selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 22:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 19:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Jaaa de är tur att jag har börjat lämna plånboken i bilen varje gång jag ska in på tot för annars vette fanken vad man skulle komma ut med.

Idag höll jag på att trilla dit på ett par Keilidh med stenfötter.
Jag hade dock inte tid att provlyssna...
Kan någon ge mig lite intryck av Keilidh och vad dom är värda ungefär??
Exemplaren jag tittade på var ca 6 år och hade som sagt stenfötter som ingick i priset. Dessutom nya typen av diskant.
Tot begärde 8900:- för dom men de blir ju då såklart ett inbyte så jag kommer ner lite till.

Så öös på med intryck nu! Både bra och dåliga!

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 19:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ptja, du har ju alltså inte provlyssnat, så jag kommer med likvärdiga intryck, dvs inget som har med hur de faktiskt låter att göra :)

Keilidh är som bekant Ninkas föregångare. Lite tamare och tråkigare i återgivningen jämfört med Ninka enligt de flesta jag hört utlåtande från...har sett beggade Keilidh oftast för runt 6-7k. Stenfötter borde väl bli ett påslag på en bit under 2k, så 8900 kan nog anses vara ett vettigt pris, möjligen aningen i överkant. Fast man betalar ju alltid aningen mer för beggat i affär, och det kan det vara värt med tanke på de fördelar det innebär.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag har ägt ett par Keilidh, och många i min bekantskapskrets har ägt dem. Jag tycker personligen att de är alldeles för tröga för min smak. De är långsamma i basen och kräver väldigt mycket av förstärkaren. Helst ska de vara aktiva, men då blir det inte så billigt längre, så då tycker jag att ett par passiva Ninka är ett bättre val.

Enligt min erfarenhet är de väldigt svåra att placera också, hur man än gör så släpper det inte från högtalarna. Jag har dock hört dem låta väldigt bra på butik, bland annat på ToT, men aldrig hemma hos någon. Så de har potential att låta bra om man får till det.

Då jag bytte mina Keilidh mot Tukan upplevde jag ett mycket stort lyft faktiskt. Det var mycket roligare att lyssna på musik i Tukan.

Jag skulle nog spara ett par tusenlappar till och köpa ett par begagnade Ninka istället. 8900:- tycker jag inte att de är värda. Skillnaden mellan Ninka och Keilidh upplever jag som enorm faktiskt!

De var dock bra om man jämför med andra märken i samma prisklass då de kom, jag hörde aldrig någon golvhögtalare som kom upp i Keilidhs klass då. Men jag tycker inte att de är tillräckligt bra ändå, åtminstone inte passiva.

Blev inte så bra betyg kanske men det är min erfarenhet i allafall...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Lyssningsrummen på ToT är farliga att lyssna i. Spelar man rätt skiva så låter det ruggigt bra, även med enkel utrustning. Men fel låt kan faktiskt låta rätt illa.

Ett tips innan du handlar är att låna hem och prova dem. Akustiken i ToT:s lyssningsrum är så långt ifrån det man normalt sätt har hemma, så det ger ingen rättvis bild att lyssna där tycker jag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 21:36 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Skönt att man har forumet som lugnar en :D
Grmnrr...de är inte lätt :D

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 22:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Vet hur svårt det kan vara ;)

Själv var jag helt oförberedd när jag lyssnade på Ninka första gången, det var nästan en slump till och med, men sen när jag hade hört den kunde jag liksom inte tänka mig något annat...dock så lyckades jag lugna min passion lite genom att 'glömma' upplevelsen. I våras var jag dock dum nog att råka lyssna på dem i samband med att jag följde med en kompis till Ljudkompaniet, och sen var det helt kört :)

Och i det fallet fanns det inga som tog ner mig på jorden, utan alla bara sa "jo, Ninka är en förbaskat bra högtalare", så så fick det bli...

Det här inlägget går inte ut på att du borde köpa Ninka, för att förtydliga lite, utan att...när man hört rätt högtalare vet man att det är den man ska ha, tror jag. Lyssna och se om du blir medryckt eller inte. Keilidh, Katan och Ninka mot varandra vore väl rimligt att jämföra...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 22:31 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Oct 28, 2003 14:10
Posts: 15
Location: Partille
Jag har ägt ett par keilidh i cirka ett år nu och är rätt nöjd med dem. Jämfört med högtalarna (Qln One) jag hade tidigare är de helt klart ett stort lyft. Keilidherna är cirka 7-8 år gamla med stenfötter och nya diskanter. Jag köpte mina begagnade och betalade 6800:- för dem (privat). Efter lite snack med Anders på Tonläget insåg jag att jag kanske betalt lite mer för dem än vad de eg. är värda men vad gör man.

I och med att det är mer än ett år sedan jag köpte mina tycker jag inte att du skall betala mer än cirka 6000-6500:- för dem. De är ändå en gammal högtalarmodell jämfört med Ninkor som tydligen skall vara bättre än Keilidh, konstigt vore nog det annars. Har ej haft möjlighet att dema mina Keilidher mot nya Ninkor än men den dagen skall väl komma också. Man bör nog sätta Keilidhernas värde i jämförelse mot vad ett par beg ninkor kan kosta.

Svårt att ge något annat tips än att provlyssna keilidherna och jämför med ninkor. Sedan får känsla och förnuft avgöra(och kanske plånboken). Lycka till !


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 22:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Problemet med Ninka är att de är så förbaskat bra att ingen vill bli av med dem ;) De gånger jag sett dem till salu har det varit för runt 11k utan stenfötter, och de har uppenbarligen sålts till det priset eftersom de försvann rätt snabbt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 07, 2003 23:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Var ju ett par beg. Ninka ute här i Umeåtrakten för ett tag sedan, de skulle han ha 10' för utan stenfötter. Var väldigt lockande även om de inte var i den färg jag tänkt, men sedan fick han ju såklart ett bra inbytespris på butiken här så då hamnade de där för 3' till då.. :?

Fast egentligen ska man ju inte gnälla på det, ett bra andrahandsvärde är ju en av anledningarna att skaffa ett par... :roll:

Är ju ganska smart av handlarna att ge bra inbytespriser, de får trogna kunder som byter upp sig på samma märke och ett högt andrahansvärde vilket gör att folk köper nytt istället för begagnat..

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 00:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Okej jag ger mig på att försöka förklara vad min handlare sa åt mig idag.
Därmed inte sagt att jag alltid lyssnar på vad dom säger på samma sätt som jag inte alltid köper erat resonemang :D :D :D (Jag litar på mina öron)

Katan - tot tyckte att det iofs var ett alternativ men att det med majik kunde bli lite tunt då Katan tydligen är kräsna med övrig elektronik och främst förstärkeri.
Min kommentar: vet ej förrän jag har testat här hemma.

Ny signalkälla - tot tyckte att mina högtalare fortfarande är den svagaste länken i kedjan och att mimiken är för bra för att det ska rättfärdiga dom pengar jag måste lägga ut för att byta ut den (kontra prestandaförbättring).
Min kommentar: ett vettigt resonemang av tot. En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk. Jag frågade även om sourcefirst och dom tyckte att detta kan vara ett undantag med ovanstående förklaring prestanda kontra pris.

Keilidh - Självklart försöker tot sälja prylar. Jag anade dock en viss tveksamhet i deras resonemang och det kändes som att dom inte riktigt var överens. Jag känner mig nu i efterhand (efter lite sökningar på internet, tex hifimagasinet) lite osäker på deras prissättning.
Min kommentar: tur att forumet finns så att man får vädra lite tankar och funderingar.

Ninka - Dom pratar om denna populära högtalare, men att det givetvis kostar mer. Dom ligger väl på 16500+2000 för stenfötter, vilket är lite svettigt just nu.

Slutsatsen blir alltså att jag varken blivit klokare eller fattigare på dagens besök. Dock tornar massiva provlyssningar upp sig i framtiden.
Jag har ju nu gjort diverse inlägg om Katanlyssning, ny signalkälla och nu blev ju även Keilidh och Ninka två alternativ.

Jag kanske rent av tar och köper 10 nya skivor och åker till england en vecka istället för att handla nytt :D :D :D
Jag är egentligen inte missnöjd som det är nu. Jag saknar bara lite "sväng".

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 01:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Se där ja...

Kan tänka mig att man kan köra Katan med Majik, men att man gärna ska hänga på något med lite mer muskler för att högtalarna ska få komma till sin fulla rätt. Å andra sidan kan man alltid säga så, att ju bättre elektronik man sätter bakom högtalarna desto bättre ljud - source first, helt enkelt.

Nya Ninka går på rätt mycket ja...de är klart värda det, men visst, det är mycket pengar. Åker du över till England en vecka behöver du ju inte skippa att köpa nytt för det, tvärtom kan du ju köpa nytt MEDAN du är i England 8) Jag köpte ju mina Ninka där. Dock åkte jag inte över och hämtade dem själv, utan de levererades hem till studentrummet.

