selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 30, 2024 02:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Nov 04, 2011 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Så var det snart dags att flytta! Det innebär ju bl a att nuvarande stereoinstallation måste plockas ner och sättas upp i nya lägenheten. Min fundering så här långt är att placera högtalarna framför den grön-gul-markerade väggen på ritningen nedan. Totalt är denna del ca 3 meter, dock tyvärr uppdelad i 2 meter betongvägg (grönt) och 1 meter reglad gipsvägg (gult). (Den rödmarkerade väggen + dörren planerar vi att ta bort helt. Kan även som lite tilläggsinfo nämna att huset är byggt 2007.) Avståndet mellan de bakre, yttre hörnen på mina nuvarande Ninka mot väggen till är idag 222 cm (intunat av Lejonklou) – se separata skissen av högtalarna i dagsläget sett uppifrån. Problemet blir ju bara att det inte verkar särskilt troligt att bägge högtalarna i nya lägenheten kommer att hamna framför betongvägg, utan att det blir en som hamnar framför gipsvägg (gul)! Bör därmed gulmarkerade gipsväggen stagdas upp på något sätt? Kan det bli tillräckligt bra? Hur (d v s vilket material etc) stadgar man lämpligen upp denna vägg? Hur göra?!? Alla tankar och tips tages tacksamt emot!! :)

Nya lägenheten:

Image

Nuvarand avstånd Ninka 222 cm:

Image

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sat Nov 12, 2011 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Ingen som har nån idé?!? Tacksam för alla synpunkter! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sat Nov 12, 2011 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
När jag ser din planlösning så tänker jag att den motsatta, obrutna väggen troligen låter jättebra att ställa högtalarna mot. Men det var nog inte vad du ville höra! :)

Om man knackar och bankar på gipsväggen du nämner så hörs det om den skulle behöva stagas. Hur man stagar är nästa fråga, det beror på vilket stöd som idag finns bakom gipsskivorna. Kanske går det att skapa ett väggmonterat konstverk bestående av rejäla träreglar? :wink:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sun Nov 13, 2011 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Varför skall den röda delen tas bort?
Vad är det för utrymme? Sovrum?

Öppen planlösning, ljust och fräscht är helt ute :)

Det är väl skönt att ha ett rum att stänga in sig i.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Sun Nov 13, 2011 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Lejonklou wrote:
När jag ser din planlösning så tänker jag att den motsatta, obrutna väggen troligen låter jättebra att ställa högtalarna mot. Men det var nog inte vad du ville höra! :)

Om man knackar och bankar på gipsväggen du nämner så hörs det om den skulle behöva stagas. Hur man stagar är nästa fråga, det beror på vilket stöd som idag finns bakom gipsskivorna. Kanske går det att skapa ett väggmonterat konstverk bestående av rejäla träreglar? :wink:
Tack för synpunkter! Hm, nä du har helt rätt Fredrik, det var inte vad jag ville höra :-) även om jag såklart inser att det troligen är som du säger! Dock så blir det helknepigt estetiskt och trivselmässigt eftersom utsikten (som är rätt fin) och ljusinsläppet är åt andra hållet, m a o så kommer det nog bli svårt att ha "lyssnarsoffan" på annat sätt än längs väggen längst till vänster på ritningen (så att man kan titta ut i riktning klockan 4-6).

Var och knackade på gipsväggen igår, lät väl hyfsat stabil tycker jag - inget påtagligt "fladder". Tror tyvärr likaså konstverksidén har för låg WAF, men tanken är ju värd att tänka ;). Det jag väl mest är inne på är att be hantverkaren som tar ner "röda väggen" passar på att - för säkerhets skull - om möjligt stärka upp "gula väggen" inifrån - om det är praktiskt möjligt att göra det från kortsidan. Antingen via en extra gipsskiva, extra reglar eller kanske nån plywoodhistoria. Vet inte riktigt vad som är praktiskt möjligt från kortsidan, men man kan väl alltid ha ett resonemang med hantverkarn antar jag... måhända dömt på förhand?
Stephan wrote:
Varför skall den röda delen tas bort?
Vad är det för utrymme? Sovrum?

Öppen planlösning, ljust och fräscht är helt ute :)

Det är väl skönt att ha ett rum att stänga in sig i.
Kan användas som sovrum, men vi ska väl ha det som nån sorts "allrum". Kan hålla med att väggar inte per definition i alla fall är till för att tas ner, men i det här fallet gör vi det gärna för att släppa in utsikten. Inte för att det är Berlinmuren direkt men känns ändå som att det även i detta fall är det naturliga att göra :wink:.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 13, 2011 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Ska du regla upp väggen så är ett förslag är att regla upp med en hyfsat tjock MDF skiva. Gips är inte så roligt material.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 13, 2011 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
rynnox wrote:
Ska du regla upp väggen så är ett förslag är att regla upp med en hyfsat tjock MDF skiva. Gips är inte så roligt material.
MDF låter rejält, tar med det som tänkbart alternativ också, tack!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun Nov 13, 2011 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Om du skall förstärka gipsväggen så är det nog enklast att helt enkelt riva ner den och bygga en ny vägg med tex gips, dubbla spånskivor och isolering. Eventuellt lite extra isolering. Jag tror att det går fortare för hantverkarna. En spånskiva 120x240 kostar ca 80kr. Så materialet för en ny vägg är väl ca 1000kr. En hantverkare tar väl nästan 500kr per timme...
Men sen måste du förstås spackla, måla mm, så det kanske inte var någo nbra ide heller...
Prova att borra små hål i baksidan av väggen och spruta in några tuber med fogskum 8)

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Tue Nov 15, 2011 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Lejonklou wrote:
När jag ser din planlösning så tänker jag att den motsatta, obrutna väggen troligen låter jättebra att ställa högtalarna mot. Men det var nog inte vad du ville höra! :)
Håller absolut med dig här! Hade nog också placerat högtalarna mot den väggen.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Nov 15, 2011 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Image
Image

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Nov 15, 2011 20:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Förmodligen är avståndet mellan reglarna cc 45 eller cc 60. Regla upp väggen cc 30 isället och skruva på en OSB skiva och sedan gips utanpå. Blir garanterat stabilt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited