selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 08:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag köpte Music Collector tycker det verkar vara bra jag återkommer med en mer utförlig recension senare. Programmet klarar också scanning av CD etc


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 09:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 08:31
Posts: 54
Location: Alingsås
Bill50x wrote:
Streckkodsläsare låter händigt. Att sitta och skriva in alla data på 800 CD är inget jag längtar efter..... Illa nog med mina 900 LP´n :-(


/ B
Är det streckkoden på CD:n som avses? Har också funderat på det där men jag undrar om det verkligen ligger nån sådan info i streckkoden!? Har inte kollat iofs...nån som vet?

/classe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 09:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Det jag menade var att man matar in CDs i datorn tex i en batch om 20 sen slår man igång sökningen och letar rätt på info om plattorna, omslag etc. Det finns dock en streckodsläsare att köpa till och jag antar att den klarar LP också. Nu har jag avvecklat LP själv


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 10:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
TOOL wrote:
Bill50x wrote:
Streckkodsläsare låter händigt. Att sitta och skriva in alla data på 800 CD är inget jag längtar efter..... Illa nog med mina 900 LP´n :-(


/ B
Är det streckkoden på CD:n som avses? Har också funderat på det där men jag undrar om det verkligen ligger nån sådan info i streckkoden!? Har inte kollat iofs...nån som vet?

/classe
I streckkoden finns det UPC/EAN-nummer som identifierar CD:n. Det numret kan man sen matcha mot nån databas som har info om skivan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Kikade lite snabbt och det såg ju intressant ut. Men en stilla undran, kan man katalogisera sina vinyl i programmet?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
ed wrote:
Kikade lite snabbt och det såg ju intressant ut. Men en stilla undran, kan man katalogisera sina vinyl i programmet?
finns ett program att ladda hem från www.recordcollector.co.uk såg jag av en händelse igår kväll. Har inte testat det dock. Gör du det får du rapportera!

Posted from a Sony Ericsson mobile phone


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 18, 2006 12:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 21:45
Posts: 36
Location: Luleå
Stones wrote:
Music Label 2006 den verkar mycket intressant, dock ser den lite grötig ut på screenshotsen, hur är översikten ?
Det är ett helt underbart program. Efter att ha ägnat mycket tid till att lägga in skivorna i det så hittade jag en massa skivor jag totalt glömt att jag hade. Nu spelas de betydligt oftare. Programmet är en investreing som klart går att motivera med tanke på alla nyupptäckta skivor den ger...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 23, 2007 16:55 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
don Tomaso wrote:
Jag köpte Music Collector tycker det verkar vara bra jag återkommer med en mer utförlig recension senare. Programmet klarar också scanning av CD etc
Hej! Använder du programmet något, och vad har du för omdömen att ge? Hur bedömer du det skulle fungera för att katalogisera LP-skivor som man kanske måste mata in manuellt.

Kan man fåt ut informationen i databasen på något vettigt sätt. Lägger jag ned tid på att kalaogisera skivor vill jag gärna inte bli allt för programberoende.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 23, 2007 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
per wrote:
don Tomaso wrote:
Jag köpte Music Collector tycker det verkar vara bra jag återkommer med en mer utförlig recension senare. Programmet klarar också scanning av CD etc
Hej! Använder du programmet något, och vad har du för omdömen att ge? Hur bedömer du det skulle fungera för att katalogisera LP-skivor som man kanske måste mata in manuellt.

Kan man fåt ut informationen i databasen på något vettigt sätt. Lägger jag ned tid på att kalaogisera skivor vill jag gärna inte bli allt för programberoende.
Oj hade ju glömt att ge en recension här ska ta tag i det hoppas svara under helgen


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 06, 2007 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
per wrote:
don Tomaso wrote:
Jag köpte Music Collector tycker det verkar vara bra jag återkommer med en mer utförlig recension senare. Programmet klarar också scanning av CD etc
Hej! Använder du programmet något, och vad har du för omdömen att ge? Hur bedömer du det skulle fungera för att katalogisera LP-skivor som man kanske måste mata in manuellt.

Kan man fåt ut informationen i databasen på något vettigt sätt. Lägger jag ned tid på att kalaogisera skivor vill jag gärna inte bli allt för programberoende.
Jag har varit lite dålig på att använda programmet, det spricker på att det är så jobbigt att lägga in alla skivor. Även fast man matar in skivorna och programmet läser in info och sen söker man mer eller mindre automatiskt på internet. Ett problem är omslagen man hittar kanske hälften direkt resten får man lägga in manuellt. Jag har aldrig testat nått som är bättre dock. Det som tex Ayn använder tyckte jag var helt outhärdligt men jag har en låg smärttröskel med datorer.

Angående LP så kan du ladda ner en en trial och prova. 100 får du lägga in den går sen att uppgradera utan att tappa databasen.

Export går att göra till:
HTML
Text
XML
ITunes

Jag bytte från Windows-version till MAC och exporten gick fint via XML lite meck med omslagen innan jag var igång igen.

Jag ska lägga in några fler nu kanske skriver mer efter det :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 06, 2007 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Uff :wink: Jag kan nog inte rekommendera programmet det tar ca 25s att scanna en skiva + sen sök och val av rätt träff etc. Manuell sökning på titel och artist går snabbare men mer manuellt då så klart. När man väl har inne skivorna verkar det vara kanon dock


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 00:52 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Tack för lite info ändå. Det är först och främst LP jag skulle vilja katalogisera, så manuellt sökande kommer jag nog inte ifrån. Ska ta mej en titt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 09:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Testade att ladda ner "programmet" jag nämnde i en post ovan (från Record Collectors hemsida). Fattar faktiskt inte hur man kickar igång det, det är en .mdb-fil. Någon som känner till dessa?


Attachments:
File comment: Här är Record Collectors program för att katalogisera sin skivor. Vet ej om det är bra eller inte....
recordcollector.zip [83.03 KiB]
Downloaded 197 times
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
.mdb är en accessdatabas.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Roland wrote:
.mdb är en accessdatabas.
Vad betyder det? Delar man informationen med andra då? Hur öppnar man upp filen i ett normalt program, eller snarare vilket program?
// analog idiot :oops:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited