selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 514 Next
Author Message
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Mar 19, 2014 08:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Uppackning...


Attachments:
LP12 box.jpg
LP12 box.jpg [ 79.58 KiB | Viewed 13698 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Mar 19, 2014 08:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
På plats...


Attachments:
LP12.jpg
LP12.jpg [ 115.67 KiB | Viewed 13698 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Mar 19, 2014 09:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
När den första glädjen/lyckan/upphetsningen över det fina ljudet lagt sig, plånboken slutat gråta - då är det dags för fortsättningen ;-)

Skämt åsido, en genomgång av spelaren av någon som är duktig att trimma in allting är att rekommendera. Och att kontrollera att nålen är frisk, i första hand för att slippa onödigt skivslitage men även för att krama ur det där sista unset i ljudkvalité.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Mar 19, 2014 10:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Uppgraderingstankarna kommer rätt fort...fast det låter så bra nu så jag känner inget behov...ännu... Fast jag har sneglat på en Lingo, eller Trampolinn, eller en T-kable eller något annat roligt... Fast nu ska jag njuta av det hela - (hann en timme igår kväll innan barnen skulle sova - blev lite Cristoffer Cross, Donald Fagen och Charlotte Höglund).
Jag köpte verket privat av förste ägaren och han lämnade den på High Fidelity där jag fick arm och PU monterad och injusterad. Njuter - och längtar hem till att spela mer skivor...


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Jun 22, 2014 10:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Några månader in i hela Linn-systemet...och nu kommer tankarna på att uppgradera mera.....

Tankarna har kommit på att ta med LP12:an till Sthlm eller Gbg och sätta Kore i den, men jag är även sugen på att ta steget (!) och skaffa ett separat slutsteg - det borde gynna helheten att stänga av det inbyggda slutsteget i DS-I.

Frågan är om jag ska gå i riktning mot att köra aktivt, dvs leta efter ett 6100 eller satsa på ett bättre 2-kanals steg?
Är det någon som jämfört att köra 140 aktivt med majik-steg mot t.ex. Lejonklou Tundra passivt? (Eller ett annat bra steg passivt?)


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Jun 22, 2014 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tror faktisk jag skulle föredra tundra, dock har jag inte hört 140, men m109 och där är valet till tundrans fördel solklart

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sun Jun 22, 2014 19:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Såg det här på Linns forum idag, i den här trådenhttp://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 314&page=2
Quote:
RE: Other ways of being more Exakt
(2014-06-18 15:50)dubselect Wrote:
I doubt that there will be much difference between non-Exakt Linn with a good interconnect and acoustically treated room and Exakt system.

I suspect there would be quite a big difference. Interconnects are not known for their ability to remove phase distortion from a loudspeaker...

(2014-06-18 15:50)dubselect Wrote:
(2014-06-18 07:50)rad Wrote:
KDS is still a great (and current) choice if you don't want Linn speakers!
And even if you have Linn speakers and subwoofer(s), which can not be transformed to Exakt.

We are working on this. Eventually, probably within a year, all Linn loudspeakers will have Exakt crossovers that can be applied to the loudspeaker using Exakt tuneboxes.
Phil.
För mig blev det en helt annan diskussion med att uppgradera...om, nej NÄR Exakt kommer till 140 så blir det intressant att se hur det kommer att kunna se ut. Även om EADSM är för mycket pengar just nu så kanske det kan vara aktuellt längre fram, och kanske, kanske kommer det en EMDSM....?


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Tue Jun 24, 2014 19:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Idag kom ett nytt paket hem. Lite platt, och hårt - men efter lite montering så stod till slut ett vitt Quadraspire Q4Evo här hemma.

Monteringen gick fort, lite sur över att det var 2 skadade toppbrickor men det kan man ju byta ut längre fram.
Första intrycket är att den är betydligt nättare än den gamla bänken...

Över med elektroniken och LP12... På med Phil Collins Liveplatta... :D Hmm...nog för att den plattan är bra, men så här mycket sväng? Svårt kanske att avgöra om racket gör något eller om det är en effekt av att plocka fram en platta som dt var länge sedan jag lyssnade på.... Hur som haver så svänger det bra här hemma nu...nöjd skivvändare och nöjd fru (WAF gick upp jämfört med den gamla bänken).


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Jun 26, 2014 13:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Tänk på att inte dra åt distanserna + toppbultarna för hårt (inte för löst heller) när du monterar Q 4 racket. Är stora
skillnader hur man sätter i hop bänken.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Thu Jun 26, 2014 13:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Har inte använt annat än handkraft för att dra åt bänken. Ska kanske dra toppbultarna lite med verktyget för att se till att den inte "går upp" och blir instabilt.

Men jag måste erkänna att jag är lite överraskad att en bänk kan göra så pass mycket för ljudet. Har inte hunnit in på att lyssna på DS ännu, men för LP12 är det skillnad mot den gamla bänken. :D


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jun 27, 2014 10:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed Jan 28, 2004 21:18
Posts: 337
Location: Förslöv/Skåne
Tänk på att man kan dra distanserna väldigt hårt om man vill med handkraft (för hårt). Ja racket gör verkligen stor skillnad. Sen så är det skillnad var man ställer det. Kan vara skillnad på några cm så testa vad som låter bäst.

Du kommer att säkert att höra skillnad på DS spelaren också.

Bara en liten varning. Håll inte på för mycket man kan nämligen bli tokig och berätta inte för någon som inte är i branchen vad du håller på med.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Fri Jun 27, 2014 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
jonas wrote:
Bara en liten varning. Håll inte på för mycket man kan nämligen bli tokig och berätta inte för någon som inte är i branchen vad du håller på med.
:mrgreen:

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Sat Nov 15, 2014 13:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Några månader in i funderingarna på hur man går vidare - utan att det kostar skjortan... Jag skulle gärna kliva på Exakt, men det finns inte pengar i dagsläget för det.... och kommer kanske inte heller att bli det. Åtminstone inte inom överskådlig tid.

Men det kan finnas en del andra saker som man kan göra längs vägen...
Jag håller på att fundera kring vad som blir nästa steg på vägen:
1) Kore till LP12 - Skulle var intressant, men är osäker på hur stort steget är (sitter Circus som monterades 95-96 på min 12:a)
2) Inköp av begagnad Lingo - kanske mk1.
3) Inköp av Majik 4100/6100 - i första läget bi/tri/quad-ampning, men som ett naturligt nästa steg även köpa in aktiva kort till M140.

Dessa tre alternativ är väl det som jag funderar mest kring - jag vet att jag kanske "borde" lägga pengarna på 12:an men samtidigt lockar det att göra en uppgradering som gynnar båda källorna....


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Nov 17, 2014 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Kore är given som nästa upgradering till LP12 i alla fall, gör mer än om du skulle köpa en sprillans ny Lingo.


Top
   
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Mon Nov 17, 2014 18:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2014 23:00
Posts: 73
Rolig tråd ! känner igen mig till 100% i dina tankesätt. 8)

Jag kör en gammal LP12 med vad jag tror är cirkus ? Pro ject 9cc och adikt, jag tycker den är mycket roligare att lyssna på än min majik ds. Din borde prestera lite bättre tillochmed.

Hur är Riaa i majik dsi ? Gamla Majik I hade ju finfint riaa! Nyare modeller har jag bara hört Exotik.

_________________
LP12//EXOTIK/5105/K600/M140/NEXUS


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 208 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 514 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited