selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 28, 2012 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag är på väg att köpa ett försteg från Holland, dock ej genom ebay utan genom en kille på Fredriks forum. Jag funderar på hur jag ska betala honom på ett säkert sätt. Går det att betala pengar till ett bankkont från ett kreditkort och på det viset försäkra betalningen? Är det någon som vet vad det är för kostnader relaterade till Paypal?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sat Jan 28, 2012 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Jag tror att PayPal kostar 3,9% av summan du ska föra över. Det är ett säkert sätt och ni kan ju komma överens att dela på summan.

Ska du sätta in pengar på konto, föredrar jag att man t ex använder Swedbanks ekonto, dvs ett fiktivt konto för just den överföringen. OBS! Använd inget ekonto vid överföring via PayPal.

Ska du föra över pengar till utländsk bank och då via Internet, så brukar det finnas utförlig instruktion på din banks hemsida. Det är inga problem och 99% av alla som säljer HiFi-prylar på HiFi- forum är ärliga.

Lycka till.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Jan 29, 2012 06:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Thu Feb 02, 2012 16:46, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun Jan 29, 2012 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Tack för era råd, jag har dessvärre handelsbanken och kan där av endast använda deras tjänster.

Jag har undersökt paypal alternativet lite vidare och det visar sig att det var gratis så länge man ej nyttjar kreditkort. Så det blir nog ett bra alternativ.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Sun Jan 29, 2012 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Lupus wrote:
Tack för era råd, jag har dessvärre handelsbanken och kan där av endast använda deras tjänster.

Jag har undersökt paypal alternativet lite vidare och det visar sig att det var gratis så länge man ej nyttjar kreditkort. Så det blir nog ett bra alternativ.
Vad bra! Jag tror nog att Handelsbanken erbjuder samma möjligheter till utlandsbetalningar, som de andra "storbankerna".

Men PayPal är ett mycket bra och säkert sätt att föra över pengar till köpare/säljare.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Jan 30, 2012 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Lupus wrote:
Jag har undersökt paypal alternativet lite vidare och det visar sig att det var gratis så länge man ej nyttjar kreditkort. Så det blir nog ett bra alternativ.
Paypal är nästan aldrig gratis. Om du växlar valuta (vilket du blir tvingad att göra om du överför från en svenskt paypal-konto) så tar de ett par procents avgift genom växelkursen.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon Jan 30, 2012 06:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Det är sant, kostnaden blev strax över en procent. Frågan är om det finns något sätt att undvika det?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Mon Jan 30, 2012 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Hur räknade du ut att det blev en procent? Jämförde du med bankens växelkurs? Jag har nog aldrig kommit undan med mindre än 2,5% vid överföringar mellan olika länder med Paypal. För vissa transaktioner blir det runt 4%.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon Jan 30, 2012 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jag ska kika på mina uträkningar när jag kommer hem. Har du hittat någon lösning på att undvika transaktionskostnaden? Kanske är bäst att betala halva nu och halva vid leverans.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Mon Jan 30, 2012 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Det verkar som att jag jämfört med dåliga kurser och där av fått "bra siffror"

8.9499 x 1275 = 11411,1 Handelsbankens kurs
11793 = Paypal
Dif = 382kr

= 3,2 %
(Varför säljs det aldrig ett exotik i sverige så jag slipper åka så långt).....

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
torig wrote:
Lupus wrote:
Men PayPal är ett mycket bra och säkert sätt att föra över pengar till köpare/säljare.
Det där med "säkert" skulle jag inte lita på. Hur fungerar det i praktiken att bevisa att man inte har fått den vara man har beställt?

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Nu har jag inte 100% på Svenska regler men jag tror det är samma som i Norge, dvs att bevisbördan ligger på säljare. Det borde vara samma i Eu.

Problemmet blir om pengarna redan finns hos säljaaren och denne inte vill föra tillbaka dem. Eller om du handlar av ett företag och det gått i konkurs efter du betalt.

Jag vet att Visakreditkort fungerar så att man kan ringa dem och säga att varan uteblivit och få pengarna tillbaka, antingen låser de överföringen eller ersätter, om detta går att kombinera med paypal eller med betalningar i utlandet är en annan sak.

Ring din bank och fråga hur det fungerar, vem bevisbördan ligger på, och om ett kreditkort eventuellt kan skydda dig. Det är möjligt att de är helt obrukligt men det skadar inte att förbereda sig.

Jag har själv handlat mycket med paypal och över internationella gränser och har man bara lite förstånd vad som verkar äkta eller fake så klarar man sig 99 gånger av 100. Det ända jag blivit av med är 1 spel och några cdskivor genom alla mina år och då har jag fått återbetalt pengarna.

Paypal har tagit åtskilliga tusenlappar från mig men det är inte det värsta, det värsta är den Norska tullen som skickar sms till dig och LJUGER och säger att det inte finns deklarerat på de varor du köpt utomlands vad de kostat. Om du vill ha varan måste du ordna en kopia av köpet och senda till dem annars stannar den hos dem. När du väl gjort dettta, det dratt ut på tiden 1 vecka extra, betalat de snikisarna ser du varje gång att, jo visst säljaren har skrivit värdet på varan och samma belop du anget...

Var glad du slipper sånt!


Top
   
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Jo, jag är glad att jag inte är Norsk så länge jag inte tittar på skidor.... :)

Jag har ringt och pratat med handelsbanken och de har ingen service för överföringar till privata konton. De kredit kort jag har skulle fungera jätte bra om jag köpte av något företag. Återstår gör nu två alternativ, karn verkar jätte seriös och är aktiv på alla internationella linn fora, jag skulle kunna lita på honom vilket jag brukar göra när jag köper något inom norden. (Då går det alltid att åka hem till folk med en ful väst på sig och en kudde innanför tröjan).

Det andra alternativet (vilket det lutar åt) är att helt sonika åka ner till honom med ryan. Kostar ungefär var frakt och transaktion skulle gå på. Sen får jag ju se att det fungerar och så får jag en trevlig utflykt. När jag köpte mina första Kaber var det den största affär jag gjort (i början av gymnasiet). Då åkte jag göteborg med tåg då det var billigare än frakt.
En 28kg klump i varje hand, sen var jag hemma.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Finns möjlighet tycker jag det är bra att köpa saker personligen då man kan kolla kvaliten på sakerna.

1 Du kan bli lurad om du betalar över nätet, men också rånad även om du åker till någon så den delen är inte säkert man kommer ifrån, men den är nog inte stor.

2 Men det viktigaste är att det går att höra på högtalare, kontrollera ds, slutsteg, försteg etc.

När jag köpte min A225 till ett rätt bra pris lät den inte alls så bra som jag hade trott, det visade sig att elementen satt lite löst, efter skystering lätt den som jag förväntat mig, men jag kan gott tänka mig att den såldes för ägaren inte längre var nöjd med musikaliteten i den och så kan det vara också med annan utrustning. Jag hade tur men det är inte säkert att man alltid har det och kan göra något åt det själv.

JAg vet inte själv vad som kan hjälpas med installation/servic, om alla exemplar går att få till bra av allting, men om inte annat kan det faktiskt bli dyrare om man tex behöver hyra in en Andkan eller Lejonklou för att serva sakerna istället för att köpa ett bra exemplar från början för några kronor mer.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 01, 2012 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Resan samt hotel nu bokad, det kommer att kosta mig exakt lika mycket som frakt och transaktion. Kan vara kul att träffa säljaren också...
Jag får berätta mer, men han verkar också hängiven! :twisted:

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited