selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 10:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jan 20, 2012 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
http://www.klangedang.se/index.html Fattas det bara en svensk källa nu för att få ett svenskt toppsystem "? +kikkin+ tundra+ klångedong"?

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Fri Jan 20, 2012 23:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
För ett tag sedan gjorde jag det, de överraskar och då fanns det i alla fall lite kvar att göra. Då var det lite engelsk eller italiensk sportbil över dem :-) Ibland blir man väldigt överraskad. Jag hörde idag att Anders har bytt stativ eller snarare håller på att utveckla tillhörande stativ. Det ska bli intressant att få lyssna på dem med de nya stativen. Jag vet inte ifall det är något annat som är justerat efter det tillfället som jag fick provlyssna dem.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2012 01:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Jag har också lyssnat på dem. De spelar supertight och engagerande. Funderade dagen efter lyssningen vad som gjorde att jag blev så fångad av musiken de levererade.
Jag kunde inte höra några svagheter på den musiken som spelades men tydligen kan de ha brister i vissa fall. Det är tydligen stativen som behöver optimeras för de skall prestera 100%.
Helt klart en intressant högtalare.

Edit: skrev ett ord två gånger

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2012 12:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Jag har bara fönstershoppat och kunde då se att klångedang stod placerade på ett stativ med 109-delar och en mittenpelare i trä.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Sat Jan 21, 2012 13:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Aug 16, 2005 20:16
Posts: 268
Mycket intressant, kul med svenska initiativ.
En planerad Göteborgsresa får kanske ännu mer utbyte!

_________________
Unidisc SC, Akurate DS, 5125 aktiva Ninka, Knekt


Top
   
PostPosted: Mon Jan 23, 2012 07:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Det låter ju spännande. Ni som har lyssnat på dom, hur är dom i relation till Majik 109?


Top
   
PostPosted: Mon Jan 23, 2012 10:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Spännande såklart men helt ärligt: namnet? Hur tänkte dom där? :shock: :D

//Per


Top
   
PostPosted: Mon Jan 23, 2012 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Perka wrote:
Spännande såklart men helt ärligt: namnet? Hur tänkte dom där? :shock: :D

//Per
Här kan man läsa lite mer om högtalaren, bl.a. om namnet :)
http://www.klangedang.se/index.html

Edit: Oj, länken fanns redan i första posten... :oops: Sorry!


Top
   
PostPosted: Mon Jan 23, 2012 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Otroligt spännande med denna produkt! Då Tonlägets Harmonihyllor ju är så bra som de är så blir man nyfiken på dessa högtalare.

Men samtidigt skriver Tonläget under eventavdelningen "Kanske inget som konkurrerar ut någon av de produkter vi redan har. Men förhoppningsvis en kul produkt ändå!"
Menar de då att de egentligen inte är bättre än t.ex. de Linn-högtalare som de redan säljer i motsvarande prisklass? Lite lurigt! Det vore ju roligt om dessa högtalare var mer än bara ett roligt sidoprojekt...


Top
   
PostPosted: Mon Jan 23, 2012 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Anders kanske inte vill att förhoppningarna ska bli orimligt höga? Hype kan förstöra.
Dessutom jobbar han ju fortfarande med högtalaren, så den kanske inte riktigt har landat prestandamässigt än.


Top
   
PostPosted: Mon Jan 23, 2012 18:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jun 21, 2009 22:29
Posts: 59
Location: Uppsala
DelNaja wrote:
Anders kanske inte vill att förhoppningarna ska bli orimligt höga? Hype kan förstöra.
Dessutom jobbar han ju fortfarande med högtalaren, så den kanske inte riktigt har landat prestandamässigt än.
Alltid kul med Svenska produkter, hoppas att de håller måttet, särskilt mot Anders övriga sortiment =)

Byggstenarna är ju beprövade och mellanregistret från peerless är erkänt riktigt bra, diskanten är ny för mig men hiquphone domen jämförs med seas millenium vilken är en trevlig sak =) Så förutsättningarna finns ju helt klart för att det skall kunna spela bra. Hoppas att han får till filtret =)

Mvh

_________________
Frilansande konsult

-------------------
1+1=1


Top
   
PostPosted: Thu Jan 26, 2012 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Ja verkligen kul att det finns bra svensk Hifi :D Tack för all info!

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Sat Jan 28, 2012 01:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Jag har hört klångedang lite grann och jag måste säga att det är en riktigt rolig högtalare! Anders säger att den Linn högtalare som den låter mest lik är gamla Linn Kan, och eftersom jag har ett par Kan och även Majik 109 själv måste jag hålla med.

Tänk er en ung man, en sån som sticker ut för att det verkligen är något speciellt över honom (Kan mk1) Den unge mannen skickas sedan för att uppfostras på ett heligt kloster uppe i bergen. Hans bildning blir diger både andligt och intellektuellt, men också praktiskt, och återvänder sedan till sin by (Klångedang)

KD har grym timing, spelar direkt och äkta med väldigt rena toner, även i basen. Instrument som trummor och blås låter väldigt äkta. Majik 109 kanske(?) är bättre på helhets flytet (melodi) men KD har helt klart unika kvalitéer. Värt att lyssna på! Roligt att den säkert kommer förbättras hela tiden också, så man kan ha en högtalare man kan uppgradera med åren. Jag är definitivt sugen!


Top
   
PostPosted: Sat Jan 28, 2012 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Har också hört Klångedang lite kort och håller med. De är ROLIGA, lite speciella till karaktären, men de förmedlar musiken så att den är lätt att ta till sig. I.o.f.s. Tror jag inte man skall hänga upp sig allt för mycket över karaktären ännu, då den fortfarande är mitt i utvecklingsstadiet. Tajt och direkt är nog de mest framträdande kvalitetsdragen.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 29, 2012 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Ser ut som att man valt Peerless i basen men diskanten har jag inte lyckats artbestämma ännu :?

Gissar att ett sånt bas element ligger på ca 6-700 kr.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited