selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 16:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ska man slå av apparaterna då man inte använder dem eller ska man låta de gå på tomgång? Vad sliter mest? Hur gör ni?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
enkelt utryckt så står stereon på när jag är hemma oavsett om jag lirar just då. Basiken är dock av förutom när jag lirar, sä lätt att glömma den hela natten annars och det är väl mindre bra


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
CD&försteg alltid på, slusteg på vid lyssning (tar en skiva innan det låter riktigt bra)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
don Tomaso wrote:
Basiken är dock av förutom när jag lirar, sä lätt att glömma den hela natten annars och det är väl mindre bra
Vad jag har förstått så sliter det mycket på remmen att slå på och stänga av. Så jag brukar låta min LP12 stå och snurra mest hela tiden, eller åtminstone inte stänga av den förrän jag ska gå och lägga mig. Det finns egentligen ingenting i skivspelaren som mår dåligt av att vara igång. Om man inte glömmer att lyfta pick-upen från skivan förstås. ;)

Spontant känns det dock som att elektronik borde åldras fortare om den ständigt är på. Det blir varmare vilket leder till mer oxidering etc. Nån teknikkunnig som håller med?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Själv brukar jag låta apparaterna vara på under dagen, om jag lyssnat på förmiddagen för att sedan slå av dem på kvällen då jag ska sova. Helst skulle jag vilja ha på dem jämt, eftersom de låter bäst då och för att jag inbillar mig att de slits mest då man slår av och på dem. Frågan är då om det är så bra att göra så.

För att minska slitaget på en skivspelare kan man hjälpa skivtallriken på traven med handen medan man startar den, det gäller framför allt LP12or.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredde wrote:
För att minska slitaget på en skivspelare kan man hjälpa skivtallriken på traven med handen medan man startar den, det gäller framför allt LP12or.
Varför?
Du tillför bara en massa skräp (fett) o att gunga till tallriken kan väl inte vara bra.
Är väl bara remmen som ev slits i uppstartsögonblicket =billigt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
sportbilsentusiasten wrote:
fredde wrote:
För att minska slitaget på en skivspelare kan man hjälpa skivtallriken på traven med handen medan man startar den, det gäller framför allt LP12or.
Varför?
Du tillför bara en massa skräp (fett) o att gunga till tallriken kan väl inte vara bra.
Är väl bara remmen som ev slits i uppstartsögonblicket =billigt.
Valhallan sägs utsättas för stora påfrestningar och livslängden förkortas ordentligt om man inte hjälper skivtallriken att snurra igång. Gör man på rätt sätt gungar man inte till något utan hjälper bara tallriken att starta. Detta har 2 Linnhandlare sagt är bra så jag tar det som en sanning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 22:43 
Hos mig står allt på dygnet runt. Aldrig några problem, och min elräkning är minst sagt liten. Men 2250 slår ju av sig automatiskt.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredde wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
fredde wrote:
För att minska slitaget på en skivspelare kan man hjälpa skivtallriken på traven med handen medan man startar den, det gäller framför allt LP12or.
Varför?
Du tillför bara en massa skräp (fett) o att gunga till tallriken kan väl inte vara bra.
Är väl bara remmen som ev slits i uppstartsögonblicket =billigt.
Valhallan sägs utsättas för stora påfrestningar och livslängden förkortas ordentligt om man inte hjälper skivtallriken att snurra igång. Gör man på rätt sätt gungar man inte till något utan hjälper bara tallriken att starta. Detta har 2 Linnhandlare sagt är bra så jag tar det som en sanning.
Ytterligare ett skäl att skaffa lingo :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
sportbilsentusiasten wrote:
fredde wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Varför?
Du tillför bara en massa skräp (fett) o att gunga till tallriken kan väl inte vara bra.
Är väl bara remmen som ev slits i uppstartsögonblicket =billigt.
Valhallan sägs utsättas för stora påfrestningar och livslängden förkortas ordentligt om man inte hjälper skivtallriken att snurra igång. Gör man på rätt sätt gungar man inte till något utan hjälper bara tallriken att starta. Detta har 2 Linnhandlare sagt är bra så jag tar det som en sanning.
Ytterligare ett skäl att skaffa lingo :wink:
Vet inte om detta gäller Lingon också. Den har ju samma arbetsuppgift som Valhallan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:02 
fredde wrote:
Vet inte om detta gäller Lingon också. Den har ju samma arbetsuppgift som Valhallan.
Nope, det gäller inte Lingo.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Mortifikator Crenshaw wrote:
Hos mig står allt på dygnet runt. Aldrig några problem, och min elräkning är minst sagt liten. Men 2250 slår ju av sig automatiskt.

/ MC
Låter du 12an snurra också?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:03 
fredde wrote:
Låter du 12an snurra också?
Nope, den snurrar bara medans jag är hemma, eller om jag går ut en kortare stund. Jag stänger av den över natten, och slår på den när jag kommer hem från jobbet eftersom jag vanligtvis inte hinner spela något på morgonen.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Hos mig står alla apparater på. Alla som inte har något mekaniskt som snurrar medan det är igång. Så Lingo/Linto är aktiva men inte LP12.... Resten av stärkeriet inklusive tuner, cd-spelare etc likaså....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 15:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Mortifikator Crenshaw wrote:
Hos mig står allt på dygnet runt. Aldrig några problem, och min elräkning är minst sagt liten. Men 2250 slår ju av sig automatiskt.

/ MC
Samma här, åker jag bort över helgen stänger jag av, aldrig annars. Slutstegen drar nästan ingen ström i viloläge ändå...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited