selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 19, 2024 12:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Dec 21, 2011 21:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag har sålt smöret (delar av LP12an) och köpt en gris i en säck i stället (en Majik DS). Lyckas tydligen inte med installationen för det är så tyst hos mig.

Idén var att spela upp musiken från iTunes i min Mac-mini (OSX 1o.5.8 ) över nätverket/routern till MDS och styra med nån app i iPhone. Jag har ingen NAS.

Linn´s installationsguide är skitbra förutom att den förutsätter att man redan har den svåra biten att fixa en mediaserver bakom sig.

Twonky är installerat men antagligen har jag fipplat bort mig på vägen.
Konfig hittar MDS utan problem, så gör även alla appar på iPhonen, så någonting är rätt, men Konduktor Kerrera scanningsprogram hittar inte Twonky, så nu till frågorna:

1. Måste Mac-mini få få funktionen av en server med ett annat program än Twonky innan man får Twonky att fungera?
2. Måste man ha ett speciellt program för att MDS ska hämta från just iTunes på Macen och inte från en server?
3. Vilken app till iPhone rekommenderas för Mac/iTunes?
4. Hur svårt ska det vara?

Hemskt tacksam för svar eftersom det hade varit fint med julmusik från DSen i dessa tider.


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 00:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Du kan pröva att tanka hem Chorus DS till macen (gratis). Den har en mediaserver som du kan slå på (kolla under preferences) oserva ditt itunesbibliotek direkt.

Nu har du ju Twonky så du kanske helst vill köra med det men jag tror du kommer i gång fort med Chorus


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 07:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag provar gärna Chorus men då behöver jag uppgradera Mac först. Chorus kräver Snow Leopard på Mac. Ska se vad jag kan göra efter jobbet ikväll.


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 08:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Hej,
Jag använder inte iTunes själv, så är osäker på hur det är uppbyggt. Men vet att Linn har iTunes plugin till Kinsky för datorn. Det borde funka den vägen alltså, om nu inte twonky hittar dina filer.
Hittar dina appar twonky förresten (förutom kerrera)?


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 10:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Apparna hittar Twonky och jag kan spela upp radio och en (1) låt som jag lagt upp på Twonkys server som säkert står i typ Lettland, men att Twonky ska leta i mitt iTunesbiblioteket har jag inte fått till.
Jag fattade efter ett tag att mitt OS är för gammalt för Kinsky men när jag uppgraderat det borde jag kunna prova både Chorus och Kinsky och strunta i Twonky.

På Chorus hemsida står det med mycket stora bokstäver vilket OS som krävs och dessutom några tips för hur man kommer över några vanliga problem. Föredömligt!


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Antar att du rippat dina skivor i iTunes? Så det inte är drm-problem menar jag.
Har du "byggt" databasen i twonky?


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 12:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Det finns en version av Chorus som ska fungera med 10.5.x http://hardingsw.com/ChorusDS/ChorusDS/Downloads.html

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 13:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag har rippat i iTunes, Apple lossless. Vad är drm-problem?

Vet inte riktigt om jag "byggt" databasen i Twonky. Har hänvisat till "local mac" (inte ordagrant, kommer inte ihåg så här på jobbet) och bett Twonky hämta från iTunes/plugins/osv hur det nu var jag klickade.

Naim-Linn; tack för länken till 10.5-Chorus.


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
drm-problem uppstår vad jag förstått när man köpt (legalt alltså!) musik i itunes, men denna har då drm-skydd vilket gör att man inte kan spela sina köpta filer på sin ds. Helt sjukt! Vad jag vet har folk klagat på detta på Linns forum åtminstone vad gäller ljudböcker så det borde gälla för köpt musik också.

Vad gäller att "bygga" databasen, har du följt stegen för Twonky på denna länk?
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Media_Servers


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 15:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag har inte köpt nåt i iTunes så jag har inte upplevt problemet. Hoppas de fixar det i framtiden.

Jag har inte kollat den länken, verkar ju för enkelt för att vara sant? Jag kom ännu djupare in i Twonky och har säkert krånglat till det, precis som nån har varnat för.
Måste prova att göra om och göra rätt, jag har ju ändå betalat för programmet.


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 16:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Men det gäller ju bara de gamla sunkiga 128kbit-filerna (DRM-skydd, alltså) och man kan "uppgradera" filerna för 3:- om man nu skulle ha några sådana. För att iTunes Store ska bli intressant igen så måste lossless inträda i butiken. Vi väntar..

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 18:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag följde Linns guide för installation av Twonky men på punkt 2. "Click on “first steps” – change to “Advanced default navigation” Save changes" hittade jag inte "Advanced default navigation" ordagrant, bara "Advanced media view" under Navigation tree. Var det rätt?

Konduktor Kerrera hittar nu även servern men det finns fortfarande bara en låt att spela.


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Har du även tryckt rebuild database alltså?
Konstigt om du gjort även det men det inte skulle funka.


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 20:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jäpp, har rebuilt database.
Det är nog något fel i mina gamla inställningar eftersom den fortfarande spelar upp den där låten som ligger på Twonkys server (i Lettland).


Top
   
PostPosted: Thu Dec 22, 2011 22:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Spelar det någon roll för Twonky om jag kör Davaar eller Cara?
Jag har Cara nu. I Konfig står det att Davaar är tillgänglig för uppdatering av DS.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited