selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 08:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Tar paus från selleri
PostPosted: Tue Aug 30, 2011 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Känner att det är dags att gå vidare och sluta lägga ner energi på selleri, känns som att det nu för tiden är en rutten stämning och lusten att posta här är lika med noll, samtidigt känns det som att alla erfarna sellerister ska få ha sitt forum ifred, utan inlägg från vilsna idioter som antingen har för kass källa eller felinstallerade grejer, ja jag tror inte jag är ensam att känna så p.g.à vissa saknar netettiket

Hur som helst så har selleri gjort att man fått träffa många intressanta mäniskor IRL vilket har varit mycket roligt, kommer säkert att kika in mellan varven, men därimot kommer jag inte posta upplevelser nå mera

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Aug 31, 2011 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Pekka, du har ju haft en lång tråd med dina problem med aktiva filter till Keltik. Tycker du inte att du fått många vettiga råd här på Selleri i den tråden? Mitt intryck är att många har bidragit med sina erfarenheter och av hjälpsamhet sagt ifrån när era resultat inte verkar stämma. Nu får jag intrycket att du dissar den hjälpen, det känns orättvist. Hade ditt system utvecklats bättre utan råden på Selleri?

Glöm förresten inte att testa om momentet till diskanterna. Vi är tre erfarna personer som med samma momentverktyg, kalibrerade efter varandra, kommit fram till samma, betydligt högre, värde. Jag hoppas att du inte dissar det tipset.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Tar paus från selleri
PostPosted: Wed Aug 31, 2011 06:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag har väl inte dissar någon hjälp därimot har jag jävligt svårt med otrevliga mäniskor som talar om för andra vad de ska tycka, jag känner mig inte särskiljt påhoppad därimot så verkar många här tycka att man kan bete sig hur som helst utan någon som helst insikt i sitt eget betende, hur många tror du skulle vara likadan i verkliga livet?

Konstruktiv kretik är det inget fel på men när vissa klappar folk på huvudet med attetyden "du har inte förstått det här lilla gubben" då får man en dålig stämning, an bok jag rekomenderat är " det svåra samtalet" som tar upp hur man diskuterar utan att förarga motparten med ändå får samma saker sagt

Som sagt inget problem med råd och åsikter , ta sportis t.e.x han är aldrig otrevlig utan alltid saklig

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Sep 04, 2011 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Pekka jag kan nog hålla med om att du har blivit lite "styvmoderligt" behandlad här på Selleri. Jag vet att du kämpar och lyssnar och testar mer än många andra gör här, få har väl haft så många olika system som du i hemmiljö? Hela tiden har du ju använt en bra källa i form av AKDS och även varit tydlig med att Klimax DS är bättre och nu senare en riktigt tung 12:a. Du använder ju tune method och beskriver i mina ögon tydligt när du ändå saknar något utöver just "tune". Sen att du inte får till det riktigt trots hjälp av tex Andkan tror jag beror på att du har en väldigt hög standard och inte nöjer dig med kompromisser.
Jag hoppas att du tänker om och ger Selleri en ny chans, jag kommer åtminstone att sakna dig här.

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Sun Sep 04, 2011 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Jag har väl inte dissar någon hjälp därimot har jag jävligt svårt med otrevliga mäniskor som talar om för andra vad de ska tycka, ...
Inte rakt ut, men jag tycker nog att du/ni var mer än lovligt säker på att c4200 var en vek stärkare, vilket vi försökte påpeka inte verkade riktigt vettigt då det stred mot våra erfarenheter. Till sist visade sig att problemen satt i filtren, vilket ni också klargjorde på ett bra sätt. Å andra sidan kan jag hålla med om att man kanske inte kan påstå att ni var ute och cyklade utifrån de tester ni gjorde. Däremot hade en lägre profil varit mer klädsam, vilket man med fog kan hävda så här med facit i hand.

Det verkar dock fortfarande som ni inte riktigt fått kläm på dina problem och hur det skall gå till bör nog benas ut vidare i annan tråd. Kanske vore ATC SCM50 något att testa.


Top
   
PostPosted: Sun Sep 04, 2011 22:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Quote:
Sen att du inte får till det riktigt trots hjälp av tex Andkan...
Här känner jag att jag vill förtydliga, jag har INTE varit med och testat/tunat/dragit slutsatser eller på annat sätt varit med i de testmiljöer som Pekka71 och Haraldur använt och hänvisat till så jag friskriver mig helt från detta! Men, jag har så gott jag kunnat bistått med jämförelseobjekt i form av elektronik som jag vet är 100%, kontakter med Linn service, felsökning/goda tips och annat i den mån jag har kunnat...och om det nu resulterar i att det blir ordning på alla enskilda delar i systemen så kanske det blir möjlighet till att göra en ordentlig intuning.
:)

Jag håller alla tummar...!

Mvh / A

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject: Tar paus från selleri
PostPosted: Sun Sep 04, 2011 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
HCL wrote:
pekka71 wrote:
Jag har väl inte dissar någon hjälp därimot har jag jävligt svårt med otrevliga mäniskor som talar om för andra vad de ska tycka, ...
Inte rakt ut, men jag tycker nog att du/ni var mer än lovligt säker på att c4200 var en vek stärkare, vilket vi försökte påpeka inte verkade riktigt vettigt då det stred mot våra erfarenheter. Till sist visade sig att problemen satt i filtren, vilket ni också klargjorde på ett bra sätt. Å andra sidan kan jag hålla med om att man kanske inte kan påstå att ni var ute och cyklade utifrån de tester ni gjorde. Däremot hade en lägre profil varit mer klädsam, vilket man med fog kan hävda så här med facit i hand.

Det verkar dock fortfarande som ni inte riktigt fått kläm på dina problem och hur det skall gå till bör nog benas ut vidare i annan tråd. Kanske vore ATC SCM50 något att testa.
Allt annat än 4 x 2200 om vi pratar nya steg på keltik är en kompromiss, dock så tror jag att vi ringat in problemet och en lösning finns runt hörnet, sen så är 4200 vek, men den går nog att få att funka hjälpligt med keltik

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Mon Sep 05, 2011 07:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
dock så tror jag att vi ringat in problemet och en lösning finns runt hörnet, sen så är 4200 vek, men den går nog att få att funka hjälpligt med keltik
Kul! Kan du inte berätta vad ni kommit fram till?


Top
   
PostPosted: Mon Sep 05, 2011 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Allt annat än 4 x 2200 om vi pratar nya steg på keltik är en kompromiss, dock så tror jag att vi ringat in problemet och en lösning finns runt hörnet, sen så är 4200 vek, men den går nog att få att funka hjälpligt med keltik
Varför inte lika gärna säga att - allt annat än 8xSolo om vi pratar nya steg på keltik är en kompromiss - eller något ännu häftigare steg!? Det är väl rätt klart att 4x2200 skulle stå sig slätt jämfört med den kombinationen. Om 4200 är vek så är väl Klout ännu vekare. Man behöver ju minst tre för att driva Keltik, med 4200 klarar man sig med två och får då, uppenbarligen, bättre prestanda än med Klout.

Sen att 4200 är en kompromiss jämfört med 2x2200 är väl tämligen självklart. Två steg i samma låda som delar på en nätdel. Det kan väl bara finnas en anledning och det är väl att få ner kostnaden per steg. Sen är det väl inte heller konstigt om ett fyr-kanals steg inkopplat på ett ofördelaktigt sätt (typ för att driva samtliga basar på Keltik - en välkänt svår uppgift) kroknar när man försöker spela starkt.

Kul att ni är en lösning på spåret. Får man vara nyfiken och fråga vad?


Top
   
PostPosted: Mon Sep 05, 2011 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
andkan wrote:
Quote:
Sen att du inte får till det riktigt trots hjälp av tex Andkan...
Här känner jag att jag vill förtydliga, jag har INTE varit med och testat/tunat/dragit slutsatser eller på annat sätt varit med i de testmiljöer som Pekka71 och Haraldur använt och hänvisat till så jag friskriver mig helt från detta! Men, jag har så gott jag kunnat bistått med jämförelseobjekt i form av elektronik som jag vet är 100%, kontakter med Linn service, felsökning/goda tips och annat i den mån jag har kunnat...och om det nu resulterar i att det blir ordning på alla enskilda delar i systemen så kanske det blir möjlighet till att göra en ordentlig intuning.
:)

Jag håller alla tummar...!

Mvh / A
Vad menas? Har ingen installationsexpert gått igenom pekka71:s installation? Det var nog den uppfattning jag fått.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 05, 2011 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
HCL wrote:
andkan wrote:
Quote:
Sen att du inte får till det riktigt trots hjälp av tex Andkan...
Här känner jag att jag vill förtydliga, jag har INTE varit med och testat/tunat/dragit slutsatser eller på annat sätt varit med i de testmiljöer som Pekka71 och Haraldur använt och hänvisat till så jag friskriver mig helt från detta! Men, jag har så gott jag kunnat bistått med jämförelseobjekt i form av elektronik som jag vet är 100%, kontakter med Linn service, felsökning/goda tips och annat i den mån jag har kunnat...och om det nu resulterar i att det blir ordning på alla enskilda delar i systemen så kanske det blir möjlighet till att göra en ordentlig intuning.
:)

Jag håller alla tummar...!

Mvh / A
Vad menas? Har ingen installationsexpert gått igenom pekka71:s installation? Det var nog den uppfattning jag fått.
Jag spädde nog på den uppfattningen i mitt inlägg ovan. Jag menade dock i tidigare lägen med helt annat system då jag vet att Andkan varit och tunat in systemet och fått det att lira hur bra som helst. Det jag då har läst är att Pekka ändå inte varit nöjd och saknat något, det var det jag menade med att Pekka är kräsen och (vad jag tror) egentligen inte nöjer sig med mindre än Komri eller möjligen keltik med Klimax framför :-)

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
PostPosted: Tue Sep 06, 2011 09:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
HCL wrote:
pekka71 wrote:
Allt annat än 4 x 2200 om vi pratar nya steg på keltik är en kompromiss, dock så tror jag att vi ringat in problemet och en lösning finns runt hörnet, sen så är 4200 vek, men den går nog att få att funka hjälpligt med keltik
Varför inte lika gärna säga att - allt annat än 8xSolo om vi pratar nya steg på keltik är en kompromiss - eller något ännu häftigare steg!? Det är väl rätt klart att 4x2200 skulle stå sig slätt jämfört med den kombinationen. Om 4200 är vek så är väl Klout ännu vekare. Man behöver ju minst tre för att driva Keltik, med 4200 klarar man sig med två och får då, uppenbarligen, bättre prestanda än med Klout.

Sen att 4200 är en kompromiss jämfört med 2x2200 är väl tämligen självklart. Två steg i samma låda som delar på en nätdel. Det kan väl bara finnas en anledning och det är väl att få ner kostnaden per steg. Sen är det väl inte heller konstigt om ett fyr-kanals steg inkopplat på ett ofördelaktigt sätt (typ för att driva samtliga basar på Keltik - en välkänt svår uppgift) kroknar när man försöker spela starkt.

Kul att ni är en lösning på spåret. Får man vara nyfiken och fråga vad?
Just så..
Linn steg är väll också generelt ganska klena(även solos) i jämförelse med "stora" amerikanska slutsteg det är därför optionen att köra aktivt finns, (för att använda mängder av mindre slutsteg). Ibland kanske man måste titta lite utanför boxen, så varför inte prova något Krell, eller MarkLevinson steg. Ev, förlorar du lite musikalitet men det är ju ganska långt ner i kedjan.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Tue Sep 06, 2011 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
siffernisse wrote:
Linn steg är väll också generelt ganska klena(även solos) i jämförelse med "stora" amerikanska slutsteg det är därför optionen att köra aktivt finns,
Att Linns steg skulle vara klena tycker inte jag (ok, visst finns det betydligt starkare steg, men poängen med mycket effekt tycker jag är tvivelaktig om det ändå inte spelar speciellt bra), däremot så låter dom generellt sett väldigt rent till skillnad från de flesta andra steg som har en touch av att låta skräpigt/pressade redan vid låga nivåer och när man höjer så låter dom (alltså har en karaktär av att låta) starkt långt innan de närmar sig klippning. Linn stegen låter mer som dom låter upp till nära klippgränsen där dom plötsligt upphör att spela rent, vilket är helt förväntat.

Möjligheten att driva högtalarna aktivt är sannolikt inte driven av behov att kunna spela stakt utan för att det låter bättre. Att man med ett aktivt system kan spela både bra (rent, tydligt) och samtidigt starkt är nog mer en bonus.

F.ö. bör man nog skilja på att kunna spela högt på riktigt och att låta som att det spelar högt (högt i meningen starkt). Jag har provat åtskilligt som redan på låga nivåer låtit som om man spelar högt utan att det är det minsta högt.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 06, 2011 16:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
HCL wrote:
siffernisse wrote:
Linn steg är väll också generelt ganska klena(även solos) i jämförelse med "stora" amerikanska slutsteg det är därför optionen att köra aktivt finns,
Att Linns steg skulle vara klena tycker inte jag (ok, visst finns det betydligt starkare steg, men poängen med mycket effekt tycker jag är tvivelaktig om det ändå inte spelar speciellt bra), däremot så låter dom generellt sett väldigt rent till skillnad från de flesta andra steg som har en touch av att låta skräpigt/pressade redan vid låga nivåer och när man höjer så låter dom (alltså har en karaktär av att låta) starkt långt innan de närmar sig klippning. Linn stegen låter mer som dom låter upp till nära klippgränsen där dom plötsligt upphör att spela rent, vilket är helt förväntat.

Möjligheten att driva högtalarna aktivt är sannolikt inte driven av behov att kunna spela stakt utan för att det låter bättre. Att man med ett aktivt system kan spela både bra (rent, tydligt) och samtidigt starkt är nog mer en bonus.

F.ö. bör man nog skilja på att kunna spela högt på riktigt och att låta som att det spelar högt (högt i meningen starkt). Jag har provat åtskilligt som redan på låga nivåer låtit som om man spelar högt utan att det är det minsta högt.
Håller inte med, för de som inte vill ha mängder med slutsteg och ändå vill spela riktigt starkt finns inget steg från Linn som duger om du har en golvhögtalare typ A242, Keltik, 350P. Det finns en anledning till att T&T tagit hem MarkLevinson slutstegen tex, låter inte alls illa.

edit, med riktigt starkt menas volymer kring 70-75 och högre.
mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Sat Sep 10, 2011 12:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Jättesynd att du inte vill skriva mer för det är väldigt intressant att höra om strul med Linn också.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited