selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Nov 26, 2004 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Givetvis måste sånt justeras in men om man säger generellt i stora drag hur placeringen ändras

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 26, 2004 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Kaber brukar hamna en bra bit längre ut från bakvägg vid aktivering. Kan tänka mig att det gäller fler Linnhögtalare, men jag är inte säker.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 26, 2004 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Katan hamnade nu närmare väggen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 26, 2004 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag tror inte att man kan säga nåt generellt när det gäller detta. Tune dem är det som gäller.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 11:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Det hade ändå varit intressant att höra vad ni har kommit fra till för förändraingar när ni "gått aktivt".

Har nämligen just gjort detta själv, då jag köpt ett par Kaber och några fler LK100. Håller på och flyttar runt dessa högtalare till förbannelse och tycker minsann att det är allt annat än lätt att avgöra vad jag tycker låter bäst.

Hur gör ni??

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 11:53 
spheniscus wrote:
Hur gör ni??
Fredde har bidragit med en utmärkt installations-guide under "Teknik". Jag saxar lite ur den:
Quote:
En av de faktorer som har störst påverkan på ljudet. Det spelar ingen roll hur bra grejer man har, står inte högtalarna på rätt ställe kommer det aldrig att bli mer än halvbra. Det bästa tycker jag är att använda sig av den så kallade tune dem metoden. Förenklat kan man säga att den går ut på att följa en melodislinga i musiken, den placering som gör det lättast att följa melodin är den rätta. Ofta fungerar det bra att börja med avståndet från bakvägg, sedan tar man avståndet i sidled och sist testar man att vinkla högtalarna.

Högtalarna ska stå så stadigt som möjligt och får absolut inte vicka. Kolla också med ett vattenpass så att de står i våg.
Freddes metod är väldigt lik min. Jag sätter på en skiva som passar bra för tunedem där sången är tydlig och det hörs tydligt hur artisten arbetar med instrumentet (om du själv spelar något instrument, försök hitta en skiva där det ledande instrumentet är det du själv spelar! Då blir det enklare!). Jag brukar ofta köra Bob Dylan när jag tunedemar.

Högtalarnas "grundplacering" är något som ser bra ut i rummet. Jag utgår från den placeringen och justerar:

1) Avståndet från bakvägg
2) Avståndet mellan högtalarna
3) Invinkling

Jag brukar börja med ganska stora steg, flera centimeter åt gången, för att sedan gå ner mot millimetrar. Mellan varje varv kör man tunedem på samma låtstycke. Blir man trött (vilket man blir ganska snabbt!) tar man en tyst paus och fikar eller läser.

När jag är nöjd märker jag upp högtalarplaceringen på golvet med tejpbitar (bra om man vill dammsuga eller om en högtalare "råkar" bli flyttad).

Ska man tuna in en sub i systemet brukar jag börja med den. Först kopplar jag bort fronthögtalarna (genom att stänga av slutsteget) och lyssnar enbart på subben. När musikens takt och rytm kommer fram på bästa sätt står subben rätt, då tunar jag frontsystemet.

Beskrivning av tunedem finns på annat ställe på forumet, men i korthet går metoden ut på att lyssna på ett låtstycke och försöka känna efter hur lätt det är att följa med i sång och melodi. Om det är enklare att sjunga med, eller att tänka sig hur artisten spelar instrumentet, är det bättre.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Samla gärna information under min klistrade tråd "installationstips" om tune dem och hur man bär sig åt för att installera en sub t.e.x.. Tanken var att samla sådan info på ett ställe som är lätt att hitta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Basgången är annars bra att följa också, sjunger man med i den märker man direkt om den stämmer överens med trummorna och de andra instrumenten. I vissa fall kan basgången nästan försvinna vid vissa felplaceringar på vissa låtar. Jag tycker det är lättast på en låt med en tydlig basgång, men det går också med en låt som innehåller en tydlig "huvudmelodi" som kan bestå av flera instrument.

Då allt står rätt ska man utan svårighet kunna "välja" vilken melodi man vill följa då man lyssnar på en låt. Dvs man ska med lätthet kunna följa först gitarren, sedan basgången etc.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tillägg..
Jag tycker man hör direkt när låten startar (eller när ett instrument startar spela) om de kommer in "fel" eller "rätt", dvs i takt eller otakt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
sportbilsentusiasten wrote:
Tillägg..
Jag tycker man hör direkt när låten startar (eller när ett instrument startar spela) om de kommer in "fel" eller "rätt", dvs i takt eller otakt.
Ja det är sant, ofta hör man väldigt snabbt om det är bättre eller sämre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredde wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Tillägg..
Jag tycker man hör direkt när låten startar (eller när ett instrument startar spela) om de kommer in "fel" eller "rätt", dvs i takt eller otakt.
Ja det är sant, ofta hör man väldigt snabbt om det är bättre eller sämre.
Även om jag vet att detta test funkar så är det konstigt att det blir sån stor skillnad. från tystnad... o på första TONEN hör man om det är i takt eller inte. I takt med vad? en ensam ton... Märkligt.
Måste ha att göra av hur tonen återges. (tonen uppbyggd av flera frekvenser som spelar i takt eller inte)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 22:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Måste erkänna att jag inte lyckats ta till mig tekniken riktigt. Jag lyssnar efter om det låter kul och har bra 'flyt' helt enkelt. Att höra efter om jag känner melodin eller inte blir konstigt för min del - kan jag melodin kan jag den och kan jag den inte kan jag ändå inte kolla om jag hänger med i den så att säga :)
Jag tror att det kan variera ganska mycket från person till person vad som funkar eller inte.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Jag har idag testat lite olika högtalarplaceringar med mina Ninka och är lika lycklig, spelar ingen roll vart jag ställer dom.

Började med ca 2 meter emellan högtalarna och ökade det avståndet till 2,5m det som händer ttcker jag är att sången placeras uppåt mera i rätt höjd.
Testade även flytta ut högtalarna men mellan 22 och 30 cm skillnad kan jag inte direkt säga att jag hörde nån jätteskillnad.

Endera är det fel på mej eller så tycker jag allt bara låter bra :D

Mitt problem just nu är att jag tycker sången kommer för långt ner, låter nästan som sången kommer från golvet.
Detta fenomen hade jag inte innan det blev aktivt.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 00:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Eftersom man gör högtalarplacering först och filterjusteringar när
placeringen är klar så ger ju det att med samma högtalare i samma
rum så är det samma placering oavsett om man kör aktivt eller passivt.
Är det så att man efter konvertering till aktivt hamnar på en annan plats
så är det troligen så att dom inte stod rätt innan.

Undantag finns ju dock, exempelvis så hamnade aktiva Kaber i min f d
lägenhet på 11cm från väggen. Denna placering hade inte gått att ha om
dom varit passiva, fick sänka basen rejält mot defaultvärdet.
(Körde aldrig passiva Kaber där ifall ni undrar om det).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 00:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stranna wrote:
Mitt problem just nu är att jag tycker sången kommer för långt ner, låter nästan som sången kommer från golvet.
Detta fenomen hade jag inte innan det blev aktivt.
Låter som du skulle kolla alla högtalkablar o relativ fas...
Vem stoppade in filtren? (är fasen rätt överallt)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited