Har lånat hem en ADS/1 att köra i min rigg för att utvärdera framtida insatser.
Med Songcaster så är det ryslig enkelt att jämföra, koppla bara in ADS/1 som "slav" till den befintliga, byta över går som ett nafs med enkelt tryck på fjärren, inte längre leta två lika CD skivor och kalibrera utnivåer, gärna med en vinyl som referens..
Bägge maskinerna med Davaar 3 och med silver IC till Kinos.
Första intryck:
På plattor med mycket rytm framstår timingen som markant bättre med ADS/1.
Helt plötsligt faller saker och ting på plats lite som intrycken jag läst om nya KDS/1.
Dock så är ljudet något mer påträngande med ADS/1 jmf ADS/D.
På plattor du redan älskar föredrar jag ADS/D, men ADS/1 gör det enklare att uppskatta "skitmusik".
Slutsats, en ADSM är nog inte en ren och skär uppgradering mot nuvarande rigg. Eller ett slutmål.
Alt 1: Renew DS
Alt 2: KDSM
Med insikt om att skillnaden mellan olika källorna var så pass stor i mitt system blev jag omedelbart sugen att testa Renew DS. Blir dock lite orolig att Renew DS framförallt bara har bättre ljud och inte bättre timing. Vad säger ni som testat Renew mod ADS/1? Är KDS/Renew markant bättre även på tune/timing eller krävs det KDS/1 för att bli rikltigt nöjd om man uppskattar skillnaden mellan ADS/D och ADS/1?
Inser att KDSM vore som smör, dock en något ansträngande prislapp!
Fortfarande intressant att kolla om ADSM slår ADS/1 + Kinos, vilket skulle rädda ekonomin.
Men om Kinosen skall behållas vore en Renew nog lite skojjig..