: Sat Jan 28, 2012 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gräver lite mer, den vill inte ta emot filer som man skickar till den heller, den vill inte identifiera varken hur mycket utrymme som har upptaget i den eller hur mycket som är fritt. Men det fungerar att spela från den.

Hur åtgärda detta? Verkar ju lite skumt.

PostPosted: Sat Jan 28, 2012 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du använder väl Windows Home Server (WHS)? Har du loggat in på WHS och kollat?

Kanske någon av diskarna som gett upp (inte fysiskt) och behöver repareras. Finns ju funktion i WHS som gör detta. WHS behöver kanske också uppdateras.

Så som du beskriver det nu, behöver det inte vara något fel på "brännaren". Du har väl provat att starta om WHS? Alternativt också att göra en hel omstart, dvs bryta strömmen till RipNAS.

/mvh

PostPosted: Sat Jan 28, 2012 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Allt är omstartat, flera ggr, hela nätverket har fått elkablar ryckta. Den hittar ju allt på disken men den verkar inte vilja inse att det finns plats kvar. Mycket störande.
När jag försöker föra över filerna säger den bara att det inte finns plats, sen när den visar destinationsplats står det varken nyttjat eller outnyttjat space.

Var i home server kan man reparera eller kolla om det behövs uppdatering?

PostPosted: Sat Jan 28, 2012 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hrm. kan han ha kört backup på hela jäkla nasen så den är proppfull med windows-skit?

Förplåstrade jäkla skithomeserver. Borde man inte se sånt på disken?

Gaaah.. jag är inte gjord för sånt här :P

Verkar som att home server har velat köra backup på nasen och fyllt den med en jäkla dynga gång på gång. Nu verkar jag få lite space. Suck och snyft så drygt.

Men då har man lärt sig det.

PostPosted: Sat Jan 28, 2012 14:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Var i home server kan man reparera eller kolla om det behövs uppdatering?
Under menyn "Server storage" kan du se både diskutrymme, vilka diskar du har samt om någon behöver repareras. WHS ikon (på din PC) blir också rödmarkerad (har jag för mig) om någon disk är trasig. Det finns en ikon i under menyn "Server storage" som heter "repair", där du reparerar diskar som inte fysiskt är söndriga (är de det får du byta dom fysiskt).

Det finns också en "knapp" nästan längst uppe till höger i WHS som heter "Settings". Där kan du uppdatera WHS.

Jag tycker WHS fungerar bra. Den vill ju göra backuper på de PC den "ser" i ditt nätverk, men det är ju bara se till att ingen backup görs på dessa. Jag har en kopia på mitt musikbibliotek förlagt till en extern hårddisk istället. Det är min backup.

Det finns förövrigt särskilda externa hårddiskar att koppla till RipNAS vilket ger sammanlagt 3,64TB och enligt min mening kommer man rätt långt med detta. Har drygt 2,4TB ledigt och då har jag så här långt över 1.500 skivor rippade.

/mvh

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00