selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: invinkling av högtalare
PostPosted: Thu Sep 22, 2011 22:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har nyligen efter en uppgradering provat mig fram till att det låter bättre med lite invinkling av mina Majik 109. Det var inget snack om att jag hade den bästa placeringen med avstånd från bakvägg och sidoväggar som utgångspunkt. Sedan när jag provade med invinklingen så har jag provat lite olika sätt och jag tror att jag fått det rätt men jag ska nog prova lite till när jag har tid. Jag tänkte passa på att höra efter vad ni säger om invinkling.

Först provade jag att vinkla in med bakre spiken mot mitten i fast position, jag hörde fördelar med invinklingen men också samma nackdelar jag hört när jag provat flytta högtalarna i sidled mot mitten, lite som musiken går för fort och blir mindre naturligt följsam. Avstånd mot bakvägg var nu 7,8cm - 8cm. Jag behöll det avståndet och flyttade tillbaka högtalarna i sidled tills den främre spiken mot mitten var i samma sidleds position som innan invinklings projektet. Detta upplevde jag som det föll på plats och var klart bättre på allt än min tidigare position utan invinkling. Frågan är om detta verkar rimligt? Hur ser era erfarenheter ut med invinkling?

Last edited by Efraim on Thu Sep 22, 2011 23:00, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Sep 22, 2011 22:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul fråga, för det här har jag kollat på lite i detalj.

På de högtalare jag testat med (både slutna lådor och basreflex) har det varit mitten på baselementens koner som ska behålla sina positioner i rummet vid invinkling. Alltså där dustcapen sitter.

Oavsett grad av invinkling har det alltså låtit bäst med denna punkt på samma position i djup-, höjd- och sidled i rummet.

Testa och berätta vad du kommer fram till!

PostPosted: Thu Sep 22, 2011 23:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jag ändrade precis min post, kom på att jag skrivit helt fel från början.

PostPosted: Thu Sep 22, 2011 23:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för ditt inlägg Lejonklou, intressant! Borde alltså finnas lite utrymme att trimma ytterligare. Men hur i hela världen ska man rent praktiskt hitta referenser till att hålla mitten av baselementet i position, något tips? Det är matematiska uträkningar som gäller kanske. Det verkar som jag är på rätt spår i alla fall enligt dina erfarenheter, det borde endast vara någon halv mm eller kanske en hel hit och dit för att hamna med bas elementets mitt i samma position som innan invinkling. Det får räknas på helt enkelt, med tanke på vädret här i Göteborg kan jag dock tänka mig att det blir av så småningom.

PostPosted: Tue Oct 04, 2011 16:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

In a hurry so I'll write in English ,,, probably better that way in any case ...

In my training with LINN & historically I have always placed speakers exactly 90 degress to the wall .. however ..

We have had a pair of 320A's in one of our rooms where there is just lots of concrete, all around us in fact and even with Klimax system it's been tricky. Myself & Christoffer Berg (musician, producer whom has worked with massive Attack, The Knife, Fever Ray, Freddy Walding, Shakira ...) a talented friend, spent hours to try and get the most from that system in that room and in the end it was really good. The solution was that the speakers were toed (vinkel) in quite substantially & surprisingly the result was a balanced sound across the room .. not just a sweet spot.

Last week the sofas we have been waiting on arrived & we also set up a couple of sound panels on the wall and the room acoustics changed dramatically.

Just today we tuned in a pair of 242's, AK, Renew DS & New Solo's in that same room. 242's are easy to tune but we did try to toe them in to see if it improved things. The answer was a resounding NO, totally murdered the system! They are sitting exactly the same distance from the wall now, exactly 90 degrees and sound so good I just want to take the system home.

To re-cap ... the case we had in the shop was that the hard walls were causing problems and we managed to take away some of these problems by toeing in the speakers so the sound hit the back wall for example at an angle with a less disrupting effect than had the speakers been firing at 90 degrees giving standing waves, resonance on some high notes, all sorts of troubles. When we improved the room mostly just with normal furniture we got an even better musical result and toeing in the speakers was remarkably less effective.

My conclusion in this case was that toeing in speakers was a useful tool as we had issues with that room and a 'good' result was achieved but nobody was blown away with the system ... it can perform better! In contrast the now better room accommodates a high performing system without problem and the best result has been to place the speakers exactly 90 degrees and I myself thought ''wal'' when I listened this morning!

Yes if you toe in your speakers and it sounds better, then it is better but could a simple acoustic panel or rug allow you to keep them at 90 degrees and ultimately give a better result ... perhaps worth trying?

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Wed Oct 05, 2011 18:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej,.

Med aktiva M109 är det stor skillnad och mycket bättre med invinkling. Allt är bättre och framförallt spelar det musik på ett övertygande sätt. Invinklingen var det som till sist gjorde att det släppte och de bara presterar. Otroligt nöjd faktiskt.

PostPosted: Thu Oct 06, 2011 15:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Roger wrote:
Hej,.

Med aktiva M109 är det stor skillnad och mycket bättre med invinkling. Allt är bättre och framförallt spelar det musik på ett övertygande sätt. Invinklingen var det som till sist gjorde att det släppte och de bara presterar. Otroligt nöjd faktiskt.
You seem to be quite certain there Roger but what gives the best result in one room doesn't necessarily work at all in another!

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Thu Oct 06, 2011 17:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nej du (peoplesandschmidt) har rätt. Jag har bara provat invinkling av M109 i mitt vardagsrum och ingen annanstans. Det kanske kan vara rummet som är besvärligt. Men skillnaden är faktiskt enorm. Från ett bra system till ett som presterar helt underbart. Kan inte påminna mig om att jag hört M serien (109, 140, Isobarik) låta så här bra tidigare. Jag har hört dem i olika konstellationer, privat och i butik tidigare rätt många gånger och aldrig varit speciellt imponerad. Vilken tur att det är just hemma hos mig det blev så bra :D

Mina tidigare erfarenheter av både Linn och Naim högtalare och det är rätt många genom åren har varit att invinkling inte blir bättre men som någon klok sa; låter det bättre så är det bättre, och det är aldrig försent att ändra på sig.

PostPosted: Sat Oct 08, 2011 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag behöver oftast mer än lite hjälp för att få till en riktigt bra högtalarplacering.

Min erfarenhet är att invinkling/toe in, har gett fördelar då jag haft högtalare på för långt avstånd i från varanndra, medans när jag fått hjälp och fått till avståndet bättre så har de låtit bäst utan toe in. Detta har jag varit med om flera gånger. När det gäller rumsakustik har jag inte tänkt nå myckt med toe in eller inte, men tidigare resonemang låter logiskt.

Många som har hemmabio ställer högtalarna efter hur bred duken är. Jag har själv testat hos mig och hos flera vänner tidigare med att finna en (sub)optimal plasering som passar vid bio och en som passar till att lyssna musik/stereo. Sub har fått stå där det passar bäst i stereo då den vid de tilfällen inte har varit i vägen för bioduk samt för otymplig att flytta runt. Jag vet flera som bytit högtalare flera gånger, men som aldrig tyckt de låtit lika bra som i butik. En satte tassar under spikeskydden/(skeetliknande) och vi fann en annan lösning för stereo. Själv har jag de senaste åren valt att ha mindre duk då det känns enklast och blir bäst musikaliskt för båda lösningarna.

Det kan iaf vara bra att tänka på att det kan vara så att toe in används för att kompensera på ett fel nån annanstans i plaseringen av högtalarna eller kanske brister i akustik. Sen är de från tillfälle till tillfälle vad lösningen är.

PostPosted: Wed Oct 12, 2011 16:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vad har ni för strategi när det gäller högtalarplacering? Hur brett ska det tex vara mellan högtalarna? Hur börjar man? Finns det några tumregler? Ska högtalarna alltid stå lika på vardera sida eller kan börja ha olika avtånd invinkling eller utvinkling. Med mina M140 verkar det bli bättre om de kommer ut minst 30 cm från bakväggen och minst 1 m från sidovägg. Kommer de närmare blir det för mycket basresonans.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00