Jag kan tänka mig att matchen kommer stå mellan Katan och Ninka när det kommer till kritan, men det återstår ju att se. Bägge spelar helt klart i samma division, och Ninka har de fördelar det innebär att det är en golvare, medan Katan har en stativares fördelar ;) (plattityderna haglar)
Dvs när det gäller Katan/Ninka kan man nog inte prata om vilken som är bäst egentligen, bara att de passar för olika ändamål. Återstår då att undersöka vilket ändamål det handlar om hemma hos dig...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 08, 2003 02:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Tack för detta Ayn nu känner jag mig lugnare :D

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2003 19:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Oct 23, 2003 23:04
Posts: 70
Location: Sthlm
Enligt min mening är keilidh riktigt bra högtalare som fungerar bra tillsammans med en majik. Jag ska inte tjata om hur jag upplevde skillnaden då jag gjorde de aktiva. Dessutom gissar jag att aktiveringen sätter ungefär samma guldkant på alla linns högtalare.

Begagnat kan man hitta keilidhs i trakterna kring en 5tusing privat. Jag köpte mina valnöt, stenfot och sista diskanten för 5500. Om du köper via en handlare får du nog lägga på minst en tusing, men då får du kvalitetskollen och garantin. 8900 är dock lite i överkant – det borde gå att pruta ned ett par tusen!

Aktivering behöver inte kosta särskilt mycket – kort och lk100:or kan ligga och skräpa hos handlare. Så var det för mig i alla fall.

Jag har aldrig ångrat köpet. Du får en högtalare med bra egenskaper som bara blir bättre med fetare förstärkare och källor. En klassiker i prisklassen helt enkelt. Begagnade linngrejer som inte går för mer än 5-6 tusen tenderar också att vara väldigt lättsålt – den dagen jag uppgraderar är jag övertygad om att det inte är några problem med att hitta en köpare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Återuppväcker en gammal tråd :lol:

Intressant läsning faktiskt. Står i ungefär samma situation som Nasoferm gjorde. Priset går säkert att putsa på och det hamnar inom mina ramar. Ny diskant och riktigt bra skick var det på Keilidh:arna också.

Vissa säger att dom kräver mycket av elektroniken? Jag som fått för mig att Classiken skulle räcka?

En provlyssning är antagligen det bästa (för att få vetskap)...

*Rensar bara mina tankar*

Annars har jag ju funderat på ett antal olika alternativ.

Katan: Lätt okay, men inte alls vad jag hade förväntat mig. Dom kräver antagligen mer av förstärkeriet för att låta bra och den investeringen är nog lite för dyr i dagsläget.

Tukan: Bra/dålig? Inte hört dom men priset på ett par beggade känns ju intressant. Dock måste man ju få provlyssna på dom och det är ju lite svårt om dom inte finns i stan.

Kan: Tyckte senaste Kan:arna lät helt okay på Classiken. Var riktigt roligt att lyssna på musiken. Fast att köpa dom nya känns dumt eftersom priset rasar snabbt. Hitta ett par beggade en skulle vara ett alternativ. Har det hänt mycket under dess livstid? Kan I, II... IV etc?

Audiovector (billigare stativare): Lät okay faktiskt. Ganska kul att lyssna på dom, men när jag sen jämförde mot Kan så var det inget snack om att Kan var mycket bättre.

Sonus Faber Concerto/concertino etc: Olika stativare av Sonus Faber? Snygga och välljudande enligt många. Frågan är så klart hur dom låter med Classiken. Svårt att provlyssna eftersom dom beggade exemplaren ofta finns söderut.

Ninka: Fortfarande det hetaste alternativet. Hört hur dom låter och hört dom prestera ruggigt bra med Classik/LP12:a. Lite dyra och svåra att hitta beggat.

Sen finns det en massa andra intressanta alternativ. Både stativare och golvare. Stora problemet är ju att man inte har möjlighet att provlyssna på dom.

...eller så snickrar jag ihop ett par själv. Skulle vara kul att prova iaf :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 18:15 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Mar 16, 2004 19:04
Posts: 34
Location: Västkusten
Kul tråd

8900 är lite magstarkt, tit på denna tråd:http://www.tonlaget.com/beg.html
Obs "senaste version" der lär skilja en hel del på dom olika versioner.

Audiman


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited