selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 22:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 115 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 68 Next
Author Message
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 02:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Låter sanslöst spännande,ända sedan, tror det var Komri som testat på sina Komri så har jag med förväntan väntat på nästa recension....och här kom den :P

Ska bli mkt spännande att få höra Tundra längre fram,grattis än så länge.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 02:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Tack för rapporten Per! Var inga dåliga slutsteg ni jämförde med får jag säga. Vi får hoppas någon får med sig ett exemplar upp så man får höra underverket.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 04:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Vore trevligt med en trekanals-variant... :)

...eller monosteg.

Men det kanske blir helt andra resultat
om du bara lägger till eller tar bort en
kanal?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
per wrote:
Jag har haft möjlighet att jämföra en prototyp till Lejonklou Tundra, Linn Klimax Twin och Linn Klimax Solo med varandra ikväll. Det har varit en fantastiskt rolig kväll.

Då det gäller Linns slutsteg står Solo helt i en klass för sig. Solo är väldigt mycket mer exakt och korrekt. Några låtar gick från "schysst" till "briljant, jag vill höra hela plattan i ett sträck!" Förbättringen med Solo är nästan lika stor som att uppgradera källan.

Då vi fått sådan smak på Solo, fortsatte vi att jämföra Solo med Tundra. För egen del visste jag inte riktigt vad jag hade för förväntningar, men wow vilken överraskning jag slogs av! Enligt min bedömning ligger dessa två slutsteg någonstans i samma division i prestanda, vilket är helt fantastiskt. Jag tycker att jämförelsen är svårare än mellan Twin-Solo, eftersom karaktären skiljer sig mer Tundra-Solo emellan. Solo är korrekt, exakt och skoningslöst bra. Att koppla in Tundra var för mig lite som att byta från en bra DS till en LP12. Lite mer av analog känsla, med ett sanslöst sväng och ös. Vi bytte sedan fram och tillbax flera gånger, med olika sorters musik, för att försöka få grepp om vilket av de två slutstegen som är det bättre. Jag kan inte säga vilket som var det bättre i kvällens jämförelser. På något vis tenderade jag att föredra det som senast spelades på.

För sakens skull jämförde vi även Tundra-Twin. Tundra var bättre i de jämförelserna.

Klimaxstegen var lånade av Linnhandlare, och de nya varianterna med Dynamik nätdelar. KDS, KK och Katan i övrigt.

Jag hoppas det blir fler tillfällen att testa Tundra med andra slutsteg. Är också nyfiken på vad ni andra kommer att få för resultat vid jämförelser framöver. Det blir spännande då produkten kommer ut till försäljning!
Var det flera forummedlemmar med? vad tyckte de?


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Feb 17, 2012 07:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Jag har lite svårt för sådana här "lyssna-och-tyck" recensioner där man skriver "steg x var bättre än steg y".

Tycker det är viktigt att man ger mer bakgrundsfakta. Vi vet till exempel att det tar LÅÅNG tid för Solo och Twin att prestera optimalt. Hur många driftstimmar hade dessa båda steg, är till exempel en mycket intressant information. Var de kalla? Hur länge lyssnade ni på var och ett, vilken musik, etc, etc.

Jag säger inte att era upplevelser var fel eller ska förringas. Men det bör framgå att det var så ni TYCKTE när ni testade, inte att det VAR så.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 00:03 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag var inte ensam om att jämföra detta, men andra får själv välja om de vill redogöra för sina intryck här.

Självfallet kan man inte i ord till fullo upplevt vid en jämförelse. Men det vore väl inte bättre att låta bli att skriva för det. Ju fler rapporter man kan ta del av, desto mer givande. För egen del tycker jag det varit alldeles för lite av konkreta lyssningsrapporter på Selleri på sistone.

Solo spelade några timmar och var uppvärmda innan vi började med jämförelserna. Hur pass nya de var vet jag inte, men jag tror inte de var fabriksnya. Snarare demoex som Linn sjäva använder och skickar runt. Jag utgår från att de var både hela och välpresterande.

Musiken var blandad. Jag kommer ihåg The Who, Georg Wadenius, Jay-Z, Rage against the machine, Helene Sjöholm, Cornelis, Shakira och Fireside. Det var inte min musik, men jag ska se till att skaffa det jag lyssnade på som jag inte redan har. Den lusten är en inte allt för ovanlig konsekvens då man testar fin stereoutrustning!


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Håller helt med att fler "lyssningsreportage" borde publiceras. Men samtidigt är det viktigt att man vid jämförelser ger samtliga komponenter samma förutsättningar och då självfallet (mycket viktigt vid jämförelser av högtalare) inledningsvis använder sig av de installationer som fabrikanten rekommenderar.

Har svårt för kategoriska omdömen typ "x är (eller var) bättre än y" utan samtidigt redogöra mer detaljerat för hur lyssningen gått till.

Det är trevligt att Tundra jämförs med Solo och Twin Chakra. Men för att bedöma om den spelar i samma division som Solo och bättre än Twin Chakra - för det krävs nog mer omfattande genomlyssningar/installationer.

Slutligen tror jag inte att Solo "skickas runt" från fabrik till olika handlare utan de får istället köpa ett antal demoprodukter billigare.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 15:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
torig wrote:
Håller helt med att fler "lyssningsreportage" borde publiceras. Men samtidigt är det viktigt att man vid jämförelser ger samtliga komponenter samma förutsättningar och då självfallet (mycket viktigt vid jämförelser av högtalare) inledningsvis använder sig av de installationer som fabrikanten rekommenderar.

Har svårt för kategoriska omdömen typ "x är (eller var) bättre än y" utan samtidigt redogöra mer detaljerat för hur lyssningen gått till.

Det är trevligt att Tundra jämförs med Solo och Twin Chakra. Men för att bedöma om den spelar i samma division som Solo och bättre än Twin Chakra - för det krävs nog mer omfattande genomlyssningar/installationer.

Slutligen tror jag inte att Solo "skickas runt" från fabrik till olika handlare utan de får istället köpa ett antal demoprodukter billigare.

/mvh
Tycker det är jättebra med tester som oftast ger en indikation på hur olika produkter står sig gentemot varandra. Det föder ju ett intresse att själv jämföra och bilda sig en egen uppfattning. Särskilt på detta forum då många av medlemmarna har en ganska god uppfattning om Linns produkter. Naturligtvis är alla tester mer värdefulla ju mer fakta som finns runt själva testtillfället.

Klimax produkter har iband skickats runt mellan handlare, även om någon handlare köper upp dem på vägen. Så var det när man bl a demade ett komplett Komri system hos några handlare.

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
torig wrote:
Håller helt med att fler "lyssningsreportage" borde publiceras. Men samtidigt är det viktigt att man vid jämförelser ger samtliga komponenter samma förutsättningar och då självfallet (mycket viktigt vid jämförelser av högtalare) inledningsvis använder sig av de installationer som fabrikanten rekommenderar.

Har svårt för kategoriska omdömen typ "x är (eller var) bättre än y" utan samtidigt redogöra mer detaljerat för hur lyssningen gått till.

Det är trevligt att Tundra jämförs med Solo och Twin Chakra. Men för att bedöma om den spelar i samma division som Solo och bättre än Twin Chakra - för det krävs nog mer omfattande genomlyssningar/installationer.

Slutligen tror jag inte att Solo "skickas runt" från fabrik till olika handlare utan de får istället köpa ett antal demoprodukter billigare.

/mvh

Det känns helt irrelevant att installera enligt fabrikantens anvisningar och då särskilt högtalarna där anvisningarna är mycket knappa och där LINN i det här fallet själva påpekar att olika rum har olika förutsättningar. Det viktiga är att allt är bra installerat med hjälp av tune dem. Då framkommer skillnaderna mycket lättare. Dessutom behöver ingen ytterligare beskrivning ske om hur lyssningen gått till.

För egen del tycker jag att det vanligtvis räcker med relativt korta tester för att avgöra bättre/sämre och förstår inte varför det skulle vara annorlunda här så länge det inte begränsas av maximal volym.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Erik wrote:
Det känns helt irrelevant att installera enligt fabrikantens anvisningar och då särskilt högtalarna där anvisningarna är mycket knappa och där LINN i det här fallet själva påpekar att olika rum har olika förutsättningar. Det viktiga är att allt är bra installerat med hjälp av tune dem. Då framkommer skillnaderna mycket lättare. Dessutom behöver ingen ytterligare beskrivning ske om hur lyssningen gått till.

För egen del tycker jag att det vanligtvis räcker med relativt korta tester för att avgöra bättre/sämre och förstår inte varför det skulle vara annorlunda här så länge det inte begränsas av maximal volym.

/Erik
Njaa, självklart är det på detta viset att man inledningsvis ska använda sig av de rekommendationer som fabrikanten anger (OM han nu har några).

Om en fabrikant rekommenderar att produkten ställs på ett stabilt bord, tycker du då det är OK att ställa apparaten direkt på ett svajigt golv??

Sedan ska man naturligtvis prova sig fram till den plats/placering man tycker att anläggningen presterar optimalt.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 16:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
torig wrote:
Njaa, självklart är det på detta viset att man inledningsvis ska använda sig av de rekommendationer som fabrikanten anger (OM han nu har några).

Om en fabrikant rekommenderar att produkten ställs på ett stabilt bord, tycker du då det är OK att ställa apparaten direkt på ett svajigt golv??

Sedan ska man naturligtvis prova sig fram till den plats/placering man tycker att anläggningen presterar optimalt.

/mvh
Kan inte tänka mig att varken Per, Komri, henriklh, eller Lejonklou skulle jämföra produkter på ett medvetet dåligt uppställt system. Det är toppen om du kan komma med konkreta tips om det är några särskilda fallgropar de ska se upp med, annars låter det mest som att du vill antyda att deras resultat kan vara helt felaktiga. Och eftersom tror jag att vi säkert får ett dussin till recensenter här i tråden och då kan man såklart lättare dra generella slutsatser.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
När jag skrev mitt första inlägg i denna tråd så var det inte installationen jag tänkte på utan mer driftstimmarna på Solo och Twin Chakra.

Av erfarenhet vet jag att Twin Chakra, när den är ny eller uppgraderad med ny Dynamik-del, presterar långt under sin prestanda. Den (och Solo) behöver gå många timmar innan de är optimala rent ljudmässigt.

Tundra kanske är bättre än en Twin Chakra med Dynamik. Per skriver ju att den var det vid sitt test. Men han har inte berättat mer ingående om förutsättningarna.

Självklart vet de flesta här på forumet att installationen i övrigt är viktig och särskilt de fyra herrar du nämner :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Mon Feb 20, 2012 07:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
torig wrote:
Om en fabrikant rekommenderar att produkten ställs på ett stabilt bord, tycker du då det är OK att ställa apparaten direkt på ett svajigt golv??

/mvh
Absolut, om det är bättre.

torig wrote:
Njaa, självklart är det på detta viset att man inledningsvis ska använda sig av de rekommendationer som fabrikanten anger (OM han nu har några).


Sedan ska man naturligtvis prova sig fram till den plats/placering man tycker att anläggningen presterar optimalt.

/mvh

Motsägelsefullt.



/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Mon Feb 20, 2012 09:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
Erik wrote:
torig wrote:
Njaa, självklart är det på detta viset att man inledningsvis ska använda sig av de rekommendationer som fabrikanten anger (OM han nu har några).


Sedan ska man naturligtvis prova sig fram till den plats/placering man tycker att anläggningen presterar optimalt.
Motsägelsefullt.
Hur tänker du då? Att man först börjar med fabrikantens rekommendationer för att sedan pröva sig fram om man kan få det bättre är väl en alldeles utmärkt väg att gå? Jag ser ingen motsägelse i detta.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Feb 26, 2012 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Låter spännande detta.

Kan inte låta bli att sticka in en fråga av lite mer teknisk karatär än de föregånde som förhoppningsvis Lejonklou kan svara på själv.
Är det en Chip baserad lösning vi pratar om? TDA 7293(typiskt Linn)? LM3886?
Vet att det experimenterades med dessa tidigare.
För klass D tror jag inte på.. :?

Vore intressant med en beskrivning på en lite högre nivå :!:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 115 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 68 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited