selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 22, 2024 01:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Davaar 5 (4.5.3)...
PostPosted: Mon Jan 30, 2012 21:32 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Sep 03, 2011 20:46
Posts: 9
Pudas wrote:
HCL wrote:
Pudas wrote:
Jag har tyvärr samma problem med airplay. Hastigheten via WiFi ligger på 16 Mb/s enligt bredbandskollen, så det borde inte kunna vara det som är problemet. Dessutom så fungerar det utmärkt via min bärbara dator. Om någon vet vad det kan bero på så hör gärna av er.
Kan det vara så att hastighteten varierar kraftigt (beroende av allmän belastning på nätverket, grannar kanske?, kanske varierar bandbredden mycket beroende på var iPhonen är och hur den står/ligger/sitter/hålls)?
Nä, jag tror inte det. Det blir samma resultat oavsett var jag håller den. Vad gäller nätverket så är det t ex inga problem med min bärbara och songcast. Kanske hör det här ihop med ett annat problem jag har med iphonen. Jag tappar ofta kontakten med både spelare och mediabibliotek (twonky) när jag kör kinsky via iphone. Ibland lyckas den inte hitta igen någon spelare eller bibliotek på flera timmar. Om jag använder samsungs surfplatta med bubbleDS eller den bärbara med kinsky fungerar allt perfekt. Det börjar luta åt att jag fått ett riktigt "måndagsexemplar" till telefon.
[/quote]

Nej det jag gjort är att jag reserverat ett ip-nummer åt den. Något annat vet jag inte hur man gör.


Top
   
 Post subject: Re: Davaar 5 (4.5.3)...
PostPosted: Fri Feb 03, 2012 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Pudas wrote:
Nej det jag gjort är att jag reserverat ett ip-nummer åt den. Något annat vet jag inte hur man gör.
Prova att tvinga telefonen att vilja ha samma adress (inställningar, wi-fi, klicka på blå symbol för aktuellt nät, välj static IP istället för DHCP...).


Top
   
 Post subject: Re: Davaar 5 (4.5.3)...
PostPosted: Sat Feb 18, 2012 13:24 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Sep 03, 2011 20:46
Posts: 9
HCL wrote:
Pudas wrote:
Nej det jag gjort är att jag reserverat ett ip-nummer åt den. Något annat vet jag inte hur man gör.
Prova att tvinga telefonen att vilja ha samma adress (inställningar, wi-fi, klicka på blå symbol för aktuellt nät, välj static IP istället för DHCP...).
Nu har jag provat det också men problemet återstår... Jag har även provat byta router och även om det inte blev bättre med airplay så verkar Kinsky fungera mycket bättre nu.


Top
   
 Post subject: Re: Davaar 5 (4.5.3)...
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Pudas wrote:
HCL wrote:
Prova att tvinga telefonen att vilja ha samma adress (inställningar, wi-fi, klicka på blå symbol för aktuellt nät, välj static IP istället för DHCP...).
Nu har jag provat det också men problemet återstår... Jag har även provat byta router och även om det inte blev bättre med airplay så verkar Kinsky fungera mycket bättre nu.
Ett steg framåt alltså.

Har man halvbra nätverk så är ju air-play kanske ingen bra ide om man streamar från nätet. Kräver att trafiken upprätthålls både med nätet/källservern <-> iPad/dator <-> DS. Även om bandbreddskraven inte är stora så krävs ändå time share mellan aktiviteterna och det krävs troligen rätt mycket marginaler för att det inte skall hacka. Har själv ingen vidare koll på exakt hur det går till och vad som krävs. Kanske någon med bra insikt kan fylla på med info!?


Top
   
 Post subject: Re: Davaar 5 (4.5.3)...
PostPosted: Thu Mar 08, 2012 21:21 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sat Sep 03, 2011 20:46
Posts: 9
Äntligen, iOS 5.1 verkar ha fixat mitt problem! :)


Top
   
 Post subject: Davaar 5 (4.5.3)...
PostPosted: Thu Mar 08, 2012 22:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
HCL wrote:
Har man halvbra nätverk så är ju air-play kanske ingen bra ide om man streamar från nätet. Kräver att trafiken upprätthålls både med nätet/källservern <-> iPad/dator <-> DS. Även om bandbreddskraven inte är stora så krävs ändå time share mellan aktiviteterna och det krävs troligen rätt mycket marginaler för att det inte skall hacka. Har själv ingen vidare koll på exakt hur det går till och vad som krävs. Kanske någon med bra insikt kan fylla på med info!?
Jag har också haft problem med dropouts när jag kört airplay från ipad till ds. Också jag på nivån helt olyssningsbart, och det trots att det fungerat bra från min imac i ett annat rum. Även imacen har kört trådlöst och stod dessutom mycket sämre placerad i förhållande till routern. Det förefaller alltså vara så att ipaden varit mycket känsligare för skakig förbindelse, vilket ju inte på något sätt är orimligt.

I förrgår ledsnade jag på att det inte fungerade och rotade fram en gammal router ur gömmorna, slog av dhcp i den och kopplade in den i vardagsrummet. Nu fungerar det klockrent att strömma musik från ipad och soffan. Den router jag nu använder som accesspunkt är en nästan tioårig Dlink DI 524 som inte var bra eller dyr ens när den var ny medan den jag ersatte är en dyrare och mycket bättre Linksys E4200. Skillnaden är dock att signalen från den nygamla inte har någon betong att passera på väg mot min ipad.

Däremot tycker jag att det verkar långsökt att statisk eller dynamisk ip på det egna lanet skulle spela någon som helst roll, men vad vet jag om nätverk? Ios 5.1 har jag också sedan igår, men det fungerade redan dagen innan så det är inte förklaringen, i alla fall inte för mig.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
 Post subject: Re: Davaar 5 (4.5.3)...
PostPosted: Wed Mar 14, 2012 19:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Aug 12, 2008 14:52
Posts: 21
Pudas wrote:
Äntligen, iOS 5.1 verkar ha fixat mitt problem! :)
Mitt med. iOS 5.0.1 fungerade inte alls. Mycket hack och dropouts.
Dock har det alltid fungerat perfekt mot ett antal AirPort Express som sitter i samma nät.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited