selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Wed Aug 24, 2011 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Jag har provat iTouch (förra modellen) och den var då ingen höjdare. Som en halvbra CD-spelare, som jag minns det (var dock ett tag sedan nu...), men en kompis har hört att iPad är rätt bra som musikspelare om man kör med FLAC-filer. Någon som testat? Får nog ta och prova själv också (skriver f.ö. på en sådan just nu... lyssnandes på Stacey Kent via en sån där usel DS :-) ).

För egen del är jag ytterst tveksam till om en Majik LP12 verkligen är bättre än KDS/1. Med rätt plattor - säkert, men med rätt plattor till DS:en är den tämligen grym. Testa med en Majik LP12 till 350! Det, skulle jag gissa, blir nog inte heller någon höjdarkombination. Någon som testat? Baktungt går alltid fetbort!


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Wed Aug 24, 2011 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
jajo wrote:
Behovet av en "förlåtande källa" brukar indikera att nåt är allvarligt fel senare i kedjan.
haraldur wrote:
Klart det,dessutom lyssnar vi på fel sätt här uppe,som att lyssna på musik till exempel. Tycker mig ha hört en del välstämt men stendött i mina dar men det kanske beror på vad man vill ha..
Övervägde du alls att det kanske är precis som jajo skriver, innan du började med ditt raljerande?

_________________
Mvh
Christian


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Wed Aug 24, 2011 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Med tanke på att ds-spelarna är så pass mycket bättre än cdspelare så är det konstiga uttalanden här tycker jag. För då menar du haraldur att cd är totalt värdelöst då?

Visst håller jag med om att LP är snuskbra med bra grejer. Men kanske inte för alla. Pga den praktiska biten.

Men att därifrån gå till att säga att en iphone är bättre än akurateds (som är bättre än cd12) det är väl lite väl stort steg va? Speciellt pga att den är förlåtande? Vad nu det betyder :).

I övrigt är who by fire londonversionen en riktigt bra låt :). Punchade på med den senast igår.

men pröva dra igång lite nirvana i iphonen och se vad som händer.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Wed Aug 24, 2011 22:00 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
HCL wrote:
För egen del är jag ytterst tveksam till om en Majik LP12 verkligen är bättre än KDS/1. Med rätt plattor - säkert, men med rätt plattor till DS:en är den tämligen grym. Testa med en Majik LP12 till 350! Det, skulle jag gissa, blir nog inte heller någon höjdarkombination. Någon som testat? Baktungt går alltid fetbort!
Jag har haft möjlighet att regelrätt jämföra KDS/1 med Majik LP12/Uphorik. Tre olika skivor. Pink Floyd (osäker om det verkligen var Pink Floyd, men det var någon 70-talsrock), Jack Johnson och Veronica Maggios senaste. Ljudkaraktären och soundet är nästan på pricken lika. Men då det gäller förmågan att återge känslan och nerven i musiken är LP12an bättre. Det är inte minsta tvekan om den saken. Det gällde alla skivor, men var kanske tydligast på Veronica Maggio.

Stacey Kent blir det live i november!


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Wed Aug 24, 2011 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
per wrote:
HCL wrote:
Men då det gäller förmågan att återge känslan och nerven i musiken är LP12an bättre. Det är inte minsta tvekan om den saken. Det gällde alla skivor, men var kanske tydligast på Veronica Maggio.
Möjligt. Men jag har ännu inte orkat lyssna igenom hela albumet, vare sig på CD eller vinyl. Det låter så dj-a illa om skivan så jag får krupp.

Att lyssnat på Donovan live från 1968 är i jämförelse som en lisa för själen.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Wed Aug 24, 2011 22:27 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag tycker skivan är jättebra. Man kan ju tycka olika. Den låter inte illa.


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Wed Aug 24, 2011 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
per wrote:
Jag tycker skivan är jättebra. Man kan ju tycka olika. Den låter inte illa.
Det beror givetvis på hur man definierar "illa". Veronicas röst låter helt OK, vilket är ovanligt på modernare produktioner. Men resten... om du bara lyssnar, kan du då tala om vilka instrument det spelas på?

Låtarna är jättebra och skulle må bra av en bättre låtande inramning.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Wed Aug 24, 2011 23:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Tune dem

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Fri Aug 26, 2011 02:00, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
pekka71 wrote:
Helt klart kan jag bara säja att Keltik är en bra burk, visst har K104 sina fördelar, grymma på att ta fram magin i t.e.x cornelis men slänger man på en platta med lite mera drag typ metallica blir 104 patatiska i jämförelse med Keltikarna, visst är K104 fortfarande mera rätt i tunedem, men vem bryr sig
De som läser här (jag t.ex.) för att de gillar Linn bryr sig, det borde du också göra. Genom att göra val som inte är baserade på tunedem kan ni inget annat göra än att gå vilse! Det verkade vara ganska genomgående att orsaken till att ni går vilse är just detta. Därför bad jag Haraldur söka hjälp i sin egen tråd. Det var verkligen i all välmening, som ett tillägg till Christians inlägg, som jag också tolkade var i all välmening. Men tycker man att man är kung så kanske man vet bäst själv?
haraldur wrote:
Iphone 4 spelades även flitigt även om många här inne anser att det är på gränsen mellan sodomi och satanism men det kan inte hjälpas,spotify premium fungerar och är mer förlåtande till det bättre än ADS i vissa hänseenden.
Ja, vad ska man säga? Vissa behöver man inte tala om vad de är för ena, de berättar det så gärna själva! Ett varningens ord för allt vad denna skribent kommer med behöver knappast komma från mig nu va? Beviset finns där, i svart på vitt.
haraldur wrote:
pluggade in Iphonen med en helt vanlig 3.5mm plugg in i treans analoga ingång(eller vilken det nu var)på Klimax Kontrolen.
...
Iphone 4 lirade tillräckligt bra för att man skulle kunna njuta av musiken.

I går träffades vi igen Andreas och jag och blev sittande framför Keltik med Iphone 4 som källa.
Du har inte ens besvärat dig med en sladd från dockkontakten? Det är ju som en uppgradering från ADS/0 till KDS/1! (Ja, alltså i din värld då...) Jag har faktiskt försökt hjälpa dig på den punkten med. Jag glömde visst bort det där med kungligheten och min fräckhet att ens försöka tipsa dig om något. Men även det var i all välmening.

Det är naturligtvis helt OK att ni sitter och trivs med era iPhone/Keltik system. Men faktiskt så tycker jag INTE att det är OK att sprida sån här dynga på Selleri! Den som har det minsta hårstrå av seriositet i kroppen tappar all lust att delta i ett community som fylls av dessa dumheter!
haraldur wrote:
Ordet "behov" gällande källa vet jag inte vart du fått ifrån,du kanske menar "bristen på behov"? eftersom jag tycks klara mig bra och andra med mig till den här formen av lyssning via Iphone. Kanske det mer handlar om anpassning/mathchning/lådor och kablar emellan än att de ena skulle nödvändigtvis vara dåligt?
Något är verkligen dåligt. Ditt omdömme Haraldur! Tänk på var du skriver, detta är (eller var?) Selleri. Ett forum för Linnfolk! Jag och alla andra vet att du inte fattar, det syns gång på gång. Det är roligt med entusiasm, det är roligt med humor. Jag tycker mig märka att du har båda dessa egenskaper. Det skulle säkert vara roligt att snacka moppar med dig nån kväll. Men detta med Linn verkar inte riktigt ha seglat i hamn. När man inte förstått tunedem i en djupare mening så kan man inte hitta rätt riktning och komma framåt. Man kan komma nån vart och det känns oftast bra för alla inblandade. Men eftersom riktningen är slumpartad utan tunedem så ser det från utsidan bara ut som om en massa yra hönshjärnor virrar runt. Har man förstått tunedem så inser man också att det inte finns några alternativa vägar som "är minst lika bra, om inte bättre, för mig". Keltik är enligt min erfarenhet oerhört känsliga för insignal, installation, rum mm. Om en iphone är "OK" är något fruktansvärt fel! Tro mig, det är i all välmening jag säger detta. System eller öron är fullständigt vilse!

Du gillar hifi, du gillar ljud, du gillar att meka. Visst, det är bra, för dig. Men när du inte förstår vad vi redan har förstått så blir dina inlägg inte något som tillför något för någon (annat än dina gelikar). Istället dras forumet ner på en nivå där alla seriösa skribenter skyr forumet som pesten. Det är tråkigt att det inte längre finns några inlägg från några av Sveriges bästa Linnister, tunedemare, installatörer och tweakare. Istället får vi långa haranger om mopeder och diverse svågrar som vi faktiskt inte varken känner eller bryr oss om. Jag anser verkligen inte att det har förbättrat forumet, tvärtom! Kan du inte hålla till i din egen tråd? Vi andra vill vara seriösa och gå framåt med våra system och installationer. Kan vi få tillbaka Selleri tack?


Bill: Veronica Maggio är en svår platta. Jag har bara hört den digitalt och den är hemsk på Majik DS och neråt, sådär på en ADS och mycket bra på en KDS/1. En väldigt bra testplatta! Jag förstår att du ogillar den Bill. Den kräver helt enkelt för mycket.

Edit: Meningsbyggnad.


Last edited by Linnofil on Thu Aug 25, 2011 07:04, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
haraldur wrote:
Det spelade på riktigt bra hos dig Archangel sist så ta inte DS kritiken personligt. Fortfarande är dina högtalare på min topp 3 lista av de burkar jag lyssnat på:-)
Jag tar inget personligt längre

Och bara topp 3? Trodde det var topp 1 :)

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 02:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Linnofil wrote:
Men när du inte förstår vad vi redan har förstått så blir dina inlägg inte något som tillför något för någon (annat än dina gelikar). Istället dras forumet ner på en nivå där alla seriösa skribenter skyr forumet som pesten. Det är tråkigt att det inte längre finns några inlägg från några av Sveriges bästa Linnister, tunedemare, installatörer och tweakare.
+1


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 02:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Tune dem

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Fri Aug 26, 2011 02:00, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 08:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Linnofil wrote:
Bill: Veronica Maggio är en svår platta. Jag har bara hört den digitalt och den är hemsk på Majik DS och neråt, sådär på en ADS och mycket bra på en KDS/1. En väldigt bra testplatta! Jag förstår att du ogillar den Bill. Den kräver helt enkelt för mycket.
Jag får väl ta med mig plattan till High Fidelity och testa :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Niclas, jag skulle vilja säga att du säkert är en trevlig person som jag kanske skulle kunna ha en del kul med. Du har humor, entusiasm och du är dessutom en mekare som jag. Allt det där ser jag som bra saker. Men själv anser jag att snack om släkt och familj bäst görs på Facebook eller liknande. Snack om mopeder är visserligen ett område som jag gillar, Zundappfantast med svaghet för Gilera Touring som jag är. Men det finns väl moppeforum för det? Det blir för mycket snack utanför ämnet.

Tunedem har diskuterats tidigare och är som jag ser det en förutsättning för att veta vad man gör i prestandahänseende. Utan kompass är redovisningarna av ens vandringar mindre värda att ta del av för andra. Att sedan ha attityden: "Här grabbar ska jag lära er hur det verkligen ligger till" gör saken så mycket sämre. Din senaste kritik mot DS spelarna ihop med iPhone hyllningarna gör många väldigt trötta och att de tappar lusten för att delta är en självklarhet. Det är precis som en dålig fest, man går därifrån. Det märks att du inte har fattat Linn/musik/tunedem grejen och att då inta attityden att berätta för andra hur det ligger till som nån slags Guru passar sig inte.

Detta kanske inte är sagt med all välvilja jag kan uppbringa, men är ändå ganska välmenande. Även om ingen precis vill ha uppfostrande, uppläxande kommentarer, det är inte kul. Särskilt inte i vuxen ålder. Men det gäller att ha en ödmjuk attityd, det är inte allt man förstår. Det finns mycket att lära, för den som förmår lyssna.


Top
   
 Post subject: Re: Vinylkväll hos mig
PostPosted: Thu Aug 25, 2011 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Har pillat med detta inlägg en timme och nu har linnofil hunnit skriva närapå samma sak men här kommer mitt ändå...

I all välmening och hoppas du tar detta rätt nu då jag inte har något emot dig som person haraldur, jag är en av de som tröttnat på Selleri. Skriver därför bara ibland. Känner till en hel del gamla rävar som tröttnat.
(nedan är riktat till alla även om jag nu riktar mig till dig då du frågade om feedback tidigare i tråden)

Du får gärna skriva om vad som hellst, men starta då en egen tråd i medlemspresentationen för det. Där kan du skriva om moppar och andra reflektioner helt fritt.

Du kanske inte märker att du använder Seller som en blogg där du fyller på med en masssa off topik-grejjer i flertalet trådar.
Jag vill ha Selleri till ett forum där ANDRA ska lära sig av allas våra erfarenheter.
Då bör man bemöda sig att det man skriver ska vara till GAGN för andra - och INTE för att ska "kännas bra för en själv"

Dina inlägg är därför svårlästa, inte bara för att de är osammanhängande men främst för att du skriver om produkter o jämförelser på ett sätt som gör det nära på omöjligt att förstå vad du egentligen menar. Vad har jämförts...på vilket sätt... med vilka kringprodukter i systemet...jämförts mot vilka andra produkter... vad blev resultetet...
TIPS, kontrolläs innan du postar. :wink:

Man behöver inte kunna tune-dem för att posta här (även om det givetvis är att föredra) - det är ändå uppenbart vilka som har koll.
Men man kan ändå vara noga med att redogöra för HUR man utvärderat och VAD man tycker är viktigt.
Tex - Keltik dunkar på bra, men är musikalsikt underlägsna ALLA moderna högtalare. FAKTA!
Då ger man läsaren chansen att själva fundera på vad de vill ha och baserat på denna FAKTA fatta rätt beslut om Keltik är en talare för dem eller inte.
Hänger du med?
Om du går tillbaka och läser dina inlägg (eller be grannen) fattar dom vad du menar?

Och om man tycker att Linns DS-spelare inte är så bra, har man inte hört dessa installerade korrekt :!:
Vilket visar sig av inlägg typ "Majik LP12 är hästlängder från KDS mkII" :roll:

Och om man tycker att i iPhone är "helt ok" jämfört med ADS, visar det DELS att ADS inte är installerad korrekt SAMT att systemet som används (för/slutsteg/talare) INTE är injusterade korrekt.
Man kan tycka att jag är kaxig men de som har koll VET att just så är fallet.
Till o med Linns enklaste system korrekt injusterat avslöjar obarmhärtigt skillnader i källan.

Jag anser att DS är klart trixigare att installera är en LP12.
Smågrejjer som kablar, rack, rippning, programvara i NAS, version av Twonky, HDD, RAM o fläkt för att inte tala om NAS-modell... PLUS en massa annat har GRYM betydelse :!:

Testade igår kväll skillnaden med DHCPaktiv vs avaktiverad i min NAS. Kommer nu att testa med att ansluta en separat router som ger ut IP... 8)

Ni med DS Davaar, testa med att avaktivera Songcast. :wink:

Varför kan man inte läsa MER om dylika tester, fanns massa sådan för något år sedan?

Jo jag och andra har tröttnat på att debatera source first, tune dem och hur fasiken huruvida olika "saker" kan ha inverkan, vi har tröttnat på att läsa andra som "testat" där man märker att testarna har noll koll. Samt att testet i sig är gjort så man inte kan dra några slutsatser. (tex systematiska fel typ jämför produkter med fler enheter anslutna till försteget samtidigt och samtidigt anslutna till elnätet)
Att testarna heller inte anger om man använder tune dem eller inte är slutligen sista spiken i kistan.

Jag hjälper gärna till med att ge tips på hur man sätter upp tester!

Till slut ett sista tips, raljant ton och ironi tycker jag inte är seriöst då intensionen LÄTT missförsås på nätet. Live kan man läsa av kropsspråk o tonläge, det kan man inte trots smileys.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited