selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 00:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 115 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next
Author Message
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sat Mar 24, 2012 08:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Tyvärr så hade jag genomlidit en migränattack den dagen och var fortfarande påverkad av min medicin under kvällen.
Jag upplevde Tundra som en ovanligt pigg och spelglad apparat, lite sportbil över det hela. Jag upplevde en stor skillnad i karaktär mellan Tundra och Linn-slutstegen. På de utvalda låtarna spelade Tundran väldigt bra, med härlig känsla och kontroll. På vägen hem blev jag lite fundersam på hur Tundran spelar på stillsam och känslomässig musik. Är Tundran lite för spelglad då? Jag vet inte. Är det någon som vet?

Helt klart har Fredrik fått fram en bra och prisvärd produkt. En Review DS och en Tundra måste vara otroligt läcker kombination på alla plan.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sat Mar 24, 2012 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Smyger in och undrar igen: hur långt norrut kommer detta steg på provlyssning?

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Mar 25, 2012 03:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Jag tyckte att Tundra spelade riktigt bra. Väldigt lite hifi känsla och väldigt mycket musik, riktig musik. Tundra upplevdes av mig som musik här och nu! Klimax twin lät mer som en audiofil inspelning av samma musikframträdande, som om man i studion hade skruvat till det för ett lyxigt ljud och den levande musiken blivit lidande. Jag tycker tidigare kommentarer angående ljudkaraktärer stämmer bra, Tundra lät lite rått i jämförelse med Klimax, mot Akurate tänkte jag inte på det riktigt, då var Linn fetare och mjukare och Tundra mer skarpskuren.

Ett slutsteg med totalt fokus på musik, fantastiskt bra! Jag gillar också att den känns egen, det låter inte som Linn. Fantastiskt värde för pengarna! (allt blir ju inte bättre än Klimax, kanske kan vara värt att poängtera, men du kommer närmare musiken)


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Mar 25, 2012 21:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Jag är bereddet att sticka ut hakan, jag regarerar på första intrycket.

Här är mitt pm till sportis, känner att det finns ingen anledingeng att skriva om det:


Hej Jan!
Jag vill först tacka dig för att du bjöd in och skapade möjlighet att få utvärdera Tundra.
Jag har haft en jäkla massa HiFi genom åren men är helt tokig i Linn, jag tycker att jag äntligen hamnat rätt!
Detta gör att jag är inte speciellt imponerad av Tundra, det låter helt enkelt inte Linn!
Det finns massor av märken där ute men jag tycker att Linn spelar rent, ser till helheten inom audio-området men med en hel del sväng och fokusering på musiken.
Dvs. man får en ganska homogen förstärkare från Linn.
Jag tycker att Tundra är mer som en busunge, mycket riv och stampa takten men saknar finstämdheten och kontrollen. "Buset" är roligt och jag skulle nog för några år sedan prioriterat detta men inte idag. Varför välja något som är "less" och samtidigt sätter en viss karaktär på all musik? Dvs. lite kantighet och orenhet?
Jag kommer inte springa benen av mig....
Tack ännu en gång.
Mvh
Anders/nonick


Detta betyder inte att jag byta åsikt efter att lyssnat lite ner. Tundra är bra...

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Mon Mar 26, 2012 00:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Quote:
samtidigt sätter en viss karaktär på all musik? Dvs. lite kantighet och orenhet?
Jag tycker i så fall att man skulle kunna säga samma sak om t ex Linn Klimax Twin. Den sätter en viss karaktär på all musik, dvs. ett typ av lyx ljud.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Mon Mar 26, 2012 07:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Efraim wrote:
Quote:
samtidigt sätter en viss karaktär på all musik? Dvs. lite kantighet och orenhet?
Jag tycker i så fall att man skulle kunna säga samma sak om t ex Linn Klimax Twin. Den sätter en viss karaktär på all musik, dvs. ett typ av lyx ljud.
Man kan säga mycket. Vi jämförde Solo, Twin och Tundra igår. För mig är skillnaderna rätt klara nu.

Tundra är bra, Twin klart bättre och Solo ännu bättre. När man kan jämföra med Solo så blir det enkelt att höra var de andra två brister. Att säga att Twin har andra brister än Tundra och att man kan föredra det ena eller det andra, visst, men då har man nog missat några av Tundras brister, som för mig inte riktigt kvalificerar den i ovans. sällskap.

Återkommer utförligare senare.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Mon Mar 26, 2012 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Efraim wrote:
Quote:
samtidigt sätter en viss karaktär på all musik? Dvs. lite kantighet och orenhet?
Jag tycker i så fall att man skulle kunna säga samma sak om t ex Linn Klimax Twin. Den sätter en viss karaktär på all musik, dvs. ett typ av lyx ljud.
Håller inte med.
Jag fick möjligheten att jämföra med A4200 på Tonläget i lördags. Missade den demon då jag kom sent i onsdags.
Ljudkaraktären är väldigt lika Akurate. = bra betyg men som tidigare sagt allt låter ljudmässigt orent, kantigt, distat jämfört med Klimax - även Akurate.
Musikaliskt är Tundra bättre än Akurate.
Läs mer på melodik. http://melodik.nu/viewtopic.php?f=4&t=22

Och igår jämförde vi Tundra hos mig med Solo o Twin, båda utan dynamik.
Det är solklart att Tundra har en egen karaktär. Har nu jämfört med Akurate/TwinDynamik/Solo/Twin.
Men om det senare, då jag som värd skulle tycka det vore bra om gästerna postade sina intryck först. :wink:

En teaser.
På demon i onsdags hos Tonläget lade jag märke till en par intressanta saker som blev tydliga då jag/William demade i butiken i lördags. Blev dock inte stensäker föränn vi testade hemma hos mig igår. Då var det otroligt tydligt.
Som vanligt ska man testa flera gånger och göra det i olika system mot flera olika komponenter för att få en bra bild av prestandan.

Men helt klart har Fredrik gjort ett skitbra slutsteg!!

PS
fler än jag som inte tyckte LP12'an lät lika bra som vanligt i onsdags?
Ok att armen var rätt ny men det borde varit fler saker som inte var 100%, stod strömförsörjningen dåligt?

Sedan är 109 asbra som vanligt! Grymma talare för priset. De är alltid bra, trots denna gång bakom majik DSi (tror jag det var i lilla rummet hos Tonläget)


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Mon Mar 26, 2012 13:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Quote:
Ljudkaraktären är väldigt lika Akurate. = bra betyg men som tidigare sagt allt låter ljudmässigt orent, kantigt, distat jämfört med Klimax - även Akurate.
Kanske inte helt rättvist att jämföra med ett par av världens bästa slutsteg då. Även prismässigt är skillnaden väldigt stor.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Mon Mar 26, 2012 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
nonick wrote:
Quote:
Ljudkaraktären är väldigt lika Akurate. = bra betyg men som tidigare sagt allt låter ljudmässigt orent, kantigt, distat jämfört med Klimax - även Akurate.
Kanske inte helt rättvist att jämföra med ett par av världens bästa slutsteg då. Även prismässigt är skillnaden väldigt stor.
Yepp, skrev samma sak för några dagar sedan.
Men jämför man den musikaliska kvaliteten behöver man kanske jämföra med Klimax. :wink:


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 30, 2012 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
Konstigt hur olika man upplever hifi apparater och deras olika karaktär. När Fredrik demade sitt Tundra så slog det mig att Tundras karaktär mer låg mot just det motsatta nämligen kanske lite för polerat men med ett behagligt och mycket stort lugn i musiken. Tundran spelade enligt mitt intryck med större pondus än Akurate steget som jag upplevde som lite tamt i jämförelse. Men när klimax steget kopplades in var det inget snack om var skåpet skulle stå. Klimag steget var ett helt otroligt steg med massor av dynamik livekänsla och dynamik.

Att tundra steget kunde spela upp mot Akurate steget är ju lite roligt med tanke på vad dessa steg levererar i watt. Tundran hade inga problem alls att driva de, var det 242 högtalare ? som stod uppställda i Anders lyssningsrum. Det fanns både kraft och kontroll men som sagt det hade kanske behövt lite mer av Klimax stegets live känsla för att blomma ut ytterligare.

Annars tycker jag att Fredrik Lejonklou har lyckats med att föra Tundra steget i samma riktning som t ex Kikkin och jag tyckte även att jag hörde att han är på G med ett försteg till.

:D


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri May 11, 2012 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Vore grymt intressant om det gavs möjlighet att provlyssna på Tundra nånstans i Stockholmstrakten framöver!! Hoppas verkligen möjligheten kommer att finnas (snart)! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun May 20, 2012 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Jag har haft förmånen att jämföra Tundra med Solo på ett par Komri. Mycket intressant. Mer finns att läsa här: Lejonklou forum.
Jag bor inte i Stockholm men om det finns nån nyfiken i Luleå så är det bara att skicka ett PM.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sat May 26, 2012 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Frågar för sjätte gången nu, kommer tundra på provlyssning norröver? Eller får vi inte lyssna? :)

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sat Jun 16, 2012 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
The Archangel wrote:
Frågar för sjätte gången nu, kommer tundra på provlyssning norröver? Eller får vi inte lyssna? :)
Är Luleå norröver?

:D


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sat Jun 23, 2012 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Nu har även jag hört tundran och måste säja att den presterar mycket bra, vi hade inget annat att jämföra med men efter att ha hört åtskilliga 4200 och 2200 så måste jag fördrar tundra om jag tar ur ljudminnet, känns som denna Lejoncloue produkt ligger på en högre nivå, det övriga systemet var 3 olika 12ór i olika spec KK/tundra/M109 hur tundran tar sig an tyngre laster har jag ingen anning om, men det ryktas om ett test på gammla isobarik så framtiden får utvisa

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 115 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited