selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 03, 2012 14:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej

Dags att klämma sig in i gemenskapen igen efter lång frånvaro

Jag har en Unidisc SC med 5125 aktivt mot Ninka.
Nu äntligen verkar jag komma ut i verkilgheten och funderar på DS.

Behöver lite stöd och hjälp

Funderar på en beg Akurate DS, är det rätt väg?

Skall man fundera på en MDS och sälja av det andra?

Andra vägar?

Tacksam för lite råd

PostPosted: Tue Jan 03, 2012 15:35 
Moderator
Moderator

Begagnad ADS är nog generellt sett ett bra köp! Vilken budget har du tänkt dej?

PostPosted: Tue Jan 03, 2012 15:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Budget är ju ett relativt töjbart begrepp
Jag har sett och tilltalats av ADS beg nivå ca 20k?
Kan även tänka mig en Renew ca 30-35k?

Töjbart därför att det handlar om vad man får för pengarna :D

PostPosted: Tue Jan 03, 2012 15:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej

MNn har en ADS under säljes för tror det var 19,kan bekräfta att den är i ett otroligt bra skick.

PostPosted: Tue Jan 03, 2012 16:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har sett den tack

Kom på att budgetfrågan är lite knepig med tanke på att jag kan tänka mig byta försteg

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Se bara till att den ADS du köper har dynamik! Och glöm inte att budgetera för NAS och övrig kringutrustning (räkna med minst 5').

Jag är supernöjd med min ADS/D som jag bytte till mig mot en Keel.

/Henrik

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Unidiscen räcker längre än man tror som försteg, jag har hört den med förra KlimaxDS och det lät väldigt bra så en renew om du har råd med det är inte alls fel!

Ska du byta försteg beror det på vad du har för behov. Behöver du bara 1 ingång så se ifall du kan testa en kikkin, jag skulle tro att det är den mest prisvärda uppgraderingen förstegsmässigt om du inte har behov för digitala eller extra analoga ingångar.

Visst Klimaxkontroll, Kisto, kinos, akuratkontrol är alla en hel del bättre än unidiscen men det den är inte dålig för det, speciellt inte med tanke på vad du får för den beggagnad....

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill hålla med vad det gäller att behålla Unidisk SC som försteg. Har själv haft denna apparat en gång i tiden och jag vill nog tillstå att Unidisk SC är en av de mest prisvärda (och underskattade) apparater som Linn tillverkat avseende pris/prestanda.

Jag skulle också vilja föreslå att du "letar upp" en Renew DS. Även den är outstanding vad det gäller pris/prestanda och är närmare en KDS/1 än vad en ADS någonsin kan bli :wink:

Lycka till!

/mvh

PostPosted: Wed Jan 11, 2012 18:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för tipsen
Jo jag är nöjd med SCs försteg (hela SC funkar bra tycker jag)
Det är väl uppgraderingssjukan som slagit till :wink:

Jag har försökt läsa mig till om det är värt pengarna att välja en renew istället för en ADS. Jag har hört in KDS mot en ADS tidigare och det är klart att det var bättre men...

Hur mycket använder man displayen i en ADS? Är det något som är värt att beakta?

Fredrik

PostPosted: Wed Jan 11, 2012 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fråga de som har SneakyDS om de stör sig av att inte ha display eller kunna använda fjärrkontroll till att byta låtar eller radiokanal.

Jag har använt detta http://tunein.com/ och lagt till en del radiokanaler som jag tycker om. (vilket är mycket enkelt, aktiverar sen sitt användarnamn i konfig till spelaren)

Om jag lyssnar på radio och tex. diskar är det enkelt att byta radiokanal eller sköta volym med den vanliga fjärrkontrollen. Det finns några tillfällen när det är bra att kunna använda fjärr till detta. När det gäller musik lägger jag oftast upp en lista på ett par album och sätter den på repeat, så är skivorna slut och jag är upptagen slutar iaf inte musiken helt och då ser jag mindre vits i att kunna byta låt. Gillar du inte en viss låt kan du ta bort den från din låtlista från början så det är mindre problem.

Det är bara några små fördelar med att ha display. Byter du låt med fjärren kan du tex blädra vidare och se vilken nästa låt är och lättare välja rätt låt om du ska byta. Men använder du telefon eller pad, dator till att byta låtar är det inte så mycket extra arbete, Sedan så kan du aldrig få samma översikt på displayen som du får via en mobil, Itelefon, Ipad, dator osv, så du kommer ändå vilja använda något sånt till slut ändå.

Är det bara en liten liten skillnad i ljud eller i pris kan det vara värt att välja den med display, men med tanke på hur bra klimaxnivån är tycker jag nog det är värt att skippa displayen, mot att få en så pass bra spelare som renew är till ett bra pris de brukar gå att få tag i. '

PostPosted: Wed Jan 11, 2012 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har haft Sneaky och nu ADS. Displayen är verkligen inget att bry sig om tycker jag. Välj efter prestanda och budget.

Oavsett vad man köper så ska man nog vara beredd på att värdet kommer att kunna falla ganska snabbt.

PostPosted: Thu Jan 12, 2012 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kör med SC/D och ADS/D. Får du hem en ADS så kommer du att uppleva, med råge, det största lyft du någonsin har upplevt vad gäller dina CD. Du kommer inte att fundera vidare på om du hade köpt rätt grej eller inte! Detta till en rätt sansad peng. Renew är ju i en annan prisklass, bortemot det dubbla. Kringutrustning till DS behövs ju också (själv har jag väl lagt en bortåt sex tusen på NAS, switch och brygga).

SC som försteg räcker långt som sagt. T ex Majik Kontrol låter snyggare men egentligen inte bättre. Får man in en dynamik i SC så lyfter den rejält.

PostPosted: Thu Jan 12, 2012 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ska du senare byta försteg tycker jag själv att vill du ha DAC/surround på det bör du välja kinos/kisto, MEd tanke på hur bra de är och hur billigt de går att få tag i mot vad de kosta nya. (har själv en kinos) jag tycker kinosen är bättre än AkuratekontrolmkI även med Dynamik. Kinosen har mera klimax ljud än akuraten. Jag har inte jämfört med den nya akuraten, det är mycket möjligt den är bättre än kinosen men den är endast analog.

Nackdelen med att byta försteg är att du kommer inte få mycket för unidiscen och mellanskillnaden du behöver betala har du antagligen mer glädje av att lägga på mellan skillnad i källa. Detta är om man ser till att du huvudsakligen lyssnar på DS.
Själv lyssnar jag mest DS men ser mycket film, tv osv, och då är kinosen guld värd. Tyvärr har inte Linn någon surround som tar Hdmi i Hd-ljud så iaf blir man tvungen till att välja vanlig DD, DTS eller använda analoga kablar till 5.1(finns på akuratkontrol, kinos, kisto) tyvärr ej unidiscen

PostPosted: Thu Jan 12, 2012 18:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för tips
Jag har funderat i Kinosbanor och det var värdefulla kommentarer
Jag lutar åt behålla SCn för tillfället. Dyker det upp en Kinos kan man ju ta en ny funderare ;-)

ADS eller Renew är den stora frågan nu. Det verkar skilja ganska mycket i pris på Renew trots att de är nya, tillgång och efterfrågan antagligen.
Är det någon som har en direkt ljudjämförelse och kan komma med kommentarer?

Fredrik

PostPosted: Mon Jan 16, 2012 11:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tittar nu på alternativ och MNn har en ADS men den är svart, vet någon vad det kostar att byta skal?

Fredrik

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00