selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 10:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Jag minns att Tonläget en gång demonstrerade hur mycket damm de lyckades blåsa bort från LP-skivor med sin dammsugare för heltäckningsmatta (som hade både sug- och blåsfunktion). De sa också att de kunde funka med en dammsugare med möbelborste på om man var försiktig. Jag vågade dock aldrig pröva detta pga risken att skada skivorna.

Såg dock nu en sån här kompressor på Clas Ohlson för endast 129:- Det kanske vore ett alternativ. Den ska visserligen anslutas via cigarettändaruttag i bil men det borde gå att ordna på nåt sätt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Hmm, har kollat lite runt mer och det verkar som att en sån kompressor kan dra med sig lite skit, eftersom det finns andra (dyrare) som benämns "oljefria". Förmodligen inte så bra med oljepartiklar på skivan (fett drar åt sig smuts om inte annat). Billigaste oljefria kompressorn kostade 700. Fortfarande billigare än en VPI skivtvätt... Coolt att ha en kompressor hemma också :)

(Den där första kompressorn jag länkade till finns också på Biltema, 30 kronor billigare. Där finns också adapter för att koppla cigarettändarkontakten till väggurtaget.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag vill minnas att Tonläget sög och inte blåste. Hursomhelst så funkar det bra att dammsuga
med vilken vanlig dammsugare som helst. Jag klippte till från sådana där självhäftande
möbeltassar och satte på ändarna på ett möbelmunstycke så att detta bara blir kontakt
på skivan från tassarna på LP:ns allra yttersta och innersta spår.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 16:56 
Stopp, stopp!

Det bästa sättet att rengöra en skiva är att spela den. Pickupen samlar på sig damm och det är bara att blåsa bort det från pickupnålen när man spelat klart.

Tryckluft är INTE att rekommendera p.g.a. risken att mer skräp blåser på skivan, och i värsta fall även olja.

Dammsugare låter inte heller som en bra lösning - endast det ytligaste dammet sugs upp, vilket ändå inte hörs - det är dammet nere i spåren som hörs!

Borste är döden - den pressar ner skit i spåren.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rätt, alla andra metoder (även tvätt) riskerar att TRYCKA ned skiten i spåren.
Normalt sittar dammet på ytan, "över" informationen om ni fattar.
Om skivan skulle vara skitig - så spela den inte.
Aldrig min Arkiv skulle få köra genom gegga eller dyligt.
Damm däremot - inga problem

ett bra sätt att slita ut en pickup är att spela sunkiga skivor...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
stefan wrote:
Jag vill minnas att Tonläget sög och inte blåste.
Jag är rätt säker på att de blåste. Det var lite poängen; de fick bort mycket mer damm på det sättet än med en vanlig dammsugare. Men jag kanske ska pröva en dammsugare. Då riskerar man inte att blåsa ner skit i spåren.

Angående att rengöra genom att spela: Det är ju det jag gjort hela tiden ;) Det är bara det att jag har problem med statisk elektricitet (och städar dåligt?), och det är lite trist när det jag ibland inte kan spela en hel sida utan att vara tvungen att lyfta upp armen och rengöra pickupen eftersom man knappt hör vad de sjungar pga distorsionen. Så även om jag inte får bort dammet nere i spåren med en dammsugare, kanske jag kan slippa att det samlas så myckte damm på pickupen att den nästan spårar ur.

Förresten har jag hört att det kan vara en dålig idé att blåsa rent pickupen också, dammet kan fastna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
För att spåna vidare: När Tonläget blåste rent sina skivor blev det klart märkbart mindre knaster, och bättre tune dem! Så det verkar alltså som att de lyckades få bort damm nere i spåren.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 17:23 
Broccoli wrote:
Förresten har jag hört att det kan vara en dålig idé att blåsa rent pickupen också, dammet kan fastna.
Därför har man grönt slip-papper som man rengör pickupnålen med.

Om du har såna allvarliga problem med statisk elektricitet och damm bör du städa oftare. Jag dammsugar en gång om dagen och har INGA problem med damm. Att dammsuga mitt musikrum tar 2 minuter, helt klart värt det - och då löser du problemet istället för att försöka fixa det i efterhand med en mängd tvivelaktiga lösningar som riskerar att förstöra skivorna.

Sen har man ju astma-risken...

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Broccoli wrote:
För att spåna vidare: När Tonläget blåste rent sina skivor blev det klart märkbart mindre knaster, och bättre tune dem! Så det verkar alltså som att de lyckades få bort damm nere i spåren.
Ja, det är det som är grejen. Inte tycker jag direkt att det knastrar mindre efter min
dammsugning men det blir bättre tune dem. Inga jätteskillnader men lite bättre. Hävdar
att min metod inte gör någon som helst skada på skivan.

Nu skall det sägas att det nog är några år sedan jag dammsög en skiva, det där
munstycket jag preparerade har faktiskt försvunnit och det har inte blivit av att
fixa ett nytt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 20:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
just därför man har en cd-spelare :D

(ta detta inlägg rätt nu killar)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 20:18 
Jag har nästan inget knaster alls på mina skivor, inte heller på skivor jag hittar i 10:-/lådorna. Skulle det knastra har jag inga större problem med det, bara att blunda och låtsas att det är en öppen spis.

:)

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag har nästan inget knaster alls på mina skivor, inte heller på skivor jag hittar i 10:-/lådorna. Skulle det knastra har jag inga större problem med det, bara att blunda och låtsas att det är en öppen spis.

:)

/ MC
Det hade inte jag heller...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
just därför man har en cd-spelare :D

(ta detta inlägg rätt nu killar)
Ja, allt "mek" med vinyl var ett skäl till at jag sålde min 12:a :?
Vända skivan var bökigt, när man låg där o njöt o hade precis kommit in i rätt feeling. 20 minuter är ju ingenting...
Damm o statisk upppladdning var ingen stort problem.
Ungar o frugan däremot :x
Däremot samlade alla skivbackar damm!!! Mycket lättare att ha skåp för CD skivor.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ett sätt att minska bekymren med damm etc är att öka luftfuktigheten i rummet. Speciellt på vintern blir det gärna torrt inomhus. Det finns små tysta luftbefuktare avsedda för hemmabruk. Vinsterna är flera; ökad fukt binder damm så det inte flyter omkring, statisk uppladdning blir mycket lägre, miljön blir trevligare att vistas i (inga torra ögon, kliande i halsen etc).

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Mortifikator Crenshaw wrote:
Om du har såna allvarliga problem med statisk elektricitet och damm bör du städa oftare. Jag dammsugar en gång om dagen och har INGA problem med damm.
Dammsuga en gång om dagen lär jag aldrig orka ;) Och eftersom jag redan har lite astma är det vad jag har förstått inte heller önskvärt att städa riktigt så ofta eftersom dammsugning rör upp en massa problem i luften. Men lite oftare skulle nog inte skada.

För att förtydliga är det alltså inte knaster som stör mig, utan när det börjar bli väldigt hög distorsion pga dammtussen på pickupen. Ska nog pröva Stefans dammsugartips och köpa lite fler krukväxter och annat luftfuktande.

Edit:Dammsugaren rör upp en massa partiklar i luften, och inget annat förstås :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited