selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 19:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 115 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next
Author Message
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 09:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tack för att ni delar med er av lyssningsintryck, verkligen kul att en liten svensk firma kan göra slutsteg i världsklass!

Angående opolerat ljud så tänker jag mig att det är på samma sätt som när man jämför klimaxlådor med akurate/majik-serien.

Vore verkligen kul att få höra den - prismässigt är väl en jämförelse med A2200/D nog så intressant(!)


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 09:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Håller med att att det roligt att höra olika intryck! Skulle också vara intressant att höra lite hur demonstrationen gick till! Var det mycket folk osv. Vilken övrig utrustning som användes m.m. Vilken musik som kördes förutom Beatles!

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LK-lover wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
aleann och andra, Vad är det som inte var tydligt nog i beskrivningen?
Kanske vad denna kommentar betyder:
"Låter dock lite rått och opolerat vilket är svårt att smälta om man är van vid Klimax-grejjer."

Hur rått och opolerat då? Som en gammal LK-låda eller som typ nuvarande Majik?
Det är ju JUST detta som är bökigt. Att diskutra ljud då det är subjektivt. 8)
Snackar vi Tune Dem är det ju enkelt, bättre eller sämre - det är objektivt.

Så när jag snackar ljud är det alltså MINA subjektiva intryck, som kanske inte delas av alla.
Jag tycker Tundra lät lite rått, hårt och distat (digitalt?) - men det ÄR lite orättvist att jämföra med Klimax. Har jämfört KK med/utan Solos (som är ännu renare, mjukare, analogare än Twin) med det mesta High-End grejjer, och Klimax är otroligt bra, ÄVEN ljudmässigt. En lite överaskning för mig som inte var beredd på det.
Många "ljudfreaks" har genom åren varit överaskade över hur bra de är ljudmässigt. Alla har bilden av att Linn är musikaliska men sämre ljudmässigt.
Som sagt...Tundra är bra, väldigt bra, även ljudmässigt och skulle jag gissa är den bättre/lika bra ljudmässigt som Akurate.

Ha dock i åtanke att jag är lite "biased", för mig gäller Akurate eller Solo. Twin är lite i ingemansland.
Akurate o Twin är rätt lika musikaliskt oavsett dynamik eller ej. (alla håller inte med här) men Twin låter ljudmässigt snyggare. Problemet är dock att hoppet upp till Solo är mångdubbelt större - främst ljudmässigt.
Så för mig; spara pengar =Akurate eller satsa mer =Solo.
Men det är svårt att gå tillbaks från Twin till Akurate. jäklar vad snyggt Klimax låter.
Twin är hett eftertraktade i aktiva system då både kostnad och utrymme blir för häftigt med Solos!


Har fått reda på att tidigare på kvällen demades det mot Akurate-steg så någon av de närvarande ska väl kunna ge sina intryck.
Var ju 15talet besökare där.
Med tanke på vilken världshändelse vi fick uppleva (ny svensk leverantör lanserar steg i absolut toppklass) är det lite märkligt att så få har postat intryck.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Freddy wrote:
Kan man lyssna på Tundra på Tonläget nu?
Ja, men snabba på för steget hämtas av mig idag EM/imorgon för att sedan skickas upp till Uppsala.

Vill man höra Tundra i hemmiljö hos mig under lö/sön, skicka PM.
Då ska det ösas på reält är tanken. Tundra ska nämligen bekänna färg mot lite tyngre slutsteg. :D

På tal om Beatles, de var grymt mycket bättre som soloartister. Samma sak med Genesis, lysande som solo. Sting samma sak.
Ibland mognar artisterna med åren och blommar ut.
Lennon var ju som bäst på slutet! Jämför tex känslosamma Imagine med tidigare meningslösa Beatlespopdängor.
Även Paul visade framfötterna efter separationen.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 11:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
sportbilsentusiasten wrote:
Freddy wrote:
Kan man lyssna på Tundra på Tonläget nu?
Ja, men snabba på för steget hämtas av mig idag EM/imorgon för att sedan skickas upp till Uppsala.
Tack för inbjudan! Det låter grymt kul! Jag hade gärna kommit men det är lite långt till Göteborg från Linköping! Jag är lite då och då i Göteborg i jobbet och tänkte åka förbi och lyssna!

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 12:09 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
sportbilsentusiasten wrote:
Har fått reda på att tidigare på kvällen demades det mot Akurate-steg så någon av de närvarande ska väl kunna ge sina intryck.
Var ju 15talet besökare där.
Med tanke på vilken världshändelse vi fick uppleva (ny svensk leverantör lanserar steg i absolut toppklass) är det lite märkligt att så få har postat intryck.
Då borde det väl komma några fler intryck antingen här eller på Lejonklous egna forum tycker man! Själv får jag nog vänta till sommaren med att höra det så kul att läsa under tiden...

Ja verkligen - borde väl vara tillräckligt stor grej för att synas i media!? Åtminstone lokaltidning i Uppsala/Göteborg borde faktiskt kunna skriva en rad - eller NyTeknik som ofta skriver om små teknikföretag. Men det gäller ju att någon tipsar dem också!


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 12:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
sportbilsentusiasten wrote:
På tal om Beatles, de var grymt mycket bättre som soloartister. Samma sak med Genesis, lysande som solo. Sting samma sak.
Ibland mognar artisterna med åren och blommar ut.
Lennon var ju som bäst på slutet! Jämför tex känslosamma Imagine med tidigare meningslösa Beatlespopdängor.
Även Paul visade framfötterna efter separationen.
Hmmm... Genesis, ja Peter Gabriel fortsatte Genesis resa på ett förtjänstfullt sätt. Phil Collins? Nä. 1) Han tog helt enkelt de bombastiska delarna av Genesis och gjorde likadana nya låtar. Glömde helt variationen, lekfullheten/kreativiteten, 2) Skillnaden mellan Phil Collins Genesis och hans soloplattor är lika med noll. Jämför med vad som hände när Phish hoppade av Marillion (för att jämföra med Genesis...).

Sting? Har alla skivor med Police och Sting som soloartist. Men lyssnar väldigt sällan på dem, det är något syntetiskt över dem. Precis som den livekonsert jag såg/hörde med honom. Programmet jag såg med honom om framtagningen av julkonserten var dock mycket trevligt och jag har stor respekt för honom som artist. Jag skulle verkligen vilja älska hans musik!

Beatles? Ja, de olika medlemmarna har onekligen gjort olika resor varav två har slutat med förskräckelse... Glöm inte att gruppen Beatles bestod av kids även med relativt lång erfarenhet. Men deras 13 skivor är fantastiska, finns ju knappast en dålig låt. Jag tror Anders på Tonläget håller med och det är väl därför han envisas med att spela gamla Beatlesplattor :-)

Vilka av Lennons tidigare alster är "meningslösa popdängor"?

(ursäkta OT)


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Undrar jag med? Yer Blues eller while my guitar gently weeps?

"Ensam är man ingen -tillsammans är ett sätt att finnas till"

Neil Young skulle annars vara ett alternativt exempel. Uppskattar artister som sätter signatur på de konstellationer de ingår i. Ta tex hela PurpleSnake Sabbath armadan David Coverdale,Glen Hughes,Ian Gillan,Jon Lord,Iommi,Paice mfl.

Åter till Tundran,bättre-sämre än.. ?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Tycker också det är roligt att läsa omdömmena om denna fina stärkare.

Dock varierar de rätt mycket. Från "äter en Twin Chakra/D till frukost" (från Leijonklou-forum) till att den låter "lite rått och hårt", så det spretar en del :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 16:02 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
torig wrote:
Tycker också det är roligt att läsa omdömmena om denna fina stärkare.

Dock varierar de rätt mycket. Från "äter en Twin Chakra/D till frukost" (från Leijonklou-forum) till att den låter "lite rått och hårt", så det spretar en del :wink:
Ser inget motsatsförhållande i detta. Normalläget här är att bedöma ur TuneDem-perspektiv. Det säger ju inget om ljudet som sådant. Rått och hårt kan det givetvis låta även om den musikaliska presentationen är av hög klass.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LK-lover wrote:
torig wrote:
Tycker också det är roligt att läsa omdömmena om denna fina stärkare.

Dock varierar de rätt mycket. Från "äter en Twin Chakra/D till frukost" (från Leijonklou-forum) till att den låter "lite rått och hårt", så det spretar en del :wink:
Ser inget motsatsförhållande i detta. Normalläget här är att bedöma ur TuneDem-perspektiv. Det säger ju inget om ljudet som sådant. Rått och hårt kan det givetvis låta även om den musikaliska presentationen är av hög klass.
Riktigt!

torig, vad jag otydlig i mitt inlägg om Twin-jämförelsen?
Det jag ville få fram var att det mesta ljudmässigt låter sämre än Klimaxprodukter, så häkta inte upp er på det.
Jag försöker beskriva mina intryck, andra tycker kanske annorlunda.
Om någon skulle skriva att Tundra låter fräckare så hade jag förstått exakt vad de menar. För Tundra låter lite fräckt.
Som jag tidigare skrev, det är vanskligt att diskutera ljud!! Testa själv.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
LK-lover wrote:
torig wrote:
Tycker också det är roligt att läsa omdömmena om denna fina stärkare.

Dock varierar de rätt mycket. Från "äter en Twin Chakra/D till frukost" (från Leijonklou-forum) till att den låter "lite rått och hårt", så det spretar en del :wink:
Ser inget motsatsförhållande i detta. Normalläget här är att bedöma ur TuneDem-perspektiv. Det säger ju inget om ljudet som sådant. Rått och hårt kan det givetvis låta även om den musikaliska presentationen är av hög klass.
Typisk kommentar för att komma från dig Bill.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 18:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Erik wrote:
LK-lover wrote:
torig wrote:
Tycker också det är roligt att läsa omdömmena om denna fina stärkare.

Dock varierar de rätt mycket. Från "äter en Twin Chakra/D till frukost" (från Leijonklou-forum) till att den låter "lite rått och hårt", så det spretar en del :wink:
Ser inget motsatsförhållande i detta. Normalläget här är att bedöma ur TuneDem-perspektiv. Det säger ju inget om ljudet som sådant. Rått och hårt kan det givetvis låta även om den musikaliska presentationen är av hög klass.
Typisk kommentar för att komma från dig Bill.

/Erik
:shock: Nu förstår jag inte :?:,ska vi kommentera hur folk skriver eller kommentera intryck/tankar kring en mkt intressant produkt.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
LK-lover wrote:
torig wrote:
Tycker också det är roligt att läsa omdömmena om denna fina stärkare.

Dock varierar de rätt mycket. Från "äter en Twin Chakra/D till frukost" (från Leijonklou-forum) till att den låter "lite rått och hårt", så det spretar en del :wink:
Ser inget motsatsförhållande i detta. Normalläget här är att bedöma ur TuneDem-perspektiv. Det säger ju inget om ljudet som sådant. Rått och hårt kan det givetvis låta även om den musikaliska presentationen är av hög klass.
Riktigt!

torig, vad jag otydlig i mitt inlägg om Twin-jämförelsen?
Det jag ville få fram var att det mesta ljudmässigt låter sämre än Klimaxprodukter, så häkta inte upp er på det.
Jag försöker beskriva mina intryck, andra tycker kanske annorlunda.
Om någon skulle skriva att Tundra låter fräckare så hade jag förstått exakt vad de menar. För Tundra låter lite fräckt.
Som jag tidigare skrev, det är vanskligt att diskutera ljud!! Testa själv.
Nej, du är som vanligt mycket tydlig o informativ i dina inlägg 8)

Kanske inte skulle refererat till det andra omdömet, där skribenten också tyckte att Tundra "är bara så mycket bättre", utan att ange om hans bedömning var enligt tune dem, musikalitet eller något annat.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Mar 23, 2012 19:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
tack för förtydligandet Sportis :) Nu är jag med i hur du menar.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 115 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited